Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل اصلی ما در بحث مهاجرت نخبگان شکاف عمیقی است که در حوزه نظر و عمل، داریم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «امیرابراهیم رسولی»، مشاور رئیس مجلس، در برنامه سعادت آباد رادیو تهران با تشریح مشکلات موجود درباره مهاجرت نخبگان، اظهار کرد: مشکلی در حوزه قانون گذاری و سیاست گذاری وجود ندارد؛ قوانین مفصل، سند چشم انداز در نظام جمهوری اسلامی و خیلی موارد مختلفی داریم که می توانیم آنها را فهرست کنیم و بگوییم که در این حوزه ها، این کارها را خواسته ایم ، سیاست گذاری کرده ایم، قانون گذاشته ایم و می خواهیم حمایت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسولی با تاکید بر ضرورت واکاوی دلایل مهاجرت نخبگان تصریح کرد: اگر جوان ایرانی احساس کند همه لوازم حوزه پیشرفت و رفاهی اش مهیاست چرا باید وطن خود را ترک کرده و برود؟

وی افزود:‌ مشکل ما آنجاست که در حوزه آموزش و نظارت باید خودمان را تقویت کنیم همان طور که شعارها و وعده های قشنگ می دهیم باید در حوزه اجرا هم عمل کنیم و ببینیم، چقدر به نخبگان جامعه رسیدگی کرده‌ایم.

مشاور رئیس مجلس با اشاره به فعالیت بنیادهایی مانند نخبگان در کشور مسائل اعتباری که این بنیادها با آن مواجه هستند را خاطرنشان کرد و گفت: مشکل ما در حوزه نظر و عمل است.

رسولی افزود: مجموعه ای به نام بنیاد ملی نخبگان ایجاد کرده و اختیارات و امکاناتی به آنها داده شده است اما در کشور مشکل ما، مدیریتی است. ما باید همه امکانات را به این بنیاد می دادیم و می گفتیم که مدیریت کند که به نظر می رسد، این کار انجام نشده است. جوان نخبه ما راضی نیست که اگر بود، مهاجرت نمی کرد.

وی گفت: ما در رادیو و تلویزیون ها خوب حرف می زنیم اما هر کسی کار خودش را می کنند و جوان نخبه احتمالا از روی نارضایتی است که مهاجرت می کند.

رسولی گفت: باید مسایل وسیع دیده و روی حوزه های اجرا تمرکز شود. وضعیت امروز را نمی توانیم از حوزه رفاهی خارج کنیم. جوان نخبه می خواهد کار کند اما اگر دغدغه های روحی او برطرف نشود، چگونه می تواند مسیر نخبگی خود را ادامه داده و برای کشور موثر واقع شود؟

وی تصریح کرد: نگاه ما به نخبه باید چند وجهی باشد و در کنار همه مسائل اعم از رفاهی باید به دغدغه های روحی او هم توجه شود.

سالاریه: ریشه اصلی مهاجرت نخبگان مسائل رفاهی نیست

حسن سالاریه معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان و عضو هیات علمی دانشگاه شریف هم با اشاره به انجام پژوهش های مختلف در این بنیاد در چارچوب دلایل مهاجرت نخبگان گفت: ریشه داستان مهاجرت نخبگان مساله رفاهی نیست چرا که این خود، نتیجه عامل دیگری است.

وی افزود: علت اصلی مهاجرت نخبگان اثربخشی مثبت و مثمر ثمر و درست است. اصل خواسته ای که یک نخبه در کشور دارد این است که بتواند، مطابق توانمندی ای که دارد برای کشور مثمر ثمر واقع شود که به تبع آن مسائل رفاهی او هم تامین می شود.

سالاریه گفت: فرد نخبه فردی است که توانمندی علمی بالایی دارد، نیروی انسانی یک گنجینه ای است که زمانی اثربخش است که بتواند در کشور موثر واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های ما اصلا برای حل مشکل کشور تعریف نشده اند. دانشگاه ها وسیله ای برای پز دادن شده است و دانشگاه ایجاد می کنیم که بگوییم دانشگاه داریم و نه این که دانشگاه ساخته ایم که مشکل کشور را حل کنیم.

سالاریه افزود: گاهی اوقات بناچار برای شتاب دهی به مساله، سازمان هایی هم مانند بنیاد نخبگان ایجاد شود. اثر بنیاد را در این می بینیم که روزگاری چیزی به نام شرکت دانش بنیان وجود نداشت اما اکنون 5 هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه رئیس مجلس رئیس مجلس شورای اسلامی مهاجرت نخبگان مهاجرت نخبگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۳۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره وری غیر اصولی آب مشکلات آینده را بیشتر می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم معتمدی فر ظهر یکشنبه در نشست مناظره و پرسش و پاسخ که در سالن همایش‌های نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تشکل‌های موازی و برنامه‌ریزی‌های همپوشان مشکلات متعددی مانند حاشیه شهر، بافت فرسوده را به‌وجود آورده و حل آن را مشکل کرده است.

کاندیدای دوره دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه مشهد و کلات گفت: طرح جامع زیارت به عنوان یک طرح ملی باید مطرح شود؛ چرا که می‌تواند، اجتماع، فرهنگ و اقتصاد را در مشهد و کلات به حرکت درآورد و مشکلات مردم را حل کند.

وی بیان کرد: جاده کلات باید موضوع اصلی و هدف قرار گیرد و با حل مشکل جاده کلات می‌توان زمینه را برای پیاده سازی برنامه‌های دیگری در این منطقه انجام داد.

معتمدی‌فر همچنین درباره راه حل مشکلات شهری بیان کرد: مطالعات تطبیقی در خور شأن موضوع را باید مورد بررسی قرار دهیم و نهادهای مختلف شهری مانند آستان قدس و شهرداری با همکاری هم طرح را پیش ببرند.

کاندیدای دوره دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه مشهد و کلات درباره مشکل آب شهر مشهد نیز گفت: جنگ آینده جنگ آب است، انتقال آب از دریای عمان انجام شده است اما کافی نیست و باید اصلاح الگوی مصرف را پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه بهره‌وری غیر اصولی آب مشکلات را در آینده بیشتر می‌کند، افزود: ۹۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است و در بخش خانگی، مصرف زیادی نداریم و با برنامه‌ریزی در مصرف بهینه آب می‌توانیم مشکل را حل کنیم.

معتمدی فر بیان کرد: کوتاهی دستگاه‌های اجرایی باعث اوضاع نابسامان معتادان متجاهر در سطح شهر شده است و با همکاری و قانون گذاری درست این مشکل نیز حل می‌شود.

کاندیدای دوره دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه مشهد و کلات اظهار کرد: ورزش استان ما در بخش مدیریتی مشکل دارد. ما مدیرانی را می‌گذاریم که یا بدنه ورزش آن‌ها را قبول ندارند یا سابقه آنچنانی ندارند و با حل این مساله ورزش استان دوباره جان می‌گیرد و با توجه به امکانات استان و حضور آستان قدس می‌توان ورزش استان را رشد داد.

وی با بیان اینکه مهاجرت غیر قانونی به هیچ وجه مورد قبول نیست، افزود: باید افرادی را پذیرش کنیم که برای کشور مفید باشند و سرمایه و اشتغال را برای ما بیاورند.

معتمدی فر درباره خودروسازی با اشاره به اینکه طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان را در صورت رأی آوردن در مجلس کلید خواهم زد، افزود: با واردات کوتاه مدت می‌توان بازار خودرو را کنترل کرد. ما ۴۵ سال مردم را از خودرو خوب محروم کردیم هر دو خودروسازی بزرگ ما زیان ده هستند و خودروسازان قدرت نامشروع دارند که باید اصلاح شود.

کاندیدای دوره دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه مشهد و کلات تاکید کرد: سیاست‌های کلان نظام در حوزه خانواده مربوط به سال ۱۳۹۳ است و ۱۰ سال مسکوت مانده است و در مرحله اول باید آن را پیگیری کنیم.

کد خبر 6097393

دیگر خبرها

  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند
  • توزیع عادلانه امکانات؛ رمز اصلاح حاشیه‌نشینی در مشهد
  • نخبگان و کارآفرینان خارجی جذب مرکز رشد و سرای نوآوری می‌شوند
  • برگزیده بنیاد نخبگان کرمان، کارگر نمونه کشور
  • بهره وری غیر اصولی آب مشکلات آینده را بیشتر می‌کند
  • پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت نخبه علمی کشور
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت ناباورانه نخبه‌ علمی کشور
  • پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت نخبه‌ علمی کشور