Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدرس علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با بیان اینکه سرمایه اجتماعی یکی از مهم‌ترین منابع اقتصاد در هر کشوری است، گفت: اگر شاهد افزایش جرم و جنایت، فساد، پرخاشگری، کاهش اعتماد عمومی و سایر آسیب‌های اجتماعی در جامعه‌ای بودیم، یعنی سرمایه اجتماعی در این جامعه تحلیل رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهمن قدمی دمابی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تبعات نابسامانی وضعیت اقتصاد در یک جامعه، اظهار کرد: عموما هدف همه جوامع و دولت‌ها در علوم اقتصاد تامین رفاه بشر است، بنابراین دولت و جامعه سعی می‌کنند به نوعی رفاه شهروندان را با بهبود اقتصاد تامین کنند.

مدرس علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با تاکید بر اینکه برای رشد و توسعه در هر کشور نیازمند چند مولفه و یا سرمایه هستیم، عنوان کرد: در حوزه اقتصاد چند سرمایه وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، سرمایه اقتصادی و سرمایه نمادین است.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی یکی از مهم‌ترین منابع اقتصاد در هر کشوری است، افزود: وضعیت نابسامان اقتصاد موجب می‌شود، سرمایه اجتماعی در آن کشور تحلیل برود، بی‌انگیزگی جوانان، ناامیدی و مهاجرت از تبعات تحلیل سرمایه اجتماعی در جامعه است.

قدمی سرمایه انسانی و منابع طبیعی را از دیگر مولفه‌های تاثیرگذار در رشد اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: ایران از نظر شرایط جغرافیایی، اقلیم، مواد اولیه ( معدنی و طبیعی)، دسترسی به آب‌های آزاد و ... در شرایط مطلوبی به سر می‌برد، همچنین نیروی انسانی توانمند و متخصص فراوانی نیز در این کشور وجود دارد، اما سرمایه انسانی و طبیعی نتوانستند در کنار سایر مولفه‌ها قرار بگیرند  تا این سرمایه‌ها به رشد  و توسعه اقتصادی منجر شود.

مدرس علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با اشاره به اینکه می‌توان از سرمایه‌های فرهنگی نیز در راستای رشد و توسعه جامعه بهره‌مند شد، تصریح کرد: سرمایه اجتماعی موجب تقویت فرهنگ مشارکت، رشد و تقویت اعتماد عمومی در جامعه می‌شود، اگر شاهد افزایش جرم و جنایت، فساد، پرخاشگری، کاهش اعتماد عمومی و سایر آسیب‌های اجتماعی در جامعه‌ای بودیم، یعنی سرمایه اجتماعی در این جامعه تحلیل رفته است.

وی ادامه داد: همچنین سرمایه نمادین موجب می‌شود جامعه بدون هزینه ارزش افزوده ایجاد کند، یعنی مردم تنها بر توصیه دولت، افراد محبوب و رهبران دست به اقدامات انسان‌دوستانه در حفظ محیط‌زیست، کمک به زلزله‌زدگان، کمک به فقرا، کاهش آلودگی و ... می‌زنند، افراد و چهره‌های محبوب در هرجامعه به نوعی سرمایه نمادین برای هر کشوری محسوب می‌شوند.

قدمی با بیان اینکه وضعیت نامطلوب اقتصاد موجب ضعیف شدن سرمایه اجتماعی در کشور شده است، تاکید کرد: زمانی که بورس دچار رکود می‌شود و یا قیمت اجناس، دلار و طلا به صورت لحظه‌ای بالا می‌رود، مردم اعتماد خود را به دولتمردان از دست می‌دهند، بنابراین اگر دولت در جایی نیاز به کمک مردم برای اصلاح وضع موجود داشته باشد، مردم به دلیل نداشتن اعتماد لازم همراهی نمی‌کنند.

مدرس علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: جامعه از سه بخش دولت، بخش خصوصی و مردم تشکیل شده است، سرمایه اجتماعی به نوعی بین این سه بخش تعامل ایجاد و موجب رشد اقتصادی در کشور می‌شود، عموما اگر سرمایه اجتماعی در کشور فرو بریزد، اقتصاد آن کشور آینده مطلوب ندارد.

قدمی با بیان اینکه اگر مشارکت مردم در امور مختلف کشور کاهش پیدا کند، بالتبع آن هزینه‌های اقتصاد کشور افزایش پیدا می‌کند، عنوان کرد: اگر مردم اعتماد لازم را به دولتمردان داشته باشند در آن کشور تولید، سرمایه‌گذاری و کسب و کار رونق می‌گیرد، اما اگر این اعتماد کاهش پیدا کند جرم و جنایت، فساد، کارآفرینی، مشارکت و ... نیز کاهش پیدا می‌کند.

مدرس علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه جامعه‌ای که دچار ترس از آینده باشد نمی‌تواند ترقی کند، یادآور شد: سرمایه‌اجتماعی موجب شکل‌گیری کار تیمی می‌شود، تجربه ثابت کرده است موفقیت در کارهای تیمی بیش‌تر از کارهای فردی است، قطعا اگر سرمایه اجتماعی تقویت شود، مشارکت در کارهای جمعی نیز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری اقتصاد حفظ سرمایه اجتماعی کشور سرمایه اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۲۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اعلایی ظهر یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز کار و کارگر اظهار کرد: نقش کارگران در تولید بی بدیل است و این نقش تمامی شقوق جامعه کارگری را در برمی گیرد و قابل تقدیر است.

وی افزود: در فضای فعلی کشور و در زنجیره حلقه‌های موجود در جامعه، بنا به دلایل متعدد ضعیف‌ترین حلقه، زنجیره اقتصاد است و باید بر روی آن تمرکز کرد، موضوعی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد و ایشان چندین سال است که راهبرد کشور را موضوعات اقتصادی نامگذاری می‌کنند.

اعلایی گفت: بزرگترین مشکل اقتصاد تورم است و بیش از ۵ دهه است که کشور به صورت ملموس و ناملموس از این حوزه آسیب دیده است و بسیاری از ناهنجاری‌های موجود فرهنگی و اجتماعی هم نشأت گرفته از همین موضوع است.

استاندار قزوین با بیان اینکه تورم باعث پیش بینی ناپذیری اقتصاد، بهم خوردن طبقات اجتماعی و از بین رفتن انگیزه کاری و ایجاد اختلال در بسیاری از حوزه‌های دیگر می‌شود، اضافه کرد: تمامی کارشناسان و صاحب نظران در حوزه اقتصاد منطقی‌ترین، معقول ترین و مداوم ترین راه مقابله با تورم را تولید می‌دانند و حتی هر کسی با دانش معمولی خود هم تحلیل کند به این نتیجه می‌رسد.

نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصادی کشور، تنها راه خارج کردن تورم از بن بست، افزایش تولید است و به همین دلیل باید در کانون توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نقش کارگران و نیروی انسانی در تولید بر کسی پوشیده نیست، ضمن تقدیر از تلاش‌های جامعه کارگری گفت: یکی از سخت‌ترین کارها مدیریت منابع انسانی در شرکت هاست و بنگاه‌های اقتصادی در این زمینه باید تلاش زیادی کنند تا شاهد بهره وری و افزایش تولید باشیم.

اعلایی اضافه کرد: استان در تولید حرف برای گفتن آورد ولی در حوزه بهره وری نیاز به تلاش و همت بیشتر دارد و اعتقاد داریم با امکانات موجود می‌توان تولید بیشتری را رقم زد.

کد خبر 6091206

دیگر خبرها

  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • میوه های فرهنگ و موشک را در اقتصاد بچینید
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • دولت بسترساز جهش تولید است
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده