Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-29@10:05:10 GMT

چطور می شود برق انحصاری را در بورس عرضه کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۸۳۱۰۳

چطور می شود برق انحصاری را در بورس عرضه کرد؟

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی گفت: بورسی شدن برق واحدهای بزرگ برای تولیدکننده خوب است اما کسی که واحد جدید صنعتی راه‌اندازی می‌کند، نمی‌تواند برق را به قیمتی که امروز دولت می‌فروشد، دریافت کند.

بنا بر مصوبه 16 مهر ماه هیات وزیران مقرر شده که واحدهای صنعتی و مصرف‌کنندگان بالای 5 مگاوات برق مورد نیاز خود را از بورس تامین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «انرژی امروز» رضا اردکانیان با اعلام این خبر گفته بود: یکی از مشکلاتی که در بخش برق بویژه در روزهای اخیر با آن مواجه بودیم این است که با توجه به تولید بیش از 60 درصد برق توسط بخش خصوصی، تولید کنندگان این بخش برای دریافت وجه برقی که به شرکت توانیر به عنوان خریدار انحصاری برق می‌فروشند، هم تابع قیمت‌های تکلیفی و هم از بابت دریافت این وجه با فاصله زمانی قابل ملاحظه‌، گله‌مند بودند و ما یکی از بدهکاران عمده در این عرصه بودیم. در اینجا، تعاملی بین تولید کننده و مصرف کننده خواهد بود که هم کمک بزرگی به تولید کنندگان برای دریافت سریع وجه برق است و هم اینکه بر اساس تجربه‌ای که داریم پس از کشف قیمت، قیمت‌های مناسبی عاید مصرف‌کنندگان می‌شود.

سیدحمید حسینی در این خصوص به ایلنا گفت: یکی از اهداف تاسیس بورس انرژی این بود که برق وارد بورس شده و خرید و فروش از این طریق انجام شود. اما تاکنون برق یک کالای انحصاری بوده و عمدتا تولیدکننده دولت و توزیع‌کننده شرکت توانیر بوده است. اکنون اینکه یک کالای انحصاری چگونه در بورس عرضه شود که تعداد عرضه‌کننده و مصرف‌کننده آن زیاد است، جای ابهام دارد.

وی افزود: البته سال‌های گذشته تعدادی از نیروگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و انرژی تجدیدپذیر تولید می‌شوند که امکان عرضه در بورس دارند و مجبور نیستند برق خود را حتما به دولت بفروشند، اما واقعیت این است که با توجه به کمبودی که داریم بازار، بازارِ فروشنده است و بازار خریدار نیست. چون در تامین برق صنعتی دچار کمبود هستیم. فروش از طریق بورس خود ابزاری می‌شود که قیمت‌ها برای واحدهای صنعتی افزایش پیدا کند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی گفت: بورسی شدن برق واحدهای بزرگ برای تولیدکننده خوب است اما کسی که واحد جدید صنعتی راه‌اندازی می‌کند، نمی‌تواند برق را به قیمتی که امروز دولت می‌فروشد، دریافت کند.

وی یادآور شد: اکنون به میزانی که مصرف افزایش می‌یابد، تولید نداریم، بنابراین حتما واحدهای صنعتی با تاخیر برق را دریافت می‌کنند، در کوتاه‌مدت مصرف‌کننده باید هزینه این اصلاحات را بدهد و با قیمت‌های بسیار بالاتر از فعلی خریداری کند، زیرا کمبود عرضه داریم، اما در بلندمدت به نفع همه است.

برچسب هااتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت بورس انرژی سید حمید حسینی گاز و پتروشیمی ایران

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت بورس انرژی سید حمید حسینی گاز و پتروشیمی ایران آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۳۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند

رزیتا ضیائی، کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آن؛ با اشاره به اینکه کمبود ید یکی از مشکلات اصلی سلامت در جهان است، اظهار کرد: کمبود ید و اختلالات ناشی از آن از سال‌ها پیش یکی از مشکلات تغذیه‌ای در ایران بوده است. 

وی افزود: براساس آمار موجود در سال 1368، حدود 20 میلیون نفر از مردم کشور ما در معرض کمبود ید قرار داشتند که با توجه به پیامدهای زیان‌بار بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی آن، پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید در اولویت مداخلات نظام سلامت کشور قرار گرفت و به همین منظور «یددار کردن نمک های خوراکی» به عنوان راهکاری اصلی در نظر گرفته شد و کارخانجات تولید کننده نمک موظف به افزودن ید به نمک های خوراکی شدند که حاصل 25 سال تلاش و پیگیری وزارت بهداشت در این زمینه، کاهش شیوع گواتر از 68 درصد به 5.6 درصد بوده است.

ضیائی با بیان اینکه ید یک ماده مغذی ضروری است که باید از طریق مواد غذایی به بدن برسد، گفت: حیاتی ترین نقش ید در بدن، شرکت در ساختمان هورمون‌های تیروئیدی است. این هورمون‌ها در رشد و تکامل جسمی و عصبی، عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و سوخت و ساز تاثیر دارند. 

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه ید به طور طبیعی در آب و خاک وجود دارد و ید مورد نیاز بدن، عمدتا از سبزی ها و گیاهانی که روی خاک حاوی ید کاشته شده اند تأمین می شود، ادامه داد: اگر خاک منطقه‌ای مانند کشور ما دچار کمبود ید باشد، محصولات غذایی آن منطقه نیز از نظر این ماده مغذی فقیر خواهند بود و حتی مصرف مداوم آن‌ها نیز نمی‌تواند نیاز بدن به ید را برطرف کند. 

وی با بیان اینکه میزان ید مورد نیاز بدن بسیار کم است، افزود: بدن انسان روزانه 150 میکروگرم ید نیاز دارد که بهترین منابع غذایی ید، غذاهای دریایی، به ویژه آبزیان ساکن آب‌های شور هستند. البته به دلیل مصرف کم این غذاها در رژیم غذایی، ید مورد نیاز بدن تأمین نمی‌شود.

ضیائی افزود: کمبود ید، عوارضی مانند افزایش خطر سقط جنین در مادر باردار، اختلال رشد مغز جنین، ناشنوایی و اختلال در تکلم، تولد نوزاد مبتلا به عقب ماندگی شدید جسمی و مغزی، کم کاری تیروئید، گواتر و مهم‌تر از همه اختلال در قدرت یادگیری و افت تحصیلی، خستگی و کاهش کارایی را دارد.

وی در خصوص بهترین راه پیشگیری از کمبود ید گفت: افزودن ید به مواد غذایی همان فرآیندی است که از آن تحت عنوان «غنی سازی» نام برده می‌شود و مناسب‌ترین گزینه در میان مواد غذایی برای افزودن ید، نمک است، زیرا هم ارزان قیمت است و هم اینکه معمولا هر روز توسط تمام افراد جامعه مورد استفاده قرار می گیرد. بر این اساس، بهترین و ساده ترین راه برای پیشگیری از کمبود ید، استفاده از نمک‌های یددار تصفیه شده می باشد.

ضیائی گفت: نمک دریا دارای ناخالصی‌هایی است و به همین دلیل نباید آن را مصرف کرد. نمک چه به صورت استخراج از معادن سنگ نمک و چه استخراج از آب دریا و دریاچه ها حاوی ناخالصی های فراوان فلزی و غیر فلزی است. سولفات کلسیم یا گچ از جمله ناخالصی‌های غیر‌فلزی نمک دریا است که همرنگ نمک بوده و به راحتی قابل تشخیص نیست. 

وی افزود: ناخالصی های فلزی نمک ناچیز است اما عوارض نامطلوبی همچون سرطان و مسمومیت های کشنده و آسیب به کلیه و کبد دارد. همچنین نمک‌های تصفیه نشده اغلب حاوی فلزات سنگینی نظیر سرب، جیوه، کادمیوم و آرسنیک هستند و بر این اساس، ضرورت دارد این ناخالصی‌ها طی فرآیند «تصفیه» از نمک جدا شده تا نمک نهایی از لحاظ وجود ناخالصی به حد استاندارد و مطلوب برسد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: نمک‌های صنعتی، صادراتی و سنگ نمک فاقد ید بوده و برای مصارف خوراکی و حتی خیساندن برنج توصیه نمی شوند. سنگ نمک علاوه بر اینکه فاقد ید است، به دلیل انواع ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها نباید مورد مصرف خوراکی قرار گیرد و همه افراد خانواده، از کودک و بزرگسال، باید نمک تصفیه شده یددار مصرف کنند همچنین مصرف زیاد نمک یددار هم می‌تواند موجب اختلالات فراوانی از جمله افزایش فشار خون شود و به طور کلی، مقدار مصرف روزانه نمک باید کمتر از 5 گرم (حدودا به اندازه یک قاشق مرباخوری) باشد که این مقدار باید از تمام مواد غذایی روزانه تامین شود.  

ضیائی در خصوص افرادی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند، گفت: این افراد در استفاده از نمک‌های یددار تصفیه شده برای به حداقل رساندن میزان ید مصرفی، باید نمک را در ابتدای پخت به غذا اضافه کنند و به هنگام غذا خوردن از نمکدان استفاده نکنند، همچنین قرار دادن نمک در معرض هوای آزاد و نور خورشید سبب از بین رفتن ید آن می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • پدیده جدید و مشکوک در مراکز تفریحی شهر
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی