Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، جلال‌الدین پی خسته صبح یکشنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت دهه وقف اظهار داشت: وقف کردن یکی از ارزشمندترین اعمال خیر و ماندگار برای انسان‌های واقف است که باهدف رفع بخشی از مشکلات روز جامعه املاک و اموال خود را در این راه اهدا می‌کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های گناوه و دیلم افزود: وقف یکی از سودمندترین معامله انسان‌های خیر با خداوند، ارزشمندترین توشه آخرت واقف، زیباترین جلوه‌های احسان انسان‌های خیر و نیک اندیش و بارزترین خصلت‌های از خودگذشتگی واقفان در راه کمک به دیگران است که بر اساس اعتقادات عقلی و قلبی و باورهای دینی واقفان و خیراندیشان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های موقوفات گفت: پایداری اصل املاک وقف به دلیل عدم امکان فروش و یا تملک املاک موقوفی به اشخاص حقیقی و حقوقی، متنوع بودن موقوفات و نیت واقف، دائمی بودن منافع وقف به جامعه هدف، جاودانگی نام واقفان از عمده ویژگی‌های موقوفه‌ها و وقف است.

۴۵۷ موقوفه و رقبه در دیلم و گناوه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های گناوه و دیلم با اشاره به تعداد موقوفات و رقبات در این شهرستان‌ها بیان کرد: تعداد موقوفات و رقبه های در شهرستان‌های گناوه و دیلم ۴۵۷ مورد است که ۲۷۶ در حوزه شهرستان گناوه و ۱۸۱ مورد در حوزه شهرستان دیلم قرار گرفته است.

وی گفت: از مجموع ۲۷۶ موقوفه و رقبه شهرستان گناوه ۱۴۸ مسجد، ۸۱ باب حسینیه و ۴۷ رقبه منفعتی شامل مغازه، منزل مسکونی و غیره که قابل درآمدزایی است.

پی‌خسته با اشاره به تعداد بقاع متبرکه در سطح شهرستان‌های گناوه و دیلم تصریح کرد: تعداد ۷۰ بقعه شناسایی شده که ۴۳ مورد در حوزه شهرستان گناوه و ۲۷ مورد در حوزه شهرستان دیلم قرار دارد و این مجموع بقاع شامل ۱۱ امامزاده، ۲۳ قدمگاه و ۳۶ آرامگاه است.

وی با اشاره به عملکردهای اداره اوقاف و امور خیریه اوقاف و هیئت امنای امامزاده سلیمان بن علی (ع) از ابتدای سال جاری اظهار داشت: منابع درآمدی امامزاده سلیمان بن علی (ع) از محل اجاره مغازه‌ها، نذورات ضریح یا فروش قبور حاصل می‌شود که جمع کل درآمد این امامزاده در ۶ ماهه نخست سال جاری ۴ میلیارد و ۳۱۵ میلیون و ۹۳۰ هزار ریال بوده است و اعتبارات هزینه شده در همین مدت ۱ میلیارد و ۹۰۱ میلیون و ۲۵۷ هزار ریال بوده است.

وی گفت: طرح و برنامه‌های اجرایی این اداره در بقاع متبرکه شامل اجرای برنامه‌های عمرانی و تعمیراتی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، اجرای برنامه‌های اجتماعی و اجرای برنامه‌های جاری و مدیریتی بوده است.

اجرای ۱۵ طرح فرهنگی و مذهبی

وی ادامه داد: طرح و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در قالب ۱۵ برنامه مهم اجرا شده که از مهمترین این برنامه‌ها برگزاری جشن‌های شعبانیه و نیمه شعبان، اجرای طرح ضیافت الهی در ماه رمضان، برگزاری مراسم دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)،برگزاری مراسم دهه ولایت طرح اکمال دین نبوی و عید قربان و غدیر، اجرای طرح بصیرت عاشورایی دهه اول محرم، برگزاری مراسم گرامیداشت رحلت امام راحل، برگزاری برنامه‌های هفته دفاع مقدس به مدت ۷ روز، طرح شمیم انتظار بوده است.

وی گفت: برنامه‌های اجتماعی در قالب ۵ طرح شامل طرح شمیم حسینی، رزمایش ضیافت همدلی، تبرکات علوی، احسان ماندگار، نسیم انتظار و برنامه‌های جاری مدیریتی و طرح‌های عمرانی و تعمیراتی نیز بخش دیگر از فعالیت‌ها ی انجام شده بوده است.

وی با اشاره به طرح‌ها و برنامه در دست اقدام نیز گفت: تهیه نقشه سالن چند منظوره با زیربنای ۲۰۰ مترمربع در مرحله تأیید جهت اجرا، ساخت سقاخانه سنتی، ساخت وضوخانه جدید (خواهران و برادران) و تعمیر و بازسازی حرم امامزاده سلیمان بن علی (ع) با رعایت اصول مهندسی از جمله این اقدامات است.

پی خسته عنوان کرد: با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی امامزادگان و عدم حضور زائران چهار شماره کارت برای امور عمرانی، فرهنگی، مدیریتی و نذورات ضریح اعلام شده است که اطلاع رسانی شده است.

۲۰ پرونده در مراحل قضائی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های گناوه و دیلم پیرامون عملکردهای حقوقی اداره اوقاف گناوه دیلم گفت: این اداره ۲۰ پرونده در مراحل مختلف قضائی در جریان رسیدگی دارد که یکی از آنها پرونده تصرف اراضی موقوفه به مساحت ۲۹ هکتار در یکی از روستاهای این شهرستان شناسایی شده که شامل زمین و باغ است و بر اساس مدارک و مستندات موجود این موقوفه توسط یکی از واقفان آن روستا وقف شده‌است و این اداره برای باز پس گرفتن آن طرح دعوی در دادگستری ارائه کرده‌است.

پی خسته بیان کرد: دریافت حکم مطالباتی موقوفه به مبلغ پنج میلیارد ریال و ابطال یک سند مالکیت ۲ قطعه‌ای از دست متصرفان به میزان یک میلیارد ریال از عمده آرای مهم و قابل توجه به نفع این اداره است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گناوه و دیلم گفت: ارائه ۲ دادخواست مطالبه موقوفاتی و صدور رأی به پرداخت ۵۰ میلیارد ریال به صورت اقساط برای محکومان از دیگر پرونده‌های حقوقی تشکیل شده‌است.

توزیع بسته‌های معیشتی

وی با اشاره به عملکردهای اجتماعی این اداره خاطرنشان کرد: در این راستا خرید و توزیع ۷۵۰ بسته معیشتی به ارزش یک میلیارد و ۷۳۳ میلیون و یکصد هزار ریال انجام شده است که تاکنون ۵۰۰ بسته توزیع و ۲۵۰ بسته دیگر در دهه وقف توزیع خواهد شد.

پی خسته گفت: ۳۴۰ بسته از این تعداد از محل نذورات و درآمد امامزاده سلیمان بن علی (ع) به مبلغ ۸۳ میلیون و یکصد هزار ریال که بین مستمندان و نیازمندان محله امامزاده گناوه و یا در سطح شهر بین نیازمندان توزیع شده است و۴۱۰ بسته دیگر از این مجموع از محل موقوفات شهرستان گناوه و دیلم و یا از کمک‌های اداره کل اوقاف استان تأمین شده که مبلغ آن یک میلیارد و ۲۵ میلیون ریال است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های گناوه و دیلم یادآور شد: توزیع یکصد عدد کیف همراه با نوشت افزار به مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال بین دانش آموزان تحت پوشش کمیته از دیگر اقدامات بوده است.

وی اضافه کرد: به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مغازه‌ها بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری ۳۰ نفر از مستاجرین موقوفات معافیت دو ماهه داده شد.

وی گفت: ۸۰ بقعه و مسجد و موقوفه در مراحل مختلف ثبتی داریم و ۱۲ جلد سند مالکیت تک برگ برای موقوفات گرفته شد همچنین جهت ساماندهی هیئت امنا مساجد و حسینیه‌ها، ۳۶ مسجد و حسینیه پرونده تشکیل و برای ۱۰۰ نفر حکم هیئت امنا صادر شده و مابقی تا چند ماه آینده آماده خواهد شد.

وی پیرامون قیمت قبور در جوار این امامزاده گفت: قیمت گذاری قبور بر اساس مصوبات کمیته قیمت گذاری قبور در استان تعیین می‌شود و بر اساس این مصوبات قیمت قبر در قبرستان امامزاده سلیمان بن علی (ع) ۴۰ میلیون تعیین شده که قابل پیش فروش نیست.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های گناوه و دیلم افزود: این قبور برای پدران و مادران شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد رایگان و جانباز زیر ۵۰ درصد ۳۰ درصد قیمت و برای افراد عادی ۴۰ میلیون و طبقه دوم ۲۰ میلیون هزینه دارد.

وی گفت: مبالغ حاصل از فروش قبور برای هزینه‌های جاری و عمرانی امامزاده هزینه می‌شود و یا صرف عمران یا کارهای دیگر در آینده مورد نیاز در امامزاده می‌شود.

پی خسته نقش رسانه‌ها را در ترویج فرهنگ وقف بسیار اثرگذار دانست و اضافه کرد: از خبرنگاران این شهرستان انتظار می‌رود با اطلاع رسانی مناسب در نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه تلاش کنند.

در پایان این نشست از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گناوه از خبرنگاران تجلیل شد.

کد خبر 5050400

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری گناوه هفته وقف طرح ضیافت الهی ویروس کرونا اربعین 99 شیراز بوشهر شیوع کرونا آمار کرونا گرگان اربعین حسینی شهرکرد مجلس شورای اسلامی شهدای مدافع حرم شهادت امام رضا ع کرمانشاه مراسم عزاداری امامزاده سلیمان بن علی اجرای برنامه حوزه شهرستان شهرستان گناوه هزار ریال پی خسته بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۴۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف کاروان خودروهای حامل قاچاق کالا در دیلم

ایسنا/بوشهر فرمانده انتظامی شهرستان دیلم از توقیف ۶ دستگاه خودرو سواری حامل کالای قاچاق و کشف انواع کالای قاچاق به ارزش بیش از ۹ میلیارد ریال در شهرستان دیلم خبر داد. 

به گزارش ایسنا، سرهنگ امید  صابر بعدازظهر روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان داشت: در راستای اجرای طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماموران انتظامی شهرستان دیلم در حین کنترل محورهای مواصلاتی، به ۶ دستگاه خودرو سواری مشکوک می‌شوند که رانندگان به محض رویت مامورین اقدام به فرار می‌نمایند اما با ایجاد موانع فیزیکی پس از طی مسافتی توقیف شدند.

وی افزود: در بازرسی صورت گرفته از خودروهای متوقف شده انواع کالای قاچاق فاقد مدارک معتبر قانونی را کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان دیلم با اشاره به اینکه ارزش کالای قاچاق کشف شده بیش از  ۹ میلیارد ریال برآورد شده است، خاطر نشان کرد: در این خصوص پرونده تشکیل و تعداد ۶ نفر متهم دستگیر و برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معلم گناوه ای رتبه برتر جشنواره ایده های نو را کسب کرد
  • توقیف کاروان خودروهای حامل قاچاق کالا در دیلم
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • کمیته فنی شورای ترافیک دیلم بر نقاط حادثه خیز نظارت کند
  • دستگاه های اجرایی شهرستان گناوه در اجرای طرح «نور» همکاری کنند
  • ساحل بندر دیلم پاکسازی شد
  • جشن گلریزان در شهرستان دیلم برگزار شد
  • آئیین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر