خبرهای از تولید فیلم های "ایران زاد"،" خودکشی به سبک نیچه" و بزرگداشت اکبرعالمی در جشنواره فیلم مقاومت از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.
فیلمبرداری مستند بلند «ایرانزاد» به کارگردانی مجید عزیزی و تهیهکنندگی مهدی مطهر، این روزها در استان گیلان ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، مستند سینمایی ایرانزاد که از اوایل سال ۹۹ فیلمبرداری آن در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است، تا سال آینده در شهرها و روستاهای مختلف ایران ادامه خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مستند پس از اتمام مراحل فنی در سینماهای کشور و جشنوارههای داخلی و خارجی نمایش داده میشود.
به گفته مجید عزیزی، کارگردان این مستند، «ایرانزاد» برخلاف آنچه در وهله اول تصور میشود، درباره اقلیم ایران یا تاریخ آن نیست، بلکه به تجربههای زیستی ایرانیان معاصر میپردازد.
این کارگردان، به دلیل وضعیت شیوع کرونا و فاصلهگذاری اجتماعی ترجیح داده است برای تولید مستند ایرانزاد از یک گروه کوچک استفاده کند.
مجید عزیزی، در کارنامه خود، تجربه تولید رسانهای در بیش از ۲۵ کشور جهان را دارد و تاکنون موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنوارههای معتبر داخلی و خارجی شده است. از مهمترین آثار او میتوان به «تاریخ صدور» و «بدون مرز» اشاره کرد.
دیگر عوامل اصلی این فیلم عبارتند از:مشاور پروژه: حامد شکیبانیا،مدیر تولید: محمدهادی حیدری، دستیار کارگردان: فاطمه سادات ابوترابی، سرپرست گروه تحقیق: ایمان معصومی، مدیر فیلمبرداری: میثم بابایی، تدوینگر: محمدحسین حیدری، مدیرصدابرداری: احمد افشار، مدیر برندینگ: علی قرائتی، طراح گرافیک: سیدعلی میرفتاح، مدیر رسانهای: فرنوش آباء.عکس: سعید محمدی
پایان «خودکشی به سبک نیچه» در شهرک سینمایی غزالی
فیلمبرداری فیلم کوتاه «خودکشی به سبک نیچه» که چندی پیش در شهرک سینمایی غزالی آغاز شده بود، به پایان رسید.
ساخت فیلم کوتاه «خودکشی به سبک نیچه» به نویسندگی و کارگردانی پیام کردستانی و تهیه کنندگی مشترک پیام کردستانی و بهمن رضائی پس از ۶ روز فیلمبرداری در شهرک سینمایی غزالی به پایان رسید و به زودی وارد مراحل فنی خواهد شد.
در خلاصه داستان این فیلم که به زبان کردی ساخته شده، آمده است: وقتی تنها قابله شهر تصمیم به خودکشی میگیرد...
مریم بوبانی، بختیار پنجه ای، فرشید گویلی، اسوه صادقی، سعید احمدی، محمد رئوف محمدی بازیگران فیلم کوتاه «خودکشی به سبک نیچه» هستند.
عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: تهیه کنندگان: پیام کردستانی و بهمن رضائی، نویسنده و کارگردان: پیام کردستانی، مجری طرح: حسین بشگرد، مدیر تولید: جواد راهزانی، مدیر فیلمبرداری: بهروز بادروج، صدابردار: هادی ساعد محکم، طراح صحنه و لباس: امین جهانی، طراح گریم: لیلا ثانی، سرپرست گروه کارگردانی و برنامه ریز: سعید غلامی، دستیار یک کارگردان: بهمن رضائی، دستیار دو کارگردان: سیاوش وزیری، منشی صحنه: آیلار تقوی، استوری بورد: نیکی شریفپور، عکاس صحنه: شهرام جهانسوز، عکاس پشت صحنه: آیدا حافظی، جلوههای ویژه بصری: امین انتشاری، مدیر تدارکات: پژمان ذوالقدری، امور بین الملل: سیاوش وزیری و مشاور رسانهای: مریم قربانینیا.
مراسم نکوداشت استاد اکبر عالمی برگزار میشود
معاون ارتباطات و اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت از برگزاری آیین نکوداشت استاد اکبر عالمی؛ مدرس سینما و مستندساز فقید در مراسم افتتاحیه دومین مرحله برگزاری این رویداد سینمایی خبر داد.
به گزارش ستاد اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، سید احد میکائیلزاده؛ معاون ارتباطات و اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت از برپایی مراسم نکوداشت استاد عالمی در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم خبر داد و گفت: استاد اکبر عالمی یکی از چهرههای کمتر پیدا و تأثیرگذار در سینمای پس از انقلاب اسلامی بود.
وی افزود: این استاد شاخص سینما در سالهای متمادی فعالیت خود، نقش بسزایی در تربیت نیرویانسانی متخصص و متعهد داشت و در کنار فعالیتهای فرهنگی و هنری خود، هرگز از تدریس و انتقال تجربیات و اندوختههایش به نسل جوان غفلت نکرد.
میکائیلزاده ادامه داد: استاد عالمی علیرغم تنوع در فعالیتهای حرفهای خود، همواره به پیشرفت و تعالی سینما توجه داشت و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نکرد، وی از معدود افرادی بود که هم در تئوری و هم در عملُ به معنای واقعی استاد بود.
معاون ارتباطات و اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت یادآور شد: تألیف کتابهایی در زمینهعکاسی، لابراتوار، جلوههای ویژه و مباحث فنی و تخصصی سینما و تولید دهها فیلم مستند و تبلیغاتی، تنها بخشی از کارنامه این استاد فقید است.
وی تصریح کرد: دکترعالمی سالها رئیس لابراتوار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از مدیران لابراتوار صداوسیما بود که در این بخش نیز خدمات بسیاری به فرهنگ و هنر و به ویژه در نگهداری تصاویر کشور و تسریع در ثبت و حفظ مستندات دوران دفاعمقدس ارائه کرد، درگذشت استاد عالمی فقدانی جبران نشدنی است که قلب سینمای ایران را اندوهبار کرد. امیدواریم برپایی مراسم نکوداشت در مراسم افتتاحیه دومین مرحله برگزاری شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت گامی کوچک باشد برای گرامی داشت یاد مرحوم استاد اکبر عالمی.
استاد اکبر عالمی؛ کارگردان و منتقد فقید در تیرماه سال ۱۳۲۴ در اهواز به دنیا آمد. وی که سالها به عنوان مجری و کارشناس صدا و سیما فعالیت کرد، فارغالتحصیل رشته سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دانشآموخته دکتری سینما از انگلستان بود.
ساخت نزدیک به ۳۰ فیلم مستند به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، عربی از جمله فعالیت های استاد عالمی به شمار می رود و کارشناسی و تولید محتوای برنامههای سینمایی ارزشمند در تلویزیون مانند «آن روی سکه»، «هنر هفتم»، «سینمای ماوراء»، «سینما اقتباس» و گفتار متن مجموعه پنج قسمتی «جهان، آفریدة هنر» و مجموعه «نوابغ عکاسی»، بخش دیگری از فعالیتهای او است.
او که کتاب «ظهور در عکاسی و سینما» نوشته جاکوبسون را ترجمه کرده، تالیف آثاری چون «آیا دانستن رنج تو را زیاد می کند؟»، «هنر هفتم در آستانه قرن بیست و یکم»، نقد تکوینی عکس (به همراه محمدعلی بیدختی، حبیب الله آیت اللهی و بهمن نامورمطلق) را در کارنامه دارد و عضویت در هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس، انجمن مدرسان سینما و فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در کارنامه این استاد شاخص به چشم میخورد.
استاد اکبر عالمی بامداد ۲۲ مهر ۱۳۹۹ در ۷۵ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه:
استاد اکبر عالمی
پیام کردستانی
استاد عالمی
فیلم کوتاه
ایران زاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۲۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دین سینما به امام صادق(ع) چه زمانی ادا میشود؟
این اهمیت از آنروست که با توجه به آمارهای منتشر شده ازسوی نهادهای علمی کشور بیشتر مخاطبان ایرانی به موضوعات دینی اهمیت میدهند و براساس آخرین پیمایش مرکز تحقیقات صدا وسیما نیز پربینندهترین برنامههای رسانهملی برنامههای مذهبی هستند. اما اینکه چرا تاکنون درصنعت فیلمسازی و سریالسازی به چنین موضوع مهمی کمتر پرداخته شده نیاز به بررسی بیشتری دارد.
سینما و فیلمسازی مذهبی سینما ذاتا هنری قصهگو و در عینحال وابسته به تکنولوژی محسوب میشود و به همین جهت بستر خوبی برای طرح روایت و داستانهای برآمده از باورها و عقاید انسانها در طول
تاریخ است. همچنین بهدلیل بدیع و مدرن بودن، ابزارهای نامحدودی در اختیار دارد که میتواند در اذهان مخاطبان عمیقا اثرگذار باشد. از آغاز شکلگیری سینما در اواخر قرن نوزدهم تا به امروز، جادوی سینما این امکان را فراهم کرده تا سینماگران، دغدغههای اعتقادی و مذهبی خود را از طریق این رسانه به نمایش بگذارند. بهطورکلی این تولیدات دارای اهمیت استراتژیک هستند و میتوانند در نمایش و قرائت مطلوب مردم درخصوص ادیان، مهم و پرطرفدار باشند.
چرا سینمای دینی در ایران شکل نمیگیرد سینمای ایران اسلامی که بهعنوان مرکز اصلی تجمع شیعیان دنیا، سالهاست در تولیدات انواع فیلمهای سینمایی با رویکردهای انسانی و اخلاقی خوش درخشیده اما بهنظر میرسد تاکنون برای تولیداتی از نوع سینمای دینی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد؛ آنهم در شرایطی که جریانات انحرافی صهیون و وهابیت، تمام سپاه خود را برای به تصویر کشیدن دوران صدر
اسلام بهگونهای که مطلوب خودشان است، به میدان آوردهاند. از ساخت فیلم و حکمرانی بر سینمای هالیوود تا بودجهریزی و سریالسازی در کشورهای حاشیه خلیجفارس و خاورمیانه برای تحریف تاریخ
شیعه و دوران امامت اولاد نبی اسلام(ص) آن هم بدون رعایت ابتداییترین ملاحظاتی که میتوان داشت.
تحریف تاریخ شیعه مصداق فراوانی را میتوان از میان تولیدات عربی درباره تحریف تاریخ شیعه همراستا با تفکر ضدایرانی مثال زد اما متأخرترین آنها میتواند مجموعههایی مانند «اِمامُ الْفُقَهاء» یا «حشاشین» باشد که این روزها نامش سر زبانها افتاده است. این تولیدات نمایشی گرچه ازسوی برخی با سهلانگاری دنبال میشود اما ماجرای آنها عمیقتر از مباحثی چون جنبه سرگرمی صنعت فیلمسازی است و تلاش میشود تا با القای تصویری غلط، زمینه تحریف تاریخ را فراهم کند.به طور مثال این مجموعههای تلویزیونی نه فقط بهدور از اهداف سیاسی و ضدشیعی ساخته نشدهاند بلکه دقیقا میدانند چه هدفی را دنبال میکنند و قرار است چه تصویری از اسلام و شیعه به جهان ارائه نمایند تا در نهایت آنچه در اذهان در مورد اسلام و تشیع شکل میگیرد، به نفع خودشان و در راستای تضعیف اندیشه ولایی شیعیان باشد که امروز رسانهها و اندیشمندان صهیونیستی چنین تفکری را مانع جدی حیات خود میدانند.
تصویری تحریف شده از امام صادق(ع) به عنوان نمونه مجموعه «اِمامُ الْفُقَهاء» که در رابطه با زندگی امام صادق(ع) به کارگردانی سامی جنادی سوری و نویسندگی حامد العلی کویتی با حمایت شرکت کویتی الخیر در ۳۰ قسمت ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ از شبکه العراقیه در عراق پخش گردید و پس از آن شبکه الکوثر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز البته با برخی اصلاحات، ازجمله پوشاندن چهره مبارک بنیانگذار مذهب شیعه(ع) و پدر بزرگوارشان، آن را به نمایش گذاشت، تلاش شده تا روایتی تاریخی از خلفای اربعه ارائه دهد و با توجه به نهضت علمی که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) پایهگذاری کردند، این موضوع را اثبات کند. این در حالی است که این
سریال با توجه به جایگاه این دو امام شیعه در پی اثبات جریان خلافت است اما از این امامان و خلافت برحق آنها چیزی نمیگوید.همین امر سبب شد برخی مراجع تقلید در کشورهای مختلف اسلامی از این سریال انتقاد کنند. «اِمامُ الْفُقَهاء» اگرچه مدرسه علمیه امام صادق(ع) در مسجد النبی(ص) و پرورش فقها و علما در آن مدرسه را به تصویر کشیده است، اما به امامت این امام بزرگوار و نشان دادن شخصیت وی در حد یک فقیه، بسنده کرده که چنین رویکردی در مجموعهای که مدعی روایت زندگی امام صادق(ع) است، نمیتواند بیهدف بوده باشد.بر همین اساس باید این سؤال را مطرح کرد، آیا واقعا ساخت فیلم و سریال در خصوص بنیانگذار مذهب شیعه وظیفه سینما و تلویزیون ایران نیست؟
حشاشین در مقابل تفکر شیعی در راستای بررسی تولیدات فیلمسازی و سریالسازی، باید گفت سریال حشاشین نیز که در ماه رمضان امسال پخش شد و تلاش کرده جنبش شیعه اسماعیلیه را همراستا با داعش به تصویر بکشد را هم باید در این رابطه ارزیابی کرد. اسماعیلیها نام خود را از اسماعیل بن جعفر، فرزند امام صادق(ع) گرفتهاند. آنها برخلاف شیعیان اثنیعشری، که امام موسی کاظم(ع) برادر کوچکتر اسماعیل را به عنوان امام پذیرفتهاند، معتقد بودند اسماعیل جانشین امام صادق(ع) بوده است. همین تفکر انحرافی حالا دستمایه جریانهای صهیونیستی شده تا از زبان کشورهای سکولار اسلامی فیلمی ساخته شود که تفکر شیعی را با داعش ساخته شده توسط غرب پیوند زنند و به جهانیان نشان دهند که تفکر داعشی همراستا با تفکر شیعی است و با تحریف تاریخ، کذبیات تفکری خود را جای حقیقت اندیشه شیعیان جا بزنند.
سینما حق دستکاری تاریخ را ندارد با بازخوانی انتقادات و واکنشهایی که امروزه از سوی منتقدان به چنین آثاری میشود، میتوان بهخوبی دریافت که جریانات صهیونیستی چگونه از دوقطبیسازی و پاککردن تاریخ بهره میبرند. بهطور مثال شاید فیلمنامهای با یک قصه اجتماعی و عاشقانه این امکان را برای فیلمساز فراهم کند تا دخل و تصرفی در موضوع ایجاد نماید اما فیلمساز طبیعتا حق دستکاری تاریخ و وقایع شناخته شده را ندارد، بهخصوص اگر درام به شخصیتی تاریخی بپردازد که در یک دوره زمانی خاص نقش فعالی داشته است؛ این نقدی است که وجیهه عبدالرحمن از بازیگران سینمای عرب بهتازگی بر سریال «حشاشین» مطرح کرده است. متاسفانه پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب و ترکیه بسیار وجود دارد، چراکه آنها فیلمنامهها را از بین رویدادهایی برمیگزینند که مواضع قهرمانانه را تقویت و افتخارات و پیشینیانشان را ستایش میکند و این قطعا به نفع درام نیست و وقتی این درام درخصوص به تصویر کشیدن شخصیتهای ارزشمند دینی جمع زیادی از مردم دنیا باشد، اشکال چنین رویکردی بیشتر نمود پیدا میکند.حتی برخی منتقدان شبکههای عربی نیز در مورد این سریال گفتهاند: این مجموعه نمایشی در ابتدا و انتها ماحصل خیال بوده که از تاریخ الهام گرفته شده است.
وقتی صهیون برای کوبیدن اسلام سیاسی دست بهکار میشود ساخت سریالهایی چون حشاشین از سوی جریان صهیونیستی که امروز در ضعیفترین جایگاه خود قرار دارد راهبری میشود تا با کوبیدن اسلام سیاسی در ایران، اخوانالمسلمین در مصر و حماس در فلسطین که بزرگترین دشمن آنها محسوب میشود و جریان مقاومت را در منطقه پدید آوردهاند به جریان تندروی ساخته شده توسط آمریکا داعش نسبت دهد که اسلامهراسی را در دنیا تقویت کند.
در جنگ روایتها چه کردیم؟ حالا در این جنگ روایتها، سینمای ایران شیعی برای روایت
صادق از زندگی پدر مکتب جعفری چه کرده است؟ گرچه تلویزیون ایران درخصوص صدر اسلام و حوادث کربلا تولیدات قابل دفاعی داشته و میتوان به مجموعههایی مانند مختارنامه، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته، ولایت عشق، تنهاترین سردار و... اشاره کرد که هرکدام دورهای از تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار دادهاند اما در این بین، جای یک فیلم سینمایی یا سریال در شأن بنیانگذار مذهب شیعه، بهشدت احساس میشود.همانطور که بر همه روشن است، تاریخ تمدنی غرب بدون وجود آوردههای علمی مسلمانان قطعا به جایی نمیرسید یا دستکم این دستاوردهای دانشمندان و عالمان اسلام بود که کتابخانههای غرب را تا دورهای از تاریخ پر کرد.طبیعتا تمدن کنونی جهان، ازتلاش ملل گوناگون در طول تاریخ شکل گرفته است وسهم اسلام در پیدایش وتوسعه این تمدن، بیش ازدیگر تمدنها نباشد، کمتر نیست. پرسش اینجاست که آیا سینمای ایران ظرفیت ساخت فیلمی برای بیان این تاریخ را ندارد یا ما با فقر سینماگران دغدغهمند و شیعه مواجه هستیم؟
دوران سینمای سکولار گذشته است علوم و تمدن اسلامی از مسیرهای مختلفی به غرب منتقل شد که ترجمه کتب عربی به زبانهای اروپایی و تدریس و استفاده از کتب عربی که دانشمندان مسلمان آنها را در مراکز علمی نوشته یا ترجمه کرده بودند، بیشترین تاثیر را داشت. شاید این توضیحات برای اثبات اهمیت توجه به اقدامات اساسی امام صادق(ع) و جهاد علمی که او ایجاد کرد، کافی است تا متوجه باشیم که تا چه اندازه پرداخت به زندگی این دانشمند زمان، گردآورنده علوم اسلامی و سپس انتشار آن به سراسر دنیا و حتی تاثیرش بر شکلگیری غرب در سینما و تلویزیون اهمیت و جذابیت دارد. مردم ایران مخاطبانی مشتاق به تماشای آثار نمایشی با مضامین مذهبی و دینی هستند.در همین ماه رمضان گذشته واقعا روشن شد که دوران «تلویزیون، رسانهای با ماهیت سکولار است» گذشته و نهفقط تلویزیون که سینما نیز تشنه تولیداتی با مضامین ارزشمند است؛ چراکه مخاطب سینمای امروز نیز چنین خواستهای دارد و فیلمهای دفاعمقدس یا انقلابی همیشه در ایران پرفروش بودهاند.
جای خالی استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری در سینما میتوانیم با یک روایت دقیق و جذاب سینمایی، حقانیت شیعه و تاثیراتی را که بر فرهنگ بشری گذاشته، ثابت کنیم و این بار ما بهعنوان شیعیان ۱۲امامی و باورمند به مهدویت بگوییم غرب چگونه غرب شد و حالا با فاصله از همان دستاوردها امروز به چه نقطهای از اضمحلال فرهنگی رسیده است؟! در حقیقت دوران زندگی امام صادق(ع) را از هر منظری که مورد توجه قرار دهیم، سرشار از قصهها و پیروزیهای علمی و فرهنگی است که موجب شکلگیری دوران طلایی اسلام شد و تمامی این دستاوردها قابلیت نمایشیشدن دارد؛ ضمن اینکه امروز که جهان علیه هر نوع استکبار برخاسته و آزادگان مسلمان و غیرمسلمان خواهان برچیدهشدن رژیم صهیونیست هستند، بهترین فرصت برای بیان وجوه استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری است و سینما باید دستبهکار شود تا در این جنگ رسانهای از موثرترین و فراگیرترین رسانهها، یعنی فیلمسازی برای تولید محتواهایی متناسب با فرهنگ شیعی بهره برد و چه روایتی مهمتر و ضروریتر از روایت زندگی امام صادق(ع)؟! سینما قصه میخواهد، حادثه و قهرمان نیاز دارد و دوران امام صادق یکی از توفانیترین ادوار تاریخ اسلام است که از یک سو اغتشاشها و انقلابهای پیاپی متعددی را تجربه کرده، از جمله قیام خونخواهان امام حسین(ع) و از سوی دیگر در این دوره تاریخی شاهد برخورد مکاتب، ایدئولوژیها و تضاد افکار فلسفی و کلامی هستیم که ناشی از برخورد امت اسلامی با مردم کشورهای فتحشده با دنیای خارج است. در آخر اینکه به نظر روایت این دوران طلایی از اسلام شیعی در سینما کمی همت، دغدغه و اسلامشناسی میخواهد تا فیلمنامهنویسان و کارگردانان سینمای ایران دستبهکار شوند و مدیران سینمایی و صداوسیما را کنار خود ببینند و دست و دلبازانه برای فتح و پیروزی شیعیان، این بار نه مانند صدر اسلام با فدا کردن خون؛ بلکه با تخصیص بودجه کافی، بهرهمندی از فناوری و استفاده از افراد باسواد و آگاه، آثاری نمایشی تولید کنند و مرزهای فرهنگی و هنری را درنوردند.