یک قهوه غلیظ و پرملات
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۸۷۲۵۰
۱) در مورد تمام رفقایی که «بیحسی موضعی» را یک گروتسک میدانند، تنها میتوانم بگویم مسیر را اشتباه آمدهاید... دور بزنید!
۲) «بیحسی موضعی» یک ابزوردیسم مطلق و غلیظ است و در سبک و مسیر خود هم جایی فالش نمیزند...حتی پایان فیلم هم که مورد انتقاد خیلیها قرار گرفته، دقیقا بر پایه درست سبک خودش است... «بیحسی موضعی» گروتسک نیست (که البته صدا و شیوه اجرای محمد بحرانی به عنوان گزارشگر فوتبال گاهی مخاطب را دچار این اشتباه میکند، اما نیست).
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۳) چرا اینقدر از اییسم ها نام میبرم؟ چون دقیقا فیلم برای مخاطبی ساخته شده که دغدغه فلسفه و سبک دارد... چون کارگردان فیلم به این موضوع اشراف و دغدغه دارد و در نتیجه مخاطبی با فیلم کانکت(چه مثبت و چه منفی) میشود که سبکها را بشناسد و نسبت به آن مسئله و تفکر داشته باشد.
۴) «بیحسی موضعی» به شدت یک فیلم سلیقهای است، کمااینکه اساسا نگرش ابزورد حتی قبل از ورورد به مقوله سبک هم به شدت نگرشی سلیقه ای است که موافقان و مخالفان بسیاری دارد، پس طبیعی است که شما یا کلا از این فیلم بدتان بیاید و یا عاشق سینه چاک آن شوید.
۵) قاطعانه میگویم که «بیحسی موضعی» مخاطب خاص دارد، سختگیرانه نخواهم بحرف بزنم مخاطب خودش را دارد... معتقدم فیلم مخاطب عام نیست، باز هم سختگیرانه نخواهم حرف بزنم حداقل تماشاگر پاپ کورنی که فقط به قصد سرگرم شدن سینما میآید مخاطب این فیلم نیست... نخواهیم بگوییم مخاطب خاص، حداقل آن است که مخاطب این فیلم تماشاگر متفکر است... تماشاگری که تجربه، تجربه کردن در هوای سینما را داشته یا پتانسیل آن را دارد.
اکنون حاصل این بندها و سطور به این معناست که نقدی به فیلم واقع نیست؟
حتما و قطعا هست:
۱)فیلم بوی تاتر میدهد... اتفاقا از آن بوهای مطبوع و دلنشین که به شدت هم لذتبخش است... اما در تبدیل شدن به مدیوم سینما تمام عیار نیست... ارجاع به فیلم «ونوس در پوست خز» پولانسکی که صفر تا صد فیلم برپایه و محور عناصر و ملزومات تاتر میچرخد، اما فیلم به شدت لباس مدیوم سینما به تن کرده است.
۲)اما و اما و اما بزرگترین، بزرگترین و بزرگترین مشکل فیلم از نظر شخص من جایی است که صادق رنجکشان سرمایهگذار فیلم میشود... رنجکشان با اینکه خود دغدغه تئاتر دارد و اتفاقا کمتر هم فیلم کمدی تهیه کرده، اما به دلیل سرمایه زیادی که در سینما و تئاتر گذاشته و قدرت ریسک پذیری زیادش غلط یا درست امروز در سینما نماد رکورد فروش و اتفاق و مخاطب انبوه و از همه مهمتر یک قاب لاکچری است... باز هم می گویم غلط یا درست... اما به هرحال همین حضور، شاید حتی در ناخودآگاه باعث تزریق یک سانتیمانتالیسم به فیلم شده که در اکثر عناصر فیلم مانند فیلمبرداری و نور، طراحی صحنه، طراحی لباس، قاب ها و حتی بازی بازیگران کاملا مشهود است... چون دورخیز یک فروش بسیار بالا و حتی رکوردشکن برای فیلم طراحی شده است که حتی مخاطب پاپ کورنی را هم در کنار مخاطب قشر دانشجو طور با خود همراه کند... شاید دقیقا همان مشکلی که فیلم «سرکوب» رضا گوران به آن دچار شد.
سخن را کوتاه کنم... «بیحسی موضعی» مخاطب متفکر میخواهد، حتی اگر فیلم را هم دوست نداشته باشد و تماشاگر پاپ کورنی، مخاطب هدفمند این اثر نیست، حتی اگر فیلم را هم دوست داشته باشد.
۲۵۸۲۵۸
کد خبر 1445096منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: محمدرضا لطفی سینمای ایران پارسا پیروزفر باران کوثری بی حسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۷۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهران مدیری مجوز «پدر قهوه» را گرفت؟
به تازگی خبرهایی مبنی بر ساخت سریال جدید مهران مدیری با عنوان «پدر قهوه» عنوان شده، اما هنوز به تایید رسمی نرسیده است؛ هرچند این کارگردان از آن دسته افرادی است که معمولا ترجیح میدهند پروژههایشان را در بیخبری و در عین حال با توسل به انتشار اخبار غیررسمی پیش ببرند.
به گزارش ایسنا، با این حال طبق پیگیری از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، مهران مدیری هنوز برای تولید سریال خاصی اقدام نکرده است.
ساترا اعلام کرد: «مدیری هنوز برای تولید سریال خاصی اقدام نکرده است و اخبار منتشرشده در فضای مجازی با موضوع تولید سریال «پدر قهوه» توسط مهران مدیری صرفاً گمانهزنیهای رسانهای در فضای مجازی است.»
در اخباری که منتشر شده، عنوان شده است که «پدر قهوه» را میتوان پروژهی جدید مهران مدیری پس از برنامهی «اسکار» دانست؛ رئالیتیشویی که اتفاقا استقبال چندانی هم از آن نشد و حالا داستان سریال جدید، در فضا و ساختاری کاملا متفاوت، حول موضوع مافیای قهوه در ایران میگذرد.
گویا قرار است ژاله صامتی ـ بازیگر محبوب سریال زیرخاکی ـ بازیگر نقش اول زن این سریال باشد. مهران مدیری نقش رئیس مافیای قهوه را ایفا کند و سام درخشانی هم یکی از نقشهای محوری پدر قهوه را بر عهده بگیرد. همچنین از ترکیبی که برای بازیگران در نظر گرفته شده، میتوان از همین حالا فضای کمدی کار و شباهتش با آثاری، چون مرد هزار چهره یا هیولا را متصور شد.