Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-08@20:31:07 GMT

نگرانی گوترش از افزایش تنش در خلیج فارس

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۵۸۶۶

دبیرکل سازمان ملل متحد اعتماد متقابل در منطقه خلیج فارس را اندک دانست و نسبت به افزایش تنش در این منطقه هشدار داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع بررسی جامع به وضعیت منطقه خلیج فارس و به ریاست سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و رئیس دوره‌ای این شورا برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: بعضی از کشور‌ها ممکن است احساس کنند که دیگران در امور آن‌ها یا همسایگانشان دخالت می‌کنند. برخی ممکن است این اعتقاد را داشته باشند که نقش منطقه‌ای آن‌ها شناخته نشده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: از ماه مه سال ۲۰۱۹، تعدادی از حوادث امنیتی، تنش‌ها را به سطح جدیدی بالا برده و نگرانی‌ها را درباره درگیری بزرگتر افزایش داده است. این‌ها یادآوری جدی است که هرگونه محاسبه غلط می‌تواند به سرعت تنش را تشدید کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار حداکثر خویشتنداری همه طرف‌ها و پرهیز از اقداماتی شد که می‌تواند تاثیرات بی‌ثبات‌کننده داشته باشد و افزود: وضعیت منطقه‌ای، ضرورت فوری کار مشترک برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از درگیری را تاکید می‌کند.

گوترش ادامه داد: نخستین گام برای کاهش تنش، شناسایی اقدامات مناسب اعتمادساز است که می‌تواند موضوعات مورد نگرانی مشترک را حل کند. تجربه جنگ سرد نشان می‌دهد که - فارغ از تقابل و اختلافات عمیق - امکان آغاز روند هلسینکی وجود دارد.

وی با بیان اینکه چندین کشور پیشنهاداتی را ارائه داده‌اند و من نیز در رابطه با اوضاع منطقه خلیج فارس پیشنهاد داده ام، اظهار کرد: هنوز دستیابی به اتفاق نظر از همه بازیگران اصلی که باید تعامل کنند، امکان پذیر نبوده است. اما با یادآوری هلسینکی، امیدوارم ایجاد یک بستر مشابه با شروع اقدامات مختلف اعتماد سازی امکان پذیر باشد.

دبیرکل سازمان ملل متحد به بحران یمن هم اشاره کرد و افزود: شکی نیست که تنش‌ها در منطقه تلاش‌های ما را برای یافتن یک راه حل صلح آمیز در یمن پیچیده کرده است. با این حال ما می‌دانیم که حل سریع درگیری‌های یمن می‌تواند به ایجاد اعتماد و اطمینان در منطقه کمک کند.

گوترش خاطرنشان کرد: این درگیری یک یادآوری است که تا زمانی که ما به چالش‌های فوری و سریع منطقه‌ای نپردازیم، بی‌ثباتی می‌تواند هر چه بیشتر و گسترده‌تر شود.

وی یادآور شد: یمن همچنان بزرگترین وضعیت اضطراری بشردوستانه است. قحطی در پیش است و با گسترش مداوم کووید-۱۹ همه این‌ها بیشتر تشدید می‌شود. بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به هیچ مرزی احترام نمی‌گذارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: تفاوت‌های ما هر چه باشد، انسانیت مشترک ما باید ما را مجبور کند تا با روحیه همبستگی به چالش بپردازیم. برچسب ها: دبیرکل سازمان ملل ، خلیج فارس ، شورای امنیت ، گوترش ، لاوروف

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: دبیرکل سازمان ملل خلیج فارس شورای امنیت گوترش لاوروف دبیرکل سازمان ملل متحد خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۵۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان یک شایعه؛ نام استقلال تغییر نمی‌کند

پس از واگذاری باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج فارس عبدالعلی علی عسکری رئیس این هلدینگ اعلام کرده بود نام باشگاه به استقلال خلیج فارس تغییر خواهد کرد.

با این حال مسئولان این هلدینگ از این تصمیم منصرف شده و استقلال با همان نام فعلی‌اش ادامه خواهد داد.

دیگر خبرها

  • نگاه هند به جنوب خلیج فارس؛ نزدیکی به امارات، عربستان و عمان
  • پایان یک شایعه؛ نام استقلال تغییر نمی‌کند
  • نام استقلال تغییر نمی‌کند
  • دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف تنش و بازگشایی گذرگاه‌ها شد
  • مواج شدن دریا در خلیج‌فارس با وزش بادهای جنوب غربی
  • مواج شدن دریا از امشب در خلیج فارس با وزش باد‌های جنوب غربی
  • «گوترش» از تجاوز نظامی اسرائیل به رفح به ابراز نگرانی بسنده کرد
  • الگوی نظام‌ بهره‌برداری کشاورزی عامل افزایش بهره‌وری آب و خاک است
  • ارتش اسرائیل رسما آغاز مرحله عملیات زمینی به شرق رفح را اعلام کرد
  • پیکرهای یافته‌شده در گورهای جمعی غزه آثار شکنجه داشتند