Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@02:05:22 GMT

استناد پمپئو به قطعنامه لغو شده علیه ایران

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۴۶۹۹

استناد پمپئو به قطعنامه لغو شده علیه ایران

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه‌شب در بیانیه‌ای ادعا کرد که قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران که براساس قطعنامه ۲۲۳۱ این شورای لغو شده بود، به دلیل فعال شدن مکانیسم ماشه بازگشته و کشورهای باید آن را اعمال کنند.

پمپئو در این بیانیه که پس از تحریم ۲ فرد و ۶ شرکت چینی به بهانه همکاری با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر شده، گفت که قطعنامه ۱۹۲۹ خواستار هشیاری کشورهای هنگام همکاری با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آن تحت شرایط خاص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همزمان در پیامی توییتری نیز با اشاره به این تحریم‌ها، شرکت‌ها و کشورهای جهان را تهدید کرد. پمپئو نوشت: هشدار ما صریح است: اگر با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یا توابع آن تجارت کنید، خطر تحریم‌های ایالات متحده را پیش‌رو دارید.

ادعای پمپئو در حالی است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۱۵ و در پی انعقاد توافق برجام به اتفاق آرا در این شورا به تصویب رسید، صراحتا از پایان یافتن همه قطعنامه‌های علیه ایران از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ سخن به میان آورده است.

جمهوری اسلامی ایران روز گذشته همزمان با منقضی شدن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، با انتشار بیانیه‌ای رسمی در این باره تاکید کرد که بر اساس یکی از نوآوری­‌های برجام، پایان قطعی و بدون قید و شرط محدودیت‌­های تسلیحاتی و ممنوعیت­‌های مسافرتی نیازمند هیچگونه تصویب قطعنامه­­‌ی جدیدی نیست و هیچ نیازی به صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت ملل متحد ندارد.

انقضای تحریم تسلیحاتی علیه ایران در حالی است که دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا همه تلاش‌های خود را برای تمدید این تحریم‌ها به کار گرفت، اما با شکست این تلاش‌ها، اقدام محکوم به شکست دیگری را برای بازگرداندن همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ملت ایران انجام داد.

دولت ترامپ پیشتر قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های تسلحیاتی علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه داد که با ۱۱ رای ممتنع، ۲ رای مخالف و تنها یک رای موافق شکست خورد و واشنگتن را از تلاش خود بازداشت.

پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا سپس بدون هیچ پایه و اساس حقوقی، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، واشنگتن را یکی از مشارکت‌کنندگان برجام دانست و براین اساس خواستار فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد.

اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه ریاست این شورا تاکید کردند که آمریکا با توجه به خروج از برجام در سال ۲۰۱۸، دیگر مشارکت‌کننده این توافق نیست و هیچ حقی برای بازگرداندن تحریم‌ها ندارد.

برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا قطعنامه 2231 مایک پمپئو پروندهٔ خبری شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا قطعنامه 2231 مایک پمپئو ایالات متحده آمریکا قطعنامه 2231 مایک پمپئو اخبار کنکور شورای امنیت سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران علیه ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۴۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان:حضور در «او.آی.سی» آغازی برای تعامل با جهان اسلام است

سخنگوی طالبان با اشاره به بیانیه پایانی نشست همکاری اسلامی اظهار داشت حضور هیئتی از کابل در این نشست سرآغازی مؤثر برای تعامل با کشورهای اسلامی است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به قطعنامه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی گفت آنچه درباره افغانستان در این قطعنامه آمده، از سوی کابل اجرایی شده است.

سازمان همکاری اسلامی در این قطعنامه بر اهمیت احترام به حقوق بشر و لزوم حمایت از حقوق اساسی دختران و زنان افغان به‌ویژه حق تحصیل و کار تأکید کرد.

این سازمان در ادامه نیز بر لزوم تلاش بیشتر برای رسیدگی به چالش‌های مرتبط با گروه‌های قومی، تروریسم، مواد مخدر و جنبه‌های اجتماعی برای ایجاد حکومت فراگیر تأکید کرده بود.

مجاهد در ادامه شرکت هیئت کابل در نشست سازمان همکاری اسلامی را دستاورد خواند و افزود: «قطعنامه‌‌ای که آنان صادر کردند، تمام کار‌هایی بود که در افغانستان انجام شده، مثل حقوق اتباع که مردم افغانستان دارای حقوق خود هستند».

وی افزود: «نظام افغانستان در حال حاضر فراگیر است همه اقوام در آن نماینده ارند و تمام ولایت‌ها نیز نماینده خود را دارند و همچنین موضوعات مربوط به مبارزه با تروریسم در افغانستان به طور موثری پیشرفت داشته است».

تأکید سازمان همکاری اسلامی بر حق تحصیل دختران در افغانستانطاها:سازمان همکاری اسلامی به تعامل با افغانستان ادامه می‌دهدشرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی

سخنگوی طالبان با اشاره به نشست گامبیا اظهار داشت: «این یک حضور بسیار موفق بود و اولین‌ بار بود که امارت اسلامی افغانستان در نشست سازمان همکاری اسلامی شرکت می‌کرد؛ این حضور سرآغازی برای تعامل مؤثر با کشورهای اسلامی است».

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان:حضور در «او.آی.سی» آغازی برای تعامل با جهان اسلام است
  • پیشنهاد اسرائیل به آمریکا برای قطع بودجه سازمان ملل
  • ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا
  • رد ادهاهای رژیم اسرائیل درنامه ایران به شورای امنیت
  • گروه‌های مقاومت در پاسخ مشروع ایران به رژیم اسرائیل دخیل نبودند
  • ایروانی: هیچ یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع ایران علیه اسرائیل دخیل نبودند
  • نامه ایران به شورای امنیت در رد ادعاهای بی اساس اسرائیل
  • نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
  • آمار هولناک از فوت بیماران ایرانی به دلیل نبود داروهایشان!
  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟ /دست به دست شدن یک سوژه میان منافقین، موساد و انگلیسی‌ها