Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند سامانه‌ای، هیبریدی هیدروژل فیبروئین ابریشم - نانوذرات کیتوسان را برای رهایش داروی دگزامتازون برای کنترل التهاب چشم طراحی کنند. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، محمد اکرمی حسن کهل فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ساخت و مشخصه یابی سامانه هیبریدی هیدروژل فیبروئین ابریشم - نانوذرات کیتوسان جهت رهایش داروی دگزامتازون برای کنترل التهاب چشم» گفت: دارورسانی به چشم یکی از موضوعات مورد توجه در مهندسی پزشکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی با تاکید بر اینکه به دلیل وجود محدودیت‌ها و ناکارآمدی‌های که روش‌های مرسوم دارورسانی برای درمان بیماری‌های چشم وجود دارد؛ اظهار کرد: همچنین قیمت بالای دارو‌هایی که باید به صورت مکرر مورد استفاده قرار گیرند، طراحی سیستم رهایش دارو جهت آزادسازی دارو در موضع آسیب برای کاهش دوز مورد استفاده، جلوگیری از عوارض دارو، تزریق مکرر و کاهش هزینه‌‏های درمان، طراحی سیستم رهایش دارو مناسب امری ضروری به نظر می‌رسد.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: درهمین راستا، در این پژوهش سامانه هیبریدی زیست‌‏ سازگار جدیدی بر پایه‏‌ی هیدروژل فیبروئین ابریشم- نانوذرات کیتوسان حاوی داروی دگزامتازون به‌منظور کنترل و بهبودی بیماری‏‌های التهابی چشم ارائه‌ شد.
وی تاکید کرد: تا کنون پژوهش‏‌های متعددی درزمینه‌ی استفاده از فیبروئین ابریشم و نانوذرات کیتوسان به‌ صورت مجزا برای بافت‏های مختلف انجام‌شده است، اما تاکنون پژوهشی از اثر هم‏زمان این دو سامانه به‌صورت هیبریدی برای بافت چشم بررسی نشده است.
اکرمی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین نوآوری این پژوهش ساخت سامانه رهایش پایدارتر و کنترل ‌شده‌تر است تا داروی دگزامتازون در مقدار مناسب و در مدت‌زمان طولانی‏تر در دسترس بیمار قرار بگیرد.
وی با اشاره به روش کار خود در این پژوهش افزود: در این پژوهش سامانه هیبریدی زیست فعال جدیدی بر پایه‏‌ی هیدروژل فیبروئین ابریشم – نانوذرات کیتوسان حاوی داروی دگزامتازون به‌منظور کنترل و بهبودی بیماری‌‏های التهابی چشم ارائه شد.
محقق دانشگاه امیرکبیر اظهارکرد: در ابتدا نانوذرات کیتوسان و نمونه بهینه انتخاب شد و سپس تحت آزمون‌‏های مشخصه‌‏یابی ازجمله طیف سنجی مادون قرمز، پراکنش نور دینامیک و پتانسیل زتا قرار گرفت و نانوذرات کیتوسان حاوی داروی دگزامتازون ساختیم تا نرخ و مدل رهایش داروی دگزامتازون را به دست بیاوریم.
وی بیان کرد:  پس از تخلیص فیبروئین ابریشم طی فرآیند صمغ‏زدایی، سامانه‌‏های هیدروژلی و هیبریدی نهایی آماده شد و آزمون‌‏های مشخصه‏‌یابی ازجمله طیف سنجی مادون قرمز، تخلخل‏سنجی، نرخ جذب آب، نرخ تورم، رهایش داوری دگزامتازون و نرخ تخریب برون‏تنی بر روی سامانه‏های ساخته ‌شده انجام شد.
اکرمی افزود: تصاویر میکروسکوپی الکترونی نشان از وجود تخلخل‏های باز با اتصالات درونی بود که آزمون‏‌های طیف سنجی مادون قرمز، نانوذره کیتوسان ساخته‌شده و فیبروئین ابریشم استخراج‌شده را تائید می‌‏کند.   وی با بیان اینکه به ‌منظور زیست‏‌سازگاز بودن سامانه‏‌ها، آن‌ها به مدت ۷ روز طی آزمون‌های مرتبط، مورد بررسی قرار گرفت، گفت: سامانه دارویی ساخته شده به طور خاص برای بیماران چشم طراحی شده است، از این رو، این سامانه در بیمارستان‏‌های چشم پزشکی کاربرد خواهد داشت.
اکرمی با اشاره به نتیج این پروژه گفت: با توجه به نتایج خوب به‏ دست ‏آمده در آزمون‏‌های برون‏تنی، در نظر داریم سامانه‏‌های طراحی شده جهت بررسی‌‏های درون‏تنی در بدن حیوان کاشته شود؛ همچنین از داروی «بواسیزوماب» که یک داروی کاربردی برای درمان بیماری AMD است، در سامانه‏‌ها استفاده خواهیم کرد تا میزان رهایش برای این داروی خاص را نیز اندازه بگیریم.
وی با اشاره به ویژگی‌های این طرح گفت: نتایج به دست آمده از آزمون زنده‏مانی سلولی نشان داد، که نانوذرات و سامانه‏‌های حاوی دارو تهیه شده، هیچ‏گونه سمیتی را ایجاد نکردند. بنابراین، با توجه به نتایج به دست آمده، به نظر می‌‏رسد که سامانه هیبریدی هیدروژل فیبروئین ابریشم- نانوذرات کیتوسان به عنوان بستری مناسب برای کنترل رهایش داروی دگزامتازون در درمان التهاب‏های چشمی می‌‏تواند پیشنهاد شود.  همچنین از مزایای این طرح می‏‌توان به کاهش بسیار زیاد هزینه‌ها و عوارض جانبی نسبت به نمونه‌‏های مشابه اشاره کرد.
وی با اشاره به دیگر کاربرد‌های نتایج این طرح گفت: علاوه بر کاربرد ذکر شده برای بافت چشم، از این سامانه با یکی سری اصلاحات کوچک برای دارورسانی در سایر بافت‏های بدن نیز کاربرد خواهد داشت.
گفتنی است؛ مهناز اسکندری و عاطفه سلوک اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اساتید راهنمای این طرح بودند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه امیرکبیر نانوذرات رهایش دارو دانشگاه صنعتی امیرکبیر نانوذرات کیتوسان سامانه هیبریدی رهایش دارو حاوی دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۵۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دانشگاه امیرکبیر از خیزش دانشجویان آمریکا در اعتراض به رژیم صهیونیستی

دانشگاه امیرکبیر طی بیانیه‌ای از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشگاه امیرکبیر طی بیانیه‌ای از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

 

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

 

در پی سیاست‌های حمایتی و ضدبشری ایالات متحده آمریکا از جنایات رژیم منفور صهیونیستی، در روز‌های اخیر و به رغم بایکوت خبری، شاهد انتشار تصاویری تأسف‌برانگیز و شرم‌آور از سرکوب و برخورد خشونت‌بار پلیس آمریکا با اساتید و دانشجویان حامی فلسطین هستیم.


تصاویری که به روشنی مؤید رفتار‌های متناقض دولت آمریکاست که از یک طرف خود را به عنوان مهد آزادی بیان معرفی می‌کند و برای سایر کشور‌ها نسخه‌ی رعایت حقوق بشر می‌پیچد، اما از طرف دیگر؛ این‌گونه اساتید دانشگاهی و دانشجویان را به جرم حمایتِ مدنی از مردم مظلوم غزه، سرکوب، تهدید و اخراج می‌کند.


دانشگاه صنعتی امیرکبیر بار دیگر ضمن محکوم کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، مواجهه‌ی بشردوستانه و شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و موضع همدلانه در دفاع از مظلومیت مردم غزه را تحسین نموده، سرکوب این اساتید و دانشجویان را توسط پلیس و دولت آمریکا که مؤید حمایت همه‌جانبه از جنایات رژیم صهیونیستی است قویاً محکوم می‌کند.

هیات رئیسه دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دیگر خبرها

  • حمایت دانشگاه امیرکبیر از خیزش دانشجویان آمریکا در اعتراض به رژیم صهیونیستی
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • کشف محموله دارو در زابل
  • «متفورمین» پرفروش‌ ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • «متفورمین» پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • کشف ۳۰ میلیارد ریال تلفن همراه قاچاق در بانه
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • آمارهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان