Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@08:03:18 GMT

موقعیت ژئوپلتیک ایران در بانکرینگ جهان

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۷۵۸۷۹

موقعیت ژئوپلتیک ایران در بانکرینگ جهان

موقعیت ژئوپلتیک ایران برای بهره‌مندی از درآمد‌های بانکرینگ به گونه‌ای است که هر ۱۲ دقیقه یک کشتی از تنگه هرمز و سالانه بالغ بر ۴۷ هزار فروند کشتی در منطقه خلیج فارس تردد می‌کنند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانکرینگ" به صورت خاص به معنی خرده فروشی سوخت به کشتی‌ها و شناور‌ها است که امروزه به مجموعه‌ای از خدمات قابل ارائه به کشتی‌ها، شناور‌ها، خدمه و سایر ذی‌نفعان آن‌ها اطلاق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین است که بانکرینگ یا صنعت سوخت رسانی دریایی تبدیل به یکی از زیر بخش‌های بسیار مهم در حوزه خدمات صنایع دریایی شده است. خدمات تعمیرات کشتی‌ها، تأمین قطعات و ملزومات، خدمات پزشکی، ایاب و ذهاب خدمه، هتلداری و ... به عنوان مکمل صنعت بانکرینگ مطرح هستند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

با توجه به این مهم که مرکزیت آن، سوخت و عملیات سوخت رسانی است بسیار حائز اهمیت است. بدین معنی که سایر اجزا به واسطه و حول این فرآیند شکل خواهند گرفت. از مزایای صنعت بانکرینگ می‌توان به رونق اقتصادی منطقه، ارتقای جایگاه جهانی، به ویژه در حوزه‌های اقتصاد و سیاست، کاهش میزان قاچاق سوخت، ارز آوری و کاهش نرخ بیکاری اشاره کرد.

ضرورت وجود بنادر قوی صنعت بانکرینگ در خلیج فارس
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بخش زیادی از سوختی که بندر فجیره به کشتی‌های بین‎المللی به فروش می‌رساند، از طریق ایران تامین می‌شود. اگر‌چه امارات دارای یکی از بزرگ‌ترین مراکز بانکرینگ است، اما سنگاپور اولین کشور دنیا در زمینه صنعت بانکرینگ محسوب می‌شود. کشوری که از منابع نفت و گاز نیز بی‌بهره است.

منطقه خلیج‌فارس 47.9 درصد ذخایر اثبات‌شده نفت خام دنیا را دارا بوده و همچنین 34.9 درصد صادرات نفت خام دنیا از این منطقه انجام می‌گیرد که انتقال این حجم عظیم مواد نفتی و فرآورده‌های حاصل از آن، نیازمند عبور و مرور گستردۀ کشتی‌های غول‌پیکر و قاره‌پیمای نفتی است که به دلیل پیمایش مسافت‌های طولانی و حجم بزرگ خود، نیازمند بنادر قوی در عرصه صنعت بانکرینگ است.

به دلیل نبود راه آبی به مناطق آسیای مرکزی و منطقه خاورمیانه، خلیج‌فارس موقعیتی ترانزیتی پیدا کرده است که این موضوع سبب عبور و مرور گسترده کشتی‌های تجاری از نقاط مختلف دنیا به این منطقه می‌شود.

این موضوعات نشان‌دهنده آن است که منطقه خلیج‌فارس یکی از مناطق مستعد برای صنعت بانکرینگ به شمار می‌رود.

همچنین تردد مالکان کشتی‌ها به بنادر ایران، موجب توسعه فعالیت‌های جانبی و افزایش اشتغال در این محل نیز خواهد شد. مطالعات نشان می‌دهد که راه‌اندازی و توسعه صنعت بانکرینگ می‌تواند به ایجاد مشاغل متنوعی مرتبط با امور خدماتی کشتیرانی و کار‌های تخصصی جانبی منجر شود.


موقعیت ژئوپلتیک ایران برای بهره‌مندی از درآمد‌های بانکرینگ به گونه‌ای است که هر 12 دقیقه یک کشتی از تنگه هرمز و سالانه بالغ بر 47 هزار فروند کشتی در منطقه خلیج فارس تردد می‌کنند که نشان‌دهندۀ حجم بسیار بالایی از تردد در این منطقه است.   این آمار و ارقام و میزان دریافت سوخت برای کشتی‌ها می‌تواند در صورتی‌که سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد برای کشورمان درآمدزایی بسیار بالایی داشته باشد.

پیش بینی توسعه صنعت بانکرینگ در برنامه ششم

مجلس شورای اسلامی در جهت ارتقاء جایگاه ایران در صنعت بانکرینگ منطقه و جهان، در قانون برنامه ششم توسعه، دولت را موظف کرده است که سالانه 10 درصد به سهم جمهوری اسلامی ایران در صنعت بانکرینگ منطقه بیفزاید و این سهم در پایان برنامه ششم به 50 درصد برسد. در حالی که متأسفانه ما فقط 10 درصد صنعت بانکرینگ منطقه و بین دو تا سه درصد سهم جهانی را در اختیار داریم.

تجارت انرژی یکی از مهم‌ترین اجزای فعالیت‌های کشتیرانی

تجارت انرژی و به طور خاص نفت و فرآورده‌های آن یکی از مهم‌ترین اجزای فعالیت‌های کشتیرانی جهانی است که تقریباً یک سوم از کل تجارت دریایی بین المللی را دربر می‌گیرد.

مزیت جزیره قشم در بانکرینگ

جزیرهقشم واقع در جنوب ایران، به دلیل قرار گرفتن در فاصله 5 مایلی مسیر کشتیرانی بین المللی و با دارا بودن سواحل مناسب و امکانات بالقوه و مزیت‌های عظیم نفت و گاز و ظرفیت‌های فراوان اقتصادی در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی، همچنین تدوین طرح جامع بانکرینگ کشور و مشخص شدن منطقه سلخ در جنوب جزیره به عنوان منطقه استراتژیک سوخت رسانی کشور و تصویب قوانینی در سطح قوای مقننه و مجریه، پتانسیل‌های زیادی داشته و توانایی ایفای نقش ارزنده در اقتصاد ایران را دارد. این جزیره فاقد پالایشگاه بوده که این موضوع و همچنین عدم ساخت پل ارتباطی با سرزمین اصلی، موجب افزایش هزینه‌های بانکرینگ شده است.

با این حال وزارت نفت براساس میزان ذخایر عظیم نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی جزیره قشم، این منطقه را به عنوان قطب بانکرینگ سوخت رسانی و خدمات جانبی به کشتی‌های تجاری و صنعتی در جنوب کشور تعیین و طرح‌هایی را برای پیشبرد این هدف دنبال می‌کند. ازجمله طرح‌هایی که در جزیره قشم اجرا خواهد شد ساخت پالایشگاه با ظرفیت 140 هزار بشکه در روز است که خوراک آن‌ها نفت خام سنگین و فوق سنگین خواهد بود. کاهش 130 مایلی سایت سوخت رسانی سلخ قشم در مقایسه با بندر فجیره، به عنوان یک امتیاز ویژه برای کشتی‌ها در صرفه جویی زمان و سوخت به شمار می‌رود. منطقه سلخ قشم با تبدیل شدن به قطب بانکرینگ جنوب کشور نقش مهمی در تحولات کلان اقتصادی این منطقه ایفا خواهد کرد.

مشارکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پروژه بانکرینگ سلخ قشم
پروژه بانکرینگ سلخ قشم طی ده سال گذشته با مشارکت 60 درصدی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 25 درصدی منطقه آزاد قشم و 15 درصدی شرکت ملی نفتکش ایران آغاز شد.  

مطالعات اولیه و امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادی و فنی در همان سال‌های اولیه، در دو بخش ساحلی و فرا‌ساحلی بـه انجـام رسـید و طراحی و ساخت این بخش‌ها با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تأمین ترابری دریایی پیش بینی و به انجام رسیده است که با در نظر گرفتن قابلیت‌های این سایت، دستیابی به ظرفیت عملیاتی تا چهار میلیون تُن در سال امکان پذیر است.

مجموعه ساحلی طرح سوخت رسانی در زمینی به مساحت بیش از 12 هکتار با 10 مخزن اتمسفری عمودی با سقف ثابت و ارتفاع 9.6 متر و قطر 27 متری و تمام تاسیسات و تجهیزات جانبی، در سال 1395 تکمیل شده است؛ ظرفیت هر یک از این 10 مخزن، 5260 متر‌مکعب و به عبارتی در مجموع 52 هزار و 600 مترمکعب است.

بخش فراساحل این طرح مهم نفتی در منطقه سلخ جزیره قشم دارای دو موج شکن است که موج شکن اصلی آن به طول 1600 متر و موج شکن فرعی هم با 600 متر طول تکمیل شده است. این پروژه دارای یک اسکله در کنار موج شکن اصلی است.

 بندر "شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشـم" با هدف احداث اسکله و موج شکن در مجاورت سایت خشکی و مخازن و در جهت تکمیل مسیر انتقال سوخت و پهلوگیری ایمن شناور‌ها احداث شده است.
این پروژه به صورت بندری شامل دو شاخه موج شکن اصلی و فرعی و همچنین مجهز به یک پست اسکله برای پهلوگیری شناور‌ها با ظرفیت بار 10 هزار تُن (DWT) طراحی و اجرا شده است.

این پست اسکله به صورت شمع و عرشه L. شکل به ابعاد 50*20 مترمربع و یک پـل بـه عـرض 10 متـر، بـر روی 50 شمع فلزی و در ضلع غربی حوضچه آرامش احداث گردیده است که با عمق آبخور هشت ونیم (8.5) متـر بـدون نیـاز بـه لایروبـی، قابلیت پهلودهی شناور‌های سوخت رسان (با کمک 4 دلفین و 8 بولارد) را دارد.

تأسیسات بخش ساحلی شامل (ساختمان‌های اداری، صنعتی، محوطه، 10 مخزن نگهداری فرآورده‌های نفتی به حجم 52600 متر مکعب، بیش از 10 کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تأسیسات دوش‌های تخلیه تانکر‌های حامل سوخت سنگین و گازوئیل، تأسیسات بلندینگ و بویلر روغن داغ و...) است.  
 به نظر می‌رسد این پروژه ملی و منطقه‌ای گامی استوار در جهت کسب سهم واقعی ایران در حوزه بانکرینگ است. کشور ما با در اختیار داشتن بیش از 5800 کیلومتر ساحل که بخش‌هایی از آن مانند مکران همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند بیش از هر کشوری در منطقه خلیج فارس این ظرفیت و استعداد را داراست که به هاب بندری، خدمات بندری، بانکرینگ، تعمیرات و دیگر اقسام صنعت کشتیرانی و بندرداری تبدیل شود. خوشبختانه در این راستا با دستور و نگاه ویژه مقام معظم رهبری، توسعه دریا محور به عنوان راهبرد توسعه آینده کشور مورد توجه مجدد مقامات اجرایی کشور قرار گرفته است که می‌توان آن را در اقدام برای توسعه سواحل مکران و همچنین اقداماتی نظیر توسعه تعمیرات شناور‌ها در داخل و همچنین تبدیل شدن ایران به هاب بانکرینگ منطقه طی سال‌های پیش رو مشاهده کرد.

برخی جزئیات دیگر از پروژه بندر سوخت رسانی ستاره قشم به شرح ذیل عبارت است از:
• اهداف کمی و کیفی پروژه:

ایجاد آرامش در حوضچه جهت تأمین ورود ایمن و پهلوگیری مطمئن کشتی‌ها بـه بنـدرگاه، انتقـال 4 میلیـون تـن سوخت در سال.

• محل طرح و مساحت:

منطقه آزاد قشم – روستای سلخ – سایت سوخت رسانی سلخ بیش از 60 هکتار

• در نیمه دوم سال 1393 ساخت پروژه فراساحل ستاره قشم آغاز گردید.

• تاسیسات و تجهیزات طرح:

موج شکن سکویی شاخه اصلی موج شکن به طول 1600 متر طول

شاخه فرعی موج شکن به طول 690 متر طول

 

حوضچه آرامش


به مساحت تقریبی 600 هزار مترمربع  (200 هزارمتر مربع پس کرانه)

 

پست اسکله

 اسکله شماره یک با طول 20*50 متر  (L شکل)  و از نوع شمع و عرشه، با ظرفیت ده هزار تُن (DWT) خطوط انتقال سوخت و آبدو خط لوله 16 اینچ برای انتقال سوخت سنگین، یک خط لوله 12 اینچ برای انتقال گازوییل، یک خط لوله 8 اینچ برای انتقال آب آتش نشانی و یک خط لوله انتقال آب شیرین

• میزان سرمایه گذاری صورت گرفته:

میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش فراساحلی بالغ بر 872 میلیارد ریال بوده است.

• میزان اشتغال‌زایی:

اشتغال‌زایی 100 نفر به صورت مستقیم و حداقل 350 نفر غیر مستقیم می‌باشد.

• احجام کار:

مصالح سنگی به میزان2300000 تُن

بتن ریزی بیش از 1000 متر مکعب

فولاد مصرفی شامل 167 شاخه

لوله فلزی به تناژ 710 تُن و میلگرد 146 تُن

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: منطقه خلیج فارس بانکرینگ منطقه صنعت بانکرینگ انتقال سوخت سوخت رسانی کشتی ها جزیره قشم شناور ها سلخ قشم موج شکن خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۵۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲ هزار تاجر در نمایشگاه اکسپوی تهران/آزاداندیشان جهان، بیش از این تداوم جنایات در غزه را تحمل نمی‌کنند

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، امروز در نشست خبری در محل ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) اظهار کرد: روز ملی خلیج فارس را تبریک می‌گویم؛ خلیج فارس بخشی از هویت انکارناپذیر و تاریخی ما است؛ ایران همواره منادی تحکیم دوستی‌ها میان برادران منطقه و حوزه خلیج فارس بوده است.

وی افزود: دولت‌های منطقه این توانمندی را دارند که با همکاری مشترک، گام‌های لازم برای توسعه پایدار و شکوفایی در منطقه را بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری نمایشگاه اکسپو، گفت: برگزاری این نمایشگاه با مشارکت گسترده تجار و بازرگانان کشورهای مختلف، نشان‌دهنده آن است که ایران در کنار عزم و اراده جدی برای توسعه سیاسی و ایفای نقش موثر و هم‌افزا برای تحکیم ثبات و امنیت در منطقه، به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع مشترک با همه دولت‌ها هم اهتمام ویژه دارد.

کنعانی ادامه داد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با همکاری نزدیک وزارت امور خارجه، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت از هفت ماه پیش کلید خورد. مقامات عالی ۲۴ کشور در سطوح مختلف و ۲هزار تاجر منتخب و برگزیده، در این نمایشگاه حضور یافتند؛ همچنین نمایندگان تجاری بیش از ۱۰۰ کشور در این نمایشگاه حضور دارند.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه از ۷ گروه تجاری، شیلات، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، صنعت ساختمان، فنی و.. تشکیل شده است.

کنعانی با اشاره به دستاوردهای نمایشگاه اکسپو، گفت: شاهد برگزاری نشست‌های دوجانبه بسیار خوب میان تجار شرکت‌کننده و تولیدکنندگان ایرانی بوده‌ایم؛ این نمایشگاه تا ۱۲ اردیبهشت دایر خواهد بود. این نمایشگاه می‌تواند در میزان همکاری‌های ایران با کشورهای مختلف، جهش جدید ایجاد کند؛ ابعاد تجاری و اقتصادی این نمایشگاه، در کنار ابعاد سیاسی آن حایز اهمیت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: برگزاری این نمایشگاه در شرایط جاری منطقه‌ای، نتیجه‌ای درخشان و مطلوب و هم‌افزایی مکمل میان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی است.

آزاداندیشان جهان، بیش از این، تداوم جنایات در غزه را تحمل نمی‌کنند 

کنعانی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به سرکوب دانشجوهای معترض آمریکایی به نسل‌کُشی در غزه اظهار کرد: آنچه در دانشگاه‌های آمریکا طی روزهای اخیر شاهدش هستیم، نشان‌دهنده بیداری جامعه جهانی و افکار عمومی جهان نسبت به مساله فلسطین و نسل‌کُشی توسط رژیم اسراییل با همراهی آمریکا است.

وی در این باره افزود: آزاداندیشان جهان، بیش از این، تداوم جنایات در غزه را تحمل نخواهند کرد و صدای بلند آن‌ها، خاموش‌شدنی نیست و نمی‌توان با اقدامات پلیسی، صدای معترضان را خاموش کرد.

کنعانی ادامه داد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، برخورد خشن و نظامی حکومت آمریکا با فضای دانشگاهی را به هیچ‌وجه نمی‌پذیرد و این برخورد را مردود می‌داند؛ لذا ضرورت دارد جامعه جهانی به این مهم توجه کند.

وی گفت: برخورد همراه با خشونت با مطالبات دانشجویی، صحیح نیست و رفتارهای خشونت‌آمیز باید به سرعت متوقف شوند؛ طبیعتاً صدای دانشجویان با سیاست‌های خشن موجب خاموشی مطالبات بر حق جهانیان نخواهد شد و لازم است دنیا به‌ویژه کشورهای همراه رژیم منفور اسراییل، به این صداها توجه کنند.

روابط دو جانبه ایران و عربستان در مسیر طبیعی خود پیش می‌رود

کنعانی با اشاره به حضور هیات اقتصادی ریاض در نمایشگاه اکسپو، گفت: خوشبختانه روابط دو جانبه ایران و عربستان در مسیر طبیعی خود پیش می‌رود و شاهد تداوم گفت‌وگوها میان دو کشور در دو سطح سیاسی و اقتصادی هستیم.

وی تصریح کرد: حضور هیات اقتصادی عربستان در نمایشگاه اکسپو، نشانه نگاه همسوی دولت عربستان با ایران است؛ موضوعات اقتصادی را از ابتدای گفت‌وگوهای دو کشور برای از سرگیری روابط، داشتیم؛ همچنین همزمان هیات دولتی ایران نیز در دو سطح و به دو منظور در ریاض به سر می‌برند؛ این هیات به سرپرستی آقای خاندوزی وزیر اقتصاد، در ریاض حضور دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر صفری به ریاض، گفت: هیات شرکت‌کننده در سطح معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ریاض، فرصت مغتنمی است تا ایران در سطح مناسب با حضور در این اجلاس (اجلاس داووس) به گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری‌های مشترک‌ میان دو کشور استفاده کند. افق پیش روی دوکشور ایران و عربستان را روشن می‌دانیم.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به سفر «احمدیان» دبیر شورایعالی امنیت ملی به روسیه جهت شرکت در اجلاس سن‌پترزبورگ گفت: ایران همواره از فرصت حضور در این اجلاس‌ها به‌ویژه در حوزه امنیتی استفاده کرده است. حضور آقای احمدیان در این نشست، در همین چارچوب صورت گرفته است.

کنعانی گفت: موضوعات مختلفی از جمله وضعیت فلسطین مطرح است؛ همچنین هیات ایرانی در حوزه مربوط به امنیت بین‌المللی و سایبری در این نشست شرکت کرده است. ۵ پیشنهاد از سوی ایران در این نشست مطرح شده که نشان‌دهنده ابتکار عمل ایران است.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای هسته‌ای گفت: گفت‌وگوها و تماس‌ها و تبادل پیام‌های دیپلماتیک، در روش‌های مقتضی ادامه دارد.

سپاه نبود، داعش به پشت درهای پارلمان اروپا می‌رسید 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدام پارلمان اروپا در تروریستی‌خواندن نام سپاه پاسداران افزود: موضع روشنی در این‌باره داریم. سپاه پاسداران مهم‌ترین نقش را در تامین امنیت ملی و مقابله با تهدیدات خارجی داشته و دارد. نقش سپاه پاسداران در مقابله با گروه‌های تکفیری و تروریسم بین‌المللی، نقش منحصر به فرد و تعیین‌کننده است.

کنعانی تصریح کرد: اعضای پارلمان اروپا توجه کنند که اگر سپاه نبود، داعش پشت درهای پارلمان اروپا قرار داشت؛ سپاه نیروی رسمی و نظامی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به حادثه تروریستی در روسیه گفت: هرگونه اقدام و عملیات تروریستی علیه شهروندان و اماکن دولتی در روسیه و در هر کشور دیگری، محکوم است؛ در ارتباط با مبارزه با تروریسم، در کنار کشورهای دوست از جمله روسیه قرار داریم. 

وی با اشاره به سفر هیات تجاری و اقتصادی کره شمالی به ایران، افزود: در نمایشگاه اکسپو، ۲۴ کشور در سطح هیات‌های دولتی و ۲هزار تاجر حضور دارند؛ حضور هیات کره شمالی در ایران هم در همین چارچوب است؛ سابقه روابط دیپلماتیک ایران و کره شمالی بیش از ۵ دهه است؛ روابط ایران با کره شمالی در چارچوب رویکرد دیپلماتیک در قبال سایر کشورها است؛ هیات کره شمالی به دعوت وزیر صمت به ایران آمده و اکنون در تهران حضور دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بعضی نشریات و روزنامه‌های دارای سابقه حمایت از رژیم صهیونیستی مایل به دامن‌زدن به اخبار برای ابراز ارادت به این رژیم هستند، گفت: ما دیدگاه خود درباره فلسطین را دچار خودسانسوری نمی‌کنیم، زیرا مواضع ما اصولی و روشن است؛ انتشار نامه یاد شده در رسانه‌ها اهداف خاصی داشته است.

وی در مورد توافق امنیتی و دفاعی انجام‌شده میان ایران و پاکستان هم گفت: اجرای خط لوله گاز صادراتی ایران به پاکستان در چارچوب موافقت‌نامه دو کشور جزء موضوعات مهم اقتصادی دو کشور است که در سفر اخیر رییس‌جمهور مورد اهتمام بوده است؛ در چارچوب توافق دوجانبه انتظار داریم این پروژه مهم و راهبردی به نتیجه برسد.

از ابتدای سال جاری، رهاسازی آب از سد «کمال‌خان» آغاز شده است 

کنعانی در مورد حق‌آبه ایران از هیرمند گفت: در اجرای معاهده ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان مطالبه حق‌آبه تعیین شده ایران و ملت ایران را از طرف افغانستان را داشتیم و یکی از موضوعات مهم گفت‌وگوهای ما بود؛ از ابتدای سال جاری هم بحث رهاسازی آب از سد «کمال‌خان» آغاز شده است. 

وی افزود: با اعلام طرف افغانستانی بر پایبندی بر معاهده، در حال حاضر شاهد جریان آب به سمت مرزهای ایران هستیم. براساس اطلاعات، از زمان رهاسازی این آب تا روزهای اخیر حدود ۱۱۲ میلیون مترمکعب آب وارد خاک ایران شده است. رهاسازی آب از سد شروع شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در طول سال گذشته، هیات حاکمه افغانستان در ارتباط با سد «کمال‌خان»، اقدام به برخی اقدامات مرمتی کردند؛ طبیعی است ایران انتظار دارد طرف افغانستانی به معاهده عمل کند.

کنعانی با اشاره به برگزاری نشست آتش‌بس در عربستان با حضور آمریکا افزود: آتش‌بس و توقف فوری عملیات نظامی رژیم‌ غاصب علیه نوار غزه، فوری‌ترین نیازی است که فلسطین دارد؛ موضوع آزادی و تبادل اسرا هم یکی از موضوعات مهم انسانی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: آمریکا در عمل نشان داده که طرف صالحی در مساله توافق و آتش‌بس نیست چراکه اگر آمریکا می‌خواست آتش بس ایجاد کند، می‌توانست با قطع فوری کمک‌های تسلیحاتی به رژیم اسراییل، در کوتاه‌ترین زمان این کار را انجام بدهد. ملت فلسطین دولت آمریکا را طرف صلاحیت‌دار در مساله فلسطین نمی‌داند؛ تنها طرف سالم و حقیقی که می‌تواند در مورد سرنوشت فلسطین تصمیم بگیرد، ملت فلسطین است.

 آیا اسراییل صلاحیت حضور در المپیک را دارد؟ 

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ارتقای فهم جهانی از جنایات رژیم صهیونیستی و دو شعار صلح و همبستگی المپیک، آیا شرکت این رژیم در المپیک دهن کجی به ملت نیست و آیا ایران برنامه‌ای برای جلوگیری از حضور رژیم اسراییل در المپیک دارد و اینکه اساساً نظر شما درباره سکوت و دست روی دست‌گذاشتن دولت‌های منطقه یا جهان در برابر حضور رژیم اسراییل در المپیک چیست، گفت: المپیک یک رویداد بزرگ بین‌المللی در چارچوب پیوند صلح و دوستی میان ملت‌های صلح‌طلب دنیا است؛ طبیعتاً مراجع ذی‌ربط باید تصمیم‌گیری کنند که رژیمی که صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره انداخته، صلاحیت در رویداد یاد شده را دارد یا خیر.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به روابط ایران و روسیه پس از عمیات «وعده صادق» گفت: روابط دو کشور، روابط بسیار خوب و در مسیر پیشرفت است. ما شاهد جهش کاملا چشم‌گیر در حجم مناسبات تجاری و همکاری‌های اقتصادی دوکشور بودیم. برای افزایش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی دو کشور، گام‌های جدیدی برداشته شده است.

کنعانی گفت: دو کشور مواضع مشترکی در ارتباط با مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و یکجانبه‌گرایی آمریکا و مبارزه با تروریسم دارند. مباحث مربوط به ترانزیت و حمل و نقل هم یکی از موضوعات اولویت‌دار دو کشور است که با تکمیل توافق‌های حاصله، شاهد جهشی بزرگ در کریدور ترانزیتی شمال به جنوب و افزایش مبادلات منطقه‌ای خواهیم بود. 

مطالبات امنیتی ما از دولت عراق واضح است 

کنعانی در مورد دیدار «احمدیان» و «الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق و توافق امنیتی دو کشور گفت: این‌توافق، مبنای مشترک همکاری دو کشور برای تامین امینت مرزهای دو کشور بوده است و همچنین تامین دیدگاه‌های ایران در ارتباط با صدور ناامنی به جغرافیای داخل کشور است.

وی تصریح کرد: مطالبات ما از دولت عراق واضح است؛ بخشی از توافق انجام شده و بخشی دیگر هم در حال پیگیری است. امیدواریم به نتایج مطلوب برسیم.

کنعانی همچنین با اشاره به طرح جدید رژیم صهیونیستی با عنوان «بازگشت آرامش پایدار به غزه» گفت: درباره مساله فلسطین، رژیم صهیونیستی عامل ‌و کانون بحران است؛ ثبات و امنیت در منطقه فقط با زدودن اشغالگری در فلسطین رخ می‌دهد؛ ما رژیم صهیونیستی را طرف هیچ توافقی برای صلح در منطقه نمی‌دانیم؛ هفت‌ماه نسل‌کُشی و کوچاندن مردم غزه نشان‌دهنده تلاش رژیم صهیونیستی برای سیطره بر غزه است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای کمک‌رسانی به غزه اظهار کرد: کشورهای اروپایی و آمریکا تلاش می‌کنند افکار عمومی را از موضوع فلسطین منحرف کنند اما این موضوع، اکنون در کانون افکار عمومی جهان قرار گرفته و افکار عمومی، خواستار پایان‌یافتن نسل‌کُشی در غزه است.

کنعانی تصریح کرد: نَه به نسل‌کُشی، فریاد و شعار بلندی است که در سراسر کشورهای اروپایی و آمریکایی و دانشگاه‌های آن‌ها شنیده می‌شود؛ حمایت از رژیم صهیونیستی در افکار عمومی پذیرفته نیست و جنایت در غزه و فلسطین محکوم است. اشغالگری در فلسطین کانون ایجاد بحران در منطقه و فراتر از منطقه است.

وی تاکید کرد: اگر آمریکا و انگلیس از رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌کردند، نسل‌کُشی در غزه رخ نمی‌داد؛ ایجاد اسکله و مانورهای تبلیغاتی، اقدامات نمادین بوده و اصلاح‌کننده رویکرد نادرست آن‌ها نخواهد بود؛ آن‌ها باید صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کنند و برای توقف جنگ، اقدام جدی انجام داده و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه را تسهیل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی
  • حضور ۲ هزار تاجر در نمایشگاه اکسپوی تهران/آزاداندیشان جهان، بیش از این تداوم جنایات در غزه را تحمل نمی‌کنند
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سودآوری بالای صنعت لنج‌سازی در قشم
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟