Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:01:24 GMT

صدای غرش پلنگ ایرانی در جنگل‌های مازندران

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۷۱۸۵۲

صدای غرش پلنگ ایرانی در جنگل‌های مازندران

به گزارش ایرنا، انتشار تصاویر یک قلاده پلنگ ماده با سه توله که توسط علی اکبر ایمانی یکی از محیط‌بانان روز شنبه ۲۶ مهر ماه در منطقه شکار ممنوع سوادکوه به ثبت رسید، نشانگر تداوم حیات این گربه سان در مازندران است که از حدود یک دهه پیش با همکاری مردم و تلاش محیط‌بابان از جرگه گونه های جانوری در معرض انقراض نجات یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : پایش تصویری گونه های تحت حفاظت از فعالیت های محیط بابان برای ردیابی وضعیت این جانوران همه ساله صورت می گیرد و  ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ماده یا سه توله اش نیز به نوعی بیانگر به نتیجه رسیدن تلاش محیط بانان در حفاظت از این گونه در حال حمایت است.
کوروس ربیعی افزود : پلنگ ایرانی از گونه ای است که به صورت گروهی و خانوادگی زندگی می کد و با وجود این که به نظر می رسد ما وضعیت خوبی را از لحاظ آماری برای پلنگ های ایرانی در جنگل های هیرکانی داشته باشیم، ولی مخاطرات طبیعی و غیر طبیعی گاهی می تواند مشکلاتی را برای زیست این گربه سانان ایجاد کند.
وی شکار غیر قانونی و عدم دسترسی به طعمه طبیعی در جنگل های هیرکانی را از مهم ترین چالش های پیش روی پلنگ ایرانی در این خطه شمال کشور بیان کرد و اظهار داشت : در چند سال گذشته به دلیل نبود طعمه طبیعی در دسترس آنها به سکونتگاه های انسانی نیز نزدیک و در تله گراز گیر گرفتار تلف شدند.
ربیعی گفت : در سال جاری نیز یک قلاده پلنگ ایرانی در تله گراز گیر در غرب استان گرفتار شد که با تلاش محیط بانان از مرگ حتمی نجات یافت.
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد : در هر صورت وضعیت پلنگ ایرانی در جنگل های هیرکانی به نسبت دهه های گذشته خوب گزارش شده است و برآورد می شود که جمعیت آن به حدود ۱۰۰ قلاده برسد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست یوزپلنگ آسیایی مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست یوزپلنگ آسیایی مازندران سازمان حفاظت محیط زیست یوزپلنگ آسیایی مازندران اخبار کنکور پلنگ ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۱۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای احیای کامل تالاب نئور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در ادامه روند مبارزه با گونه‌های مهاجم، اولین مرحله پاک‌سازی تالاب حفاظت شده نئور در نیمه اول اردیبهشت‌ سال جاری از گونه‌های مهاجم ماهیان کاراس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن قاسم‌پور، در بازدید از تالاب نئور اظهار کرد: با شروع فصل بهار و باز شدن یخبندان تالاب، پاک‌سازی فیزیکی گونه‌های مهاجم ماهیان کاراس طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی با استفاده از توان محیط‌بانان، کارشناسان، صیادان بومی و کارگران محلی با هدف حذف جمعیت ماهیان مهاجم کاراس و احیای کامل گونه بومی گاماروس در سطح تالاب نئور آغاز شد.

وی افزود: در این مرحله در مجموع حدود ۵۰ هزار متر تور برای صید و جمع‌آوری ماهی گونه مهاجم کاراس در تالاب نئور استفاده خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار داشت: مراحل بعدی پاک‌سازی تالاب حفاظت شده نئور از گونه مهاجم ماهیان کاراس در مرداد و شهریور سال‌جاری طبق نظر کارشناسان و برنامه مدیریت جامع تالاب نئور بمنظور احیاء دریاچه تداوم خواهد داشت.

حسن قاسم‌پور با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر و با تلاش همکاران حفاظت محیط زیست استان، بیش از ۹۰ تن، گونه مهاجم کاراس از تالاب حفاظت شده نئور جمع‌آوری شده است، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل برابر مطالعات انجام شده و برنامه مدیریت جامع تالاب نئور، مبارزه جدی با این گونه مهاجم را از دوسال گذشته شروع کرده است و نتایج خوب و قابل قبولی حاصل شده است و تلاش برای احیای کامل تالاب نئور جزو اقدامات اولویت‌دار مدیریت زیست بومی این اداره کل است.

کد خبر 749123

دیگر خبرها

  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • رخ‌نمایی پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور