Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: ولایت و امامت امام جواد علیه السلام در سن کودکی نکته مهمی در مسئله ولایت ائمه است و دفع شبهه می کند.

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان به مناسبت آغاز ولایت امام جواد پس از شهادت امام رضا علیهما السلام؛ این مسئله را از چند زاویه مورد بررسی قرار داد و گفت: ولایت و امامت امام جواد علیه السلام در سن کودکی نکته مهمی در مسئله ولایت ائمه است و دفع شبهه می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با اشاره به اینکه بعضی از مدعیان علم دین و کسانی که مدتی هم با انقلاب و اسلام همراه بودند اما امروز شبهه افکنی می کنند؛ افزود: این افراد می گویند امامان، علمای ابراری بودند مانند بقیه دانشمندان و مقام آگاهی ائمه از علم غیب را روحانیون برای فریب مردم درست کردند.

 

 

وی با رد این شبهه اظهار کرد: این افراد برای امام جوادعلیه السلام که در کودکی به امامت رسیدند و مدت همراهی ایشان با پدر کوتاه و از طرفی هم چند سال از ایشان دور بودند، چه می توانند بگویند؟! علمای شیعه در حج آن سال از اطراف و اکناف به مدینه آمده و گرد وجود امامی نشستند که تازه از کودکی به نوجوانی رسیده بود.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان ادامه داد: در آن مناظره یحیی بن اکثم که قاضی القضات بود سوالی پرسید که حضرت بیش از هزار فرع درباره آن سئوال مطرح کردند و این نشاندهنده علم لدنی و الهی ائمه است که به طریق عادی حاصل نشده در حالیکه نابغه ترین افراد نیازمند تعلیم هستند. 

 

 

وی تصریح کرد: امام جوادعلیه السلام بنیان گذار مناظره آزاد بودند و شیعیان را برای این امر تربیت کردند تا نظریه پرداز باشند و علمای ما با دقت و همه ریزی کاری ها در مسائل علمی ورود کنند زیرا همه سئوالات و شبهات با منابع اصیل جواب دارد.

 

 

آیت الله شیخ بهایی با بیان اینکه امامت امام جواد در کودکی چیز عجیبی نبود زیرا این اعجاز در نبوت حضرت عیسی و حضرت یحیی هم سابقه داشته که در کودکی به پیامبری برگزیده شدند؛ افزود: امام جواد علیه السلام شیوه کار با روایات و اینکه چگونه در یک مسئله فقهی همه ابواب مربوط به آن باید دیده شود را یاد دادند و شما می بینید کلینی در کافی، شیخ طوسی در تهذیب و استبصار و صدوق در من لا یحضره الفقیه این شیوه را پیروی کردند و اکنون این 4 منبع، منابع اصلی فقهی{ و روایی} شیعه است.

 

 

وی گفت: ترویج فقه اسلامی و فروعات مختلف در زمان امام جواد آغاز شد  و این یعنی ارتباط با خدا و اینکه کسی که بخواهد رابط بین خدا و بنده باشد باید معصوم و تحت عنایت ویژه خداوند و عالم به غیب باشد.

 

 

استاد حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: مسئله دیگر در امامت امام جواد علیه السلام این است که آن حضرت از فرصت سه ساله ای که پدر در طوس بودند استفاده کرده و مبارزه با طاغوت زمان را به صورت مؤثر پیش بردند زیرا با آمدن امام رضا به طوس، شیعیان در اقصی نقاط از جمله بخارا و سمرقند و جاهای دیگر پراکنده بودند که امام جواد، آنان را شبکه بندی کردند و با یک شبکه قوی به هدایت ایشان تشیع به سرعت گسترش یافت به گونه ای که طی 50 و چند سال تا غیبت امام عصر شبکه عظیمی از وکالت شکل گرفت که شیعیان در همه مناطق حضور داشتند و رابطه ایشان با ائمه سری و مخفیانه بود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: از زمان امام رضا به بعد عدم دسترسی به معصوم مبتلابه بود و رابطه از طریق وکلا صورت گرفت لذا شالوده ولایت فقیه در همان ریخته شد و چیز دیدی نیست و ائمه خواستند به این مسئله توجه بدهند.

 

 

آیت الله شیخ بهایی گفت: نکته سوم در امامت آن حضرت اینکه خداوند، پس از یک مدتی امام جواد را به امام رضا عطا کرد و برای همین معاندین می گفتند امام هشتم فرزندی ندارد و امامت بعد از او منقطع می شود؛ حتی وقتی امام جواد به دنیا آمد در وجود ایشان تشکیک کردند و قیافه شناس آوردند{ تا انتساب ایشان به امام رضا را تأیید کند} و این از مظلومیت های ائمه است لذا نسل امام جواد به نوعی کوثر دوم شد زیرا همانگونه که به پیامبر می گفتند ابتر اما نسل ایشان از حضرت زهرا سلام الله علیها منتشر شد درباره امام رضا و تداوم نسل ایشان از امام جواد هم همین است.

 

 

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: مناظره آزاد امامت امام جواد ع آیت الله شیخ بهایی امام جواد علیه السلام حوزه علمیه کرمان امامت امام جواد امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۵۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود

امام جمعه کرمان، گفت: باید از فرصت فرهنگی مهم برگزاری اجلاس پیرغلامان استفاده کرد تا آثار و برکات آن تمام استان کرمان را شامل شده در استان ماندگار شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی صبح امروز در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، اظهار داشت: استان کرمان سال‌ها در خدمت دستگاه اهل‌بیت علیهم السلام بوده اما برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان فرصتی طلایی برای این استان است تا به صورت رسمی خود را در اختیار دستگاه امام حسین علیه السلام بگذارد و در تابلویی بهتر این خدمات را به جهان اسلام نشان بدهد.

وی با بیان اینکه امسال بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان برگزار می‌شود و تجربه عظیمی در برگزاری این اجلاسیه وجود دارد، گفت: تاکنون این اجلاسیه در دو سوم استان‌های کشور برگزار شده است و باید از این فرصت استفاده کرد.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه همه ظرفیت‌های استان کرمان برای برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان درگیر می‌شوند، گفت: باید به همین اندازه بهره فرهنگی برگزاری این اجلاس در استان کرمان دیده و باید آثار و برکات آن در استان ماندگار شود.

وی بهره‌گیری از تجربه 20 استان و 20 دوره قبل برگزاری این اجلاسیه را بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: باید از این فرصت فرهنگی مهم و تاریخی استفاده لازم را در استان کرمان ببریم و آثار و برکات اجلاس بین‌المللی پیرغلامان تمام استان کرمان را شامل شود.

علیدادی سلیمانی با بیان اینکه امام حسین علیه‌السلام، انقلاب و نهضتی را در اوج غربت رقم زد که از فردای آن هر چه جلو رفت، پرده از این غربت برداشته و به جریانی تبدیل شد که بتواند اسلام را حفظ کند، گفت: در سایه این نهضت اسلام ناب توسط توده‌های مردم حفظ شد.

وی با اشاره به اینکه مردم متولی حفظ و تداوم این جریان و نهضت امام حسین (ع) بودند و نسل به نسل آن را حفظ کردند، ادامه داد: در طول تاریخ اگر دولت‌ها هم ارادتی به امام حسین (ع) داشتند کمک کردند که مردم در این مسیر بهتر خدمت کنند.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه ما جمهوری اسلامی ایران و انقلاب را محصول محرم و صفر می‌دانیم و محور آن نهضت امام حسین علیه‌السلام است، گفت: در این اجلاس از پیرغلامانی که تجلیل می‌شوند عصاره جریان مردمی هستند و در کنار آن جریان مردمی در برگزاری این اجلاس باید پررنگ‌تر دیده شود.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • گزیده از سخنان ائمه جمعه شهرهای استان قم
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود