Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرولد بودکر، نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه گفته می‌شود فائو همکاری‌های گسترده‌ای را با ایران در حوزه تأمین امنیت غذایی و کشاورزی انجام می‌دهد، می‌توانید به برخی از فعالیت‌ها و اقدامات اصلی فائو را در ایران، خصوصاً مواردی که با امنیت و ایمنی غذایی و تغذیه مرتبط هستند، اشاره کنید؟، اظهار داشت: فائو با توجه به ظرفیت جهانی و توان تخصصی خود، جایگاه ویژه و مناسبی برای حمایت از ابتکارهای دولت ایران جهت تقویت بیش از پیش ساختارها و قابلیت‌های نهادی موجود کشور در راستای ترویج اجرای مداخلات جامع و بین‌بخشی، تعامل با تمامی دست‌اندرکاران مرتبط و تأمین حمایت لازم از طریق نهادهای خارجی به‌منظور تدوین مؤثر و هماهنگ برنامه‌های لازم در چهار حوزه اولویت‌دار ۱) کشاورزی پایدار و هوشمند به تغییرات اقلیمی، ۲) امنیت غذایی و تغذیه و ایمنی غذایی، ۳) توسعه جامع و تاب‌آور روستایی و ۴) اقتصاد و جامعه دانش‌بنیان، دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته بودکر؛ فائو هم‌اکنون در حال اجرای تعدادی پروژه در ایران است و از این طریق از تلاش‌های دولت ایران به‌منظور بهبود وضعیت امنیت و ایمنی غذایی و تغذیه حمایت می‌کند.

همکاری فائو با ایران برای کنترل و پایش ملخ صحرایی

نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به برنامه همکاری فنی اضطراری جهت تقویت ظرفیت سازمان حفظ نباتات کشور در زمینه کنترل و پایش ملخ صحرایی، به عنوان مهمترین آفت مهاجر در کشور، اشاره کرد.

وی اضافه کرد: این پروژه با تمرکز بر ظرفیت‌سازی، به تقویت توان کشور برای کنترل امواج بعدی ریزش ملخ‌های صحرایی و کاهش تأثیرات مخرب آن‌ها کمک می‌کند؛ باید توجه داشت که اگر این آفت مهار نشود، می‌تواند معیشت میلیون‌ها نفر را در معرض خطر قرار دهد و محیط‌زیست، امنیت غذایی و توسعه اقتصادی کشور را تهدید کند.

بودکر اضافه کرد: فائو همچنین در حال اجرای یک پروژه همکاری فنی دیگر به منظور کمک به ایران در زمینه احیای منابع خاک و آبی و ارتقای تاب‌آوری نظام‌های کشاورزی و جوامع روستایی در برابر تغییرات اقلیمی و بلایای ناشی از آن است. فائو در این پروژه ضمن تقویت ظرفیت‌های ملی و محلی مرتبط، دانش، مهارت و تجهیزات لازم را برای طراحی شبکه‌های آبیاری تاب‌آور در برابر تغییرات اقلیمی، مدیریت خطر سیل و خشکسالی، و رویکردهای مدیریت خاک و آب با توجه به خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی در اختیار طرف ایرانی قرار می‌دهد. هدف تمامی این موارد کاهش خطرات و ارتقای تاب‌آوری دست‌اندرکاران، همچنین توانمندسازی آن‌ها برای مقابله با رخدادهای شدید اقلیمی آتی است.

توسعه پرورش ماهی می‌تواند منبعی برای تأمین پروتئین حیوانی باشد

وی افزود: این کارگزاری سازمان ملل متحد، پروژه دیگری را نیز در قالب برنامه همکاری‌های فنی و به منظور کمک به کشور در راستای بهبود پرورش ماهیان در قفس در دریا در دست اجرا دارد. توسعه پرورش ماهیان در قفس هم می‌تواند منبعی جایگزین برای تأمین پروتئین حیوانی را فراهم کند و هم موجب ایجاد معیشت‌های جایگزین به‌ویژه برای جوامع ساحل‌نشین شود.

بودکر گفت: این پروژه شامل ارائه کمک‌ها و ظرفیت‌های فنی و همچنین حمایت از تلاش‌های دولت برای افزایش پایدار تولیدات این بخش از فعالیت‌های آبزی‌پروری است. فائو در چارچوب این پروژه ضمن تأمین توان فنی و کارشناسی بین‌المللی و ملی در زمینه پرورش ماهی در قفس، در زمینه تدوین راهبردهای توسعه پایدار برای بهره‌مندی از پیشرفت‌های فنی در تولید خوراک، انتخاب گونه‌ها، امنیت زیستی و کنترل بیماری و نوآوری‌های دیجیتال با ایران همکاری می‌کند و بنیان لازم را برای انجام سرمایه‌گذاری‌های قابل اتکا و شکل‌گیری جریان مؤثر تجارت فراهم می‌کند.

احیای اراضی و زمین‌های تخریب شده در استان‌های خراسان جنوبی و کرمان

نماینده فائو در ایران توضیح داد: علاوه بر آن، فائو یک پروژه همکاری فنی دیگر را در زمینه احیای اراضی و زمین‌های تخریب یافته در دو استان خراسان جنوبی و کرمان اجرا می‌کند. این پروژه بر تهدیدهای اصلی وارد برای منابع زمینی و جنگلی ایران از طریق از بین بردن موانع کلیدی موجود بر سر راه مدیریت پایدار اراضی و جنگل‌ها متمرکز است.

به گفته بودکر، هدف این پروژه احیا و بهبود تنوع زیستی و ظرفیت عرصه‌های جنگلی و اراضی تخریب‌یافته جهت تأمین خدمات و کالاهای مورد نیاز برای معیشت پایدار، تأمین امنیت غذایی و تغذیه و مقابله با بیابان‌زایی به شیوه‌های زیر است: الف) تقویت ظرفیت در سطح محلی و ملی به‌منظور اجرای ابتکارات مدیریت مشارکتی یکپارچه و پایدار اراضی و جنگل‌ها؛ ب) اتخاذ و اجرای گزینه‌های جایگزین برای معیشت پایدار؛ و ج) جریان‌سازی این رویکردها در طرح‌ها، سیاست‌ها و فرآیندهای ملی.

فائو به مدیریت منابع محدود آب شیرین ایران کمک می‌کند / اجرای حسابداری آب در دشت قزوین و حوضه آبریز دریاچه ارومیه

وی اضافه کرد: با توجه به این واقعیت که ایران با چالش فزاینده‌ای در زمینه کمبود آب مواجه است، فائو در زمینه مدیریت منابع محدود آب شیرین نیز با نهادهای ایرانی همکاری می‌کند. در این خصوص، فائو دانش، مهارت و امکان دسترسی به داده‌های لازم را برای اجرای «حسابداری آب» در دو منطقه دشت قزوین (شبکه آبیاری قزوین) و حوضه آبریز دریاچه ارومیه در اختیار ایران قرار می‌دهد.

بودکر افزود: حسابداری آب فرآیند جمع‌آوری، تحلیل، خلاصه‌سازی و گزارش‌دهی درباره اطلاعات مرتبط با آب است که نقش مهمی را در پروژه‌های در دست اجرای فائو در ایران ایفا می‌کند. هدف از اجرای حسابداری آب در مناطقی همچون حوضه دریاچه ارومیه، انتقال اطلاعات لازم در زمینه آب در قالب‌های استاندارد و به‌منظور حمایت از فرآیندهای تصمیم‌گیری است.

وی اضافه کرد: برای نمونه خروجی‌های حسابداری آب در پروژه‌های فائو نشان می‌دهند که آب در بخش‌های مختلف چگونه مصرف می‌شود؛ این خروجی‌ها همچنین به شکل گیری فهمی مناسب از مزایا و هزینه‌های شیوه‌های کنونی تخصیص آب و الگوهای تخصیص آن کمک می‌کند. ارائه تلفیقی و بین‌بخشی داده‌ها در حسابداری آب به کاربران نهایی (تصمیم‌گیران) کمک می‌کند تا تصویری کلان و همچنین ارتباط متقابل مسائل مختلف را در مدیریت آب درک کرده و در نظر بگیرند. بنابراین، حسابداری آب ابزاری در راستای حمایت از رویکرد مدیریت یکپارچه آب است.

بودکر گفت: به عنوان نمونه، در چارچوب پروژه «مدیریت یکپارچه منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه» که توسط فائو در حال اجرا است، از روش «ارزیابی سریع حسابداری آب» استفاده شده است. هدف از انجام حسابداری آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه استفاده از شیوه WA+ (یک شیوه پیشرفته حسابداری آب) در منطقه به‌منظور ارائه داده‌های مورد نیاز درباره الگوی استفاده و تأمین آب در حوزه آبریز است.

بودکر توضیح داد که این روش دربرگیرنده سه مؤلفه ۱) تولید نقشه‌های تبخیر و تعرق ماهانه در حوضه آبریز؛ ۲) کاربرد روش شیوه WA+ در حوضه آبریز به عنوان یک کلیت و بررسی تعادل میزان آب برای مجموعه‌ای از چهار زیر حوضه آبریز در غرب دریاچه؛ و ۳) ظرفیت‌سازی به‌منظور درک مفهوم حسابداری آب و دیگر اصول شیوه WA+ است.

کد خبر 5050353 زهرا مهدوی

منبع: مهر

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران فائو کشاورزی محصولات کشاورزی حسابداری آب ویروس کرونا بانک مرکزی ایران قیمت دلار تولید نفت قیمت نفت شاخص کل بورس وزارت جهاد کشاورزی اقتصاد آمریکا بازار سهام ایالات متحده امریکا وزارت نیرو وزارت صنعت معدن و تجارت صادرات غیرنفتی بازار سرمایه حوضه آبریز دریاچه ارومیه تغییرات اقلیمی حسابداری آب حوضه آبریز حوضه آبریز امنیت غذایی غذایی و تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۲۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، چهارمین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه با حضور وزرای آب و آبیاری کشورهای عراق، سوریه، مصر، تونس و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی در پایتخت کشور عراق آغاز به کار کرد.

محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز که یکی از میهمانان این کنفرانس بود، متن سخنرانی وزیر نیرو در کنفرانس بین‌المللی آب بغداد را در آیین افتتاحیه قرائت کرد.

متن سخنرانی وزیر نیرو به این شرح است:

خداوند را شاکرم که همانند سال گذشته به نمایندگی از کشور جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین‌المللی آب بغداد که با تدبیر مسئولین بلندپایه جمهوری عراق و با هدف به اشتراک‌گذاری دانش، تکنولوژی و علوم روز دنیا برگزار می‌شود، شرکت می‌کنم.

در ابتدا از دولت عراق و وزیر محترم منابع آب عراق و کلیه دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد بین‌المللی تشکر و قدردانی می‌کنم.

در ابتدا وظیفه خود می‌دانم به وقایع منطقه و خصوصاً جنایت انجام شده در حق مردم غزه اشاره کنم. مردم غزه در ۷ ماه گذشته تحت فشار شدیدترین جنایات ممکن از جمله کشتار کودکان، زنان، قطع آب و محاصره از سوی رژیمی بودند که نشان داده به هیچ تعهد اخلاقی و بین‌المللی پایبند نیست.
البته حوادث اخیر مشخص کرد ماهیت این رژیم بدون حمایت آمریکا و کشورهای غربی مفهوم ندارد و تمامی دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی حامی جنایت و کشتار هستند. ما با صدای رسا در کنار تمامی آزادی‌خواهان جهان توقف جنایت در غزه و بازگشت این سرزمین را به صاحبان اصلی آن فریاد می‌زنیم.

هیات بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) در ششمین گزارش ارزیابی خود اعلام کرده است که میانگین دمای جهانی در دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نسبت به آغاز انقلاب صنعتی به میزان ۱.۰۹ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

در این میان کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران که بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارند، تغییرات به مراتب شدیدتری را تجربه می‌کنند. به گونه‌ای که متوسط سالانه نزولات جوی در کشور ما طی دهه گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است؛ به‌عنوان مثال اثرات این تغییرات در بررسی‌ها نشان می‌دهد که آبدهی رودخانه کرخه در جنوب غرب ایران در دوره ۲۰ ساله گذشته در ۴۵ درصد مواقع در یکی از طبقات بالای خشکسالی قرار داشته است.

بی‌شک مدیریت این شرایط بدون برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های صحیح و عاجل امکان‌پذیر نیست. در این ارتباط می‌توان به برنامه‌های سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی، تحویل حجمی آب برای مصرف‌کنندگان کشاورزی، اصلاح سیستم‌های آبیاری، بازچرخانی و استفاده مجدد از آب اشاره کرد.

در بخش آب شرب خوشبختانه توانسته‌ایم حتی با یک استاندارد سختگیرانه، ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و ۸۶ درصد جمعیت روستایی خود را تحت پوشش شبکه یا سیستم‌های تأمین آب شرب بهداشتی قرار دهیم.

در حال حاضر با تشکیل شورای جهاد آبرسانی انتظار داریم تا سال ۲۰۳۰ درصد پوشش جمعیت روستایی را نیز همانند شهرها به ۱۰۰ درصد برسانیم.

برنامه‌ها و اقدامات در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب موجبات ارتقای توانمندی در این زمینه را فراهم آورده است. به عنوان مثال در سیلاب‌های اخیر مناطق جنوبی کشور که در مقایسه با مقادیر تاریخی بی‌سابقه بوده، موفق شدیم با کمترین خسارت این رخداد را پشت سر بگذاریم.

در این خصوص طی سه ماه اخیر نیز یک کارگاه آموزشی با موضوع مدیریت جامع سیلاب (IFM) توسط مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با همکاری یونسکو برگزار شد که تجربیات همه کشورها از جمله عراق، عمان، سوریه و تعدادی دیگر از کشورهای عضو شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در این رویداد ارائه شد.

حضار و اعضای شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری حاضر در جلسه در جریان برگزاری سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری یونسکو در تهران در ۲۳ فوریه ۲۰۲۳؛ مایلم ضمن تشکر از حضور عالیجناب عون ذیاب در اجلاس مذکور، به آگاهی شما برسانم که هشت پروژه مهم در راستای دهه بین‌المللی آب در دستور کار برنامه ۶ ساله این مرکز تا سال ۲۰۲۹ قرار گرفت که می‌تواند در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و حل و فصل مسائل و چالش‌های آبی نیز مؤثر باشد.

فرصت را مغتنم می‌شمارم و در اینجا از وزرا و عضو شورای حکام که در اینجا حضور دارند برای شرکت در چهاردهمین اجلاس شورای حکام مرکز که مقرر است در پاییز ۲۰۲۴ در تهران برگزار شود، دعوت به عمل می‌آورم.

در انتهای صحبتم با توجه به تمرکز کنفرانس بر همکاری دو جانبه و مشارکت کشورها، لازم می‌دانم توجه شما را به پیشینه غنی و تاریخی معاهدات و مکانیزم همکاری‌های آبی بین کشورهای منطقه جلب کنم.

شایان ذکر است که کشور ما هم با کشورهای همسایه خود دارای معاهدات و تفاهمنامه‌های متعددی است که برخی از آنها نزدیک به ۸ دهه قدمت دارد؛ که از آن جمله می‌توان به قراردادها و موافقت‌نامه‌ها با کشور جمهوری عراق در مرزهای غربی اشاره کرد.

مجدداً از دولت جمهوری عراق که زمینه‌ساز برگزاری این رویداد مهم بوده است کمال تشکر را دارم. امیدوارم خداوند متعال همواره باران رحمت الهی را بر مردمان جهان و به‌خصوص منطقه خاورمیانه ارزانی کند.

کد خبر 6093253 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند
  • اجرای عملیات کف‌سازی بتنی پارکینگ‌های مجموعه خورشید شهر
  • اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اراک در راستای توسعه شهری است
  • اجرای عملیات عمرانی پارک ۲۲ هکتاری مشاهیر در اصفهان
  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • کاظمی قمی: افغانستان شریک ما در مبارزه مشترک با تروریسم است
  • کاظمی قمی: داعش خراسان، تهدید مشترک برون پایه برای منطقه است