سینما مظلومترین قربانی کرونا در ایران است/ استقبال خوبی از قسمت اول تورنادو شد
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۳۲۳۷
نشست خبری فیلم "ترنادو۲"، از فیلم های حاضر در سی و سومین جشنواره فیلم کودک، امروز- ۲۸ مهرماه- برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایمنا، سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، از روز ۲۷ مهرماه در جریان است و فیلمهای بخش مسابقه ملی این جشنواره، به صورت محدود در خانه جشنواره واقع در سینما فرهنگ تهران اکران شده و نشست خبری این فیلمها برگزار میشود؛ امروز - ۲۸ مهرماه - نشست خبری فیلم سینمایی تورنادو ۲: جزیره فضایی با حضور کارگردانان و عوامل این فیلم برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سیدجواد هاشمی، کارگردان، تهیه کننده و نویسنده این اثر در ابتدا گفت: در سینما تنها موجودی که موجب نفس تنگی و ضعف شده، خود سینما است؛ سینما مظلومترین قربانی کرونا در ایران است زیرا در هیچ کجا سختگیریها به شدت سینما نیست. امروز وقتی در حال دیدن فیلم بودم، سینما گرم نبود و این باعث ناراحتی شدید من بود.
وی افزود: به نظر من تورنادو ۲ بهتر از نسخه اول این فیلم بود؛ با اینکه ظلمهای زیادی در حق تورنادو ۱ شد، استقبال از این فیلم خوب هم بود. بی عدالتی در تبلیغات، باعث شد که در ابتدا استقبالها از تورنادو کم باشد، اما با تبلیغ این فیلم در شبکههای خارج از کشور، فروش بسیار خوبی را داشتیم و این نشان میدهد که اگر تبلیغات تورنادو، در تلویزیون عادلانه پخش میشد، میتوانستیم که فروشی استثنایی داشته باشیم. متأسفانه کرونا، ادامه اکران تورنادو را مختل کرد اما این فیلم به عنوان اولین فیلم کودک و نوجوان، در پلتفرمهای VOD اکران شده و این فیلم چندین بار نیز به صورت غیرقانونی دانلود شد.
کارگردان تورنادو خاطرنشان کرد: اگر کسی بچهها را جدی بگیرد، کار برای آنها خیلی سخت است؛ همیشه در متن دچار مشکل بودیم، هستیم و احتمالاً خواهیم بود. جرئت نوشتن متن را خود از دست دادهام و دوست دارم که این کار را به نویسندگان خوب بسپارم؛ بچهها واجب هستند و هر خرجی برای آنها در حوزه سینما انجام شود، کم است.
وی ادامه داد: متأسفم که جشنوارهای با این اعتبار، پوشش خوب تلویزیونی ندارد و این باید باعث خجالت باشد. اگر جشنواره امسال قرار بود اینقدر مظلوم باشد، اصلاً چرا برگزار شد؟
جواد هاشمی اظهار کرد: تیمی بسیار خوب دارم که مرا کاملاً میشناسند و باعث رشد من شدند؛ نتیجه همکاری با این تیم اتفاقات مثبت و جذاب شدن فیلمها برای کودکان است. عشق، که گاهاً در تلویزیون و سینمای کودک ایران ممنوع است، یکی از جذابترین مؤلفههای سینما برای کودکان است که در کنار ترس، هیجان و دلهره میتواند یک فیلم کودک خوب را رقم بزند. البته در کنار همه این اتفاقات و در قالب موسیقی و شادی، باید به کودکان مسائل مهم را به کودکان آموزش داد.
وی افزود: چیزی که در این فیلم اتفاق میافتد، در ذهن سیال و خیالانگیز بچهها رخ میدهد. کودکان در حال حاضر به شخصیتها و فیلمهای خارجی علاقهمند هستند و باید به این علاقه توجه کرده و در این روند گام برداشت. فیلم تورنادو کمی غربی ساخته شده بود اما این اقتضای جذب کودکان است.
کارگردان "تورنادو ۲: جزیره فضایی" در پایان گفت: خوشحالم که فیلمهای من توسط بچهها دیده شده است؛ یک بچه نمیشناسم که فیلمهای مرا دیده باشد و از آن بد آموخته باشد. فیلمهای من دیده شده و همین برای من کافی بوده و باعث میشود که به راه خود ادامه دهم. عشق، هیجان و آموزش در فیلمهای من وجود دارد و از همه آنها دفاع میکنم.
قصههای خوب در سینمای کودک کم استدر ادامه عباس دلدار، جانشین تهیه کننده و دستیار اول کارگردان "تورنادو ۲" گفت: صدا و سیما با سینمای کودک مشکل دارد و این باعث دور شدن و دلسردی سرمایه گذاران از این سینما میشود؛ کاش توجهات به سینمای کودک بیشتر شود و اهمیت بیشتری به این سینما داده شود.
عباس جمشیدی، بازیگر این فیلم نیز با انتقاد از عدم توجه سینما به کودکان، گفت: زمانی کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان بسیار فعال بود اما در حال حاضر، فقط اسمی از آنها باقی مانده است. وقتی که کودکان سینما نروند و سینما را نشناسند، آینده خوبی نخواهند داشت و چیزهای زیادی را یاد نمیگیرند.
وی در مورد عدم توجه بازیگران به دنیای سینمای کودک و نوجوان افزود: قصههای خوب در سینمای کودک کم است و فیلمنامههای خوبی در این سینما وجود ندارد؛ این عامل سبب میشود که خیلی از بازیگران رو به دنیای سینمای کودک نیاورند. در گذشته، آثار جذاب کودک زیادی داشتیم که هنوز هم مورد توجه عموم است اما این آثار رفته رفته از بین رفتهاند. این مسئله یا نتیجه تنبلی دست اندر کاران سینمای کودک است یا حمایتها از این سینما کمتر شده است.
همچنین، وحید نفر، بازیگر نقش "گامبور" در فیلم، در مورد این فیلم گفت: سعی کردم که با کمک از قوه تخیل و توانم به این نقش نزدیک شده و با جدیت کامل آن را بازی کنم. این یکی از سختترین نقشهای من در دنیای سینما بود؛ پس از سه ساعت و نیم گریم سنگین و با حضور در لوکیشنهای سخت، باید بهترین عملکرد خود را در کوتاهترین زمان ارائه میکردیم. شخصاً علاقه مند به آثار فانتزی هستم و دوست داشتم که این آثار را در سینمای ایران ببینم.
وی افزود: در برخورد اول به عنوان بازیگر با متن فیلم، زبان فیلم برای ما تعجب برانگیز بود. در ابتدا آن را بی معنی میدیدیم اما این زبان، قاعدههای خاصی داشت و ابداع شده آقای هاشمی بود. این تخیل فرهیخته که باعث تولید یک زبان میشود، بسیار حائز اهمیت و شایسته توجه است. سید جواد هاشمی را از کانون حر میشناسیم و بسیاری از کودکان و نوجوانانی که این شخص به سینمای ایران معرفی کرد، ستارههای فعلی این سینما هستند.
نفر ادامه داد: تنها جایی که پروتکلهای کرونا به صورت جدی رعایت میشود، در سینما و تئاتر است؛ با این حال فشار اقتصادی، ترغیب مردم به سینما را از بین برده است و این مسئله به مرور زمان باعث از بین رفتن اندیشه خواهد شد.
جشنواره باعث احساس دیده شدن فعالیتهای بازیگران در صنعت سینمای کودک میشودمهران گنبدلو، تدوینگر این فیلم گفت: بیش از نیمی از فیلم، جلوههای ویژه جدی و سنگین دارد که اولین چالش تدوینگر را رقم میزد. جاهایی در فیلمنامه وجود دارد که وجود خارجی ندارد و تدوینگر نمیداند که باید چگونه کار خود را به درستی انجام دهد که سختترین چالش یک تدوینگر در این اثرها است. همینطور با توجه به اینکه این اثر، فیلمی کودک است؛ باید به شکل خاصی این فیلم را تدوین کرد و داستان باید برای کودکان قابل هضم شود.
نگار نافذ، بازیگر این مجموعه فیلم گفت: کار کردن با سیدجواد هاشمی، تجربه بسیار خوبی بود؛ مسئلهای که در این اثر دلسرد کننده است، بازخورد مردم است. در گذشته بازیگران خوب کشور فیلمهای کودک بازی میکردند اما این مسئله به دلیل عدم حمایتها، از بین رفته است. کودکان مثل خمیر هستند و طرز شکل دادن به آنها در مسیر رشد، بسیار حائز اهمیت است.
فرزانه زهرهوند، دیگر بازیگر تورنادو ۲ نیز گفت: برای کسانی که میخواهند فعالیت سینمایی را آغاز کنند، اگر این کار را در سینمای کودک انجام دهند، خیلی دیده نمیشوند. کودکان باید عادت کنند که به سینما بروند، زیرا این مسئله جزئی از فرایند رشد است و برای آینده آنها نیاز است.
امیررضا احمدی، بازیگر نقش آروین در تورنادو گفت: از تمامی بانیان این جشنواره تشکر میکنم؛ این جشنواره باعث احساس دیده شدن فعالیتهای بازیگران در صنعت سینمای کودک میشود.
راستین عزیزپور، دیگر بازیگر تورنادو در نقش "هامون" در این نشست حاضر بود؛ وی گفت: تجربهای بسیار عالی در طول ساخت این اثر داشتم. همانطور که بارها در این نشست به آن اشاره، تنها ارگانی که رعایتها به صورت کامل است و مورد ظلم واقع شده، سینما است.
وی افزود: نقش باید به شکلی باشد که ایده آل کودکان باشد و قهرمان فیلمهای کودک باید به شکلی باشد که بچهها به خاطر او به سینما ترغیب شوند؛ کودکان آینده این کشور هستند و سینمای کودک شایسته توجه بسیار بیشتری از سوی تهیه کنندگان است.
محمدمهدی ایرانی، دیگر بازیگر فیلم جزیره فضایی تصریح کرد: تورنادو میتواند یک الگو برای کودکان باشد؛ وقتی کودک این فیلم را تماشا میکند، در مورد آن فکر میکند. این مسئله که چند کودک در این فیلم کارهای مهمی انجام میدهند که هرکسی توانایی آن را ندارد، باعث میشود که کودکان نیز به تلاش ترغیب شده و انگیزههای زیادی بگیرند. واقعاً جای تأسف دارد که به جای حمایت از سینمای کودک، ویدئو هایی از ضرب و شتم کودکان در فضای مجازی منتشر میشود.
وی افزود: کودکان را نمیتوان از شبکههای اجتماعی و جامعه دور کرد و در دوران شیوع کرونا، این شبکهها به تنها سرگرمی این نسل تبدیل شده است و اگر آثار مهمی برای این نسل تولید نشود، آینده خوبی را در پیش رو نداریم. کودکان به رهبران آینده کشورها تبدیل میشوند و حمایتهای زیادی باید در زمینه رشد و بلوغ آنها در چارچوب سینمای کودک، انجام شود. باید کودک و نوجوان امروزی را بشناسیم و برای اعتلای این نسل تلاش کنیم؛ کودکان از بازیگران نقش اول فیلمهای کودک الگوبرداری کرده و باید آثار فاخری برای آنها تولید شود.
کد خبر 450718منبع: ایمنا
کلیدواژه: جشنواره جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان جشنواره فیلم کودک سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان جشنواره فیلم کودک و نوجوانان 99 تورنادو 2 سید جواد هاشمی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فیلم های کودک سینمای کودک برای کودکان تورنادو ۲ تدوین گر فیلم ها بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۳۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار میکردم اما حالا...| تصاویر
به گزارش همشهری آنلاین، تا پیش از شیوع کرونا و تغییرات مدیریتی در سینما، چند سالی بود که جشنواره فیلم فجر نه فقط در بهمنماه بلکه در اردیبهشت با ساختار و شمایلی متفاوت برگزار میشد و میزبان سینماگران و فیلمهایی از کشورهای دیگر بود.
جشنواره جهانی فجر با وجود برخی انتقادهایی که در داخل کشور نسبت به آن مطرح میشد، جایگاهی پیدا کرده بود که در همان چند دورهی برگزاری چهرههای بنامی از سینمای دنیا را به ایران کشاند از جمله پل ژوزف شریدر که درست در همین روز چهارم اردیبهشتماه در نشستی خبری در پردیس سینمایی چارسو مقابل خبرنگاران ایرانی نشست.
نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی
شریدر -فیلمنامهنویس و کارگردان مشهور امریکایی - که فیلمنامههای «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» ساخته مارتین اسکورسیزی را نوشته و در روزهای گذشته فیلم جدیدش با نام «اوه، کانادا» به بخش مسابقه اصلی جشنواره کن راه یافته است، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به جشنواره جهانی فجر در تهران آمد و پس از برگزاری یک کارگاه فیلمنامه نویسی، در یک نشست خبری پاسخگوی سوال اهالی رسانه شد.
او در آن نشست با اشاره به اینکه «در دنیا چند فستیوال هستند که میتوان جشنواره جهانی فجر را با آنها مقایسه کرد مثل جشنواره تورنتو ولی از ابعاد این جشنواره و تعداد فیلمهای حاضر در آن شگفتزده شدم» درباره آشنایی خود با سینمای ایران گفته بود: «درباره جایگاه سینمای ایران که تردیدی نیست چون جایگاه ویژهای دارد. در ۱۵ سال گذشته (تا سال ۱۳۹۸) سه نهضت ملی سینمای ایران، رومانی و آرژانتین شکل گرفته و همیشه این انتظار میرود که در هر جشنوارهای از سینمای ایران فیلمی حضور داشته باشد. برای بیشتر ما در غرب، سینمای ایران با کیارستمی شروع شد ولی بعد به فرهادی رسیدیم و حالا هم فیلمهای دیگری هستند. یکی از دوستان من گادفری چیشایر (منتقد آمریکایی) است که فیلمهای ایرانی زیادی دیده و کتابی درباره سینمای ایران مینویسد و به من فیلمهای ایرانی پیشنهاد میدهد.»
شریدر که سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تقدر شد، درباره آینده سینما با وجود شبکههای مختلف و کمپانیهایی مثل نتفلیکس بیان کرده بود: «من فکر میکنم در این صد سال هرچه آموختیم خیلی به کارمان نیاید چون همه چیز تغییر کرده، مدت زمان فیلمها عوض شده و اینکه کجا فیلم ببینیم و چگونگی پخش و عرضه، همگی تغییر کرده است. قبلاً فکر میکردم در یک مقطع گذار هستیم ولی الان فکر میکنم در یک مقطع گذار دائم هستیم. الان دیگر بازار هدف، آمریکاییها نیستند بلکه برای چینیها میسازیم.»
وی همچنین با اشاره به رشد روزافزون تکنولوژی گفته بود: «در حالیکه فیلمها منحصر به کلاس خاصی از فیلمسازان بودند، تکنولوژی این مرزها را شکسته و هر کسی میتواند فیلم بسازد. پس خبر خوب برای آینده سینما این است که هر کسی میتواند فیلم بسازد ولی خبر بد این است که دیگر نمیشود امرار معاش کرد.»
شریدر در بخشی دیگر از آن نشست درباره اینکه به نظر میرسد شناختش از سینمای ایران بیشتر با فیلمسازانی باشد که به نوعی سیاسی شناخته شدهاند، بیان کرده بود: «تا جایی که من میدانم دو نوع سینما در ایران وجود دارد؛ یکی برای مجامع عمومی است و یکی هم داخلی و من بیشتر فیلمهایی را دیدهام که بیرون نمایش داشتهاند، اما فیلمهایی را که درباره جنگ بوده چون خارج از کشور چندان نمایشی نداشته مسلماً ندیدهام. شما مثل فیلیپین دو سینمای داخلی و خارجی دارید و به همین دلیل دو جشنواره فجر هم دارید. با این حال من هیچکدام از کارگردانها مثل کیارستمی، فرهادی و پناهی را سیاسی نمیدانم ولی میدانم فیلمهای سیاسی جذابی میشود اینجا ساخت.
این فیلمساز امریکایی در آن مقطع در واکنش به تحریمهای رییس جمهور وقت ایالات متحده (دونالد ترامپ) علیه ایران و آسیبهای آن به هنرمندان و سینما با ابراز تأسف از تحریمها اظهار کرده بود: «الان دورانی است که نمیشود به امریکایی بودن افتخار کرد، در حالی که من همیشه و حتی زمان جنگ ویتنام به آمریکایی بودنم افتخار میکردم. در حال حاضر آنچه پیش آمده به بهانه تغییر رژیم ایران و در واقع برای دستیابی به نفت و منابع طبیعی شما است و این چیزی است که در ۱۰۰ سال گذشته وجود داشته و تأثیر یک هنرمند در مقایسه با ماشین پروپاگاندا خیلی اندک است. به همین دلیل به نظرم این وضعیت بسیار عذابآور است.»
کد خبر 846832 منبع: ایسنا برچسبها سینمای جهان کارگردانان سینمای جهان کارگردانان سینمای ایران خبر مهم سینمای ایران