Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@15:21:27 GMT

انتشار کتاب «رسانه و تروریسم» با مثال‌های بومی

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۰۱۵۰

انتشار کتاب «رسانه و تروریسم» با مثال‌های بومی

 

به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب «رسانه و تروریسم؛ راهنمایی برای خبرنگاران» نوشته «ژان پل مارتوز» تلاشی است مدون برای آنکه مواجهه درستی با تروریسم در رسانه‌ها داشته باشیم. این کتاب به سفارش یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل) برای راهنمایی روزنامه‌نگاران تهیه شده و ترجمه فارسی آن توسط میکائیل دیانی انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب «رسانه و تروریسم» به قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده و در باب اهیمت آن آمده است:

سالهاست که در رسانه‌های ایران با «پوشش خبری حوادث تروریستی» مسئله داریم. بعد از هر حادثه و پوشش خبری آن نقدهای جدی به خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و روزنامه های کشور وارد می شود که رسانه های ایران پروتکل مناسبی در پوشش این حوادث ندارند. رسانه گاهی فراموش می کند که نوع پوشش خبری اش موجب تبلیغات گروهک های تروریستی می شود و گاهی نیز آنقدر عریان به پدیده های تروریستی می پردازد که جامعه شناسان ترس ایجاد ترومای اجتماعی را از مواجه شدن با این حجم زیاد از حوادث دلخراش متذکر می شوند. شاید خوانندگان عزیز به خاطر بیاورند حادثه تروریستی اهواز را که پس از انتشار تصاویر آن رسانه ها مورد هجمه گسترده قرار گرفتند، بخشی از تحلیل گران انتشار تصاویر را اختلال در اقتدار امنیت ملی کشور دانسته و عده ای دیگر اثر منفی این تصاویر را بر مخاطب بررسی می کردند.

فارغ از آنکه اساساً رسانه‌های ما دستورالمعل مشخصی در بحران ها ندارند و همواره ما با تیتر «عدم مدیریت رسانه در بحران» همراه با هر بحران در رسانه ها منتشر می‌شود، نبود پروتکل های رسانه ای مناسب و منسجم در پوشش تروریست ها و حوادث تروریستی در حالی است که ایران در جغرافیایی قرار گرفته است که طی سه دهه گذشته همیشه در گوشه ای از آن حضور گروهک های تروریستی و حجوادث تروریستی کوچک و بزرگ وجود داشته است و بنا به عناصر مختلف خبری مانند مجاورت، پوشش این موضوع در رسانه های ایران لازم بوده است.

مسئله سومی که باز توجه به چهارچوب مند کردن پروتکل های رسانه ای برای بازتاب تروریستی را واجب می کند، گسترش «شهروندخبرنگاری» در ایران است. تلفن های هوشمند و دسترسی به اینترنت، گسترش شبکه های اجتماعی و «تبدیل شدن هر فرد به چند رسانه» باعث شده در هر بحران اعم از حادثه تروریستی پیش از آنکه روایت های رسمی از خبرگزاری های معتبر منتشر شود، موبایل های در صحنه آنلاین می شوند تا روایت های غیررسمی و البته بی ملاحظه از حادثه را منتشر کنند. مردم خود نمی دانند که انتشار آنچه در مقابل شان قرار گرفته آیا لزوما کار درستی است یا خیر؟ و مواجه شدن آنها با این دستورالعمل ها شاید بتواند ولع روشن کردن موبایل ها در صحنه های تروریستی را کم کند.

لزوم توجه به این مهم در سالهای اخیر باعث شده است، بحث ها و مقالاتی در خصوص چپونگی پوشش رسانه ای تروریستی در کشورمان صورت بگیرد و در همین اندازه هم تا حدودی اذهان اهالی رسانه متوجه اهمیت موضوع شده است. این دغدغه باعث شد تا کتاب «رسانه و تروریسم؛ راهنمایی برای خبرنگاران» نوشته «ژان پل مارتوز» را که تلاشی است مدون برای آنکه مواجهه درستی با تروریسم در رسانه ها داشته باشد، ترجمه و در دسترس اهالی رسانه قرار گیرد. کتاب مذکور به سفارش یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل) برای راهنمایی روزنامه نگاران تهیه شده است و یکی از معتبرترین منابع در این حوزه به شمار می رود. به امید آن که بتواند در جهت انتشار اخبار پیرامون تروریسم و تروریست‌ها، راهنمای خوبی باشد. این کتاب ترجمه میکائیل دیانی است که با مثال‌های بومی مربوط به ایران و منطقه غرب آسیا تکمیل شده است از طریق مجموعه همبودگاه عرضه می شود.

البته پیش از این نیز ترجمه‌هایی از این کتاب در بازار نشر منتشر شده است اما تفاوت اصلی این ترجمه تازه با سایر نسخه‌ها، اضافه شدن نمونه‌ها و مثال‌هایی بومی و منطقه‌ای در خصوص تروریسم است که ارتباط‌گیری مخاطب ایرانی با این اثر را افزایش می‌دهد.

علاقمندان به تهیه این کتاب می‌توانند با مراجعه به همبودگاه اقدام به تهیه این کتاب کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه و تروریسم کتاب ترجمه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۰۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار مطالب منفی درباره نامزدهای انتخاباتی ممنوع است

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ کارآگاه علی حسینی شامگاه جمعه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: از آنجا که برابر قانون، پلیس فتا ناظر به اجرای ماده ۷۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است و به موجب این ماده قانونی «درج یا نشر محتواهایی علیه نامزدهای انتخاباتی، احزاب و گروهک‌های سیاسی یا اعلام خلاف واقع انصراف نامزدها توسط رسانه‌های همگانی شامل ابزارهای چاپی، الکترونیکی یا دیجیتال یا تمام شبکه‌های رسانه‌ای که محتوای نوشتاری، شنیداری، دیداری یا تلفیقی از آنها در معرفی یا قابل دسترسی برای عموم مردم است، ممنوع شده و جرم انگاری شده است».

رئیس پلیس فتای خوزستان با اشاره به اینکه سرعت انتشار و بازنشر شایعات و اخبار جعلی پیرامون انتخابات در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا کاربران بدون آگاهی از صحت و سقم مطلب آن را انتشار دهند، تصریح کرد: انتشار محتوای مجرمانه برابر قانون جرم است.

وی از کاربران خواست تا قبل از انتشار یا باز نشر یک خبر پیرامون هر کاندیدای انتخاباتی از درستی و صحت آن مطمئن شوند و برای این کار رجوع به رسانه‌های رسمی حداقل کاری است که کاربران باید انجام دهند.

سرهنگ حسینی افزود: پلیس فتا با رصد شبانه روزی فضای سایبری هر گونه محتوای مجرمانه در خصوص انتخابات را بلافاصله احصا و ضمن تشکیل پرونده برای برخورد قانونی به مراجع قضائی ارسال خواهد کرد.

وی از کاندیداهای انتخاباتی خواست که به حامیان و ستادهای انتخاباتی خود در خصوص انتشار شایعات و اخبار جعلی پیرامون دیگر کاندیداها گوشزد کرده و قوانین تبلیغات در فضای مجازی را رعایت کنند.

رئیس پلیس فتای خوزستان با بیان اینکه کارشناسان پلیس فتا به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان هستند، گفت: کاربران در صورت مواجهه با موارد مشکوک، موضوع را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir و یا شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ گزارش کنند.

کد خبر 6096009

دیگر خبرها

  • استوری تند و تیز مدیر روابط عمومی سپاهان علیه رسانه فارسی‌زبان خارج از کشور + عکس
  • (تصویر) تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل
  • نمایشگاه کتاب؛ بهترین فرصت برای ارتباط‌ فرهنگ‌های بومی
  • کابینه رژیم صهیونیستی با اجماع رای به تعطیلی الجزیره داد
  • تصویر پوشش متفاوت دختران ایران در کنکور ۵۰ سال قبل | چند تست بزنید!
  • هراس کره جنوبی از حملات تروریستی کره شمالی | وزارت خارجه بیانیه داد | افزایش سطح هشدار در ۵سفارتخانه
  • تهران قدیم | تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل/ عکس
  • اعتراف عجیب سیدمحمد خاتمی /مولوی سُنی فراری از مشهد در افغانستان کشته شد /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی
  • انتشار مطالب منفی درباره نامزدهای انتخاباتی ممنوع است
  • هشدار پلیس فتا خوزستان درباره انتخابات