Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتاضی گفت: متأسفانه نه‌تنها در رابطه با مجموعه ربع رشیدی بلکه در خصوص شخصیت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی نیز کم‌لطفی بسیاری صورت گرفته است.

«علی مرتاضی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز اظهار داشت: بعد از تصویب اجرای همایش در دانشگاه و تثبیت همکاری با اداره کل اوقاف و امورخیریه استان، از طریق ایمیل و تماس تلفنی، جذب اعضای هیات و کمیته علمی را شروع کردیم و این همایش چون بین‌المللی است، تمرکز خاصی بر جذب افرادی تاریخ شناس داشتیم و تلاش کردیم افرادی را جذب کمیته علمی کنیم که ایران‌شناس باشند و در تاریخ ایران و اسلام مطالعاتی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ادامه داد: به همین جهت از افرادی مانند فرانسیس ریشارد و هافمن و از همکاران ایشان از کشورهای فرانسه، ایتالیا و آلمان رضایت گرفتیم تا عضو کمیته علمی این همایش شوند و در کل با احتساب اعضای خارجی و داخلی ۵۳ نفر عضو کمیته علمی این همایش شدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی شخصیت بزرگ تاریخی بود؛ اما متأسفانه نه‌تنها در رابطه با مجموعه ربع رشیدی بلکه در خصوص شخصیت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی نیز کم‌لطفی بسیاری صورت گرفته است.

مرتاضی افزود: این‌که اندیشه‌های علمی این شخصیت چقدر جامع و تاثیرگذار بوده؛ مغفول مانده است. به همین دلیل متاسفانه بعضی از اساتیدی که حتی استاد تمام دانشگاه بودند و رشته‌هایشان کاملاً مرتبط با این موضوعات بود تنها به دلیل این‌که شخصیت خواجه رشید را نمی‌شناختند عضو کمیته علمی نشدند بنابراین برگزاری این همایش، برای احیای موقوفات ربع رشیدی و همچنین برای نشان دادن شخصیت علمی خواجه رشیدالدین بسیار مؤثر خواهد بود.

دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه دانشگاه های مختلف خارجی از جمله بامبرگ آلمان و خزر آذربایجان و دیگر مؤسسات علمی در آلمان و سایر کشورها حامیان این همایش هستند، اظهار کرد: همه این دانشگاه ها اجازه داده‌اند لوگوی شان را در پوستر همایش درج کنیم.

وی افزود: در نظر داریم پیش نشست‌های تخصصی برگزار کنیم؛ قصد داریم براساس محورهای چهارگانه‌ای که در همایش لحاظ شده است چندین پیش نشست را به صورت وبینار برگزار کنیم و هماهنگی‌های لازم با اساتید مختلف از دانشگاه های علم وصنعت، قم، کرج و هنر اسلامی به عمل آمده است که از اواخر مهر ماه پیش نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

مرتاضی در پایان صحبت های خود گفت: قصد داریم که همایش را به‌صورت حضوری برگزار کنیم اما اگر شرایط کرونایی به گونه‌ای شد که این همایش به صورت حضوری برگزار نشد به ناچار بهصورت وبینار برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: به اساتیدی که در این حیطه کار کرده‌اند سفارش مقاله نیز داده ایم و همچنین سایتی خریداری شد تا اطلاعات همایش در این سایت درج شود و مقالات ارسال‌شده از طریق سایت دریافت و داوری شود و باتوجه به این‌که سایت ما دو زبانه است؛ احتمال لینک شدن سایر اساتید و ارسال مقالات از سایر کشورها نیز وجود دارد.

پایان پیام/699

منبع: شبستان

کلیدواژه: مرتاضی خواجه فضل الله همدانی خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی کمیته علمی شخصیت خواجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۱۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «قلمروزدایی علم و دین» تألیف گریگور داوس به تازگی با ترجمه جواد درویش آقاجانی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

پروفسور گریگور داوس (زاده ۱۹۵۷)، استاد دانشگاه نیوزلند است که در زمینه فلسفه دین مدرک دکتری دارد. هدف این کتاب، تحلیل منازعه «علم و دین» از طریق توسعه رویکردهای ممکن به روابط بین آن‌ها و همچنین توسعه مفهومی علم از یک سو و دین از سوی دیگر است. کتاب در مقابل مدل‌های ساده‌تر از روابط علم و دین، مدل پیچیده‌تری را پیشنهاد می‌دهد که شامل چهار بُعد برای پرداختن به رابطه علم و دین است و عبارت‌اند از: بُعد شناختی، غایت‌شناختی، نهادی و معرفت‌شناختی، بُعد شناختی به محتوای گزاره‌های علمی و دینی می‌پردازد. بُعد غایت‌شناختی به اهداف مندرج در علم و دین اختصاص دارد. بُعد نهادی شامل بررسی رابطه علم و دین از طریق سازمان‌های اجتماعی مرتبط با آن‌هاست. بُعد معرفت‌شناختی هم به صورت‌های مختلف معرفت، زبان و منابع دانش می‌پردازد.

مجموعه بن‌مایه‌های کمبریج تا به‌حال در ۲۵ سرفصل موضوعی مختلف منتشر شده است. سرفصل موضوعی فلسفه این مجموعه در ۱۵ شاخه و تاکنون ۲۲۸ کتاب تقدیم جامعه علمی کرده است. همچنین در سرفصل موضوعی دین نیز ۸ شاخه مختلف مورد توجه قرار گرفته و ۸۱ کتاب منتشر شده است. همان‌طور که گفته شد در شاخه فلسفه دین تا به حال ۳۱ کتاب منتشر شده است که در حال حاضر ترجمه ده کتاب از آن مجموعه به فارسی عرضه شده است.

فلسفه دین در کشورمان نیز در سال‌های اخیر مورد توجه استادان و محققان به‌ویژه نسل جوان‌تر قرار گرفته است. البته با توجه به گستره موضوعی مباحث فلسفه دین، میزان دغدغه‌مندی نسبت به هر کدام از این موضوعات در جوامع مختلف متفاوت است. موضوعاتی نظیر «معنای زندگی»، «علم و دین»، «خداباوری»، «تکثرگرایی» و «مسئله‌های شر و رنج» که در زمره موضوعات اصلی و مشترک مباحث فلسفه دین‌اند، مصادیقی از چالش‌های فکری محیط‌های علمی ایران نیز محسوب می‌شوند. به هر روی، انتشار کارهای متنوعی در سال‌های اخیر در فضای فکری فلسفه دین ایران ستودنی است. مجلات، کتاب‌ها، مقالات و رساله‌های دانشجویی مختلف در کنار برگزاری رویدادهای علمی و پژوهشی متنوع، اگر چه سرمایه‌ای خوب هستند اما ناکافی برای تحقیقات بیشتر و کامل‌تر در آینده است.

این کتاب با ۱۲۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹۰ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6090175 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • همایش روانشناسی در دانشگاه آزاد قم برگزار شد
  • آئین بزرگداشت روز روانشناسی در بوشهر برگزار شد
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است
  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد