Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اعضای هیئت علمی جوان ما به جای اینکه تمرکز بر آموزش داشته باشند، به دنبال ارائه مقاله هستند تا به سرعت ارتقاء یابند، این امر موجب شده است تا آموزش مغفول بماند.

بهزاد هوشمند، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: بیشترین چالشی که در آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی برای استاد‌ها وجود دارد، عدم توجه به شاخص‌های مورد نظر در بخش آموزش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در حقیقت آموزش بسیار کمرنگ دیده شده است.   امتیاز مقالات گروهی از انفرادی کمتر است هوشمند اظهار کرد: در آیین‌نامه ارتقاء اساتید همچنین به کار پژوهش توجه نشده است; به طوری که اگر یک گروه به ارائه مقاله بپردازند امتیازی که به آن ۶ نفر تعلق می‌گیرد خیلی کمتر از امتیازی است که یک شخص با ارائه یک مقاله داده می‌شود. درحالی که کار پژوهشی زمانی ارزشمند است که افراد بیشتری با آن درگیر باشند; بنابراین ارزش مقالاتی که تعداد بیشتری از افراد در آن همکاری می‌کنند باید بیشتر باشد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: اعضای هیئت علمی جوان ما که می‌خواهند جذب دانشگاه شوند به جای اینکه تمرکز بر آموزش داشته باشند، به دنبال ارائه مقاله هستند تا تعداد آن‌ها را افزایش دهند و به سرعت ارتقاء یابد. این امر موجب شده است تا آموزش مغفول بماند.   اساتید با آموزش نیز ارتقاء یابند وی با بیان اینکه ما باید نگاه ویژه‌ای به بحث ارتقاء اعضای هیئت علمی داشته باشیم، اظهار کرد: آموزش باید پرنگ‌تر از پژوهش شود به طوری که افراد بتوانند از آیتم‌های آموزشی ارتقاء یابند.   هوشمند تاکید کرد: ما دو بخش هیئت علمی آموزشی و هیئت علمی پژوهشی داریم، آیتم‌های پژوهشی باید برای اعضای هیئت علمی پژوهشی هایلایت شوند و آیتم‌های آموزشی برای اعضای هیئت علمی آموزشی. آیین نامه باید به گونه‌ای باشد که به این دسته از اساتید نیز توجه شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: وجود آیین‌‎نامه ارتقاء اساتید بهتر از نداشتن آن است. اما ما باید آن را به واقعیت نزدیک کنیم، مشکل عمده ما همان بخش آموزشی است که باید برای آن شاخص‌هایی بیابیم تا اساتید بر اساس آن ارتقاء یابند. در حقیقت نخبگان باید بنشینند و به بررسی آیین‌نامه ارتقاء اعضای کشور‌های موفق بپردازند و از آن‌ها  الگو بگیرند.   فاصله حرف تا عمل بسیار است وی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی قید شده است که اساتید با صنعت ارتباط داشته باشند، اما از سمتی ما شاهد آن هستیم که صنعت به سمت دانشگاه نمی‌آید تا اساتید به پروژه‌های صنعتی بپردازند؛ اظهار کرد: در اینجا مشکلات مدیریتی وجود دارد در حقیقت نگرش باید تغییر کند. متاسفانه ما در این حوزه‌ها بسیار خوب صحبت می‌کنیم، اما زمانی که به عمل می‌رسیم کار را آنگونه که گفته‌ایم، انجام نمی‌دهیم، که این مشکل نیز به بخش فرهنگی مربوط می‌شود. باید به جای حرف زدن به عمل بپردازیم و زیرساخت را به گونه‌ای ایجاد کنیم که به جای فرعیات به اصل بپردازیم.
هوشمند در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است آیین‌نامه ارتقاء اعضاء هیئت علمی در بازنگری به گونه‌ای باشد که ارتباط با صنعت تعریف و تسهیل شود. در آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های نسل سه و چهار تعریف شده‌اند لازم است از میان بر‌ها استفاده شود تا کار عملیاتی شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آیین نامه ارتقاء اساتید وزارت علوم ارتباط صنعت و دانشگاه استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آیین نامه ارتقاء اعضای ارتقاء اعضای هیئت علمی آیین نامه ارتقاء ارتقاء یابند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۵۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح روند انتخاب استادان نمونه کشوری

 علیرضا حیدری در سی و یکمین آیین نکوداشت استاد برگزیده کشوری که امروز در سازمان پژوهشی‌های علمی و صنعتی درحال برگزاری است، گزارشی از روند انتخاب استادان نمونه اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال تحصیلی بخشنامه انتخاب عضو هیئت علمی برجسته به همه دانشگاه‌ها ارسال و مدتی به آنها فرصت داده شد تا افراد واجد شرایط را به دبیرخانه معرفی کنند.

وی در ادامه تصریح کرد:  ابتدا تا ۳۰ دی ماه فرصت داشتند ولی تا فروردین هم پرونده‌هایی دریافت شد، بهتر است در دوره بعد بازه زمانی را رعایت کنیم. در نهایت حدود ۱۵۰ پرونده بعد از داوری اولیه در دانشگاه‌ها به دبیرخانه رسید.

معاون مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه وزارت علوم تأکید کرد: تعدادی از پرونده‌ها حداقل امتیازهای تعیین کننده را نداشتند و بقیه پرونده‌ها غربالگری شدند و در نهایت ۸۷ پرونده به دست آمد که انتخاب کار دشواری بود.

حیدری در پایان اظهار کرد: با توجه به برخی معیارها مانند توجه به گستره جغرافیایی، گروه‌های آموزشی یعنی ۶ گروه علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی و هنر و معماری ۶۵ عضو هیئت علمی از ۳۱ دانشگاه به این عنوان دست یافتند.

معاون مرکز هیئت‌های امنا و هیئت های ممیزه وزارت علوم خاطرنشان کرد: امسال تعداد اعضای هیئت علمی نمونه کشوری در مقایسه با سال گذشته ۱۰ نفر بیشتر شده است و ۶ نفر از استادان نمونه خانم هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تشریح روند انتخاب استادان نمونه کشوری
  • پرداخت هدیه نقدی به اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
  • شیراز قهرمان مسابقات والیبال اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد منطقه یک کشور
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • پروفسور‌های ضداسرائیل
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد