Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گاهی افراد برای انفاق و پرداخت خمس و زکات موضوع اختیار را مطرح می‌کنند. به این مفهوم که می‌گویند ما اختیار دارایی خودمان را داریم و وقتی خودمان و یا فرزندانمان به آن‌ها نیاز داریم، چه لزومی دارد که به دیگران ببخشیم.

این نوع توجیه زمینه پرهیز بسیاری از مردم از انفاق و کمک به نیازمندان شده و سبک زندگی برخی افراد را تغییر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون هر کسی با این تصور که خودش و خانواده‌اش به پول و مال نیاز دارند، از دادن و بخشیدن آن به افرادی که نیازمند هستند، خودداری می‌کنند.

خدای متعال در سوره مبارکه قلم به گروهی از افراد اشاره فرموده که تصمیم جدی گرفته بودند که از میوه‌های باغ خود به نیازمندان ندهند. حتی آن‌ها قصد کرده بودند که صبح زود اقدام به چیدن میوه‌های باغ خود کنند و این کار را دور از چشم دیگران انجام بدهند، مبادا که کسی از آن‌ها چیزی طلب کند و مجبور شوند به نیازمندی، میوه‌ای بدهند.

چنانکه خدای متعال درباره آن‌ها می‌فرماید: «إِذْ أَقْسَمُوا لَیَصْرِمُنَّها مُصْبِحینَ؛ وَ لا یَسْتَثْنُونَ؛ آن گاه که قسم خوردند که بامدادان میوه‌های آن را خواهند چید؛ در حالی که (در فکر خود چیزی برای فقرا) استثنا نمی‌کردند و ان شاء الله نمی‌گفتند.»

آن‌ها به قدری در این تصمیم خود مصمم بودند که صبح زود و بدون سروصدا دور از چشم مردم نیازمند و مستمند، برای چیدن میوه‌های باغ خود رفتند. در حالی که حتی آهسته صحبت می‌کردند مبادا مردم فقیر صدای آن‌ها را بشنوند و مجبور باشند چیزی از آن ببخشند. «فَتَنادَوْا مُصْبِحینَ؛ أَنِ اغْدُوا عَلی‏ حَرْثِکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صارِمینَ؛ فَانْطَلَقُوا وَ هُمْ یَتَخافَتُونَ؛ أَنْ لا یَدْخُلَنَّهَا الْیَوْمَ عَلَیْکُمْ مِسْکینٌ؛ وَ غَدَوْا عَلی‏ حَرْدٍ قادِرینَ؛ پس هنگام صبح یکدیگر را صدا زدند، که اگر قصد چیدن (میوه) دارید بامدادان به سوی باغ و زراعت خود بیرون آیید. پس به راه افتادند در حالی که آهسته با هم گفتگو می‌کردند؛ که مبادا امروز فقیری در این باغ بر شما وارد شود! و صبحگاه با تصمیم بر محروم کردن (فقرا) بیرون شدند.».

بیشتر بخوانید

ماجرای تشرف به مذهب شیعه یک تازه‌مسلمان بعد از زیارت امام رضا (ع)

اما باغ به فرمان خدای متعال به دلیل طغیان و سرکشی آن‌ها و ابا کردن از انفاق به نیازمندان، سوخته و از بین رفته بود. پس وقتی آن افراد برای چیدن میوه‌ها وارد باغ شدند، با میوه‌های سوخته و از بین رفته مواجه شدند و به اشتباه و سرکشی خود پی بردند. به طوری که به صراحت اعتراف کردند: «قالُوا سُبْحانَ رَبِّنا إِنَّا کُنَّا ظالِمینَ؛ فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلی‏ بَعْضٍ یَتَلاوَمُونَ؛ قالُوا یا وَیْلَنا إِنَّا کُنَّا طاغینَ؛ گفتند: منزّه است پروردگار ما، مسلماً ما ظالم بودیم. سپس رو به یکدیگر کرده به ملامت هم پرداختند، (و فریادشان بلند شد) گفتند: وای بر ما که طغیانگر بودیم.»

آن طور که از تفسیر‌های قرآن کریم و روایت‌های اهل بیت علیهم السلام مشخص می‌شود، ماجرای سوخته شدن باغ و از بین رفتن محصول آن‌ها، عذاب دنیایی این افراد بود که موجب شد از کار خطای خود پشیمان شده و توبه کنند. درواقع عمل و نیت سوء آن‌ها به خودشان برگشت و کسانی که قصد کرده بودند از دارایی خود به نیازمندان کمکی نکنند، خودشان هم نتوانستند از دارایی خود بهره‌ای ببرند. بر این اساس حتی فکر بد و قصد سوء می‌تواند برای انسان تبعات و نتایجی بدی داشته باشد و به خود او ضرر برساند.

اگر قصد کمک به نیازمندان را داشته باشیم، حتی اگر امکان این کار به دلیل فقر خودمان ممکن نشود و یا در حد محدود امکان‌پذیر شود، باز هم می‌توانیم از برکات این نیت خیرخواهانه بهره‌مند شویم. در مقابل نیت خساست و پرهیز از انفاق، موجب می‌شود که برکت از زندگی خودمان بیرون رود و با رویداد‌های سخت و دردناکی در همین زندگی دنیایی مواجه شویم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سبک زندگی پرداخت خمس تفسیر قرآن میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۳۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمزهای عبور، گلوگاه‌های امنیت به شمار می‌رود

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه رمزهای عبور، گلوگاه‌های امنیت به شمار می‌رود، گفت: افراد باید در حساب‌های کاربری خود از رمز عبور پیچیده استفاده و سعی کنند همیشه یک رمز عبور قدرتمند داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سیدمصطفی مرتضوی اظهار کرد: با توجه به فراگیر شدن اینترنت و افزایش تعداد کاربران اینترنتی، موبایل و کامپیوترها و به موازات آن روند رو به رشد تعداد هکرها و مجرمان سایبری، رمزهای عبور به یکی از گلوگاه‌های امنیت در زندگی مردم تبدیل شده است.

وی افزود: رمزهای عبور موضوع تازه‌ای نیستند و از گذشته‌های دور که مردم نیاز به حفظ اسرار خود داشته‌اند، رمز عبور هم وجود داشته است، اما حالا با توجه به زندگی دیجیتالی، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است، چراکه گاهی این رمزهای عبور مرز بین موفقیت و ناکامی محسوب می‌شود، بی‌توجهی به انتخاب یک رمز مناسب می‌تواند منجر به خالی شدن حساب بانکی یا لو رفتن بسیاری از داده‌های شخصی، علمی و موارد دیگر شود.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان ادامه داد: افراد از رمزهای عبور برای امن‌سازی خصوصی‌ترین بخش‌های زندگی خود استفاده می‌کنند تا از داده‌ها و اطلاعات مالی و شخصی خود محافظت کنند، افراد باید در حساب‌های کاربری خود از رمز عبور پیچیده استفاده و سعی کنند همیشه یک رمز عبور قدرتمند داشته باشند و آن را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: افراد در صورتی که با موارد مجرمانه و مشکوک مواجهه شدند، مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir یا تماس با مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ گزارش کنند.

کد خبر 750807

دیگر خبرها

  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • ۱۵ هزارکرمانی در طرح زندگی با آیه ها حافظ ۳۰ آیه‌ منتخب قرآن شدند
  • رمزهای عبور، گلوگاه‌های امنیت به شمار می‌رود
  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!
  • اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین
  • معجزه‌ای که روشنایی بخش چشم دل است
  • رشد ۲۵ درصدی شرکت‌کنندگان در آزمون حفظ قرآن کریم
  • یک فرد را در چه سنی می‌توان «پیر» دانست؟
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است