Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@13:02:49 GMT

اختلال سازگاری، بیماری برای تمام سنین

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۷۱۶۸۳

اختلال سازگاری، بیماری برای تمام سنین

ایسنا/لرستان یک روانشناس با اشاره به این‌که این بیماری ممکن است در هر سنی رُخ دهد و علائم آن تنوع زیادی دارد، گفت: در بزرگسالان، افسردگی، اضطراب یا ترکیبی از افسردگی و اضطراب شایع‌تر است، درحالی‌که در کودکان و سالمندان علائم جسمی شیوع بیشتری دارد.

مریم کاووسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اختلال سازگاری هنگامی رخ می‌دهد که فردی در مواجهه با یک رویداد استرس‌زا مانند تغییر عمده در زندگی، ورشکستگی، طلاق، از دست دادن یکی از نزدیکان یا دوستان و استرس‌هایی از این قبیل دچار علائمی مانند اضطراب و افسردگی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ازآنجایی‌که افراد مبتلا به اختلال سازگاری، به علائم افسردگی مانند اشک ریختن، احساس ناامیدی و از دادن علاقه به کار یا فعالیت دچار هستند، به فرد برچسب افسردگی می‌زنند، با وجود این برخلاف افسردگی، یک اختلال سازگاری بسیاری از علائم جسمی و عاطفی بالینی را شامل نمی‌شود به‌عنوان مثال در این اختلال تغییر الگوی خواب، تغییر الگوی اشتها، انرژی یا تفکر خودکشی در فرد دیده نمی‌شود.

کاووسی با اشاره به این‌که نوع استرسی که می‌تواند باعث ایجاد اختلال سازگاری شود، بسته به شخص و رده سنی متفاوت است، عنوان کرد: ازجمله شایع‌ترین استرس‌های زمینه‌ساز اختلال سازگاری در نوجوانان می‌توان به مشکلات تحصیلی، طرد شدن از طرف والدین، طلاق والدین و سوء مصرف مواد مخدر اشاره و در بزرگسالان به مشکلات زناشویی، طلاق، رفتن به محیط جدید، مشکلات مالی، تصادف، قربانی یک جرم، ایجاد یک تغییر عمده در زندگی مانند ازدواج، بچه‌دار شدن، بازنشستگی از شغل و تخریب زندگی در اثر یک فاجعه مانند آتش‌سوزی، سیل و یا طوفان اشاره کرد.

این روانشناس با بیان این‌که شخصی که دارای اختلال سازگاری در پاسخ به یک استرس محیطی است، علائم عاطفی و یا رفتاری را به عنوان واکنشی در یک رویداد استرس‌زا بروز می‌دهد، افزود: این علائم عموماً در طی سه ماه از این رویداد شروع می‌شود و به ندرت بیش از شش ماه پس از پایان واقعه یا وضعیت ادامه دارد، در یک اختلال سازگاری واکنش نسبت به واقعه استرس‌زا بیش از آن است که برای وضعیت معمول یا رویداد معمولی انتظار می‌رود.

وی ادامه داد: علائم ممکن است در توانایی عملکرد فرد مشکل ایجاد کند، به‌عنوان مثال ممکن است فرد در خواب، کار یا مطالعه به مشکل برخورد کند درصورتی‌که عامل استرس‌زا تداوم داشته باشد ممکن است اختلال مزمن ایجاد شود، علائم ناشی از اختلال سازگاری شدیدتر از میزانی است که از فرد در مواجهه با عامل استرس‌زا انتظار می‌رود و ممکن است اختلال عملکرد اجتماعی، شغلی یا تحصیلی ایجاد کرده باشد.

کاووسی با اشاره به این‌که این بیماری ممکن است در هر سنی رُخ دهد و علائم آن تنوع زیادی دارد، بیان کرد: در بزرگسالان، افسردگی، اضطراب یا ترکیبی از افسردگی و اضطراب شایع‌تر است، درحالی‌که در کودکان و سالمندان علائم جسمی شیوع بیشتری دارد.

این روانشناس ادامه داد: ازجمله سایر تظاهرات اختلال سازگاری می‌توان به دعوا با دیگران، رانندگی بی‌احتیاط، گوشه‌گیری، بی‌خوابی و مشکلات خواب، تمایل به خودکشی، اضطراب و غمگینی، گریه مکرر، انزوا از مردم و فعالیت‌های اجتماعی، الگوی جدید عدم حضور در محل کار یا مدرسه و احساس خستگی یا کمبود انرژی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: استرس یک جنبه مشترک در همه رده‌های سنی است اما در برهه‌هایی از زندگی مانند بزرگسالی، میانسالی و اواخر دوره زندگی بیشتر رخ می‌دهد، وقایع استرس‌زا در زندگی در ابعاد مثبت یا منفی، فرد را مستعد می‌کند تا در معرض اختلال سازگاری قرار بگیرد.

کاووسی با بیان این‌که اختلال سازگاری با اختلال استرس بعد از آسیب متفاوت است، اظهار کرد: اختلال استرس بعد از آسیب به‌عنوان واکنشی در برابر یک واقعه تهدیدکننده زندگی رخ می‌دهد که حداقل یک ماه پس‌از این رویداد رخ می‌دهد وعلائم آن، ماندگارتر از اختلال سازگاری است این درحالی‌که است که اختلال سازگاری به‌ندرت بیش از شش ماه طول می‌کشد.

این روانشناس ادامه داد: تجربه‌های زندگی شما می‌تواند بر نحوه مقابله شما با استرس تأثیر بگذارد، به‌عنوان مثال اگر شما استرس قابل توجهی در دوران کودکی تجربه کرده باشید، مقابله با مشکلات و عوامل استرس‌زا برای شما دشوار خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که اختلال سازگاری نوعی واکنش افراد در رویارویی با حوادث استرس‌زای زندگی است، عنوان کرد: همه افراد با استرس مواجه می‌شوند اما برخی در تعامل با عوامل استرس‌زا دچار مشکل می‌شوند، عدم توانایی در سازگاری با حوادث استرس‌زا می‌تواند به‌صورت یک یا چند علامت حاد و ناگهانی و حتی علائم جسمی بروز پیدا می‌کند.

کاووسی با اشاره به این‌که اختلال سازگاری در کودکان و بزرگسالان ممکن است رخ دهد، بیان کرد: نکته حائز اهمیت در روند درمان اختلال سازگاری این است که با کمک مراقبت‌های ویژه پرستاری و روان درمان دلسوز و آگاه، این اختلال را به کلی برطرف کرد.

این روانشناس با بیان این‌که اختلال سازگاری انواع مختلفی دارد، عنوان کرد: این اختلال‌ها به دلایل مختلفی مانند افسردگی و اضطراب ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که همه افراد ممکن است به اختلال سازگاری مبتلا شود هیچ راهی برای تشخیص اختلال سازگاری وجود ندارد مگر با کمک خود افراد تا با شناخت عوامل استرس‌زا در صدد تشخیص مشکل برآییم، تصریح کرد: مهارت‌ها و راهبردهای مورد استفاده در مواجهه با عوامل استرس‌زا در ابتلا یا عدم ابتلا به اختلال سازگاری تأثیر شگرفی دارند.

کاووسی با اشاره به این‌که هیچ راه تضمین شده‌ای برای جلوگیری از بروز اختلال وجود ندارد، اظهار کرد: یادگیری چگونگی مواجهه با استرس و گسترش مهارت تاب‌آوری می‌تواند به شما در تعامل با عوامل استرس‌زا کمک کند، تاب‌آوری بدین معناست که از عهده عوامل استرس‌زا برآیید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی افسردگی اختلال اختلال سازگاری عوامل استرس زا علائم جسمی رخ می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۱۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علائمی در سیستم گوارش وجود دارند که نشان می‌دهند شما دچار بیماری کبد چرب هستید. بیماری کبد چرب که به عنوان استئاتوز کبدی نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که با تجمع چربی در سلول‌های کبد مشخص می‌شود و به طور فزاینده‌ای در حال گسترش در سراسر جهان است. این بیماری ممکن است از یک وضعیت خفیف تا شکل جدی‌تر متغیر باشد که می‌تواند منجر به آسیب و عوارض کبدی شود. اگرچه بیماری کبد چرب اغلب بدون علائم رخ می‌دهد، اما برخی از مشکلات گوارشی وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده بیماری کبدی باشد. چهار علامت اصلی گوارشی که نیازمند توجه و ارزیابی برای افراد در معرض خطر یا تشخیص بیماری کبد چرب است:

بیشتر بخوانید: علائم ظاهری بیمار بودن کبد درد شکم

یکی از شایع‌ترین علائم مرتبط با بیماری شدید کبد چرب، درد یا ناراحتی شکم است. این درد اغلب به عنوان یک درد مبهم دائمی در سمت راست بالای شکم، جایی که کبد قرار دارد، توصیف می‌شود و ممکن است با احساس پری یا نفخ همراه باشد. درد می‌تواند خفیف تا شدید باشد و پس از خوردن یک وعده غذایی چرب یا سنگین بدتر می‌شود. اگر درد یا ناراحتی مداوم در ناحیه شکم را تجربه می‌کنید، حتما برای معاینه و تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید.

تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ نیز ممکن است نشان دهنده بیماری شدید کبد چرب باشد و زمانی که کبد مملو از چربی باشد، می‌تواند منجر به التهاب و اختلال در عملکرد طبیعی آن شود. این می‌تواند بر هضم و متابولیسم غذا تأثیر بگذارد و در نتیجه حالت تهوع و استفراغ گاه به گاه ایجاد شود. احتمال بروز این علائم بعد از مصرف غذاهای چرب بیشتر است. اگر تهوع و استفراغ مکرر همراه با سایر مشکلات گوارشی رخ می‌دهد، حتما برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

از دست دادن اشتها و کاهش وزن

در مراحل پیشرفته بیماری کبد چرب، شما از کاهش اشتها و کاهش وزن ناخواسته رنج می‌برید. این ممکن است به این دلیل باشد که کبد کمتر قادر به پردازش مواد مغذی و تولید صفرا برای کمک به هضم و جذب چربی‌ها است. در نتیجه، بدن ممکن است در جذب مواد مغذی مهم از غذا دچار مشکل شود که منجر به از دست دادن اشتها و کاهش وزن می‌شود. اگر متوجه کاهش قابل توجه و غیر قابل توضیح اشتها یا وزن شدید، توصیه می‌شود برای ارزیابی جامع با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

زردی

زردی روی پوست و چشم می‌تواند در موارد شدید بیماری کبد چرب رخ دهد. این ناشی از تجمع بیلی روبین است، رنگدانه زردی که هنگام تجزیه گلبول‌های قرمز تولید می‌شود. وقتی کبد نتواند به طور موثر بیلی روبین را پردازش کند، تجمعی در بدن ایجاد می‌شود که منجر به زردی می‌شود. در صورت مشاهده زردی، حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228746 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • کهگیلویه و بویراحمد از معضل خودکشی رنج می‌برد
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید