Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک موسیقی‌شناس و رهبر ارکستر، خیال‌پردازی و داشتن رویا را عامل تداوم زندگی انسان می‌داند.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «منوچهر صهبایی»، آهنگساز، رهبر ارکستر و سولیست ساز «اِبوا» و در گفتگو با برنامه «وقتی خیال در می‌زند» شبکه رادیویی فرهنگ از  علائق خود و آرزوهایش گفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موسیقی‌شناس ۷۲ ساله همچنین معتقد است که این خیال و رویا است که انسان‌ها را زنده نگه می‌دارد و اصولاً  خیال‌پردازی وجه تمایز انسان با سیار موجودات زنده است.

لازم به یادآوری است، منوچهر صهبایی (رهبر ارکستر، دکتر در رشته‌های موزیکولوژی و هنرها، سولیست ابوا، استاد کنسرواتوآر و دانشکده موسیقی در اطریش) در سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمد.

پس از به اتمام رسانیدن دوره متوسطه، همزمان با گذراندن دوره عالی کنسرواتوار تهران، سال‌ها به عنوان سولیست با ارکستر سمفونیک تهران همکاری داشت. همچنین در سال آخر اقامت خود در ایران استاد کنسرواتوار تهران، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مدرسه موسیقی صداوسیما بود و کنسرت‌های متعددی را با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر مجلسی صداوسیما به عنوان تکنواز ابوا اجرا کرد. در کنار این فعالیت‌ها، وی در سال‌های آخر اقامت خود در ایران با همکاری تالار رودکی، انجمن فیلارمونیک تهران، ژونس موزیکال ایران و تلویزیون ملی ایران کنسرت‌های متعددی را در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران از قبیل مشهد، تبریز، ارومیه، اصفهان و شیراز با موفقیت بسیار اجرا کرد.

در سال ۱۳۵۴ به منظور ادامه فعالیت‌های هنری خود و تحصیل در زمینه رهبری ارکستر و موزیکولوژی عازم اروپا شد و در آنجا ابتدا زیر نظر استادان سرشناس مانند هاینتس هولیگر (Heinz Holliger) در فرایبورگ (آلمان)؛ پی‌یر پی‌یرلو (Pierre Pierlot) در پاریس (فرانسه)؛ میلان هوروات (Milan Horvath)، در سالزبورگ (اتریش)؛ فرانکو فرارا (Franco Ferrara) در سی ینا (ایتالیا) و سرجو چلیبیداکه (Sergiu Celibidache) در مونیخ (آلمان) به تحصیل پرداخت و به‌زودی از سوی آنان به عنوان همکار پذیرفته شد.

منوچهر صهبایی در سال ۱۹۷۶در مسابقه ویرتوزیته در فرانسه شرکت کرد و جایزه نخست آن را به خود اختصاص داد. وی از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ میلادی در مدرسه موسیقی شهر افن‌بورگ در آلمان تدریس کرد. در سال ۱۹۷۹در مسابقه استخدام نوازنده ابوای اول، که از طرف ارکستر سمفونیک شهر سن گالن در سوئیس برگذار شد، شرکت کرد و بین ۱۶۵ نفر داوطلب متخصص به مقام اول رسید و دوازده سال به عنوان رهبر ارکستر و سولیست ابوا همکاری داشت.

در همان سال از طرف کنسرواتوار شهر فلدکیرش برای تدریس به کشور اتریش دعوت شد و از طرف دولت آن کشور درجه پرفسوری به او اهدا شد. ارکستر سمفونیک آن کنسرواتوار بارها به رهبری صهبایی برنده جایزه اول مسابقات اروپایی شد.

وی مدت چهارده سال نیز رهبری ارکستر مجلسی شهر آمریس ویل در سوئیس را به عهده داشت. منوچهر صهبایی در سال ۱۹۸۷ در مسابقه رهبری ارکستر در بلژیک شرکت کرد و مقام نخست و مدال طلای این مسابقه را از طرف وزارت فرهنگ آن کشور دریافت نمود. در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۸۷ برای اجرای کنسرت و تدریس در کلاس‌های تابستانی (master class) به کشورهای ژاپن، هنگ‌کنگ، تایوان و سنگاپور دعوت شد و از طرف دانشگاه تایپه (Taipeh) به دریافت بالاترین لوح هنری کشور تایوان نایل شد.

وی هیچگاه دست از تحقیق و مطالعه بر نداشته و در سال‌های نخست اقامت خود در سوییس به مدت چهار سال در مدرسه عالی ترجمه شهر سن گالن به تحصیل پرداخت و در زبان‌های آلمانی، فرانسه، ایتالیایی و انگلیسی فارغ التحصیل شد و پس از سال‌ها تحقیق و تحصیل در زمینه‌های مختلف از جمله موسیقی شناسی، جامعه شناسی، هنرشناسی و فلسفه در سال ۱۹۹۵ رساله‌ای نوشت با عنوان «تحقیق بر طرح های پارتیتور پرستش بهار " اثر ایگور استراوینسکی، به منظور روشن کردن چگونگی آفرینش آن اثر».

در سال ۱۹۹۶ رساله دیگری با عنوان «نوسان‌ها در پارتیتور نویسی پرستش بهار» اثر ایگور استراوینسکی به دانشکده علوم انسانی دانشگاه استراسبورگ ارائه کرد.

وی از سال ۱۹۹۳ به مطالعه و تحقیق در مورد تاریخ موسیقی سمفونیک ایران و آثار آهنگسازان ایرانی پرداخت و در سال ۱۹۹۹ رساله‌ای در این مورد به نام "موسیقی چندصدایی ایران ۱۲۴۷-۱۳۷۷ "La musique polyphonique persane ۱۸۶۸-۱۹۹۸ به دانشگاه استراسبورگ ارائه داد و به دریافت بالاترین درجه دکترای دانشگاهی کشور فرانسه نایل شد: دکترای دانشکده علوم انسانی دانشگاه استراسبورگ. تخصص: هنرها (تاریخ، مبانی و تجربه هنرها) با ذکر: درجه عالی و با تبریک هیئت داوران.

منوچهر صهبایی در چند سال اخیر در صدد معرفی و اجرای قطعات سمفونیک آهنگسازان ایرانی برآمده است و تاکنون به همت وی آثاری که بعضی از آن‌ها به دست فراموشی سپرده شده و یا تقریباً از بین رفته بودند بازسازی شده و در کنار آثار آهنگسازان بزرگ جهان در برنامه‌های مختلف در اروپا اجرا شده‌اند.

به عنوان مثال آثاری از: علیرضا مشایخی، حسین دهلوی، ثمین باغچه بان، حسین ناصحی، دکتر محمدتقی مسعودیه، مصطفی‌کمال پورتراب، حشمت سنجری، مرتضی حنانه، حسین یوسف زمانی و ... تا کنون قسمتی از این آثار به وسیله موسسه ماهور در تهران و موسسه آریان اِ ام اس (Aryens EMS) در اروپا منتشر شده و آثار دیگری در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید.

منوچهر صهبایی در حال حاضر مقیم کشور سوییس و اتریش است و در کنسرواتوار شهر فلدکیرش (Feldkirch) در اتریش، تدریس می‌کند و رهبری چند ارکستر اروپایی را به عهده دارد.

صهبایی اخیراً رهبری موقت ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده گرفته است.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: موسیقی رادیو فرهنگ منوچهر صهبایی منوچهر صهبایی ارکستر سمفونیک رهبر ارکستر سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۲۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرار زن جوان از دست مرد شیطان‌صفت | مرا به بیابان‌های اطراف شهر کشاند و...

به گزارش همشهری آنلاین، زن ۳۹ ساله که مدعی بود فریب مردی شیطان‌صفت را خورده است، به مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری شهید نواب صفوی مشهد گفت: پاییز سال ۸۷ بود که به همراه مادرم سوار خودروی شخصی مسافربر شدیم. بین راه راننده که مدام از آینه جلو به من نگاه می‌کرد ناگهان روی ترمز کوبید و مرا از مادرم خواستگاری کرد. من هم که آن زمان جوانی خام و بی‌تجربه بودم با این رفتار راننده بلافاصله عاشق شدم و به طور پنهانی با او ارتباط برقرارکردم.

من و حامد در نهایت با هم ازدواج کردیم ولی خیلی زود متوجه شدم او دست بزن دارد و با هر بهانه کوچکی مرا کتک می‌زد. با وجود این چاره‌ای جز سوختن و ساختن نداشتم چراکه وضعیت اقتصادی خانواده‌ام بسیار ضعیف بود و نمی‌توانستم دوباره به خانه پدرم بازگردم.

بیوه شدن دختر ۲۳ ساله در شب عروسیش | ۲۰ بار مچ شوهرم را با زن‌های غریبه گرفتم پیدا شدن دختر فراری در کلانتری | عکس‌های زننده دختر جوان در فضای مجازی | دخترم آبرویم را برده است

حامد شب‌ها دیر به خانه می‌آمد و درگیر مواد افیونی هم شده بود. حالا دیگر نه‌تنها هیچ‌گونه عشق و محبتی بین ما وجود نداشت، بلکه او نمی‌توانست مخارج زندگی را هم تامین کند. در این شرایط پسرم نیز به دنیا آمد و من برای هزینه‌های پزشکی و مخارج روزانه دچار مشکل شده بودم. به همین دلیل دیگر چاره‌ای جز طلاق برایم باقی نماند و مجبور شدم پسرم را به پدرش بسپارم و از او جدا شوم.

وقتی به خانه پدرم برگشتم، هیچ‌گونه حمایت مالی نداشتم. این بود که به یکی از شرکت‌های خدماتی و نظافتی مراجعه کردم و آنها مرا برای نگهداری از یک زن کهنسال معرفی کردند. در همین روزها مادرم به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان سپرد و یک سال بعد هم پدرم را به دلیل کهولت سن از دست دادم.

در شرایط اسفباری قرار گرفته بودم که پسر بزرگ پیرزن پیشنهاد کرد در خانه آنها سکونت داشته باشم و به طور شبانه‌روزی از مادرش پرستاری کنم. من هم خیلی زود پیشنهادش را پذیرفتم، ولی او چند روز بعد از من خواست برای آن که در منزل آنها راحت باشم، به عقد موقت او دربیایم. با آنکه یعقوب همسر و فرزند داشت، به ناچار پذیرفتم تا سرپناهی برای خودم داشته باشم. اما ۳ ماه بعد از این ماجرا پیرزن فوت کرد و فرزندانش نیز منزل ارثیه‌ای را فروختند.

در این وضعیت من دست به دامان یعقوب شدم و از او خواستم خانه‌ای برای من اجاره کند تا با هم زندگی کنیم. اما او مرا به همراه لوازم شخصیم از خانه بیرون انداخت و مدعی شد مدت زمان عقد موقت به پایان رسیده است و دیگر هیچ تعهدی به من ندارد.

دیگر تنهاتر از همیشه بودم و جا و مکانی هم برای زندگی نداشتم. این بود که به یکی از پارک‌های مشهد رفتم تا شب را در آن جا سپری کنم. در همین حال مردی به من نزدیک شد و ادعا کرد مکانی برای اقامت شبانه من دارد. من هم به خاطر نادانی و غفلت پیشنهادش را پذیرفتم و سوار خودرویش شدم تا به خانه او بروم ولی آن مرد مرا از یک جاده خاکی به بیابان‌های حاشیه شهر برد و قصد تعرض به مرا داشت که تصمیم گرفتم فرار کنم ولی او خودرو را خاموش کرد و با گرفتن کیف و لوازم شخصیم مرا در تاریکی شب در بیابان‌ها رها کرد و گریخت.

من هم نتوانستم به خاطر تاریکی هوا شماره پلاک خودرو را یادداشت کنم. مدتی در کنار جاده سرگردان بودم تا اینکه خودرویی از راه رسید و خانواده‌ای مرا سوار کردند و به شهر آوردند. اکنون نیز به کلانتری آمده‌ام تا از آن مرد شیطان‌صفت شکایت کنم.

با صدور دستوری از سوی سرهنگ علی ابراهیمیان (رئیس کلانتری شهید نواب صفوی مشهد) تحقیقات پلیس درباره ادعاهای این زن جوان آغاز شد.

کد خبر 849567 برچسب‌ها خبر مهم سارق - سرقت ازدواج - طلاق حوادث ایران

دیگر خبرها

  • ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید
  • فرار زن جوان از دست مرد شیطان‌صفت | مرا به بیابان‌های اطراف شهر کشاند و...
  • کلوپ: لیورپول امشب را خیلی دوست داشتم
  • دویستمین سالگرد سمفونی شماره ۹ بتهوون؛ تاج موسیقی غربی!
  • نمی‌توانم نسبت به ظلم و نسل‌کشی در غزه بی‌تفاوت باشم
  • موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
  • نکونام: نگرانیم ولی به داوران اعتماد می‌کنیم
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
  • شعر میرنوروز آمیخته با مضامین قرآنی است