Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، سیدمهدی قویدل، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان در نشست تبادل نظر و برنامه ریزی پیرامون اجرای برنامه‌های مشترک با اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی، با اشاره به اینکه در بند ۵ اصل ۱۵۶ به موضوع پیشگیری و اصلاح مجرمان توامان اشاره شده است، گفت: بایستی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان و سازمان زندان‌ها با همفکری و هم گرایی و اتخاذ رویه واحد در بحث توانمندسازی زندانیان برنامه ریزی هدفمندی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوافزود: تحلیل موضوعات مربوط به پرونده زندانیان و علل یابی ارتکاب جرم به درستی پیگیری و منعکس نمی‌شود در حالی که باید این موضوعات و داده‌ها به مسئولان گوشزد شوند تاچاره‌ای اندیشیده شود.

قویدل چرایی افزایش جمعیت کیفری را بسیار حائز اهمیت و زندان را آیینه عملکرد مسئولان و جامعه دانست و تصریح کرد: ادارات حقوقی-قضایی، وضعی-امنیتی، فرهنگی-اجتماعی، مشارکت‌های مردمی، برنامه ریزی و اطلاع رسانی و آگاهی‌های عمومی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان فعالیت می‌کنند و بایستی از پتانسیل کارشناسان این ادارات به ویژه اداره حقوقی-قضایی برای کاهش جمعیت کیفری زندان استفاده کرد.

او بیان کرد: همچنین از برنامه‌ها و گام‌های اداره فرهنگی-اجتماعی نیز در بخش مراقبت‌های پس از خروج زندانیان می‌توان بهره برد.

این مقام قضایی با اشاره به این که در زندان طبقه بندیِ مد نظر قانون گذار به دلایل مشکلات مختلف انجام نشده است ،گفت: ضرورت دارد مجازات‌های جایگزین حبس بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند و زندان فقط برای جرایم خاص در نظر گرفته شود و این در حالی است که درگیر دور باطلی شده ایم که فرد، زندانی شده و سپس به دنبال آزادی وی هستیم، اما بعضا می‌توان قبل از زندان رفتن افراد این اقدامات را انجام داد.

قویدل افزود: با تعلیق مجازات‌ها و تعدیل آنها، آزادی‌های مشروط هدفمند، علمی و کاربردی می‌توان از بازگشت مجدد افراد به زندان پیشگیری کرد، همچنین در قِبال مجرمان تصادفات نیز می‌توان با اِعمال یکسری محدودیت و محرومیت‌ها از زندانی شدن افراد پیشگیری کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با تاکید بر اینکه بایستی عملکرد‌ها به صورت خود انتقادی باشد تصریح کرد: باید آمار‌های رسمی و صحیح در قالب یک طرح به مقامات قضایی و سایر مسئولان ذیربط ارائه شوند، ضمن اینکه در ابتدای سال ۹۹ دستورالعمل نحوه مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضاییه ابلاغ شده است که یکی از اهداف آن اصلاح مجرمان و سازمان زندان‌ها با آن مرتبط است، بنابراین باید چرخه حمایت از زندانیان بعد از خروج را نیز ایجاد کنیم.

قویدل اظهار کرد: در این دستورالعمل تمام نهاد‌های مردمی، سمن ها، گروه‌های جهادی، خیران شبکه سازی و ساماندهی و هریک در قالب یک موضوع فعالیت می‌کنند.

او گفت: از این رو همان گونه که با استفاده از توان و ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد همکار در موضوع اعتیاد گام برداشته ایم، می‌توان از این پتانسیل در راستای باسوادی زندانیان و مراقبت‌های پس از خروج، اشتغال، ازدواج، کارآفرینی، حمایت از خانواده‌های زندانیان و ... نیز بهره برد.

قویدل تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود شیوه نامه مراقبت‌های پس از خروج زندانیان با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، سازمان زندان‌ها و انجمن حمایت از زندانیان تدوین شود تا در خصوص آموزش زندانیان و خانواده‌های آنان با برش‌های مختلف و تعریف پروژه و همچنین مراقبت‌های پس از خروج زندانیان به صورت هدفمند و کارشناسی اقدام کرد.

معاون دادگستری کرمان افزود: طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) ویژه دانش آموزان با شرایط خاص است و می‌توان خانواده‌های زندانیان را از این طرح بهره‌مند کرد، در این طرح حمایت‌های اجتماعی پایه برای کودکان سه تا هفت سال و دارای محتوای جداگانه و بسیار مهم در نظر گرفته شده است که می‌توان آن‌ها را برای کودکان و خانواده‌های زندانیان نیز اجرا کرد.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دادگستری کرمان قوه قضاییه مراقبت های پس از خروج زندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۸۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۱۳ میلیاردی تومانی خیران برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ حجت الاسلام و المسلمین فرجی‌برحق گفت: در بازه زمانی ۱۵ بهمن ماه سال گذشته تا ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خیرین استان مبلغ ۱۳ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد استان کمک کردند که این مبلغ نسبت به مشابه سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۱۱۷ زندانی مشمول برای کمک با ۳۳ میلیارد تومان بدهی در این بازده زمانی که بیشترین کمک‌ها در ماه رمضان بود، تاکنون ۵۴ نفر آزاد شدند، افزود: این پویش تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد.


رئیس‌کل دادگستری زنجان با بیان اینکه در برگزاری این پویش تلاش‌های زیادی انجام شد که در این میان بایستی از اقدامات صدا و سیمای مرکز زنجان که نقش زیادی در اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی داشتند تشکر کنیم، ادامه داد: مردم خیر و نوع دوستان استان با این مقدار کمک‌های مالی یک کار خداپسندانه و بزرگی انجام دادند که شایسته تجلیل و احترام هستند.

حجت الاسلام و المسلمین فرجی‌برحق بررسی وضعیت پرونده‌های محکومان مالی که در زندان هستند مورد توجه مسئولان امور زندان و قاضی ناظر زندان قرار گیرد، گفت: باید برای کمک به زندانیان مشمول ابتدا آماری از تعداد مشمولان برای کمک مالی داشته باشیم تا بعد برنامه‌ریزی برای کمک داشته باشیم که این امر هم مورد عنایت دست‌اندرکاران قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • آزادی ۱۵۵ زندانی از زندان های هرمزگان
  • آزادی ۱۵۵ زندانی در هرمزگان
  • مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت
  • شرایط تحصیل زندانیان البرزی مهیا شد
  • ادامه تحصیل زندانیان البرزی در تمام مقاطع تحصیلی
  • کمک های خیرین زنجانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد ۳۸ درصد رشد یافت
  • مشکلات و مسائل زندان و زندانیان قابل انفکاک از دستگاه قضائی نیست
  • کمک ۱۳ میلیاردی تومانی خیران برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد
  • جلوگیری از اطاله دادرسی از اولویت‌های دستگاه قضا در سال جاری
  • خیران برای آزادی ۲۴۷ زندانی جرائم غیر عمد در کرمان پیش قدم شوند