Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@03:13:52 GMT

حال ناخوش ایران نتیجه من ماسک نمی زنم

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۸۷۱۲۸

حال ناخوش ایران نتیجه من ماسک نمی زنم

اوایل اسفندماه که کم کم زمزمه ورود ویروس کرونا به ایران شنیده شد، موجی از ترس و دلهره همه را فرا گرفت و در این میان هیاهوی پیدا کردن ماسک برای محافظت از این میهمان ناخوانده غوغایی به پا کرد.

در آن روزها هر کس تلاش می کرد تا به هر نحو شده و با هر قیمتی ماسک و مواد ضدعفونی کننده برای خود و خانواده اش تهیه کند و این موضوع آشفتگی در بازار به وجود آورده بود که با وجود دست به کار شدن واحدهای تولیدی و حتی تولید در منازل، باز هم جوابگوی نیاز متقاضیان نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدا حدود ۸۰ درصد مردم از ماسک استفاده می کردند اما به تدریج که پیام ها و تبلیغات در مواجهه با بیماری کووید ۱۹ به مسئله روزمره تبدیل شد، این موج از حساسیت و نگرانی نیز فروکش کرد و مردم همانند روزهای اول استفاده از ماسک را جدی نگرفتند و بازتاب این بی توجهی منجر به رسیدن موج اول، دوم و سوم این بیماری شد.

عوامل بسیاری را در این کاهش بها دادن به رعایت موارد بهداشتی باید دخیل دانست از جمله اینکه گوش مردم از شنیدن این موضوع که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید، خسته شده و همین امر نیز تاثیر پیام های پیشگیرانه را کم رنگ کرده است.

کرونا این واژه نام آشنای پرتکرار که هر روز به شکل و شمایلی متفاوت خودنمایی می کند، اکنون که حریف خود را بی انگیزه وناتوان می بیند به ویژه اینکه سلاح مقابله که همان ماسک باشد را به زمین گذاشته، بی رقیب در این کارزار، یکه تازی می کند و افراد بی خیال نیز خود را در معرض تهاجم او را قرار داده اند و نتیجه آن همین شده که این روزها شاهد افزایش مبتلایان و فوتی ها در سطح کشور هستیم.

نقشه ایران که به دلیل شیوع همه گیر این بیماری به رنگ قرمز درآمده هم گویی نتوانسته حساسیت مردم را برانگیزد و در این میان اعمال برخی محدودیت ها و اجباری شدن ماسک هم کاری از پیش نبرده است و این را می توان از بارسفر بستن عده ای و دل زدن به جاده، حضور بدون ماسک در مکان های عمومی و پرجمعیت و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی به وضوح مشاهده کرد.

راه اندازی پویش من ماسک می زنم هم به نظر می رسد در این میان چندان موفق نبود و هر کس بنا به تشخیص و مصلحت خود در مقابله با ویروس کرونا عمل می کند و از آنجا که داروی قطعی و روش مستدلی وجود ندارد افراد ترجیح می دهند که خود را در معرض این بیماری قرار دهند تا با یک بار ابتلا، به نوعی واکسینه شوند غافل از اینکه شاید فرصت دیگری مهیا نشود تا بتوان از نتایج آن بهره مند شد.

اکنون با نگاهی به آمار دریافتی ستادهای استانی مقابله با کرونا به روشنی می توان دریافت که میزان استفاده از ماسک به شدت کاهش یافته و مردم همانند روزهای ابتدایی همه گیری ویروس کرونا، این موضوع را جدی نمی گیرند که در ادامه به برخی از آمار در این رابطه اشاره می شود:

آذربایجان غربی

میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان اکنون به زیر ۴۰ درصد رسیده و کمتر از ۴۰ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند که این زنگ هشداری جدی است.

آذربایجان شرقی

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در ادارات این استان نزدیک به ۸۰ درصد است اما حساسیت مردم نسبت به بیماری کووید ۱۹ و رعایت پروتکل های بهداشتی به شدت کاهش یافته است.

اردبیل

در حالی که در گذشته به خاطر هراس از کرونا استفاده از ماسک در استان اردبیل به بالای ۷۰ درصد نیز رسیده بود اما در ماه‌های اخیر با وجود افزایش جان‌باختگان و بستری‌های این بیماری استفاده از ماسک و رعایت اصول بهداشتی در بین شهروندان اردبیلی به طرز عجیبی کاهش یافته و استفاده از ماسک در بین شهروندان به ۴۲ درصد رسیده است.

البرز

بنا به گفته مسوولان بهداشتی کم توجهی حدود ۲۰ درصد جمعیت استان البرز به رعایت نکات پیشگیرانه و اثر بخشی ماسک سبب تشدید کرونا در این استان شده است اما در ادارات بالای ۹۲ درصد و در واحد های صنفی و کارگاهی بالای ۸۰ درصد و در مراجعه مردم به واحد های صنعتی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد به صورت کلی از ماسک استفاده می کنند و استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

اصفهان

میزان استفاده از ماسک در بین مردم اصفهان اوایل تابستان به ۷۵ درصد رسید ولی رعایت این موارد مهم پروتکل بهداشتی برای مقابله ویروس کرونا این روزها به شدت کاهش یافته و  به ۳۷ تا ۵۰ درصد رسیده است.

ایلام

رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در اردیبهشت در استان ایلام بسیار مورد توجه بوده اما بر اساس تحقیقات انجام شده اکنون این رقم از ۸۰ درصد به ۵۳ درصد کاهش یافته است که نتیجه آن افزایش تعداد مبتلایان و فوتی ها در روزهای اخیر است.

بوشهر

براساس اعلام مسئولان استان بوشهر ۹۸ درصد از کارکنان دستگاه‌های اجرایی و مراجعان آنها از ماسک استفاده می‌کنند و ۶۰.۰۲ درصد نیز دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و بی توجهی به این مسئله و استفاده نکردن از ماسک بویژه در شهرهای ساحلی و تجمع در سواحل در تشدید بیماری موثر بوده است.

تهران

اکنون تنها  ۳۲ درصد پروتکل‌های بهداشتی در تهران رعایت می‌شود و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در این کلان شهر موجب اجباری شدن استفاده از ماسک شده است.

چهار محال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری در استفاده از ماسک وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری که ۴۴ درصد است، دارد و میزان استفاده از ماسک در استان از ۶۰ درصد در هفته‌های گذشته به ۹۰ درصد در روزهای اخیر رسیده و اکنون میزان استفاده از ماسک در ادارات و نهادهای این استان ۹۵ درصد، اصناف ۹۰ درصد و مدارس ۸۵ درصد است.

خراسان رضوی

با توجه به اجباری شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیرماه امسال در ادارات و اماکن عمومی استان خراسان رضوی آمار استفاده به طور میانگین در کلانشهر مشهد تا ۸۰ درصد و در کل استان به حدود ۷۰ درصد رسید و بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته هم‌اینک ۶۵ درصد شهروندان مشهدی هنگام حضور در اماکن عمومی نظیر ادارات، بازارها و دیگر اماکن ماسک بهداشتی بر صورت دارند و ۸۳ درصد مردم در آئین های سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در مشهد از ماسک استفاده کردند اما این فرهنگ بهداشتی در برخی اماکن عمومی و به ویژه بازارها رعایت نمی‌شود.

خراسان شمالی

ارزیابی ها نشان می دهد ۷۵ درصد مردم شهری استان خراسان شمالی و کمتر از ۲۵ درصد روستائیان این استان از ماسک استفاده می کنند البته در مرکز استان استفاده از ماسک و رعایت موارد بهداشتی تا ۸۵ درصد هم می رسد.

خراسان جنوبی

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خراسان جنوبی از ۷۰ درصد در زمان کنترل بیماری اکنون به ۴۷ درصد رسیده است.

خوزستان

میزان استفاده از ماسک در خوزستان به طور متوسط به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

زنجان

بررسی میدانی نشان می دهد که میزان استفاده شهروندان زنجانی از وسایل حفاظتی کرونایی به ویژه ماسک تا ۱۰ روز گذشته ۷۲ درصد بوده که اکنون این رقم به ۸۵ درصد رسیده این در حالی است که مرداد امسال ۹۴ درصد شهروندان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک پایبند بودند.

سمنان

طبق آخرین آمارهای اعلام شده، در استان سمنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی نزدیک به ۵۰ درصد رعایت می‌شود که این آمار ۸ درصد از میانگین کشوری بالاتر است و دستگاه‌های اجرایی استان با رعایت ۹۱.۱۸ درصد، بالاترین میزان استفاده از ماسک را به خود اختصاص داده اند.

سیستان و بلوچستان

بنا بر بررسی های انجام شده در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل بین ۶۰ تا ۷۰ درصد، در شهر زاهدان ۶۰ درصد و در جنوب استان سیستان و بلوچستان ۳۰ تا ۳۵ درصد مردم از ماسک برای رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از شیوع کرونا استفاده می کنند.

فارس

استان فارس و کلانشهر شیراز تاکنون وضعیت قابل قبولی به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک داشته و استان اول کشور از نظر اجرای پروتکل‌های بهداشتی معرفی شده است.

قزوین

براساس گزارش‌ها بیش از ۴۰ درصد مردم این استان، پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و همین موضوع علت افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این استان شده است.

قم

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین عموم مردم قم ۶۰ درصد است درحالی‌که میانگین کشوری آن ۴۲درصد است.

لرستان

۹۸ درصد کارکنان دولت و حدود ۵۲ درصد مردم استان از ماسک به عنوان مصوبه ستاد مدیریت کرونا استفاده می‌کنند اما در برخی صنوف مانند رانندگان وسایل نقلیه درون شهری و یا برون شهری این آمار حدود ۶۰ درصد است.

کردستان

آمارها نشان می دهد که ۶۰ درصد مردم سنندج و تنها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم در شهرستان های این استان از ماسک استفاده می کنند و عامل اصلی افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این استان بی توجهی به مسائل بهداشتی و استفاده نکردن عموم مردم از ماسک است

کرمانشاه

همچنین براساس اعلام شبکه بهداشت شهرستان جوانرود ۸۰ درصد از مردم این شهرستان ۷۵ هزار نفری از ماسک استفاده نمی‌کنند و همین موضوع باعث شده که این شهرستان از نظر کرونا در زمره مناطق قرمز کشور قرار گیرد.

استفاده از ماسک در بین اصناف و همچنین مردم قصر شیرین در فضاهای عمومی نیز به میزان ۸۰ درصد است.

کرمان

آمارها نشان می دهد مردم کرمان که در هفته های گذشته به طور میانگین ۵۰ درصد از ماسک برای محافظت از ویروس کرونا استفاده می کردند در روزهای اخیر توجه بیشتری به رعایت دستورالعمل های بهداشتی داشته و این آمار را به ۶۰ درصد رسانده اند.

کهگیلویه  و بویراحمد

این روزها میزان رعایت پروتکل ها در استان  کهگیلویه و بویراحمد کاهش و آمار مبتلایان افزایش یافته است و برخی از مردم استان نسبت به این بیماری سهل انگاری کرده و ساده انگارانه برخورد می کنند.

گلستان

براساس نتایج بررسی های میدانی تجمع در مغازه‌ها، رستوران‌ها، فست‌فودها و کبابی‌ها در این استان رو به افزایش و استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی رو به کاهش است و ۸ درصد کارمندان و ۵۲ درصد شاغلان نانوایی‌های این شهرستان از ماسک استفاده نمی کنند.

گیلان

آمارها حاکی از آن است که این روزها تنها حدود ۴۰ درصد مردم گیلان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنند و ماسک می زنند و از آن همه دقت و حساسیت ماه های اولیه به شدت کاسته شده و رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در پاساژها حدود ۴۰ درصد، رستوان ها حدود ۷۰، نانوایی ها حدود ۵۸، سوپرمارکت ها ۶۸، جایگاه سوخت حدود ۶۰، حمل و نقل عمومی حدود ۶۰ و مساجد و اماکن مشابه نیز حدود ۷۰ درصد است.

مرکزی

ارزیابی‌ها بیانگر آن است که بیش از ۷۰ درصد مردم استان مرکزی استفاده از ماسک را جدی گرفته‌اند و طبق تصمیم ستاد ملی کرونا با خروج از خانه ماسک می‌زنند و کمترین سطح استفاده از ماسک در شهرستان شازند و بیشترین سطح استفاده از ماسک در اراک به ثبت رسیده است.

مازندران

افزایش روزانه آمار بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بستری در بیمارستان‌های مازندران طی ۲ هفته گذشته نتیجه عادی‌انگاری شرایط و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و این استان را به صورت جدی در مسیر موج سوم شیوع کرونا قرار داده است.

میزان استفاده مازندرانی ها از ماسک در موج دوم شیوع کرونا به بیش از ۸۰ درصد رسید و روند کاهشی بیماران بستری با رسیدن به نقطه پیک ، از نیمه دوم مرداد کاهشی شد و با کم توجهی به رعایت پروتکل ها در هفته دوم مهرماه این میزان به حدود ۵۰ درصد رسید.

هرمزگان

میزان استفاده مردم این استان از ماسک ۸۴ درصد است و در هفته های گذشته به دنبال رعایت بیشتر پروتکلهای بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک شاهد یک شیب ملایم نزولی در وضعیت ابتلا به کرونا در استان هرمزگان بودیم که این وضعیت در هفته اخیر تغییر یافته و هم اکنون شمار مبتلایان رو به افزایش است.

همدان

بر اساس بررسی های انجام شده یک میلیون نفر از جمعیت یک میلیون و ۷۳۰ هزار نفری این استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند و میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این استان ۴۰ درصد و کمتر از میانگین کشوری است.

یزد

در استان یزد نیز تنها حدود ۴۳ درصد مردم استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و هر چند در روزهای اخیر با توجه به روند افزایش مبتلایان به ویروس کرونا ، عده ای نسبت به زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اقدام می کنند، اما هنوز بیش از نیمی از شهروندان نسبت به رعایت این موارد بی توجهی می کنند.

سخن آخر

رعایت نکردن اصول بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد مقابله با کرونادر نقاط مختلف کشور که در بالا به آن اشاره شد، نتیجه ای جز افزایش تعداد مبتلایان و فوتی ها و ظهور موج سوم ویروس کرونا نداشته است به گونه ای که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر روز گذشته (۲۷ مهرماه) ۳۰ هزار و ۳۷۵ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند و اکنون ۴ هزار و ۷۴۴ نفر در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین بنا بر اطلاعات منتشره از سوی این وزارتخانه در مجموع تاکنون ۵۳۰ هزار و ۳۸۰ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند که از این تعداد تاکنون ۴۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

بنا به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع بیماری کووید۱۹ در کشور همچنان روند صعودی دارد، تنها استان کشور که در وضعیت زرد قرار دارد استان سیستان و بلوچستان است و بقیه استانها در وضعیت هشدار یا قرمز قرار دارند، تعداد شهرستانهای با وضعیت قرمز نیز در هفته چهارم مهر ماه از ۱۸۷ شهرستان به ۲۱۵ شهرستان افزایش یافته است.

سمیه سادات لاری همچنین اعلام کرد: در هفته چهارم مهر همچنین میزان موارد مبتلای سرپایی، بستری و مرگ و میر بیماری کووید۱۹ در کشور نسبت به هفته قبل از آن روند صعودی داشته است، به طوری که میانگین موارد بستری در بیمارستانها به رقم ۱۵.۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است و همچنان شاهد روند افزایشی بستری هستیم.

وی یادآورشد: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی نیز به طور میانگین در کشور حدود ۵۴ درصد است و کمترین میزان رعایت پروتکل ها و بیشترین میزان اخطار و سهل انگاری در رعایت پروتکل ها در نانوایی ها و بیشترین میزان استفاده از ماسک نیز در مدارس و فروشگاههای زنجیره ای گزارش شده و کمترین میزان استفاده از ماسک در پاساژها بوده است.

در نهایت می توان گفت که در وضعیت قرمز قرارگرفتن استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان و وضعیت هشدار در استان های هرمزگان، فارس و گلستان این موضوع را به همه ما گوشزد می کند که باید ویروس کرونا را جدی بگیریم و به بهانه های مختلف جان خود، اطرافیان و در نهایت هموطنان مان را به خطر نیاندازیم./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی پروتکل های بهداشتی را رعایت رعایت پروتکل های بهداشتی میزان استفاده از ماسک ماسک استفاده می کنند میزان رعایت پروتکل ها پروتکل های بهداشتی بهداشتی و استفاده استفاده از ماسک استفاده از ماسک درصد رسیده روزهای اخیر کرونا استفاده میانگین کشوری استان از ماسک بیماری کووید مردم از ماسک ماسک و رعایت رعایت نکردن ویروس کرونا نشان می دهد کاهش یافته مردم استان درصد مردم درصد رسید بی توجهی کووید ۱۹ ۷۰ درصد ۴۰ درصد ۶۰ درصد بر اساس ۸۰ درصد ۵۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۷۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه مالک نساجی بر سر ورزش ایران مستدام!

به گزارش "ورزش سه"، رحیم درزی خلردی رئیس هیئت فوتبال استان مازندران در جریان پیروزی تیم نساجی مقابل ذوب آهن اصفهان، در گفتگو با خبرنگاران گفت: خیلی خوشحال هستم، چون هواداران، مالک تیم ما و همه مردم مازندران خوشحال هستند. نتیجه دلخواهی به دست آوردیم و بلکه به نظرم بازی خوبی را تماشا کردیم. من یک تبریک ویژه و خسته نباشید به مالک باشگاه نساجی جناب آقای حدادیان می‌گویم که همه الزامات را فراهم آورد تا این تیم نتیجه بگیرد.

او ادامه داد: کسی که هواداران را با هواپیمای شخصی برای دیدن بازی‌ها می‌آورد، بسیار قابل تقدیر است. انشاالله سایه مهندس حدادیان سالیان سال بر سر فوتبال مازندران و ورزش مازندران و ایران مستدام باشد.

رئیس هیئت فوتبال مازندران درباره حضور نماینده این استان در منطقه سقوط توضیح داد: دیروز شهرداری نوشهر در دقایق آخر نتوانست نتیجه بگیرد ولی این تیم اکنون این فرصت را دارد تا ما سال بعد در لیگ یک، نماینده جدیدی داشته باشیم. تیم‌های دیگر هم تقریبا در جدول ماندنی شدند ولی در استان آنقدر پتانسیل و ظرفیت داریم که انشاالله بتوانیم فوتبال خوب‌تری در استان داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • سایه مالک نساجی بر سر ورزش ایران مستدام!
  • ملاقات آی شو اسپید با ری میستریو و گرفتن ماسک ویژه از اسطوره WWE / فیلم
  • رعایت و ترویج الزامات استاندارد در جامعه نوعی امر به معروف است
  • بررسی بخشنامه های بانک مرکزی در نشست کمیته رعایت قوانین و مقررات
  • نکونام: سر کسانی باید پایین باشد که مردم آنها را می‌شناسند/ سقف را رعایت کردیم و گریه مان درآمد، سرمان کلاه رفت
  • پرسپولیس بعد از 9 سال 4 تایی شد
  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ ارزش سهام تسلا ۶ درصد رشد کرد
  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد