Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه افغانستان به ایران، گفت: این سفر به دلیل مذاکرات بین «طالبان و آمریکا» و مذاکرات بین «دولت افغانستان و طالبان» از اهمیت بالایی برخودار است، همچنین جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن مرز‌های مشترک با افغانستان همواره تحت تاثیر رخداد‌های داخلی این کشور قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: عبدالله عبدالله در سفر به تهران چارچوب کلی سیاست مشترک تهران و کابل را در حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی مورد بحث قرار خواهد داد، به ویژه اینکه اکنون بعد از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، افغانستان انتظار دارد برای حفظ امنیت داخلی خود به سلاح‌های تولیدی ایران تکیه داشته باشد و این فصل جدیدی در تعاملات تسلیحاتی تهران و کابل ایجاد خواهد کرد.

هانی زاده تصریح کرد: ایران نزدیک‌ترین نقطه به افغانستان است، لذا کابل از تهران انتظار دارد از سلاح‌های ما برای دفاع از مرز‌های خود استفاده کند، بنابراین یکی از مهم‌ترین اهداف سفر‌ عبدالله عبدالله انعقاد و بسته شدن قرارداد‌های نظامی و تسلیحاتی بین ایران و افغانستان خواهد بود، چراکه ایران بعد از رفع تحریم‌های تسلیحاتی به سادگی می‌تواند، سلاح‌ در اختیار دولت افغانستان قرار دهد.

بیشتر بخوانید

افغانستان می‌خواهد از فرصت لغو تحریم تسلیحات ایران برای بازسازی ارتش خود استفاده کند

این کارشناس مسائل بین الملل گفت:  پذیرش طالبان به عنوان یک جنبش سیاسی در درون حاکمیت افغانستان در دیدار عبدالله با مقامات ایرانی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به زمزمه خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان، گفت: خروج واشنگتن از کابل می‌تواند فضای تعاملات جدیدی بین افغانستان با کشور‌های همجوار به خصوص ایران ایجاد کند، دولت افغانستان به شدت  خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک خود را دنبال می‌کند تا بتواند بر اساس نیاز‌های واقعی خود سیاست‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی کشورش را تعریف کند، به همین دلیل خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک افغانستان می‌تواند بر گسترش مناسبات تهران و کابل موثر باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران و افغانستان نیروهای آمریکایی عبدالله عبدالله تهران و کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۲۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک بشردوستانه چین به هلال‌احمر افغانستان

جاو شینگ، سفیر چین در کابل کمک ۱۰۰ هزار دلاری کشورش را به سرپرست هلال‌احمر افغانی اهدا کرد.

سفیر چین در کابل گفته است که این مبلغ را برای رسیدگی به آسیب دیدگان سیلاب‌های اخیر در افغانستان کمک کرده است.

سیلاب‌های اخیر خسارات مالی و جانی به ولایت های مختلف افغانستان از جمله غور و هرات برجای گذاشته است.

از جمله در شب گذشته در ولسوالی ادرسکن هرات دو تن در پی جاری شدن سیلاب جان باختند؛ همچنین در پی بارش شدید باران و سرازیرشدن سیلاب در ولسوالی مرغاب در غور، ۵۰ دکان تخریب شده و اجناس آنان از بین رفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • وقوع انفجار در کابل
  • صلیب سرخ: شرایط انسانی در افغانستان وخیم و نیازمند رویکرد جدیدی است
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تحریم تسلیحاتی و تجاری اسرائیل
  • پیروزی شش گله سرخپوشان هرات مقابل استقلال کابل
  • کمک بشردوستانه چین به هلال‌احمر افغانستان
  • بازدید رایزن فرهنگی ایران در کابل از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • حضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت