Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدای ایران- کاهش چشمگیر قیمت دلار در دو روز اخیر آن هم همزمان با افزایش قیمت دلار در سامانه نیما باعث شده برخی تصور کنند دولت می‌خواهد با این روش دلار را تک نرخی کند. سوال اینجاست که این تصور چقدر می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد؟

به نوشته تجارت نیوز، بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس امور بانکی، درباره روند کاهشی قیمت دلار طی دو روز اخیر گفت : همان طور که افزایش قیمت دلار می‌تواند ناشی از اخبار و تبلیغات انتخابات آمریکا و سوداگری‌های برخی باشد، کاهش قیمت هم می‌تواند به همین دلیل رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا در این مدت هیچ واقعه اقتصادی خاصی در بازار رخ نداده که منجر به کاهش قیمت شود.

به اعتقاد این کارشناس در حال حاضر 50 درصد از دلایل اصلی نوسانات دلار ریشه بیرونی دارد که دست مایه اصلی آن تحریم است و تهدیدها و تبلیغات هم به آن دامن می‌زند. مابقی دلایل ریشه اقتصادی دارد.

آن طور که حسینی‌هاشمی می‌گوید با توجه به شاخص تورم قیمت‌ دلار نیز باید حداقل حدود 20 هزار تومان باشد و اضافه آن، ناشی از فضای روانی ایجاد شده داخلی و یا خارجی است.

او توضیح می‌دهد: همواره قیمت حواله از اسکناس بیشتر بوده اما اکنون این روند برعکس شده است چرا که بسیاری از مردم دلار خریده‌ و نگه می‌دارند. در بازار سهام بسیاری متضرر شدند. حالا همین عده می‌ترسند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار باشد و با انتخابات امریکا این ریزش بیشتر هم شود.

این کارشناس نیز مانند برخی فعالان بازار معتقد است با پیروزی بایدن درانتخابات بخش زیادی از بار روانی تورمی از بین می‌رود. پس طبیعی است که مردم نگران متضرر شدن باشند و شروع و به فروش کنند با این که ممکن است هیچ اتفاقی هم نیفتد.

فراز و فرود همزمان دو نرخ
با توجه به آخرین نرخ اعلام شده برای دلار در صرافی ملی تا ساعت پنج بعد از ظهر، در حال حاضر اختلاف بین قیمت دلار در صرافی ملی و دلار نیمایی تنها حدود هزار تومان است. آیا ممکن است دولت قصد داشته باشد با نزدیک کردن این دو نرخ به هم دلار را تک نرخی کند؟

حسینی هاشمی در پاسخ به این سوال می‌گوید: دولت حتی اگر به دنبال تک نرخی کردن ارز هم باشد موفق نخواهد شد چون آنجایی که لازم است ارز تک نرخی شود در بحث دلار چهار هزار و 200 تومانی است نه سنا و نیما. زیرا نرخ نیمایی نزدیک به واقعیت است. حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی نیز به راحتی ممکن نیست چرا که عوامل زیادی پشت آن هستند.

به اعتقاد او، دولت می‌خواهد از بازار عقب نماند و ارزش را با قیمت بیشتری در نیما بفروشد پس قیمت را بالا می‌برد علاوه بر این صادرکنندگان هم با این وضع راحت‌تر می‌توانند ارزشان را بازگردانند.

او یاد آور می‌شود: یکی از عواملی که ارزها بازنگشت این بود که صادرکنندگان مجبور به فروش ارزشان در نیما بودند که با بازار آزاد اختلاف قیمت زیادی داشت. الا هم انگیزه‌ کاهش فاصله قیمت این است که صادرکنندگان بتوانند ارزشان را برگردانند تا قیمت کاهش دلار پیدا کند.

حسنی هاشمی ادامه می‌دهد: ضمنا اگر بانک مرکزی بخواهد ارز خودش را در سامانه بفروشد بعید نیست که نرخ آن را با نرخ بازار آزاد یکی کند چرا که درست نیزدر فروش ارز دولتی ارزان فروشی کند تا رانت خواران سود ببرند.

تلاش برای کاهش تقاضا
چند روزی است که فاصله بین قیمت خرید و قیمت فروش در صرافی ملی زیاد شده و در هر بار تغییر نرخ سعی بر آن بوده که این فاصله بیش از دو هزار تومانی حفظ شود.

حسینی هاشمی علت این موضوع را احتمال افزایش نرخ در فاصله خرید و فروش ارز عنوان می‌کند و می‌گوید: این کار عاملی بازدارنده برای تقاضای ارز است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: قیمت دلار صدای ایران قیمت واقعی دلار فضای روانی حسینی هاشمی قیمت دلار تک نرخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۷۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحاد دلاری در کانال ۶۰ هزار

آفتاب‌‌نیوز :

در روز یکشنبه از شکاف قیمت دلار در بازار‌ها کاسته شد. قیمت دلار هرات، دلار تهران و دلار در سلیمانیه وارد کانال ۶۰ هزار تومان شدند.

قیمت دلار هرات یکشنبه را در ۶۰ هزار و ۷۰۰ تومان شروع کرد و تا قبل از نرخ‌دهی درهم تا ۶۰ هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت. اما در ادامه روند نزولی قیمت درهم، نرخ دلار در هرات با کاهش تا مرز حمایت ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان پایین آمد. البته در معاملات پشت خطی انتهای هفته گذشته، بازار ارز هرات زودتر از سایر بازار‌ها کانال ۶۰ هزار را از دست داده بود و به این مرز حمایت رسیده، اما در از دست دادن آن ناکام مانده بود.

به عقیده تحلیلگران بازار به محدوده حمایتی رسیده، اما جان صعود پرقدرت ندارد. اگر بازار ارز و سکه در زیر مرز‌های حمایتی به تثبیت برسند قیمت دلار و سکه به سمت کف‌های جدید در سال ۱۴۰۳ حرکت خواهد کرد.

قیمت درهم امارات با گپ منفی در ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان شروع به کار کرد و با کاهش در نیمه دوم به ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و در همین نرخ نیز بسته شد. نکته قیمت درهم، این بود که کانال نرخ‌دهی درهم زودتر از سایر روز‌ها در ساعت ۱۴ و ۴۰ دقیقه به کار خود پایان داد.

قیمت تتر نیز در یک معاملات رنج رفت و برگشتی کانال ۶۱ هزار تومان را از دست داد و به مرز حمایت مهم ۶۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. بر اساس تحلیل تکنیکال اگر قیمت تتر زیر این مرز تثبیت دهد با کاهش بیشتر می‌تواند وارد دامنه ۵۰ هزار تومان شود.

از دید معامله‌گران فنی اگر قیمت دلار هرات مرز حمایت ۶۰ هزار و ۴۰۰ تومان را از دست بدهد حمایت بعدی در حوالی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. همچنین مقاومت اولیه قیمت دلار هرات ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان است که در صورت شکست نرخ می‌تواند به سمت کانال بالاتر برود.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها؛ قیمت بیت‌کوین صعودی شد؟
  • از خرداد ماه، قیمت حبوبات کاهش می‌یابد
  • بازگشت دلار به کانال ۵۹هزار
  • اتحاد دلاری در کانال ۶۰ هزار
  • بازگشت دلار به کانال ۵۹/دلار تلگرامی خریدار ندارد
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز/ قیمت‌ها ریزشی شد
  • دلار باز هم نزولی شد
  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد