Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصرار سازمان سینمایی به برگزاری جشنواره‌ها و بی توجهی و انفعال نسبت به جریان اکران نوعی آشفتگی و سیاست «یک بام و دوهوا» را به ذهن متبادر می‌سازد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا،  سخنگوی شورای صنفی نمایش خروجی جلسه روز یکشنبه بیست و هفتم مهرماه  این شورا و تصمیم برای شیوه اکران فیلم‌ها را منوط  به  برگزاری جلسه مشترک با ستاد مقابله با کرونا دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضی شایسته همچنین  درباره زمان دقیق اکران فیلم‌هایی همچون «تومان» ساخته مرتضی فرشباف، «سازهای ناکوک» ساخته علی حضرتی، «مردن در آب مطهر» ساخته برادران محمودی و «اینجا هم باران می‌بارد» ساخته نادر طریقت نیز گفت: قرار شد  تهیه‌کنندگان و پخش کنندگان  این فیلم ها  بعد از این ایام به جلسه شورا بیایند و با آنها درباره مسایل اکران گفتگو شود.

سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به این که  فعلاً فیلم جدیدی به ناوگان اکران اضافه نمی‌شود افزود: امیدواریم کرونا کمی فروکش کند تا ما بتوانیم درباره فیلم‌ها تصمیم بگیریم. از همین رو اکران فیلم‌هایی که قرار بود طی چند روز آینده به نمایش دربیاید، عقب می‌افتد.

 آش همان آش و کاسه همان کاسه!

آن‌گونه که از سخنان شایسته برمی‌آید شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی با گذشت 9 ماه از آغاز شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن هنوز همان روند سنتی و همیشگی برای اکران فیلم‌ها را در دستور کار دارند و طرح نو و راهگشایی در این زمینه ندارند.

سخنگوی شورای صنفی نمایش در صحبت‌های خود هیچ اشاره‌ای به لزوم اتخاذ یک سیاست یکپارچه و یا رایزنی با ستاد مقابله با کرونا برای بازگشایی سینماها نداشته و تنها اظهار کرده است: تمام سینماها پروتکل‌های بهداشتی را به طور صد در صد رعایت می‌کنند از همین رو جا دارد از مالکان، مدیران و کارکنان سینما تشکر کنم. سینما جای پاکیزه‌ای است و نکات بهداشتی در آنجا رعایت می‌شود و امیدوارم این موضوع به گوش مسئولان برسد.

این امیدواری و سپاس خشک و خالی در حالی از سوی شورای صنفی نمایش ( و به تبع آن سازمان سینمایی) ابراز می‌شود که باتوجه به تمدید تعطیلی سینماها و البته سالن‌های تئاتر و اجرای موسیقی تا پایان هفته جاری، تعطیلی سینماها در این مقطع به 20 روز خواهد رسید؛ آن هم در شرایطی که بنابه گفته اغلب سینماداران، تعداد زیادی از سالن‌های سینما به  مرز ورشکستگی رسیده و چاره‌ای جز تعدیل نیروهای خود نداشته‌اند.

در  مقطعی که سالن‌های سینما بازگشایی شده بودند(ابتدای تیرماه تا اوایل مهرماه سال جاری)، مشاهدات عینی و نظر اغلب کارشناسان حاکی از این بود که شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سالن‌های سیتما تا حد زیادی رعایت می‌شوند. به عبارت دیگر حضور مردم در سینما به نسبت سایر اماکن عمومی و تفریحات دسته‌جمعی همچون پاساژگردی، رستوران، سفرهای تفریحی و... خطرات کم‌تری داشته است هرچند کمتر کسی به صورت مستقیم حضور مردم در سینماها را تشویق و حمایت کرد؛از جمله صداوسیما ترجیح داد در این زمینه سکوت پیشه کند. در نتیجه، تلویزیون از پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌ها و یا برنامه‌هایی که رفتن مردم به سینما را تشویق کند پرهیز کرد.

 به این ترتیب، جریان اکران نصفه و نیمه به حال خود رها شد و شیوه اکران آنلاین هم با وجود استقبال در روزهای اول و تبلیغات فراوان، مورد حمایت جدی قرار نگرفت.در ماه‌های اخیر فقط شاهد اکران‌های پراکنده و ناشی از تصمیم شخصی فیلمسازان بودیم بدون آنکه بسترهای لازم و مورد نیاز به صورتی یکپارچه فراهم شود.

 وقتی جشنواره به متن می‌آید و اکران به حاشیه می‌رود

اما این تنها یک سمت ماجراست؛ در همین شرایط که سازمان سینمایی توان یا اراده برنامه‌ریزی  برای اکران درست  و فارغ از نگرانی برای مخاطبان را ندارد، شاهد تلاش برای برگزاری جشنواره‌های گوناگون سینمایی به صورت ترکیبی (آنلاین و فیزیکی)  هستیم.

شب گذشته،  آیین افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در اصفهان  برگزار شد. مراسمی که البته کاملاً متفات از شرایط عادی سال‌های گذشته بود و  در آن شیوه‌نامه های بهداشتی تا حد امکان رعایت شده بود؛ با این حال این دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان بخش‌های حضوری و فیزیکی نیز دارد. ضمن این‌که  با توجه به تجارب قبلی در برگزاری مجازی رویدادهای فرهنگی، کیفیت برگزاری به صورت آنلاین نیز مورد پرسش جدی است؛ هرچند برای قضاوت درست و دقیق در این زمینه باید  منتظر روزهای آینده ماند.

از سوی دیگر مدیران سازمان سینمایی  همچنان به برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر به صورت  نیز اصرار دارند.دو هفته پیش و با صدور حکم محمدمهدی طباطبایی‌نژاد به‌عنوان دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر، بحث برگزاری یا عدم برگزاری این رویداد فرهنگی به پرسش اصلی علاقه‌مندان به سینما تبدیل شد.

این اتفاق در حالی رقم خورد که مسئولان ستاد مقابله با کرونا بر احتمال افزایش تعداد مبتلایان در ماه‌های آینده و تجربه یک پاییز و زمستان سخت تأکید کرده‌اند. با توجه به این شرایط، به نظر می‌رسید برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال نیز همچون بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری دیگر یا لغو شود و یا به‌صورت مجازی و برخط برگزار شود.

بااین‌حال طباطبایی‌نژاد در اولین گفتگوی رسانه‌ای خود به این موضوع این‌چنینی واکنش نشان داد: «تا الآن قرار ما بر این است که جشنواره فیلم فجر به شکل محدود و کاملاً رعایت شده با حداکثر پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. البته منظور از محدود این نیست که حجم جشنواره کوچک شود، بلکه برپایی آن را با همان رعایت پروتکل‌ها و ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها مدنظر داریم.»

به‌این‌ترتیب مشخص شد که مدیران سازمان سینمایی و به‌تبع آن‌ها دبیر جشنواره فیلم فجر عزم خود را جزم کرده‌اند تا هر طور شده جشنواره سی و نهم را با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار کنند.

یک بام و دوهوای سازمان سینمایی در زمانه کرونایی!

میل عجیب مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره‌های سینمایی آن هم دراین شرایط نامطلوب جای پرسش جدی دارد. آن هم در حالی‌که بساری از فعالان و هنرمندان حوزه سینما خواهان اختصاص بودجه این جشنواره به برنامه‌های حمایتی شده‌اند. نباید فراموش کرد که بدنه اصلی و عمده سینما و تئاتر کشور به خاطر شیوع کرونا مدت زیادی است که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند که  شرح آن بارها گفته و اشاره شده است.

این میل و اصرار با بی‌میلی و انفعال سازمان سینمایی درقبال جریان اکران قابل‌جمع نیست و در خوش‌بینانه‌ترین حالت نوعی آشفتگی و سیاست «یک بام و دوهوا» را به ذهن متبادر می‌سازد. سیاستی که بیشتر در پی دفع‌الوقت است و به چیدن ویترین فریبنده و چشم‌نواز همچون جشنواره‌ها بیش از ارکان و درآمدزایی واقعی البته همراه با تضمین سلامت مخاطبان اهمیت بیشتری می‌دهد.

حال باید دید پاسخ حسین انتظامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی والبته نهادهای ناظر و مدیران فرهنگی کشور به این  سیاست یک بام و دوهوا و برخورد دوگانه چه خواهد بود.

انتهای پیام /4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: سینمای ایران سازمان امور سینمایی و سمعی بصری جشنواره های سینمایی جشنواره فیلم فجر شورای صنفی نمایش برگزاری جشنواره سازمان سینمایی اکران فیلم ها جشنواره ها یک بام سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۱۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به یاد آتیلا پسیانی و لحظه‌های ماندگارش در سینما | از هنرمندی در آثار بهرام بیضایی تا حاتمی‌کیا و بهروز افخمی |‌ ببینید

به گزارش همشهری آنلاین، ‌ به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، آتیلا پسیانی از پیشگامان تئاتر تجربی‌ست و چیزی حدود ۸۰ فیلم سینمایی در کارنامه بازیگری‌اش به چشم می‌آید؛ از نقش‌آفرینی برای بهرام بیضایی و تهمینه میلانی تا ابراهیم حاتمی‌کیا و بهروز افخمی.

آتیلا پسیانی که با بازی در «محله بر و بیا» خالق خاطرات دوست‌داشتنی برای دهه شصتی‌ها بود، در تمامی سال‌های بلند فعالیت هنری خود در گونه‌های رنگارنگِ جدی تا کمدی به ایفای نقش پرداخت، نقش‌هایی که نمود آن‌ها در فیلم‌های بسیاری پیدا بود.

«کشتی آنجلیکا»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مسافران»، «خاکستر سبز» و «روز شیطان» از جمله آثاری بود که او از میانه دهه شصت تا سال ۷۳ در آن‌ها نقش‌آفرینی کرد. تا بعد از آن نوبت به همکاری با رسول ملاقلی‌پور و تهمینه میلانی در فیلم‌هایی چون «هیوا»، «دو زن» و «نسل سوخته» برسد. بعد از آن بود که در حوالی سال ۸۰ نوبت به همکاری‌اش برای بازی در آثار فریدون جیرانی و کمال تبریزی در فیلم‌های «آب و آتش»، «شام آخر» و «گاهی به آسمان نگاه کن» رسید.

فرزاد موتمن که آتیلا پسیانی سابقه بازی در دو فیلم او به نام‌های «آخرین‌بار کی سحر را دیدی» و «صداها» را دارد، بازی این هنرمند عرصه‌های سینما، تئاتر و تلویزیون را تکنیکی و با تمرکزی بالا در صحنه می‌خواند که قادر بود نقش‌های پیچیده و روانشناختی را به گونه‌ای ادراک‌پذیر ایفا کند.

گرچه «کما» ی آرش معیریان فیلمی در ژانر کمدی به‌شمار می‌رفت، اما پسیانی ایفاگر نقش جدی در آن بود تا در «اسپاگتی در ۸ دقیقه» توانایی‌های بازی در زمینه کمدی را نیز به رخ بکشد. بازی در «آتش بس»، «پاداش سکوت»، «یک عاشقانه ساده»، «پل چوبی»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «غلامرضا تختی» و «سیانور» را از جمله دیگر نقش‌آفرینی‌های به یاد ماندنی این بازیگر فقید می‌توان خواند.

آتیلا پسیانی که آخرین نقش‌آفرینی او بازی در مجموعه «بی‌گناه» به کارگردانی مهران احمدی بود، بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان، در میانه نخستین ماه پاییزی سال ۱۴۰۲ دیده از سرای ناپایدار فرو بست.

کد خبر 848317 برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهره‌های مشهور

دیگر خبرها

  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • به یاد آتیلا پسیانی و لحظه‌های ماندگارش در سینما | از هنرمندی در آثار بهرام بیضایی تا حاتمی‌کیا و بهروز افخمی |‌ ببینید
  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی
  • «همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است
  • عکس | حامد بهداد با عینک قرمز به سینما می‌ِآید!
  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج
  • ۳ فیلم در راه اکران
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • سه فیلم جدید در راه اکران/قرارداد «تاوان»،«نیلگون» و«قلهک» ثبت شد