Web Analytics Made Easy - Statcounter

حتی با وجود آنکه اعتراضات تحت رهبری دانشجویان در سراسر تایلند خواستار برکناری نخست‌وزیر این کشور هستند اما نخست‌وزیر تایلند امروز (دوشنبه) گفت هیچ برنامه‌ای برای تمدید وضعیت فوق‌العاده در خارج از بانکوک وجود ندارد و پلیس نیز از تلاش برای سانسور پوشش خبری این اعتراضات خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت پرایوث چان-اوچا، نخست وزیر تایلند در حال حاضر حکمی صادر کرده و در آن تجمع‌های عمومی بیشتر از چهار تن در بانکوک را ممنوع کرده، اخباری را که بر امنیت ملی تاثیر می‌گذارند، غیرقانونی دانسته و به مقامات قدرت بیشتری برای بازداشت مردم داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

اما هیچ یک از این اقدامات موفق نشده‌اند تا معترضان را که اکثرا جوان هستند از حضور در تجمع‌های گسترده در سراسر بانکوک طی پنج روز گذشته متوقف کند و آنها همچنان برای تحقق خواسته‌هایشان از جمله تغییرات قانون اساسی و اصلاح سیستم پادشاهی تلاش می‌کنند. روز یکشنبه راهپیمایی‌ها به دست‌کم ۱۲ استان در خارج از بانکوک کشیده شد.

پرایوث چان-اوچا به خبرنگاران گفت: در حال حاضر وضعیت فوق‌العاده تنها در بانکوک برقرار خواهد بود. وی درباره معترضان گفت: من از معترضان چند خواسته دارم، یک آنکه اموال دولتی و خصوصی را تخریب نکنند و دوم آنکه به سیستم پادشاهی کاری نداشته باشند.

با این وجود، پلیس امروز گفت:‌ راه‌هایی برای قدرت‌نمایی‌مان وجود دارد از جمله اتخاذ برنامه‌های سانسور برای محدود کردن گزارشات درباره این اعتراضات.

کیسانا فاتاراچاروئن، معاون سخنگوی پلیس تایلند تایید کرد که پلیس درخواستی را به نهادهای مربوطه صادر کرده تا اقداماتی را علیه خبرگزاری‌ها و خبرنگاران اتخاذ کنند؛ مطبوعاتی که به گفته وی اطلاعات تحریف‌شده منتشر می‌کنند که منجر به ناآرامی و سردرگمی در جامعه می‌شود.

تحت قوانین موجود، کمیسیون تلویزیون ملی و مخابرات و وزارت جامعه و اقتصاد دیجیتال این قدرت را دارند تا پخش برخی گزارشات را ممنوع و محتوای اینترنتی را مسدود کنند. پلیس نیز می‌تواند تحت دستور وضعیت فوق‌العاده چنین کارهایی انجام دهد. وضعیت فوق‌العاده در بانکوک در تاریخ ۱۵ اکتبر یعنی یک روز پس از تجمع معترضان در مقابل محل سکونت نخست وزیر و بستن راه کاروان موتوری سلطنتی اعلام شد.

سخنرانی کیسانا پس از آن صورت گرفت که کپی از این درخواست سانسور که رسما به عنوان یک دستور ابلاغ شده، در رسانه‌های اجتماعی درز کرد. این دستور که در تاریخ ۱۶ اکتبر توسط رئیس پلیس بانکوک امضا شده، خواستار مسدود شدن دسترسی‌ها به سایت‌های آنلاین "وویس تی‌وی"، "ریپورترز"، "استاندارد"، "پراچاتای" و "فری یوث" و همچنین پاک شدن محتواهای کنونی‌شان است. این دستور همچنین ممنوعیتی را برای پخش دیجیتال اخبار شبکه "وویس تی‌وی" پیشنهاد می‌دهد.

همه این رسانه‌ها به صورت زنده اخبار این اعتراضات را پخش کرده‌اند. "وویس تی‌وی" و "پراچاتای" علنا با این جنبش اعتراضی ابراز همدردی کرده‌اند و "فری یوث" یک سازمان اعتراضات دانشجویی است. تا امروز، امکان دسترسی به هیچ یک از این سایت‌ها مسدود نشده است.

به علاوه، این حکم فوق‌العاده اعتراضات را غیرقانونی تلقی می‌کند و مقامات نیز به طور بیهوده تلاش کرده‌اند تا با بستن گزینشی برخی ایستگاه‌های مترو در بانکوک، مانع از تجمع مردم شوند. در این حکم همچنین هشدار داده شده که علیه افرادی که در رسانه‌های اجتماعی از این اعتراضات حمایت می‌کنند و به عنوان مثال عکس‌های گرفته شده از اعتراضات را در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، اقدام قانونی صورت می‌گیرد.

با این وجود، هشتگ‌های مربوط به اعتراضات همچنان در توییتر استفاده می‌شوند. این اطلاعیه باعث خشم گروه‌های رسانه‌ای شده که دولت پرایوث را به حمله به آزادی مطبوعاتی متهم می‌کنند.

سایت انگلیسی‌زبان پراچاتای در توییتر اعلام کرد: به خاطر ارائه گزارشات دقیق درباره نقض‌های حقوق بشز و تحولات سیاسی در تایلند مفتخریم. ما نهایت تلاشمان را در این راه خواهیم کرد.

موسسه مستقل "مانوشیا" که برای آزادی‌های آنلاین مبارزه می‌کند، این اقدام را تلاشی برای سرکوب آزادی رسانه دانست و گفت: از آنجایی که ممنوعیت بر اعتراضات عملی و موفق نبوده است، دولت تحت حمایت ارتش امیدوار است تا رسانه‌ها را از گفتن حقیقت بترساند. ما از رسانه‌های آزاد می‌خواهیم تا مقاومت کنند.

معترضان پرایوث، فرمانده خونتای ۲۰۱۴ میلادی را به روی‌ کار آمدن به صورت ناعادلانه در انتخابات سال گذشته متهم می‌کنند چرا که قانون به نفع یک حزب حامی ارتش تغییر یافته است. معترضان می‌گویند، قانون اساسی که تحت یک حکومت نظامی نوشته و در رفراندومی تصویب شده باشد که هر گونه مخالفت با آن غیرقانونی است، در حقیقت غیر دموکراتیک است.

پلیس تعداد شرکت‌کنندگان در اعتراضات بانکوک را ۲۰ هزار تن اعلام کرده است. این جنبش اعتراضی زمانی شدیدا جنجالی‌برانگیز شد که خواستار اصلاح سیستم پادشاهی شد. پرایوث امروز گفت: دولت برای برگزاری جلسه فوق‌العاده پارلمان برای دستیابی به راه‌حلی درخصوص وضعیت موجود آماده است.

این در حالی است که هنوز زمان برگزاری این نشست مشخص نیست.    

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تايلند وضعیت فوق العاده نخست وزیر رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۸۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیر تا پیاز جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در آمریکا

همشهری آنلاین: تحصن گسترده حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکایی در حالی ادامه دارد که هر روز دانشگاه‌های جدید به جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین می پیوندند.

گسترش اعتراضات به ۷۹ دانشگاه: براساس گزارش واشنگتن پست، دامنه اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنگ غزه و در حمایت از فلسطین به ۷۹ دانشگاه در آمریکا گسترش یافته است.

افزایش بازداشت‌ها به ۹۰۰ نفر: منابع آمریکایی نیز گزارش داده‌اند که حداقل ۹۰۰ تظاهرکننده در اعتراضات دانشگاه‌های آمریکا در ۱۰ روز گذشته دستگیر شده‌اند. براساس این گزارش احتمال افزایش تعداد بازداشتی‌ها در دانشگاه‌ها وجود دارد.

شهر نیویورک، مرکز اعتراضات: به نظر می‌رسد که بزرگترین اعتراضات دانشگاهی حمایت از فلسطین در دو دانشگاه بزرگ نیویورک و دانشگاه کلمبیا جریان دارد. هر دو دانشگاه یاد شده در شهر نیویورک قرار دارند و از این رو اکنون شهر نیویورک مرکز اصلی اعتراضات دانشگاهی حمایت از فلسطین است.

دو دانشگاه اصلی حامیان فلسطین: گسترده ترین اعتراضات حمایت از فلسطین در حال حاضر دو دو دانشگاه نیویورک و کلمبیا متمرکز است. دانشگاه نیویورک با بیش از ۵۰۰ هزار دانشجو از ۲۵ دانشکده، بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی شهری آمریکا محسوب می‌شود. علاوه بر این، دانشجویان دانشگاه کلمبیا و سایر موسسات آموزش عالی وابسته به دانشگاه کلمبیا نیز در اعتصابات همبستگی با غزه در پردیس اصلی این دانشگاه حضور دارند. اعضای هیات علمی دانشگاه کلمبیا هم به اعتراضات ملحق شده اند و به حمایت و هدایت دانشجویان معترض می پردازند.

میانگین سنی معترضان: براساس گزارش‌ها، بیشتر دانشجویان معترض حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا در حد سنی ۱۸ تا ۲۳ سال قرار دارند و عمده جمعیت معترضان نیز دانشجویان کارشناسی در این رده سنی است. اما دانشجویان سایر مقاطع و حتی برخی اعضای هیئت علمی با ۸۰ سال سن هم در این اعتراضات حضور دارند.

گرایشات اعتقادی معترضان: براساس اظهارات یک شاهد میدانی از اعتراضات دانشگاهی در آمریکا، عقاید اسلامی بخش پررنگ اعتقادات دانشجویان معترض است، اما سایر دانشجویان با اعتقادات یهودیت و مسیحیت نیز با انگیزه کمک به فلسطین در اعتراضات حضور دارند. شاهدان همچنین گفته‌اند که شمار زیادی از دانشجویان سکولار هم خود را ملزم به اعتراض علیه خشونت و امپریالیسم اسرائیل می‌دانند و برای حمایت از فلسطین در اعتراضات حضور دارند.

واکنش مسئولان دانشگاه‌ها: در عمده دانشگاه‌ها، روسا و مدیران دانشگاه‌ها با فراخوانی پلیس خواستار برخورد با دانشجویان معترض هستند. همچنین گزارش شده است که در برخی دانشگاه‌ها، مسئولان ساختمان‌ها را در واکنش به اعتصابات، تعطیل کرده اند که این اقدام مشکلات بهداشتی را برای دانشجویان تشدید کرده است.

کد خبر 848156 برچسب‌ها کلمبیا فلسطین

دیگر خبرها

  • یک خیزش و ۱۰ پیام
  • چرایی تشدید اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • جنبش دانشجویی آمریکا اراده لازم برای تغییر را دارد
  • پایه‌های رژیم صهیونیستی در حال سست شدن است/روشنفکران دنیا تحمل جنایات اسرائیل را ندارند
  • آیپک؛ اتاق فرمان سرکوب بیداری دانشجویی
  • رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند
  • ۱۰ پیام یک خیزش
  • سیر تا پیاز جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در آمریکا
  • تداوم تظاهرات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا
  • پخش فیلمی در تلویزیون همزمان با اعتراضات دانشجویی در آمریکا