Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس – کرمان؛ مهسا حقانیت: نوزادان نارس برای ادامه زندگی خود به شیر مادر نیاز دارند، اما از آنجا که مادران‌شان در بیشتر مواقع قادر به شیردهی نیستند بنابراین شیر اهدایی از سوی سایر مادران شیرده می‌تواند جان آنها را نجات دهد.

بانک شیر بیمارستان افضلی‌پور کرمان از 30 آذرماه 98 آغاز به‌کار کرده است و آن طور که فاطمه سبزواری فوق تخصص طب نوزادی و پیرامون تولد می‌گوید: تاثیر تغذیه نوزادان نارس با شیرهای اهدایی فوق‌العاده بوده است به طوری که می‌توان شیر اهدایی را «طلای سفید» نامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه سبزواری فوق تخصص طب نوزادی و پیرامون تولد به خبرنگار فارس می‌گوید: نخستین بانک شیر مادر در وین اتریش در سال 1909 راه‌اندازی شد و ما از کشورهای پیشرفته در این زمینه خیلی عقب‌تر هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون 210 بانک شیر در دنیا فعال شده است، بیان می‌کند: کرمان جزو اولین استان‌هایی‌ست که بانک شیر مادر را فعال کرده است.

تاثیر تغذیه نوزادان نارس با شیرهای اهدایی فوق‌العاده بوده است به طوری که می‌توان شیر اهدایی را «طلای سفید» نامید

این متخصص بیماری‌های کودکان درباره مشکلات کودکان نارس عنوان می‌کند: بیشترین نوزادان بستری در بخش نوزادان بیمارستان، نوزادان نارس هستند، ما در اصلاح به این نوزادان «گُلدن بی‌بی» می‌گوییم، یعنی نوزادانی هستند که بیشتر آنها بعد از چند سال نازایی به‌دنیا آمده‌اند و یا ممکن است مادر بعد از بارداری ششم یا هشتم در حالی که هنوز بچه‌ای ندارد این نوزاد نارس را با روش‌هایی مانند آی‌وی‌اف به‌دست آورده است.

سبزواری می‌افزاید: از آنجا که مادران نارس استرس‌هایی را دارند و از طرفی ارتباطی را که نوزادان سروقت با مادر دارند، نوزادان نارس نمی‌توانند برقرار کنند، بنابراین مکیدن شیر و در آغوش گرفتن نوزاد که موجب تولید شیر می‌شود بین نوزاد نارس و مادر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ارتباط نوزاد و مادر در زمان بستری نوزادان نارس برقرار نمی‌شود، عنوان می‌کند: مادران نوزادان نارس به دلیل مواردی که ذکر شد، به طور معمول شیر ندارند و همچنین گاهی نوزادان نارس برای مدت زمان طولانی باید در بستری باشند و شیر مادر آنها به مرور خشک می‌شود.

نجات جان نوزادان نارس با شیر مادر

این استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح می‌کند: تمام کتاب‌ها و رفرنس‌ها این موضوع را ذکر می‌کنند که شیر مادر تنها چیزی‌ست که برای مشکلات گوارشی نوزاد نارس حالت پیشگیری‌کننده دارد.

سبزواری عنوان می‌کند: نوزادان نارس مشکلات زیادی دارند، اما بقیه فکر می‌کنند، نوزاد نارس فقط مشکل تنفسی دارد، در حالی که تمام سیستم‌های نوزاد نارس مشکل دارد و یکی از این سیستم‌ها هم سیستم گوارشی است.

وی می‌گوید: مهمترین مشکلی که با نوزادان نارس داریم، بحث تحمل شیر، شروع شیر، افزایش شیر و ادامه شیر است و این یکی از مشکلات درون بخشی ماست زیرا تا زمانی که نوزاد شیر نخورد و وزن‌گیری نداشته باشد ممکن است بر روی مسائل درمانی‌اش هم تاثیر بگذارد.

سبزواری تاکید می‌کند: تغذیه با شیر مادر تنها گزینه‌ای‌ست که حالت پیشگیری‌کننده دارد تا نوزاد نارس دچار مشکل گوارشی نشود زیرا شیرخشک متاسفانه مشکلات گوارشی را تشدید می‌کند.

 

 

وی از سیاه شدن روده‌ها به عنوان اصلی‌ترین مشکل گوارشی نوزادان نارس نام می‌برد و ادامه می‌دهد: این مسئله موجب عوارض شدید و یا حتی مرگ یک نوزاد نارس می‌شود و شیر مادر حالت پیشگیری‌کننده از سیاه‌شدن روده‌ها را دارد.

این فوق تخصص طب نوزادی و پیرامون تولد عنوان می‌کند: با توجه به اینکه مادر کودک نارس ممکن است به علت استرسی که داشته و دارد و فرآیند مکیدن توسط نوزاد را نداشته و شیر ترشح نشده است، بنابراین باید از شیر بقیه مادران برای تغذیه نوزاد نارس کمک بگیریم و بانک شیر با این هدف راه‌اندازی شده است.

شیرخشک جایگزین شیرمادر نیست

سبزواری با مشکلاتی که برای تهیه شیرخشک ویژه نوزادان نارس در بازار به علت تحریم و مشکلات ارزی وجود دارد، متذکر می‌شود: شیر خشک از شیر گاو درست می‌شود و ترکیب کاملا متفاوتی با شیر مادر از نظر چربی، پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین دارد و بهتر است از شیر اهدایی مادرانی که شیر مازاد دارند برای نوزادان بستری و بدحال استفاده کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند: همه نوزادان محروم از شیر مادر می‌توانند از شیر اهدایی توسط مادران شیرده استفاده کنند، اما اولویت با نوزادان نارس است و این شیر توسط پزشکان، همکاران پرستار و ماما برای نوزادان تجویز می‌شود.

 

کدام مادران می‌توانند شیر اهدا کنند؟

این پزشک متخصص یادآور می‌شود: مادرانی می‌توانند شیر مازاد خود را اهدا کنند که فرزند کمتر از یک سال دارند و ما اصرار نداریم از روز اول شیرشان را اهدا کنند بلکه یکی، دو هفته اجازه دهند، شیرشان مستقر شود و اگر شیر مازاد بر نیاز نوزاد خود دارند، اهدای شیر را آغاز کنند.

سبزواری درباره ویژگی‌های مادران برای اهدای شیر بیان می‌کند: مادر باید مسلمان باشد، معتاد به سیگار و سایر موادمخدر نباشد، مبتلا به یکسری از بیماری‌های مانند اچ‌ای‌وی، هپاتیت   bو c و سفلیس نباشد و این در شرایطی‌ست که مادران در دوران بارداری آزمایش‌های عدم ابتلا به این بیماری‌ها را انجام می‌دهند.

تاثیر شگفت‌انگیز شیرهای اهدایی بر نوزادان نارس

وی همچنین تاثیر تغذیه نوزادان نارس با شیرهای اهدایی را شگفت‌انگیز می‌خواند و تصریح می‌کند: از زمان فعالیت بانک شیر کرمان تاکنون ریسک ابتلا به بیماری انتروکولیت نکروزان به شدت کاهش پیدا کرده و به کمتر از یک درصد رسیده است در حالی که بر اساس آمار جهانی حدود هفت درصد نوزادان نارس در مراکز بسیار پیشرفته مستعد انتروکولیت نکروزان هستند.

نمونه‌های شیر اهدایی مادران قبل و بعد از پاستوریزه شدن به آزمایشگاه برای کشت ارسال می‌شود و این شیر ایمن در اختیار نوزادان نارس قرار می‌گیرد

 

این فوق تخصص طب نوزادی و پیرامون تولد همچنین اهدای شیر توسط مادران شیرده را اهدای زندگی به یک زندگی نارس می‌خواند و از شیر اهدایی به عنوان «طلای سفید» نام می‌برد‌.

 

سبزواری خواستار اطلاع‌رسانی گسترده در سطح شهر برای اهدای شیر مادر می‌شود و ادامه می‌دهد: خیران هم می‌توانند با کمک‌های خیرخواهانه خود در روند موفقیت بانک شیر کرمان یاری‌رسان باشند.

 

 

برای تغذیه نوزاد نارس با شیراهدایی از والدین اجازه می‌گیریم

در همین حال زهرا عامری سرپرستار بخش‌های نوزادان بیمارستان افضلی‌پور کرمان به خبرنگار فارس می‌گوید: بیمارستان افضلی‌پور دو بخش نوزادان فعال دارد و این بیمارستان تنها مرکز بستری نوزادان نارس در جنوبشرق کشور است و به‌طور مکرر از زایشگاه، اتاق عمل، بیمارستان‌های خصوصی و شهرستان‌های اطراف پذیرش داریم.

وی با اشاره به اینکه بخش‌های نوزادان بیمارستان افضلی‌پور همیشه میزبان نوزادان بسیاری هستند، اضافه می‌کند: 90 درصد نوزادان بستری در این بخش‌ها، نوزادان نارس هستند و به مراقبت‌های ویژه پزشکی و پرستاری نیاز دارند.

عامری عنوان می‌کند: افتتاح بانک شیر و استقرار این روش در کاهش مرگ و میر و کوتاه شدن زمان بستری نوزادان نارس تاثیر بسیار زیادی داشته است.

وی ادامه می‌دهد: یک نوزاد نارس که دچار عوارض نارسی می‌شود باید 14 روز ام‌پی‌او باشد یعنی هیچ چیز نخورد و از روز 14 کم‌کم تغذیه تکمیلی شروع شود بنابراین شیر اهدایی مادران خیلی تاثیر دارد و 14 روز طول بستری را کاهش می‌دهد و تخت خالی می‌شود تا بتوانیم به سایر نوزادان سرویس دهیم.

 

مادران شیرده روستایی یاری‌رسان بانک شیر باشند

سرپرستار بخش‌های نوزادان بیمارستان افضلی‌پور خواستار ارائه آموزش شیردهی به مادران شیرده توسط پرستاران بخش‌های مامایی و زنان بیمارستان‌های سراسر استان کرمان شد تا مادر را توانمند کنند و از آنها برای اهدای شیر مازاد کمک بخواهند.

عامری بیان می‌کند: قبل از تغذیه نوزادان با شیر اهدایی از پدر و مادر نوزاد رضایت می‌گیریم و اگر اجازه ندهند، این شیر به نوزاد داده نمی‌شود.

وی تصریح می‌کند: شیرهای اهدایی طی دو مرحله آزمایش می‌شوند و پاستوریزه هستند و برای همه نوزادان قابل استفاده است و مشکل شرعی هم وجود ندارد.

سرپرستار بخش‌های نوزادان بیمارستان افضلی‌پور با اشاره به اینکه مادران روستایی شیر مازاد زیادی دارند، از مراکز بهداشت روستاها می‌خواهد تا در روستاها و به ویژه روستاهایی مانند زنگی‌آباد و اختیارآباد که به کرمان نزدیک هستند، تبلیغات ویژه برای اهدای شیر مادران شیرده انجام دهند و یاریگر بانک شیر باشند.

با کمبود شیراهدایی مواجه هستیم

عامری با بیان اینکه باورم نمی‌شود، فعالیت بانک شیر تا این حد برای نجات جان نوزادان نارس تاثیر داشته است، تصریح می‌کند: درست کردن شیر فرمولا برای یک پرستار یا نرس راحت‌تر از استفاده از شیر اهدایی‌ست و در ابتدای فعالیت بانک شیر برای ما سخت بود که رضایت والدین را برای تغذیه نوزادان نارس با شیر اهدایی بگیریم.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اثرات معجزه‌آسای این درمان کمکی امروز پرستاران ما خواستار تغذیه سایر نوزادان با شیر اهدایی هستند اما میزان شیر اهدایی کم است و مجبوریم شیر اهدایی را فقط به نوزادان با وزن کمتر از یک هزار و 500 گرم بدهیم.

 

 

نوزادان نارس با شیر ایمن و پاستوریزه تغذیه می‌شوند

همچنین زهرا میمندی‌نیا مسؤول بانک شیر کرمان درباره روند جمع‌آوری شیر در بانک شیر به خبرنگار فارس می‌گوید: خانمی که برای اهدای شیر می‌آید باید با رضایت کامل باشد، بنابراین یک فرم را در اختیار مادر و همسرش می‌گذاریم تا آن را پُر کنند و بعد از اعلام رضایت آنها، آزمایش‌های کامل را از مادر می‌گیریم و مادری که کاملا سالم باشد می‌تواند شیر اهدا کند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی سلامت مادر تایید شد، مادری که بخواهد در بانک شیر اقدام به اهدای شیر کند، می‌تواند از دستگاه شیردوش برقی استفاده کند، اما بیشتر اهدا کنندگان ما در منزل هستند و وسایل را در اختیار آنها قرار می‌دهیم و آنها را شیر را می‌دوشند و در ظرف‌های مخصوص می‌ریزند و آنها را پس از ثبت تاریخ در فریزر می‌گذارند و وقتی ظرف‌ها پر شد با ما تماس می‌گیرند و شیر را تحویل می‌دهند.

مشکلات زیادی برای تهیه شیرخشک ویژه نوزادان نارس در بازار به علت تحریم و مشکلات ارزی وجود دارد، بنابراین شیر اهدایی تنها راه نجات نوزادان نارس است

میمندی‌نیا عنوان می‌کند: شیرها وقتی از مادران تحویل گرفته شد قبل از پاستوریزه شدن در فریزر ورودی بانک شیر قرار می‌گیرند و سپس شیر سه تا پنج مادر با هم مخلوط می‌شود و داخل بطری می‌ریزیم و در دستگاه پاستوریزه قرار می‌دهیم.

 

وی تصریح می‌کند: نمونه‌های شیر مادران قبل و بعد از پاستوریزه شدن به آزمایشگاه برای کشت ارسال می‌شود و شیر پاستوریزه بعد از تایید سلامت نهایی در فریزر خروجی قرار می‌گیرد و این شیر ایمن در اختیار نوزادان بخش قرار می‌گیرد.

سرپرستار بخش‌های نوزادان بیمارستان افضلی‌پور از اهدای شیر به عنوان یک اقدام خداپسندانه و دارای ثواب یاد می‌کند و می‌گوید: مادران شیرده می‌توانند اهدای شیر را نذر سلامت نوزادان خود کنند و اهدای شیر به نوزادان نارس را از یک ماهگی تا یک سالگی نوزادشان انجام دهند.

انتهای پیام/80019/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: شیر نوزادان بیمارستان کرمان تغذیه نوزادان نارس با شیر نوزادان نارس شیر اهدایی مادران شیرده ادامه می دهد تغذیه نوزاد نوزاد نارس شیر مازاد اهدا کنند بانک شیر شیر مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۳۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

حرف‌هایش را به نتیجه تازه‌ترین تحقیقات علمی ارجاع می‌دهد که کسی، اما و اگری برایش نیاورد؛ برای همین هم سفت و محکم ادامه می‌دهد و از پژوهش‌هایی علمی می‌گوید که زنانی که فرزندی ندارند، زندگی شادتر و سالم‌تری نسبت به زنانی که مادر شدن را تجربه کرده‌اند، دارند.

این بخش کوتاهی از یکی از برنامه‌های شبکه‌ای فارسی‌زبان است که به‌تازگی تعطیل شده است، اما فارغ از همه پیش‌زمینه‌ها و قصاوت‌های‌مان نسبت به اهداف این شبکه و زیر‌سؤال بردن نهاد خانواده، واقعا تحقیقات علمی چنین نظری دارند؟ زنان بدون فرزند، زندگی شادتری نسبت به مادران دارند؟ این سؤالی است که مرور برخی از پژوهش‌های علمی و گفتگو با کارشناسان این حوزه، می‌تواند به آن پاسخ بدهد! «این نتایج علمی، از کدام داده‌های به‌دست آمده حرف می‌زنند؟ کدام مادران؟ در کدام مناطق؟ با کدام ساختار شخصیتی؟» این را فیروزه روستا، متخصص و مشاور سلامت مادران می‌گوید که تحقیقاتی این‌چنینی را رد می‌کند و معتقد است که بدون شک، تعریف شادی در آدم‌های مختلف، متفاوت است: «برخی افراد، ساختار شخصیتی‌شان به‌گونه‌ای است که انرژی بالایی دارند و به‌طور کلی شخصیتی برای مادری کردن دارند؛ این افراد اگر مادر نباشند و مادری نکنند، غمگین خواهند بود. اما از طرف دیگر، برخی افراد استقلال بیشتری دارند، انرژی‌شان را از تنهایی و سکوت می‌گیرند و ممکن است با مادری کردن، آنچنان که باید، ارتباط برقرار نکنند.» در واقع خانم روستا می‌گوید که نمی‌توان خوشحالی از مادر بودن یا نبودن را به همه آدم‌ها و همه زنان ارتباط داد؛ بلکه این موضوع ارتباط مستقیمی به ویژگی‌های شخصیتی آن زن دارد. پس تحقیقاتی که همه زن‌ها یا قریب به‌اتفاق آنها را در یک دسته جای می‌دهد و راضی یا ناراضی از مادری خود می‌داند، تحقیقات جامع و کاملی نیستند و نمی‌توان به آنها استناد کرد. 
 
چیزی شبیه گرسنگی
آن‌چیزی که نمی‌توان آن را پنهان و کتمان کرد، غریزه مادری است که نه‌فقط در وجود انسان‌ها، بلکه در وجود حیوان‌ها هم به شکلی ویژه وجود دارد. موضوعی که فیروزه روستا آن را به گرسنگی و نیاز به غذا خوردن تشبیه می‌کند: «خب بر کسی پوشیده نیست که اگر انسان از نیازهایش عبور کند و به آنها پاسخ بدهد، حالش بهتر و انسان شادتری خواهد بود.» به نظر می‌رسد که اگر از منظر علمی و پژوهشی هم بخواهیم تبعات خوشحالی یا ناراحتی مادر بودن را بررسی کنیم، پاسخ دادن به نیاز و غریزه مادری، باعث می‌شود که آن زن، فردی شادتر از کسی باشد که این غریزه را نادیده گرفته استکلیشه‌ای است، اما واقعیت دارد؛ این‌که دختران از همان دوران کودکی و در بازی‌های‌شان هم همیشه نقش مادر را دارند؛ آنها برای بچه‌های کوچک‌تر از خودشان یا عروسک‌های‌شان نقش مادر را ایفا می‌کنند. اتفاقی که البته صرفا مختص به کشور ما نیست که آن را محصول سنت و فرهنگ ایران بدانیم بلکه عروسک‌بازی و مادری کردن، یک بازی بین‌المللی برای دخترانی در هرکجای این جهان است.

موضوعی که نشان‌دهنده ریشه ذاتی دختران به مادر بودن و فرزند داشتن است. این ماجرا تا آنجا پیش رفته است که حتی بهزیستی هم یکی از بند‌های قوانینش را به دختران مجردی اختصاص داده است که تمایل به فرزندخواندگی دارند؛ دخترانی که نیاز به مادری کردن در وجودشان ریشه دارد و حالا به‌هر دلیلی، شرایط ازدواج و فرزنددار شدن برای‌شان مهیا نشده‌است! حالا چه می‌شود کرد؟ بهزیستی دومین اولویت درخواست‌های فرزندخواندگی‌اش بعد از زن و شوهری که هیچ‌وقت صاحب بچه نشده‌اند را به این دختران مجرد و سپس به زن و شوهری که بچه‌ای دارند و تمایل دارند فرزند بعدی‌شان، فرزند خونی خودشان نباشد اختصاص داده است. در واقع این نیاز آن‌قدر جدی است که در اولویت دوم قرار گرفته است و اتفاقا خبر‌ها و آمار‌های به‌دست آمده نشان می‌دهد که استقبال و تقاضای دختران جوان از این قانون، بیشتر از آن چیزی که پیش از این تصور می‌شد؛ انگار که حال‌شان با داشتن بچه، بهتر است! 

این ظاهر نه‌چندان شاد!
اما چرا آنچه ما در جامعه از یک مادر می‌بینیم، چندان شاد و خوشحال به نظر نمی‌رسد؟: «واقعیت این است که انتظاری که جامعه امروز از زنان و مادران دارد، با ۴۰سال پیش فرق‌هایی جدی و اساسی دارد. زنان در چنین جامعه‌ای باید زیبا و خوش‌اندام باشند، از منظر علمی و اجتماعی، حرفی برای گفتن داشته باشند، مادری ایده‌آل باشند، از همسرشان حمایت کنند، حواس‌شان به پدر و مادرشان باشند، اوضاع خانه را همیشه در بهترین حالت خود نگه دارد و... خب همه اینها باعث می‌شود که زن، انرژی زیادی صرف کند، خسته شود و نتواند از مادری کردن که حالا به همه مسئولیت‌های قبلی‌اش اضافه شده، آن‌طور که باید لذت ببرد و شاد و خوشحال به نظر برسد.» خانم روستا می‌گوید که زنان به‌واسطه مادری کردن و مادر بودن، نیاز به حمایت‌های بیشتری از آنچه امروز در حال اجراست، دارند تا بتوانند دوباره خوشحالی واقعی و وجودی خودشان را ابراز کنند: «آن‌وقت است که می‌توانیم بگوییم مادران، به سبب پاسخ به غریزه‌شان و از طرف دیگر به‌دلیل حمایت‌هایی که از آنها می‌شود، افراد شادتری نسبت به کسانی هستند که فرزندی ندارند.»، اما این حمایت چقدر عملی می‌شود؟ به نظر می‌رسد که در روزگاری که همه دولت‌ها به سمت افزایش جمعیت می‌روند، لازم است که فکری به حال ارتباط عاطفی و پیوند عمیق و امنیتی که فرزند از مادرش می‌گیرد، بکنند. آن‌وقت است که اگر مادری بداند بعد از بچه‌دار شدن و استراحت لازم، سرکارش برمی‌گردد و صندلی‌اش برای او حفظ خواهد شد، خوشحال خواهد بود. در غیر این صورت، از مادری که همه مسئولیت‌ها بر دوش اوست، شغلش را از دست داده، بی‌خوابی می‌کشد، خسته است و... چه انتظاری برای شاد بودن داریم؟: «در این میان فراموش نکنید که بخش قابل‌توجهی از این حمایت‌های لازم، از سمت پدران و همسران است که تامین می‌شود و زمینه را برای حال خوب مادر فراهم می‌کند.»

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی خواندنی‌ها

دیگر خبرها

  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • شاد، اما خسته!
  • پیرترین پدر و مادر‌ها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • شاد اما خسته
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟