Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان مدیریت و حمل و نقل شهرداری تربت‌حیدریه از راه‌اندازی بزرگترین بازارچه فروش زعفران کشور در آستانه فصل برداشت این محصول در نزدیکی پایانه مسافربری این شهرستان خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین، محسن قندهاری با بیان این که زعفران به عنوان طلای سرخ از مهمترین محصولات تولیدی بخش کشاورزی تربت‌حیدریه محسوب می‌شود افزود: بازار خرید و فروش گل زعفران با حدود هشت هزار مترمربع وسعت از ۲۰ مهرماه امسال به مدت ۵۵ روز آغاز به کار کرده است و به متقاضیان واجد شرایط در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه واگذار ‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در جلسه با معاونت برنامه‌ریزی فرمانداری تربت‌حیدریه، ساماندهی این بازارچه در اولویت کار قرار گرفت و مصوب شد تا بین هر پنج غرفه علاوه بر احداث یک سرویس بهداشتی، نسبت به صدور کارت شناسایی، نصب سایبان جلوی غرفه‌ها، به روزرسانی دوربینهای نظارت تصویری و قرارداد با نیروی انتظامی نیز اقدام‌های لازم صورت گیرد.

رییس سازمان مدیریت و حمل و نقل شهرداری تربت‌حیدریه با بیان این که بازار خرید و فروش گل زعفران هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ شب دایر است اظهار داشت: امسال با توجه به‌ شیوع بیماری کرونا، ضمن ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، از تمامی غرفه داران و مراجعه کنندگان درخواست می‌شود نسبت به رعایت تمام پروتکل‌های به ویژه استفاده از ماسک و شست و شوی مداوم دست‌ها اقدام کنند.

تربت‌حیدریه با در اختیار داشتن ۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از ۷۰ تن محصول خشک زعفران، بزرگترین مرکز تولید زعفران در دنیا محسوب می‌شود. با راه‌اندازی بازارچه خرید و فروش گل زعفران حجم بسیار بالایی شامل چند هزار تن از محصول پیاز زعفران این شهرستان و دیگر شهرستان‌های مجاور و حتی استان خراسان جنوبی با گردش مالی بسیار زیاد در این بازار عرضه می‌شود.

در فصل برداشت زعفران، تمام زعفرانکاران شهرستان‌های مجاور، محصول خود را برای فروش به این شهرستان منتقل می‌کنند که در صورت ساماندهی بازار زعفران، ارز آوری مطلوبی نیز نصیب کشورمان می‌شود.

یکی از شاخص‌ترین محصولات این منطقه که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده، زعفران است که کشت آن در سطح بیش از ۲۲ هزار هکتار زمین با تولید سالانه ۷۰ تن صورت می‌گیرد.

میانگین عملکرد این محصول در تربت‌حیدریه ۴.۲ کیلوگرم در هر هکتار است و به لحاظ عملکرد در واحد سطح، این شهرستان رتبه نخست را در خراسان رضوی در اختیار دارد.

۷۹ درصد نیروی کار تربت‌حیدریه در گستره ۹۰ هزار هکتاری عرصه کشاورزی این شهرستان به تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی مشغول هستند.  

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تربت حیدریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۶۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت زعفران در استان مرکزی ۱۵ درصد افزایش یافت

 معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه کشت زعفران در استان مرکزی ۱۵ درصد افزایش یافت گفت: سطح زیر کشت زعفران در این استان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافت و نسبت به ۱۰ سال گذشته نیز رشد چشمگیری دارد.چ

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: کم‌آب‌بر بودن این گیاه مزیت مهمی است که با شرایط آب و هوایی استان مرکزی سازگاری دارد و در شهرستان‌هایی مانند کمیجان یا خمین که در سال گذشته به دلیل کم‌آبی ۱۵۰ حلقه چاه آب در این شهرستان خشک شد فرصت مناسبی است.

اسدی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شهرستان خمین در تولید زعفران استان مرکزی رتبه اول را دارد و با این کشت به نحوی با تنش‌های آبی مقابله شده است و جایگزین مناسبی برای گیاهان آب‌بر محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • کشت زعفران در استان مرکزی ۱۵ درصد افزایش یافت