Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساکنان دو روستای مرزی در بنگلادش و هند اکنون ده ها سال است که در صلح با هم زندگی مشترک مسالمت آمیز دارند.آنها پیوندهای دیرینه و یک مکان مشترک برای عبادت دارند که به طور منظم برای برگزاری سنت ها و اعیاد مذهبی در آنجا جمع می شوند.

خبرگزاری شبستان،گروه جهان اسلام: ساکنان دو روستای مرزی در بنگلادش و هند اکنون ده ها سال است که در صلح با هم زندگی مشترک مسالمت آمیز دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها پیوندهای دیرینه و یک مکان مشترک برای عبادت دارند که به طور منظم برای برگزاری سنت ها و اعیاد مذهبی در آنجا جمع می شوند.


این مکان به گفته افراد محلی یک مسجد قدیمی است که ریشه این هماهنگی و هارمونی مثال زدنی بین مردم دو کشور هند و بنگلادش است.

 

این مسجد که دو قرن قدمت دارد در روستای «بانشجانی» در منطقه «کوریگرام» و در نزدیکی خط صفر مرز شمالی بنگلادش و هند واقع شده است.

 

ضلع شمالی این مسجد رو به روستای «Jhakuatari» در منطقه «کوچ بهار» واقع در بنگال غربی هند است.

 

مردم هر دو روستا نماز خود را در مسجد جامع «سیمانتا » که در منطقه مرزی دو کشور قرار گرفته است اقامه می کنند.

 

«نازرول میاه»  62 ساله ، ساکن بانشجانی و موذن این مسجد در این باره گفت: مسلمانان هر دو روستا هر روز در مسجد جمع می شوند و هر روز نماز می خوانند. پس از نماز  آنها با هم احوالپرسی می کنند و آنقدر صمیمی هستند که نمی توان فهمید شهروندان کشورهای مختلف هستند.

 

«جهانگیر عالم» 32 ساله ،یکی دیگر از اهالی روستای بانشجانی گفت: مردم از مناطق مختلف بنگلادش و هند به دیدن این مسجد می آیند تا پیوند بی نظیر ما را ببینند.

 

«ابوبکر صدیق»  45 ساله، یک روستایی دیگر  هم در این باره گفت : این مسجد به ویژه در روزهای جمعه پر جنب و جوش است ، زیرا تعداد زیادی از مردم هر دو روستا برای اقامه نماز جمعه به آنجا می آیند.

 

«خیبر علی » شهروند 79 ساله ،ساکن روستای «جاکواتاری» هند گفت: ما هیچ تفرقه و اختلافی نداریم .سال هاست در اینجا زندگی می کنیم ، شادی و غم خود را تقسیم می کنیم و به یکدیگر کمک می کنیم.

 

وی همچنین خواستار ابتکاراتی برای بازسازی این مسجد شد.

 

علی افزود: در حال حاضر پیچیدگی های قانونی برای ساخت هر گونه زیرساخت در مجاورت مرز وجود دارد اما اقدامات لازم برای بازسازی مسجد باید از طریق مقامات مربوطه هر دو کشور انجام شود.

 

«احمد علی» 67 ساله ، اهل هند  از روستای جاکواتاری  گفت: ما قوانین را نقض نمی کنیم و برای ورود به بنگلادش هرگز از سیم های خاردار عبور نمی کنیم.

 

وی افزود: ما فقط برای رفتن به مسجد از جاده مرزی استفاده می کنیم. پس از اقامه نماز و سلام و احوالپرسی با یکدیگر هم  به روستای خود در هند برمی گردیم.

 

«همایون کبیر میتو» ، رئیس اتحادیه «پاتوردوبی پاریشاد» در «بورونگاماری» نیز گفت: مردم هر دو روستا از اقوام یکدیگر هستند. پس از جداسازی در سال 1947 ، برخی از آنها اکنون شهروندان هند و برخی دیگر بنگلادشی هستند.

 

وی افزود: همه آنها از فرهنگ ، سنت و سبک زندگی هستند و حتی نیروهای مرزی هر دو کشور هرگز مشکلی در این زمینه ایجاد نکرده اند.

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: هند بنگلادش مسجد بنگلادش و هند دو روستا دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۷۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر

روستای همای علیا از توابع شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی است. در این روستا رودخانه‌ای وجود دارد که تبدیل به محلی برای تخلیه فضولات حیوانی شده و موجب آلودگی محیط زیست این منطقه شده است. علاوه بر آلودگی بوی نامطبوع آن اهالی این منطقه را آزرده خاطر کرده است. اهالی این روستا این موضوع را پیگیری کرده اند اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلم و تصاویر در خواست رسیدگی کرد.

منبع: شهروندخبرنگار - آذربایجان شرقی

بیشتر بخوانید:

آب آلوده سهم اهالی سودجان شد + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • گلایه اهالی روستای کالدشت بالا از کمبود امکانات رفاهی + فیلم و تصاویر
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • آیین گاوکشان 
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم