استیضاح حسن روحانی خطای بزرگی است
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۰۲۴۳
استادیار پژوهشگاه فرهنگواندیشهاسلامی با بیان اینکه اقدام به استیضاح حسن روحانی و ایجاد فضای روانی در این باب، خطای بزرگی است که مسببانش، شریک مشکلاتش هستند گفت: کشتی استیضاح به ساحلی آرام نمیرسد.
به گزارش مشرق، فرشاد مهدیپور استادیار پژوهشگاه فرهنگواندیشهاسلامی، درباره استیضاح حسن روحانی اظهار داشت: فردای روزی که پس از یـک کـشاکش سنگین، رییسجمهور فعلی کشور با رای مجلس برکنار شود، چه خواهد شد؟ این سوالی است که طراحان سوال استیضاح که برخیهایشان چند سالی است چنین رویایی را در سر میپرورانند پاسخ روشنی برای آن ندارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در کشوری که تحریمهای جنایتکارانه خارجی، مشکلات معیشت داخلی و تهدیدهای پیرامونی رو به تزاید است، استیضاح حتما موجب تقویت تحریمها، افزایش دشواریهای معیشتی و ظهور تهدیدهای امنیتی میشود؛ این آینده آنقدر نامحتمل است که عدهای نمیخواهند آنرا ببینند یا خود را به ندیدن زدهاند؟ و جالبتر اینکه پیشنهاد استیضاح، روی دیگر پیشنهاد استعفاست که از سوی حامیان دولت مطرح میشود و بارها تیتر درشت روزنامههایشان شده است؛ گویا برخلاف تمام قواعد، دو لبه قیچی میتوانند به هم برسند، چون رادیکالیسم چنین امکانی را فراهم میکند.
بیشتر بخوانید: استیضاح روحانی و مسئله درایت سیاسیاستادیار پژوهشگاه فرهنگواندیشهاسلامی تصریح کرد: فرایند استیضاح رییسجمهور آنچنانکه توییترزدگان تصور میکنند، به آسانی طی نمیشود؛ مطابق آنچه در اصل ۸۹ قانون اساسی آمده، حداقل یکسوم نمایندگان باید چنین درخواستی را به تصریح آییننامه داخلی مجلس «با ذکر موارد صریح و روشن و مستدل باشد» که فعلا از آن خبری نیست ارائه بدهند و استیضاحشونده یک ماه فرصت دارد تا به مجلس بیاید یعنی تا رسیدن به عدد یکسوم و بعد یک ماه، چه جنجالی برپا خواهد شد، بماند و بعد از آن، باید دو سوم نمایندگان به عدمکفایت رای بدهند تا مراتب برای اجرای بند ۱۰ اصل ۱۱۰ به اطلاع مقام معظم رهبری رسانده شود؛ رهبری که در دیدار با نمایندگان مجلس کنونی بهصراحت نظرشان را در اینباره اعلام و آنها را از حرکت به سمت استیضاح، نهی کرده بودند. این روال نشان میدهد که رسیدن به نقطه برکناری، چه میزان زمانبر و دشوار است و اگر حتی فکر کنیم همین فردا چنین اتفاقی بیفتد، که فعلا از محالات است، درست در زمانی که بودجه پرمشکل ۱۴۰۰ بناست به مجلس برسد، دولت رییس نخواهد داشت.
بیشتر بخوانید: فردای استیضاح روحانی چه خواهد شد؟!مهدی پور خاطرنشان کرد: دعوی اصلی استیضاحکنندگان، جزو مواردی که براساس نگاه بخشی آنهاست و میگویند که به حیثیت مجلس فکر میکنند، متکی بر مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی است؛ استیضاحکنندگانی که با این عمل خویش در فصل بودجه، دقیقا کشور را در تعلیقی مجدد میاندازند.
بیشتر بخوانید: استیضاح روحانی و مسئله درایت سیاسیاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در وضع کنونی که مدیریت ضعیفی بر بازار اعمال میشود و داد همه را در آورده، با شرایطی روبهرو خواهیم شد که همین مقدار مدیریت نیز اعمال نخواهد شد، چه پیش از استیضاح و چه پس از آن که معاون اولی بر سر کار خواهد آمد که نه میشود وزرایش را بازخواست کرد و نه خود او را.
وی گفت: نمایندگان مدعی استیضاح نه در سالجاری و نه در دوره قبل مجلس که چنین داعیهای را داشتند، از ارائه یک طرح موثر برای حل مشکلات اقتصادی ناتوان بودهاند و حتی در موقعیتهای مرتبط با خود نیز پیشنهادهایی را در مورد سیاستهای کلان کشور ارائه کردهاند که از سوی عالیترین شورای سیاستی جمهوری اسلامی، ناصواب ارزیابی شده است. آیا چنین تدبیری میتواند کشتی استیضاح را به ساحلی آرام برساند؟
مهدی پور گفت: برخی از استیضاحکنندگان که ایدهای برای اداره دولت ارائه نکردهاند، حالا منتقدان را متهم میکنند به اینکه میخواهند به رییسجمهور مصونیت بدهند؛ اشکالی عجیب که بیشتر دامن خودشان را میگیرد، چرا؟ چون استعفا پیشنهادی است که از مدتها قبل از زبان حامیان دور و نزدیک دولت تکرار شده و همین امر، موجبات تمایل دولت به امتیازخواهی از سایر قوا را فراهم کرده است و عملا طرح استیضاح، موجباب مظلومنمایی و فرافکنی را فراهم میآورد.
وی افزود: خطای دیگر استیضاحکنندگان، منتقلکردن انتظارات و مطالبات از مدیریت ضعیف کشور به رهبری است؛ چه اینکه برخی افراد پیشنهاددهنده استعفا و حتی خود رییسجمهوری در مرحلهای، خواستار اداره کشور توسط رهبری انقلاب شدند؛ آیا این هزینهسازی را میتوان غیرآگاهانه تلقی کرد و این طراحان، تکمیلکننده پازل دوستان نابخرد دولت یا دشمنان دانای کشور نیستند؟
استادیار پژوهشگاه فرهنگواندیشهاسلامی تصریح کرد: استیضاحکنندگان، خود را به تغافل زدهاند، چون میدانند در این موضوع، علاوه بر ادله منتقدان، حجتی هم وجود دارد؛ آنهابه گونهای وعده میدهند که فردای استیضاح، امید به کشور بازمیگردد، مجلس عزیز میشود، مردم دولتی جوان و انقلابی برمیگزینند و مشکلات حل میشود اما فراموش کردهاند که چه جاده پرسنگلاخی را برای ملت و ایران، پیش و پس از استعفای رییسجمهور که به دست ایشان استیضاح نام گرفته و امکان رهاکردن مسوولیت را فراهم میآورد خواهند ساخت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از تجربه آبان ۹۸ هنوز زمان درازی نگذشته است؛ تمایل غرب به ایجاد بیدولتی در ایران، سیاستی پنهانی نیست و آرزوی سوریه-لیبیسازی جمهوری اسلامی که به اذنالله به گور خواهند برد؛ اما اقدام به استیضاح و ایجاد فضای روانی در این باب، خطای بزرگی است که مسببانش، شریک مشکلاتش هستند.
منبع: فارسمنبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ حسن روحانی استیضاح فرهنگ اندیشه اسلامی فرشاد مهدی پور جمهوری اسلامی حسن روحانی دولت مجلس حسن روحانی قانون اساسی مقام معظم رهبری انقلاب ایران مشرق استادیار پژوهشگاه فرهنگ استیضاح کنندگان رییس جمهور خواهد شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۰۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تأملاتی در بومینبودن نظریههای جامعهشناسی کشور
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیشتر پژوهشهایی که در اجتماع علمی ایران صورت گرفته و میگیرد، مبتنی بر دستاوردهای دانشمندان غربی است و این دستآوردها چه در نظریهها و چه در روشها و فنون پژوهشهای تجربی، دارای دقت و اعتبار بالایی هستند.
سیدحسین نبوی (استادیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای به عنوان «بومی نبودن نظریههای غربی و مدرننبودن تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی» به این موضوع میپردازد که تئوریها و روشها با دقت تقریباً وسواسگونهای توسط دانشمندان و پژوهشگران غربی، ابداع و ساخته و برخی از آنها به وفور در جامعۀ خودشان به کار گرفته میشوند.
* دلایل خطای شناختی در پژوهشهای تجربی جامعهشناختی
به زعم این پژوهشگر مفاهیم و تبیینها و اِسنادهای آن نظریهها، برای جامعهشناسی و پژوهشهای تجربی جامعهشناختی در جامعۀ ایران ممکن است نوعی خطای شناختی شکل بدهد و احتمالا داده است، از آنجا که جامعۀ آمریکا، آلمان، فرانسه و دیگر جوامع غربی که نظریهپردازان در آن زمینه و مبتنی بر آن جوامع، به برساختن نظریههای خود اقدام کردهاند و میکنند.
این استاد جامعهشناسی در ادامه مینویسد؛ بهرغم شباهتهای انسانی ما آدمیان، از نظر دین و اعتقادات، از نظر ارزشها و هنجارها و رمزگان تفسیر معنا، از نظر شیوه توزیع قدرت، از نظر کمّوکیف وقایع و رویدادهایی که در دورههای تاریخی گذشته در جوامع آنها روی داده و اثرات و پیامدهای آن باقی است، از نظر رشد و توسعۀ اقتصادی، از نظر محیط طبیعی و جغرافیایی و نیز از نظر برخی عوامل دیگر، با جامعۀ ایران بطور معناداری متفاوت است واین خطای شناختی شکل میگیرد.
نظریههای برساختهشده در جوامع مدرن غربی برای جامعهای که در برخی بخشها کاملا و اساساً متفاوت است، موجب فهم و تبیین اشتباه میشود* عواقب حل مسائل با مفاهیم عاریتی
این پژوهش توضیح میدهد که کاربست نظریههای برساختهشده در جوامع مدرن غربی برای جامعهای که در برخی بخشها کاملا و اساساً متفاوت است، موجب فهم و تبیین اشتباه میشود. گرچه به عنوان جامعهشناس موظف هستیم - به قول گیدنز- به فرازبان جامعهشناسی سخن بگوییم، اما نگرانی این است که اطمینانی نیست که مفاهیم عاریتی، بتوانند شناخت دقیق و صحیحی را برای ما شکل دهند و ما را در حل برخی از مسائلمان، اجتماعی یا فرهنگی بهطور مؤثری یاری دهند.
نبوی ادامه میدهد که احتمالا بسیاری از پژوهشگران مفاهیم و نظریهها را فقط برای هدفی کارفرماپسند یا داورپسند، به کار میگیرند، و به ژرفاندیشی و بازاندیشی در مفاهیم و نظریههای رایج نمیپردازند. تعداد بیشتری از پژوهشگران نیز به علت آشنایی ضعیف با نظریهها، اساساً در موقعیتی نیستند که بتوانند به نقد و بازاندیشی در نظریهها بپردازند.
* زمینهمند نبودن نظریههای جامعهشناختی
به زعم این پژوهشگر خطای شناختی به باور و یقین درستی و صحّت پژوهش انجام گرفته میانجامد و مانع از نقد و بازاندیشی و ساخت نظریهای جدید میشود. بماند از اینکه برخی از پژوهشگران بنا به دلایل اجرایی، فرهنگی یا بخش اقتصادی، حتی همان اصول علمی را در نقدنشدههای مختلف پژوهش خود رعایت نمیکنند.
خطای شناختی به باور و یقین درستی و صحّت پژوهش انجام گرفته میانجامد و مانع از نقد و بازاندیشی و ساخت نظریهای جدید میشودنبوی بیان میکند که زمینهمند نبودن نظریههای جامعهشناختی از دو سو مبدل به مسأله شده است:
نظریههای برساختهشده در جوامع غربی برای کاربست در پژوهشهای بومی، مناسبت کمتری دارند و ممکن است ما را دچار خطای شناختی کنند، اما ما از آن آگاه نیستیم یا اگر آگاه باشیم تلاش جدی برای اصلاح نظریهها و بومیسازی آن آنجام نمیدهیم. نظرهای ساخته وپرداخته شده توسط اندیشمندان بومی به علت ناآشنایی با فرازبان جامعهشناسی، دارای ماهیت جامعهشناختی نیستند و در اجتماع علمی جامعهشناختی به رسمیت شناخته نمیشوند.این پژوهشگر در نهایت اینگونه جمعبندی میکند که در میدان مطالعات جامعهشناسی کشور ما با مسأله و چالشی به نام مفاهیم و نظریههایی که برساختۀ پژوهشگران و جامعهشناسان بومی نیست مواجهایم و این وضعیت، آنقدر عادی و طبیعی شده است که مسألهبودن آن را درنمییابیم. چه بسا بخش قابل ملاحظهای از بحرانها و ابربحرانها، ناشی از سوءمدیریت نباشد و در اثر تشخیص نادرست یا نادقیق که به علت خطای شناختی روی میدهد، شکل گرفته باشد.
انتهای پیام/