Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا جعفری زند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به توقف یک ماهه پروژه تپه اشرف اظهار داشت: قرار بود شهرداری کلان شهر اصفهان در راستای توسعه پروژه تپه اشرف با ما همیاری کند که متأسفانه هنوز و پس از گذشت یکی دو ماه از کشفیاتی بسیار مهم در این محل ا ز دوره اشکانی تحرک خاصی انجام نشده و در مرحله نامه نگاری مانده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پیشنهاداتی به مدیریت شهری در راستای توسعه پروژه تپه اشرف مطرح کرده‌ایم که هنوز اقدام خاصی در این ارتباط انجام نشده است.

سرپرست هیئت باستان شناسی تپه اشرف با اشاره به هفت مرحله کاوش انجام شده در این منطقه تصریح کرد: مهمترین یافته‌ها در فصل اخیر کاوش تپه اشرف شامل سه تدفین در گورستان اشکانی، گور خمره، کارگاه‌های فلزکاری و عصاره گیری میوه است که گمانه زنی‌ها از وجود شهر اشکانی در این محل حکایت دارد.

وجود بخش صنعتی و گورستانی اصفهان در عهد اشکانی

وی اضافه کرد: شواهد کاوش‌های فصل هفتم بر وجود بخش صنعتی و گورستانی اصفهان در عهد اشکانی در تپه اشرف اصفهان حکایت دارد.

جعفری زند با اشاره به اینکه تپه اشرف، بخشی از تاریخ ارزشمند اصفهان عهد اشکانی است، گفت: محوطه تپه اشرف وسیع و گسترده است و ۵۰۰ مترمربع از ضلع شمالی تپه اشرف تا پل شهرستان شامل خانه، گذر و خیابان است که به احتمال قوی آثار مهمی در دل آن نهفته و مدفون است.

احتمال از میان رفتن آثار دوره اشکانی در فعالیت‌های عمرانی منلطق مسکونی

وی بیان داشت: بخش اعظم سایت تپه اشرف مسکونی است و ممکن است این آثار مدفون شده ارزشمند دوره اشکانی بر اثر فعالیت‌های عمرانی از میان برود، البته این نکته مثبت درباره مکان تپه اشرف وجود دارد که به علت جانمایی در مرکز شهر، این مکان کمتر در معرض دست اندازی سوداگران میراث فرهنگی است.

سرپرست هیئت باستان شناسی تپه اشرف تاکید کرد: لازم است منطقه تپه اشرف تا پل شهرستان به سایت موزه تبدیل شود و با جابه جایی نمایشگاه بین المللی اصفهان، سالن سخنرانی و موزه تپه اشرف ایجاد شود.

وی افزود: پروژه سایت موزه تپه اشرف می‌تواند علاوه بر معرفی پیشینه تاریخ کهن اصفهان می‌تواند در جذب گردشگری بسیار مؤثر باشد.

مکانی همچون موزه هگمتانه برای تپه اشرف ایجاد شود

جعفری زند با بیان اینکه یافته‌ها و کشفیات اخیر تپه اشرف برای مرمت، تحویل اداره کل میراث فرهنگی اصفهان شده است، اظهار داشت: لازم است کشفیات مرمت شده از تپه اشرف در مکانی به نمایش در بیاید که امیدواریم این مکان همچون موزه هگمتانه در همدان، موزه‌ای در جوار تپه اشرف باشد.

کد خبر 5051818

منبع: مهر

کلیدواژه: تپه تاریخی اشرف میراث فرهنگی اصفهان ویروس کرونا بوشهر شیراز آمار کرونا شیوع کرونا شهرکرد اربعین 99 گرگان شهدای مدافع حرم شهادت امام رضا ع مجلس شورای اسلامی اربعین حسینی کرمانشاه مراسم عزاداری تپه اشرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۰۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

ترک‌های اصفهان، به میراث هم رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، آژیر قرمز برای شهری که تمام هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود می‌گیرد، روشن شد.

فرونشست اصفهان تا آنجا پیش رفت که حالا به میراث عظیم چند صد ساله و بلکه ۲۰۰۰ ساله اصفهان رسید و ترک‌ها با سرعت بر روی دیواره‌ها و سقف بنا‌ها پیش می‌روند. اصفهان که یکی از توریستی‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود، باید دید با قرار گرفتن در این چالش بزرگ، به مرگ توریسم و اقتصاد این بخش نزدیک می‌شود؟

بحران آب به‌واسطه برداشت‌های بی‌رویه چه در حوزه کشاورزی و صنعت و چه در حوزه گردشگری و ساخت و ساز‌های بی‌رویه، این میراث جهانی را به سکانس آخر رسانده است.

زاینده‌رودی که زمانی به زنده‌رود شهرت داشت، حالا به کمترین میزان خود رسیده و آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها خالی از آب شده‌اند.

آبیاری‌های غیراصولی در بخش کشاورزی و توسعه بیش از حد صنایع، بلای جان اصفهان و میراث کهنش شده است.

خشکسالی، آلودگی هوا و محیط زیست، فرونشست، مهاجرت و حتی نزاع‌های قومی همه ناشی از عدم مدیریت برای مصرف آب است، که زنگ خطر را برای اصفهان روشن کرده است.

دیگر خبرها

  • بازدیدشهردار تبریز از پروژه عظیم باغ موزه دفاع مقدس در پارک موزه شمیم پایداری تبریز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • مکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • ماکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه