Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران طی نامه‌ای در قالب سوال شرعی از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در خصوص وظیفه شرعی فرد بهبود یافته از کووید ۱۹ درقبال فراخوان سازمان انتقال خون و سایر مراجع بهداشتی رسمی کشور جهت اهدای خون و پلاسما پرسش کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عشقی در ابتدای پرسش خود از این مرجع تقلید با بیان اینکه سازمان انتقال خون ایران با استفاده از پادتن ضد بیماری در بخش زردابه‌ی خون که پلاسما نام دارد و از بهبود یافتگان بیماری کووید ۱۹ دریافت می‌شود، عنوان داشته است این روش در درمان مبتلایان به این ویروس منحوس موثر است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون توضیح داده است که حسب اعلام متخصصین علوم پزشکی پلاسمای فرد بهبود یافته برای نجات جان بیماران احتمال بالای تاثیر داشته و اهدای پلاسما خطر عقلانی برای فرد اهداکننده ندارد.

آیت الله جوادی آملی پس از دریافت این سوال شرعی مطرح شده توسط مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، ضمن پسندیده خواندن اهدای خون و پلاسما اظهار کرد:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ بِه نَستَعین

اهدای پلاسما از افراد بهبودیافته، راجح و پسندیده است. در بعضی شرایط مانند جایی که اهدای پلاسما ضرری بر فرد نداشته و انحصار درمان در این پلاسما باشد اهدای پلاسما لازم است.

بخش استفتاء دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی

بیشتر بخوانید

اهدای پلاسمای بیش از ۱۰ هزار بهبودیافته از کرونا طی نیمسال اول

گفتنی است پلاسما درمانی به عنوان یکی از روش‌های موثر در درمان بیماری کووید ۱۹ شناخته شده است. استمرار استفاده از این روش در مراکز درمانی کشور مستقیماً به در دسترس بودن پلاسمای اهدایی بهبودیافتگان کووید ۱۹ وابسته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اهدای خون بهبودیافتگان کرونا سازمان انتقال خون اهدای پلاسما کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۰۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا

آژانس دارویی اتحادیه اروپا به‌روزرسانی واکسن‌های کرونا را به منظور هدف قرار دادن سویه JN.۱ توصیه کرده است.

به گزارش ایسنا، سویه JN.۱ با خانواده سویه XBB که توسط واکسن های به روز شده قبلی هدف قرار گرفته بود، متفاوت است و اکنون موارد ابتلا به آن در جهان از انواع XBB پیشی گرفته است.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی آژانس دارویی اتحادیه اروپا، شواهد نشان می‌دهد هدف قرار دادن سویه JN.۱ به حفظ اثربخشی واکسن ها با ادامه تکامل سارس-کوو-۲ کمک می‌کند.

ویروس کرونا هنوز هم ماهانه باعث مرگ هزاران نفر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کرونا در جهان؛ جدیدترین سویه‌های در گردش در ماه‌های اخیر

این آژانس می‌گوید می‌خواهد با سازندگان واکسن ملاقات کند و درباره چگونگی ساخت نسخه‌های جدید این واکسن برای برنامه واکسیناسیون امسال مشورت نماید.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به‌ طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده خاص کادر درمان
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • بهره برداری از ۱۲ طرح و اهدای جهیزیه در زندان‌های هرمزگان
  • اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود
  • آمار هولناک تلفات جاده‌ای/ زخم کیفیت خودروهای داخل درمان نمی‌شود؟
  • بانوی ۶۱ ساله اردبیلی نجات بخش جان همنوعانش شد
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • بزرگداشت معلم تکریم سنت‌های پسندیده خدا و تعظیم علم و معرفت است
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند