Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اقتصاد گفت: اگر در داخل کشور نهاده‌ای تولید می‌شود و بنگاه‌های پایین دستی به آن نهاده نیاز دارند آن نهاده حتما باید به دست آن‌ها برسد، نه اینکه نهاده دست دلالان بیفتد و آن‌ها با قیمت‌های بسیار بالاتر از قیمت تمام شده به صنایع کوچک و متوسط بفروشند.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نگران کننده و پیچیده شدن وضعیت اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست، وضعیتی که رئیس جمهور گاه آدرس کاخ سفید را برای لعن و نفرین می‌فرستد و گاهی هم عنوان می‌کند که اگر مدیریت دولتش نبود تا به حال اقتصاد ایران از هم پاشیده بود، لذا مسئولین هم فهمیده اند که وضعیت اصلا خوب نیست که رئیس دولت هر بار به شکلی سعی می‌کند عوامل تاثیر گذار بر اقتصاد را به مسائلی ارتباط دهد که گویی دولت از آن‌ها مبراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
برای حل مشکلات اقتصادی نسخه‌های مختلفی داده می‌شود و برخی حتی معتقدند تا دولت بعدی هیچ تفاوت مهمی در اقتصاد ایران به وقوع نمی‌پیوندد، اما حمایت از تولید و بنگاه‌های اقتصادی که اولین راهکار همه‌ی کارشناسان و اساتید اقتصادی است چگونه باید دنبال شود را الله مراد سیف؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه در این گفتگو توضیح داده است.

مهمترین محور‌های تولید که در صنایع کوچک و متوسط و حتی بزرگ باید به آن‌ها توجه شود تا بخشی از مشکلات اقتصادی حل شود از دید شما چیست؟ آیا برای حمایت از صنایع باید از آن‌ها حمایت‌های مالی و یارانه‌ای صورت بگیرد؟
در تولید دو محور مهم و اساسی است که باید مد نظر قرار داده شود، محور اشتغال و ایجاد ارزش افزوده. واقعیت این است که صنایع کوچک و متوسط مهمترین صنایع تاثیر گذار در بحث ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به شمار می‌روند، لذا برای افزایش اشتغال و کاهش بیکاری لازم است تا صنایع کوچک و متوسط تقویت شوند، شرایط کاری این صنایع بهبود داده شود و فضای لازم برای توسعه کسب و کار بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم شود. موضوع مهمی که باید به آن توجه شود این است که بیش از اینکه مساله اعطای یارانه به بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی کوچک و متوسط حائز اهمیت باشد تقویت و بهبود فضای کسب و کار مولفه مهمی برای تقویت این بنگاه‌ها به شمار می‌رود. متاسفانه هنوز بسیاری از تولیدات کوچک و متوسط ما گرفتار برخی محدودیت‌ها و بروکراسی‌های دولتی هستند و، چون شفاف کار می‌کنند و زیر چتر مالیاتی هستند معمولا مالیات روی دوش این‌ها سنگینی می‌کند، بنابراین به جای اینکه در وهله اول بخواهیم به آن‌ها یارانه پرداخت کنیم بهتر است فشار‌های مالیاتی از روی بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی برداشته شود، شرایط اعطای مجوز برای فعالیت بنگاه‌های تولیدی سهل‌تر شود تا واحد‌های تولیدی در چرخه‌های بروکراسی اداری گرفتار نشوند.
بیشتر بخوانید: «مپنا» تک فرزند صندوق پروژه در بازار سرمایه / وزیر اقتصاد به وعده بورسی خود عمل نکرد چمنی: کارگران با اختلاف ۷ میلیونی دخل و خرج چه کنند؟ / کالابرگ ۱۲۰ تومانی توهین است آیا لازم است واردات برای توسعه و تقویت تولید متوقف شود؟
مدیریت فضای واردات کشور و جلوگیری از قاچاق کالای وارداتی هم یک نوع کمک بسیار خوب و قابل تامل به تولید و حمایت از واحد‌های کوچک و متوسط اقتصادی است. به هر حال اگر کالایی که امکان ساخت آن در داخل فراهم باشد وارد نشود در کنار آن فضای کسب و کار به درستی مدیریت شود و موانع از پیش پای تولید کننده برداشته شود که به راحتی بتوانند تولید کنند بخش مهمی از مشکلات تولیدی واشتغال کشور حل می‌شود. با توجه به اینکه صنایع کوچک و متوسط ما کمتر به صورت مستقیم درگیر نرخ ارز هستند و از اثرات ثانویه نرخ ارز متضرر می‌شود و، چون بسیاری از این واحد‌ها مستقیما وابسته به ارز و نهاده‌های وارداتی نیستند اگر فضا را برای توسعه تولید این واحد‌ها باز شود به مساله اشتغال، تولید و درآمدزایی و افزایش رفاه عمومی کمک شده است.

بنگاه‌های بزرگ در توسعه اقتصاد تا چه حد و چگونه نقش آفرینی می‌کنند؟
بنگاه‌های بزرگ ما در بخش ارزش افزوده بیشتر از بنگاه‌های کوچک حائز اهمیت هستند. بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و تولیدی مثل صنایع فولاد، پتروشیمی و... می‌توانند برای اقتصاد کشور ایجاد ارزش افزوده کنند، لذا مدیریت درست این صنایع بسیار مهم است. متاسفانه فضایی که در تولیدات شرکت‌های بزرگ وجود دارد فضای ناسالم و رانتی است بنحوی که همین فضای ناسالم باعث شده بخش زیادی از ارزی صادراتی به سامانه نیما بازنگردد، پس برای افزایش ارزش افزوده مدیریت بنگاه‌های بزرگ بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید:

آیا قیمت دلار کاهش می‌یابد؟ / بررسی مواضع ارزی رئیس کل بانک مرکزی

سکوت عجیب وزیر جهادکشاورزی در برابر مافیای نهاده‌های دامی/ رانت ارزی و سود ۴۰۰ درصدی دلالی کنجاله سویا

بنابراین با حمایت‌های یارانه‌ای از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و تولیدی مخالف هستید؟
مسلما بنگاه‌های بزرگ نیازی به حمایت یا اعطای یارانه توسط دولت ندارند، چون به اندازه کافی از یارانه‌هایی که دولت به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آن‌ها می‌دهد منتفع می‌شوند. دریافت انرژی رایگان و برق ارزان همه یارانه‌هایی است که دولت به آن‌ها داده است، بنابراین تنها موضوعی که در صنایع بزرگ باید اتفاق بیفتد بحث مدیریت است و اینکه زنجیره تولید نظارت و کنترل شود. اگر در داخل کشور در حال حاضر نهاده‌ای تولید می‌شود و بنگاه‌های پایین دستی به آن نهاده نیاز دارند آن نهاده حتما باید به دست آن‌ها برسد، نه اینکه نهاده دست دلالان بیفتد و آن‌ها با قیمت‌های بسیار بالاتر از قیمت تمام شده به صنایع کوچک و متوسط بفروشند یا اینکه آن‌ها را صادر کنند و اینگونه چندین ضربه متوالی به اقتصاد وارد کنند.

عرضه نهاده‌های مورد نیاز واحد‌های تولیدی در بورس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در بورس کالا این موضوع بدترین اتفاقی است که رخ می‌دهد که نهاد‌هایی که در بازار سرمایه عرضه می‌شود مثل نهاده‌های آهن، فولاد یا پتروشیمی، چون با توناژ بالا عرضه می‌شود شرکت‌های بزرگ و متوسط ما به دلیل کمبود نقدینگی نمی‌توانند نیاز‌های خود را خریداری کنند، لذا نهاده‌ها به دست دلالان می‌افتد و آن‌ها به دلیل داشتن منابع مالی بالا نهاده‌ها را در توناژ بالا خریداری می‌کنند، بعد با قیمت‌های خیلی بالاتر به بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌فروشند یا صادر می‌کنند، لذا نهاده به دست شرکت‌های کوچک یا متوسط نمی‌رسد، اینجای کار مدیریت کلان اقتصادی باید مساله را حل کند و این گره را باز کند.

آیا باید منتظر روی کار آمدن دولت بعدی برای حل مشکلات باشیم با توجه به اینکه این دولت در ساماندهی و مدیریت اقتصای چندان موفق نبوده است؟
مساله این است که برای حل مشکلات اقتصادی نباید این دولت یا آن دولت کنیم بلکه هر مساله‌ای که در اقتصاد ایجاد می‌شود باید در لحظه حل شود. ما نمی‌توانیم مسائل و مشکلات کنونی اقتصاد را به امید اینکه دولت بهتر و توانمندتری روی کار می‌آید معطل نگاه داریم تا دولت بعدی تشکیل و مستقر شود و وزرا معلوم شوند و برنامه‌های خود را ارائه دهند، ما همین الان هم از بسیاری مسائل اقتصادی عقب هستیم باید همه آن‌ها را حل کنیم. دولت آقای روحانی به عنوان دولت مستقر نباید خود را تمام شده و در پایان کار مدیریت اقتصادی ببینند باید برای حل اشکالات و ایرادات اقتصادی تلاش کند تا گردونه اقتصادی بچرخد و اقتصاد کار خود را انجام دهد. مثل این می‌ماند که کشتی روی آب یا هواپیمای روی هوا سوختش تمام می‌شود یا عیبی پیدا می‌کند، وقتی که زمانی برای نشاندن هواپیما یا به ساحل رساندن کشتی نداریم باید روی هوا و روی دریا مشکل پیش آمده را برطرف کنیم، لذا به امید روی کار آمدن دولت بعدی نباید مشکلات امروز اقتصاد کشور متوقف شود. نباید یک اقتصاد در هم ریخته به دولت بعدی داده شود به دلیل اینکه سرنوشت و معیشت مردم برای مسوولین باید مهم باشد. مجلس شورای اسلامی باید در بحث‌های نظارتی خود از دولت بابت مسائل و مشکلات اقتصادی مطالبه گری داشته باشد و اگر اشکالاتی درکار دولت پیدا می‌کند مسول اجرایی ان اشکال را مورد سوال قرار دهد تا برطرف شود. قطعا با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب حتما نهاد‌های اقتصادی کشور پختگی و تجربه لازم را برای حل مشکلات دارند بنابراین اگر مسائل اقتصادی معطل دولت بعدی بماند هزینه‌های سخت تری بر کشور تحمیل می‌شود که ممکن است دست دولت بعدی را در حل آن‌ها کوتاه و ناتوان کند، لذا انتظار داریم از وقت باقیمانده دولت ساعت به ساعت هم که شده به نفع حل مشکلات اقتصادی استفاده شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صنایع کوچک صنایع بزرگ رانت دولتی بورس کالا صنایع کوچک و متوسط مشکلات اقتصادی برای حل مشکلات بنگاه های بزرگ ارزش افزوده دولت بعدی بنگاه ها آن نهاده نهاده ها واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۲۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید

بسیاری از رانندگان و مالکان خودروهای تجاری قصد دارند کشنده‌ای با کیفیت‌ مثل فاو J۶-۴۶۰ را مالک شوند ولی نسبت خرید در بورس کالا مردد و نگران هستند. - اخبار بازار -

برخی از آنها تصور می‌کند خرید کشنده در بورس کالا، کاری پیچیده و سخت است اما واقعیت این است که مراحل خرید خودرو در بورس کالا بسیار راحت‌تر از ساعت‌ها چانه‌زنی با دلال‌های خودور است.
حال اگر برای خرید کشنده فاو J6-460 در بورس کالا ابهام دارید، کافیست:
• پنج دقیقه یک ویدئو آموزشی که در سایت رسمی بورس کالا در بخش «خودرو» بارگذاری شده را تماشا کنید و صفر تا صد خرید خودرو بورس کالا را یاد بگیرد:
سری به سایت بورس کالا به آدرس ime.co.ir بزنید. از منوی بالای صفحه به قسمت «خودرو » بروید؛ پایین صفحه مراحل خرید خودرو توضیح داده شده و اگر نیاز به توضیحات بیشتری دارید، روی قسمت «بیشتر» بزنید تا ویدئو آموزشی پخش شود.
• می‌توانید از عاملیت‌های تجاری گروه بهمن بخواهید در این کار شما را راهنمایی کنند.
عاملیت‌های تجاری گروه بهمن در سراسر کشور، آمادگی دارند شما را در این خصوص راهنمایی کنند؛ بنابراین با مراجعه یا تماس با عاملیت‌ها اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیار شما می‌گذارند.
• برخی کارگزاری‌های بورسی این خدمت را به مشتریان خودشان می‌دهند! با کارگزاری بورسی خودتان تماس بگیرید.
برخی کارگزاری‌های بورسی این خدمت را به مشتریان خود ارائه می‌دهند و راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهند.
ضمن اینکه:
• در روز معامله بورس کالا نیازی نیست، تمام مبلغ کشنده فاو در حساب شما باشد! در این نوبت حداقل ده درصد مبلغ پایه خودرو در حساب شما باشد، می‌توانید در قیمت‌گذاری شرکت کنید که در این طرح فروش حدود 478 میلیون تومان می‌شود.
• معامله در بورس کالا در شرایط فعلی بازار، به صرفه است و نیازی نیست پولی که با زحمت بدست آوردید را به دلال‌ها بدهید. در بورس کالا شما خودتان تعیین کننده قیمت هستید اما وقتی محصول در اختیار دلال باشد، شما باید مطیع و تابع باشید.

دیگر خبرها

  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • دولت رئیسی با ۸ پاسخ عجیب به ضرب‌الاجل اقتصادی قالیباف واکنش نشان داد / دعوای مجلس و دولت شدت گرفت
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس