Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@21:19:15 GMT

نمایش اینترنتی آثار مصطفی فرزانه

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۹۳۶۲

آثار «مصطفی فرزانه» از پیشگامان سینمای مستند ایران برای نخستین بار، نمایش داده می شود.  

 به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی هاشور، آثار «مصطفی فرزانه» با حمایت انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران و سفارت فرانسه در این سایت به صورت آنلاین و رایگان به نمایش درمی آید.
علاقمندان سینمای ایران می توانند فیلم‌های «جزیره خارک»، «وقایع ایرانی»، «کوروش کبیر»، «زن و حیوان» و «مینیاتورهای ایرانی» این فیلمساز پیشگام  را از تاریخ ۷ تا ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۹ مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اکران آنلاینِ مرور فیلم‌های مستند «مصطفی فرزانه» به صورت رایگان  به آدرس اینترنتی https://hashure.com  از ۷ آبان ماه به مدت پنج روز قابل دسترسی و تماشا است.
 مصطفی فرزانه، نویسنده٬ مترجم و سینماگر ۹۱  ساله ایرانی مقیم فرانسه  به واسطه ارتباطِ کتاب‌هایش درباره صادق هدایت شناخته می‌شود. وی اولین سینماگر ایرانی است که در سه جشنواره کن، ونیز و لوکارنو با فیلم‌هایش حضور داشته است. 
فرزانه ابتدا در سال ۱۳۳۷ با فیلم «مینیاتورهای ایرانی» در جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کرد و پس از آن در سال ۱۳۴۰ با فیلم «کورش کبیر» در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم کن شرکت کرد. وی با فیلم «زن و حیوان» در سال ۱۳۴۱ در جشنواره‌ لوکارنو حضور داشت و جایزه بهترین فیلم کوتاه هنری را نیز گرفت. پس از مدتی به ایران آمد و مستند «جزیره خارک» را ساخت و نخستین آموزشگاه سینمایی را در سال ۱۳۴۵ تأسیس کرد و از اولین پایه‌گذاران تلویزیون ملی ایران بود.
 وی علاوه بر ساخت فیلم در عرصه ادبیات، رمان «چار درد» سال ۱۳۳۳ و نمایشنامه «ماه گرفته» سال ۱۳۳۴منتشر کرد. از دیگر آثار او می توان به کتاب «آشنایی با صادق هدایت» در سال ٬۱۳۶۷ رمان «خانه» سال ۱۳۶۹ و «عنکبوت گویا» سال ۱۳۷۵  اشاره کرد. فرزانه همچنین ترجمه‌هایی از گوگول، فروید، اشتفان تسوایک، رنه گروسه، و ژان پل سارتر را نیز در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مصطفی فرزانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۹۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی ۲۵ گروه سرود فجر به مرحله نهایی

پارسائیان معاون فرهنگی و هنری سپاه الغدیر استان یزد گفت: اختتامیه دومین جشنواره سرود فجر بسیج یزد در بخش خواهران و برادران با موضوعات استکبارستیزی و مقابله با رژیم کودک کش صهیونیستی، ایران در مسیر پیشرفت و اقتدار، ایران زیبا و ایران قوی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، فرهنگ بانوی ایرانی، افزایش جمعیت و فرزند آوری، مکتب شهید سلیمانی، فرهنگ بانوی ایرانی، امید افرینی و افزایش نشاط اجتماعی برگزار شد.

وی افزود: تعدا ۶۵ گروه در این جشنواره ثبت نام کرده بودند که ۲۵ گروه به مرحله نهایی راه یافتند که از این تعداد ۱۵ گروه برادران و ۱۰ گروه خواهران بودند.

پارسائیان ادامه داد: شروع فراخوان و مهلت ارسال آثار از اول بهمن ماه تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ بود و بازبینی آثار از ۱۵ فروردین ماه تا ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ صورت گرفت.

سرهنگ پارسائیان یاداور شد: بخش نهایی جشنواره در تابستان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و گروه‌های برتر جشنواره استانی به مرحله کشوری راه یافتند.
 
ترویج روحیه و معارف انقلابی با زبان هنر و زمینه سازی برای ظهور و بروز استعداد‌ها هم از اهداف برپایی این جشنواره به شمار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • تور سراسری تصویر ایران آغاز شد
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • راهیابی ۲۵ گروه سرود فجر به مرحله نهایی
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • راهیابی مستند «چنشتی ها» به جشنواره ملی اقوام ایرانی
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی