Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@14:04:07 GMT

واکنش‌ بورس‌بازان به کاهش دستوری قیمت فولاد

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۹۵۰۲

واکنش‌ بورس‌بازان به کاهش دستوری قیمت فولاد

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین دلایل افت قیمت سهام در نتیجه اخبار و اطلاعاتی است که از کاهش سودآوری شرکتها حکایت دارد. در واقع، کاهش دستوری قیمت محصولات شرکت‌های تولیدی و تازه‌ترین آن فولاد در کنار عدم انتشار گزارش‌های آینده نگر که اثر گذاری چنین تصمیماتی را تأیید یا تکذیب خواهد کرد اصلی ترین دلیل رفتار گله وار و توأم با ترس سهامداران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال، اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت واکنش شدید مدیرعامل بورس تهران را نیز در پی داشته است و او از ضرر سهامداران بورسی به دلیل اشتباه در تصمیم‌گیری به نفع کاهش دستوری قیمت فولاد گلایه کرده است. حسن قالیباف اصل ادامه داد: برخی از تصمیمات احتمالی آتی در حوزه قیمت گذاری و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا حاکی از تکرار اقدامات اشتباه سال ۹۷ و دخالت در فرآیند ذاتی اقتصاد است.وی ادامه داد: بر اساس تجربه قبلی این اقدام هیچ نتیجه مفیدی در بر نخواهد داشت و تنها به توزیع رانت در میان عده‌ای خاصی منجر می‌شود.

رئیس سازمان بورس افزود: با توجه به تأثیر قابل توجه سهام شرکت‌های فولادی در بازار سهام این اقدام تضییع حقوق ۵۰ میلیون سهامدار به شمار می‌رود و علاوه بر کاهش درآمد شرکت‌ها که سود آن متعلق به سهامداران حقیقی، حقوقی و سهامداران سهام عدالت است، روند کلی بازار را نیز دستخوش تغییرات نامطلوب می‌کند.

بازگشت به بازار فولاد دهه ٧٠،٨٠ با سیاست وزارت صمت

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: همانند بورس اوراق بهادار که به فرد و نهادی اجازه اخلال در روند معاملات را نمی‌دهد، پیشنهاد می‌دهد، چنین سازوکاری برای بورس کالا نیز فراهم شود تا هر نهاد یا وزارتخانه ای نتواند برخلاف قانون در قیمت یک کالا در بورس دخالت کند.

تاجبر افزود: از کارکردهای اصلی بورس کالا، رساندن عرضه‌کننده و تقاضاکننده به هم و تعیین قیمت واقعی کالا است و هرگونه دخالت دراین‌باره موجب تغییر قیمت واقعی خواهد شد. به این ترتیب در زمانی که اقتصاد کشور با تنش‌های تورمی و نوسانات دلار مواجه نیست، طبیعتاً معاملات در بورس کالا به دلیل نبود دخالت های دستوری به بهترین شکل دنبال می شود اما متأسفانه بعد از مشکلات اقتصادی و دخالت‌هایی که صورت گرفت شاهد تصمیم های رانت زا در حوزه مبادلات کالایی هستیم.

وی افزود: به عنوان مثال به دلیل دولتی بودن اقتصاد و اختصاص یارانه به محصولات کشاورزی، در این مدت عرضه فیزیکی کالاهای کشاورزی به دلیل یارانه ای بودن در بورس انجام نشد. همچنین رینگ صنعتی و معدنی بورس کالا مدام دستخوش دخالت های وزارت صمت شده و رینگ پتروشیمی هم بعضا دستخوش دخالت های بیرونی می شود. در مجموع باید یادآور شد برخی در تلاش هستند به دلیل آنکه بورس کالا دارای شفافیت است این بستر معاملاتی را تضعیف کنند. بهانه این افراد نیز آن است که رشد قیمت ها را به بورس نسبت می دهند اما این دیدگاه شبیه به آن است که مثلا بازار تهران را دلیل گرانی کالا بدانیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بورس کالا بستر کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضاست اما عده ای به دلیل ناکارآمدی اقداماتشان برای تنظیم بازار، بخش های دیگر را مقصر گرانی‌ها اعلام می کنند که در این زمینه باید به سراغ کسانی رفت که با دستکاری ها، روند عرضه و تقاضا را به هم می‌زنند و موجب افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

تاجبر اظهار داشت: متأسفانه، تصمیم‌گیران فکر می‌کنند اگر برای کالاها قیمت گذاری کنند به نفع اقتصاد کشور و جلوگیری از تورم مضاعف خواهد بود که مرور تجربیات همین یکی دو سال گذشته نشان می دهد قیمت گذاری ها تا چه حد به تولید کشور ضربه زده است. 

دستکاری قیمت در بورس اوراق جرم است در بورس کالا افتخار!

وی در خصوص قیمت گذاری گفت: در این خصوص می توان به بورس اوراق بهادار اشاره کرد که سابقه بیشتری دارد و می‌تواند الگوی مناسبی باشد؛ اگر فردی (چه حقیقی و چه حقوقی) در بورس اوراق بهادار، قیمت‌ها را دستکاری کند و کارکرد آن را دچار اختلال کند بلافاصله از طریق سازمان بورس، شناسایی و با او برخورد می‌شود، چون این کار تخلف محسوب شده و با آن فرد به‌عنوان یک مجرم رفتار می‌کنند. حال سؤال این است که چرا چنین سازوکاری را در بورس کالا نداریم؟ چرا خود سیاست گذار در بورس کالا اجازه دخالت قیمتی دارد؟ اگر دولت و دیگر نهادها نگرانند که برخی افراد و دلال‌ها با خرید عرضه‌های بورسی و فروش خریدهای خود در بازار آزاد، به عامل افزایش قیمت تبدیل شده‌اند، چرا با آنان برخورد پیشگیرانه و قانونی نمی‌کنند؟ چرا به‌جای تعقیب دلال‌ها که با مجوز وزارت صمت امکان خرید مواد اولیه را دارند، بورس کالا را زیر سؤال می‌برند و با دخالت در مکانیزم بازار، ماهیت بورس کالا را تخریب می‌کنند؟

به گفته تاجبر، متأسفانه به‌جای اقداماتی مانند رفع کاستی‌های «بهین یاب» وزارت صمت با هدف پیشگیری از رخنه دلالان به عرضه‌های بورسی و برخورد با واسطه‌های زیاده‌طلب، اقدام به قیمت گذاری کالاها می کنند که همین اتفاق اوضاع را بدتر می کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اقدام اخیر وزارت صمت در حوزه فولاد، بازار را به دوران اوایل دهه هشتاد برمی‌گرداند که دلالان حرف اول را در بازار می زدند و امکان نظارت بر فعالیت آنها نیز وجود ندارد.

تاجبر  گفت: باید امیدوار باشیم، با تدابیر درست و منطقی اجازه داده نشود که این اتفاق مغایر منافع ملی یعنی قیمت گذاری دستوری به بازارهای کالا برگردد و در مقابل با کنار رفتن محدودیت ها، عرضه و تقاضای آزادانه در بورس کالا محور مبادلات مواد اولیه باشد که تنها راه تحقق جهش تولید همین اتفاق است.

کد خبر 5052326

منبع: مهر

کلیدواژه: بازار سرمایه فولاد بورس کالا بازار سهام قیمت فولاد ویروس کرونا بانک مرکزی ایران قیمت دلار تولید نفت شاخص کل بورس قیمت نفت بازار سهام وزارت جهاد کشاورزی بازار سرمایه وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت نیرو اقتصاد آمریکا قیمت یورو فولاد بورس کالا قیمت گذاری بورس اوراق وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۹۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

امتداد - نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تاکید بر بازگشت قیمت جهانی طلا از مسیر صعود به دلیل کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری بر روی طلا در بازارهای جهانی، روند نزولی نرخ ارز در داخل را در کنار کاهش قیمت اونس جهانی طلا، دو عامل موثر بر کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخل عنوان کرد و گفت اما از سویی افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر (ربع سکه و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) عاملی شد که مسیر این قطعات کوچکتر را از مسیر کاهشی سکه و طلا جدا کرد.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: قیمت جهانی طلا که طی دو ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفت و به رقم‌های بی سابقه دست پیدا کرده بود، در این هفته سیر نزولی داشت و در حقیقت جاذبه خرید طلا در بازارهای جهانی از دست رفت؛ علت آن نیز این بود که باتوجه به بهتر شدن شرایط سیاسی جهان و آرامش ایجاد شده در برخوردهای نظامی خاورمیانه، طبیعتاً تقاضا برای خرید طلا به جهت سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس این هفته، قیمت جهانی طلا با ۴۰ دلار کاهش، روز گذشته (پنجشنبه) به ۲۲۹۷ دلار برای هر اونس طلا و رسید.

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: از سوی دیگر در یک هفته اخیر که سیر نزولی قیمت اونس جهانی را داشتیم، نرخ ارز در اخل نیز روند کاهشی داشت؛ هرچند که در برخی روزها، نوسان افزایشی را هم تجربه کرد اما در مجموع طی یک هفته اخیر نرخ ارز کاهشی پیش امد؛ بنابراین این دو عامل سبب شد که تغییراتِ کاهشی مختصری در قیمت سکه و طلا را شاهد باشیم.

تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات سکه و طلا

وی در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات، سکه تمام طرح قدیم ٣٨ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان بود و به نسبت ابتدای هفته ٣٠٠ هزار تومان کاهش داشت. قیمت سکه تمام طرح جدید که در جریان نوسانات تا ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان (در این هفته) نیز بالا رفته بود، در آخرین معاملات روز پنجشنبه ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان بود که به نسبت اول هفته، تغییری نداشت. نیم سکه نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات به ٢۴ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسید.

اوتصریح کرد: علیرغم روند نزولی قیمت‌ سکه و طلا اما افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر سکه (ربع سکه‌ و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) سبب شد که این قطعات کوچکتر نسبت به ابتدای هفته، افزایش بها را تجربه کنند. ربع سکه با ٣٠٠ هزار تومان افزایش هفتگی به ١۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز به نسبت ابتدای هفته با ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت همراه و در آخرین معاملات، هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار)، با نوسانات معمول بازار ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی داشت و در پایان هفته قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ١۵ میلیون و ٣٠ هزار تومان بود.

علی‌رغم کاهش قیمت‌ها، حباب سکه بزرگ‌تر شد

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، افزایش تقاضا برای خرید سکه، سبب شد که حباب سکه نیز این هفته با افزایش همراه باشد و ۵٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کند؛ در آخرین معاملات پایانی هفته، قیمت هر قطعه سکه هفت میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دارای حباب بود.

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که این روزها در اتاق ارز و طلا، سکه نیز حراج و واگذار می‌شود اما نکته جالب اینجاست که هیچ‌یک از این سکه‌هایی که در اتاق ارز و طلا به فروش می‌رسد، تاکنون به بازار برنگشته است؛ بنابراین بازار تقاضای طبیعی خود برای خرید سکه را دارد و از همین روی هم هست که حباب سکه این هفته با افزایش همراه شده است. سکه‌هایی که در فروردین ماه توسط بانک مرکزی فروخته‌ شد، هنوز به بازار عرضه نشده و هرکسی که خریداری کرده، نزد خود نگه داشته است.

به گفته‌ی این کارشناس بازار سکه و طلای کشور، در حال حاضر، باتوجه به سیر نزولی نرخ ارز در بازار و فاصله از عددهایی که پیدا کرده بود، سطح دادوستدها در بازار عادی، به دور از هرگونه التهاب و کاملا منطقی بوده است و هیجان خاصی برای خرید و فروش مشاهده نشده است.

کشتی‌آرای برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: بنظر می‌رسد که هفته ابتدا نیز شرایط به همین صورت باشد. قیمت جهانی طلا تا این لحظه (جمعه) نوسان خاصی نداشته و بازار ارز هم که در ثبات نسبی به سر می‌برد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ سکه و طلا در همین محدوده‌ها باقی بماند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت
  • چرا داستان «جمشید بسم‌الله» دهه‌هاست تکرار می‌شود؟
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟