Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@20:48:10 GMT

۶ نوع تخم مرغ‌ که از سم هم مضرتر هستند

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۸۴۸۲

۶ نوع تخم مرغ‌ که از سم هم مضرتر هستند

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تخم مرغ نه تنها ارزش غذایی فراوانی دارد؛ بلکه جزو  مواد غذایی ارزان است. به علاوه صرف نظر از روش‌های تهیه آن، غذایی لذیذ محسوب می‌شود.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، تخم مرغ‌های فراوانی وجود دارند که از سم هم بدتر به حساب می‌آیند. در ادامه این گزارش به شش نوع تخم مرغ که نباید آن را مصرف کنید، خواهیم پرداخت:

۱- تخم مرغ خام

تخم مرغ‌های خام حاوی «آویدین» و «آنتی تریپسین» هستند که بر گوارش ما و نیز جذب سفیده تخم مرغ توسط بدن تأثیر می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این، تخم مرغ‌های خام می‌توانند حامل باکتری‌هایی باشند که سبب اسهال می‌شود. این نوع باکتری‌ها تنها در دمای بالا کشته می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود که قبل از خوردن تخم مرغ، حتما آن را بپزید.

۲- تخم مرغ با زرده و سفیده مخلوط شده

این حالت زمانی رخ می‌دهد که پوسته زرده در حین حمل و نقل و یا آسیب مکانیکی شکسته شود. همچنین اگر تخم مرغ بیش از حد طولانی نگهداری شود، باکتری‌ها و یا کپک از طریق منافذ پوسته داخل تخم مرغ شده و با از بین بردن ساختار پروتئینی آن، سبب مخلوط شدن آن با زرده می‌شوند.

اگر این نوع تخم مرغ بو یا ظاهر خاصی ندارد، می‌توانید آن را پس از عملیات حرارتی، به عنوان مثال جوشیدن مصرف کنید. با این حال اگر سفیده آن کدر بود، این بدان معنی است که باکتری در داخل آن رشد کرده و خوردن این چنین تخم مرغی به طور کامل ممنوع است؛ به خصوص اگر بوی بدی داشته باشد.

۳-تخم مرغ با زرده خشک

استحکام پوسته زرده هنگام نگه داشتن تخم مرغ در طولانی مدت ضعیف می‌شود و در نتیجه زرده خشک می‌شود. اگر زرده در این حالت رنگ طبیعی داشته باشد، می‌توان آن تخم مرغ را خورد؛ اما اگر زرده کمی سیاه شده باشد، باید آن تخم مرغ دور انداخته شود.

۴- تخم مرغ شکسته شده

ممکن است عواملی مانند جابجایی یا بسته بندی سبب ایجاد ترک‌هایی در پوسته تخم مرغ شود. در این حالت تخم مرغ در معرض باکتری‌هایی است که بر مدت قابل نگهداری آن تأثیر می‌گذارند.

۵- تخم مرغ کپک زده

به هنگام نگهداری تخم مرغ در محیط مرطوب یا خیس پوسته تخم مرغ آسیب می‌بیند و این مسأله می‌تواند باعث نفوذ و تکثیر باکتری در تخم مرغ شود. در ظاهر، این مسأله با وجود لکه‌های سیاه و یا کپک در تخم مرغ آشکار می‌شود و این نوع تخم مرغ به هیچ وجه نباید خورده شود.

۶- تخم مرغ‌های نطفه دار

به هنگام جوجه کشی به سبب تأثیر دما، رطوبت و ... می‌توان رشد جنینی جوجه‌ها را متوقف کرد.

تخم مرغ‌های نطفه دار نه تنها دارای مواد مغذی نیستند (زیرا مواد مغذی آن برای رشد جنین مرغ استفاده شده) بلکه می‌توانند ناقل باکتری‌های مختلفی مانند «اشریشیا کلی»، «استافیلوکوک»، «حصبه»، «باکتری پروتئوس» باشند و مصرف آنها ممکن است در نهایت به مسمومیت ختم شود؛ بنابراین خوردن این تخم مرغ‌ها را متوقف کنید.

بیشتر بخوانید

خواص خربزه درختی یا «پاپایا» که احتمالا چیزی از آن نمی‌دانید

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تخم مرغ ارزش غذایی نوع تخم مرغ تخم مرغ تخم مرغ ها باکتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۸۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت

گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو» ژاپن می‌گویند باکتری‌هایی که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند هم در ژاپن و هم در خارج از کشور به یک مشکل جدی تبدیل شده‌اند.

متخصصان می‌گویند باکتری‌های مقاوم به دارو به دلیل استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها به طور فزاینده‌ای شیوع پیدا می‌کنند از جمله در بیمارانی که مصرف داروها را بدون در نظر گرفتن دستورالعمل تجویز شده توسط پزشک متوقف می‌کنند در حالی که میکروب‌ها در بدن آنها باقی می‌مانند.

تمرکز تحقیقات این گروه بر کلون E.coli ST۱۳۱ بود که مقاومت آنتی‌بیوتیکی بالایی دارد.

طی این مطالعه، ST۱۳۱ را از نمونه‌های آب دریاچه و رودخانه و همچنین مدفوع حیوانات در حیات وحش از جمله راکون‌ها و گوزن‌ها که در استان‌هایی از جمله «گیفو» و «شیگا» گرفته شده بود به مدت شش سال تا سال ۲۰۲۱ جدا کردند. سپس محققان ویژگی‌های ژنتیکی آن ها را تجزیه و تحلیل کردند.

آن ها همچنین ST۱۳۱ مشتق شده را که از نمونه‌های ادرار افراد در همان منطقه به دست می‌آمد، تجزیه و تحلیل کردند تا آن ها را با پس‌زمینه ژنتیکی نمونه‌های مشتق شده از محیط زیست مقایسه کنند.

آنالیزها حاکی از شباهت ژنتیکی نزدیک بین ST۱۳۱ انسان و محیط‌های آبی و حیات وحش است که نشان‌دهنده گسترش احتمالی باکتری از جامعه انسانی به محیط طبیعی است.

به گزارش شبکه تلویزیون ملی ژاپن (NHK)، این گروه می‌گوید این  نخستین‌بار در ژاپن است که گسترش باکتری‌های مقاوم به دارو بر اساس اطلاعات ژنتیکی آن ها نشان داده شده است.

این متخصصان همچنین هشدار می‌دهند اگر اقداماتی انجام نشود، باکتری‌های مقاوم به دارو می‌توانند بیشتر در طبیعت گسترش پیدا کنند و سپس از حیوانات به مردم بازگردند و سبب شیوع بیماری‌های عفونی جدید شوند.

ساتو تویوتاکا، دانشیارِ دانشکده تحصیلات تکمیلی دامپزشکی دانشگاه هوکایدو در این باره گفت که در مطالعات آتی می‌خواهد شناسایی کند چگونه باکتری‌های مقاوم به دارو از مردم به طبیعت پخش می‌شوند و چگونه می‌شود از گسترش آن ها جلوگیری کرد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بیانیه‌های پیشین خود بارها تاکید کرده است مقاومت ضدمیکروبی یکی از مهمترین تهدیدات بهداشت عمومی و توسعه جهانی است.

این سازمان و دیگر نهادهای بهداشتی می‌گویند باکتری‌های مقاوم به ضدمیکروب‌ها مسئول حدود ۱.۲۷ میلیون مرگ و میر جهانی در سال ۲۰۱۹ بوده‌اند و اگر تدابیری اتخاذ نشود، ممکن است تا سال ۲۰۵۰ موجب مرگ ۱۰ میلیون نفر در سال شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • قیمت تخم مرغ چند شد؟ +جدول
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل