Web Analytics Made Easy - Statcounter

سولماز پیری با بیان اینکه هر عارضه‌ای در رحم به سرطان منجر نمی‌شود، گفت: آزمایشات به موقع می‌تواند در کاهش ابتلا به سرطان رحم و سرطان دهانه رحم تاثیر گذار باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هفته سلامت زنان بهانه‌ای برای بهان دادن به وضعیت آنان است. امروزه سرطان رحم، سرطان دهانه رحم، سرطان سینه و سرطان تخمدان از جمله سرطان‌های شایع در بین زنان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند با آزمایشات به موقع، تغییر سبک زندگی، تغذیه مناسب و ورزش می‌توان نرخ ابتلا به انواع بیماری‌ها را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

لزوم انجام سالانه آزمایش پاپ اسمیر برای زنان متاهل

سولماز پیری، فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان (پریناتولوژی) درباره سرطان رحم و بیماری‌های شایع در بین زنان به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: در بین زنان با سرطان دهانه رحم و سرطان پوشش داخلی رحم مواجه هستیم.  ویروس HPV عامل بروز بیش از 95 درصد سرطان دهانه رحم است. در تمامی زنان متاهل و با گذشت یک سال از زمان ازدواج‌شان غربالگری این نوع سرطان توصیه می‌شود.

او افزود: غربالگری هم از طریق پاپ اسمیر به دو روش نمونه‌برداری از دهانه رحم بر روی لام شیشه‌ای انجام می‌شود. در این آزمایش فعالیت سلول‌های پیش سرطانی مشخص می‌شود. این روش باید سالانه انجام شود.

این فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان ادامه داد: یک نوع دیگر آزمایش پاپ اسمیر نیز به این شکل است که در یک نمونه دیگر محلول مایع گرفته می‌شود. در این نمونه با استفاده از یک برس پلاستیکی نمونه دهانه رحم گرفته و در محلول قرار می‌گیرد. این روش دقیق است و هر سه سال می‌توان آن را تکرار کرد.

ابتلا به سرطان رحم به یکباره نیست

پیری درباره شیوع سرطان دهانه رحم در بین زنان تاکید کرد: زنان باید بدانند که فرد به یک باره به سرطان دچار نمی‌شود، بلکه ابتلا به شکل تدریجی است. در ابتدای بروز  بیماری تغییرات در رحم بروز می‌کند و  بعد از گذشت چند سال از این تغییرات فرد به سرطان مبتلا می‌شود. البته بروز این امر نیازمند بررسی‌های تخصصی است.

فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان افزود: باید ویروس آزمایش شود. بیشتر از 90 درصد سرطان‌های دهانه رحم در اثر  ویروس HPV بروز می‌کند. خوشبختانه آزمایشات برای این ویروس وجود دارد. در صورت تغییرات در ویروس باید تست ویروس انجام دهند، چون ویروس‌ها به چندین نوع گروه‌بندی می‌شوند.

او تصریح کرد: برخی از ویروس‌ها جزو گروه‌های کم خطر و برخی دیگر جزو ویروس‌های پرخطر هستند و در صورت عدم درمان به سرطان منجر می‌شود. اگر تشخیص داده شود که جزو گروه‌های پرخطر است برای این زنان باید فلوروسکوپی انجام شود و در این آزمایش اگر نقاط مشترکی در دهانه رحم وجود داشته باشد از آن نمونه‌گیری بافتی انجام می‌شود.

آزمایش پاپ اسمیر در چه شرایطی توصیه می‌شود؟

پیری افزود: وجود ویروس در بدن یک زن نشان دهنده سرطان نیست. این مقوله نیازمند بررسی ویروس است. نکات مهم دیگری نیز این است که تمامی ویروس‌ها منجر به سرطان نمی‌شوند.

او ادامه داد: برای مثال شاید تست ویروسی یک فرد منفی باشد، اما باز هم باید آزمایش پاپ اسمیر انجام شود. در برخی مواقع سرطان دهانه رحم با سلول‌های ترشحی منشا می‌شود. شاید این علائم در هر فردی مشاهده شود. این بیماری قابل تشخیص است و توصیه می شود زنان باید به غربالگری به موقع توجه داشته باشند.

تزریق یک واکسن برای مصونیت در برابر سرطان دهانه رحم

این فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان با بیان اینکه سرطان دهانه رحم به‌دلیل ویروس ایجاد می‌شود، گفت: برای مقابله با این ویروس واکسنی با عنوان گارداسیل وجود دارد. زنان و مردان مجرد نیز می‌توانند از سن 9 سالگی به بعد  آن را تزریق کنند.

پیری درباره میزان تزریق این واکسن افزود: دوز واکسن وابسته به سن افراد تزریق می‌شود. این ویروس از طریق مقاربت منتقل می‌شود. به همین دلیل است که هر دو جنس باید این واکسن را تزریق کرد.

به گفته او در تمامی کشورهای دنیا تزریق این واکسن در واکسیناسیون کشوری قرار دارد.

سرطان اندومتر در چه مواقعی نگران کننده است

فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان درباره سرطان اندومتر گفت: این سرطان در پوشش حفره داخلی رحم در زنانی که عادت‌های ماهانه مرتب داشته و یائسه نشدند چندان نگران کننده نیست اما در صورتی که فرد  عادت‌های ماهانه نامرتب داشته یا در بین هر پریود خونریزی‌های نامرتب داشته باشد، اولین اقدام انجام سونوگرافی از طریق واژینال بعد از اتمام دوره عادت ماهانه است.

پیری افزود: فرد به یکباره به سرطان اندومتر مبتلا نمی‌شود، بلکه برای زنان زیر 35 سال نمونه‌برداری سرپایی انجام می‌شود. در زنان بالای 35 سال هم نمونه‌برداری کامل انجام می‌شود. در این روند بافت‌های ضخیم شده به پاتولوژی ارسال و بر اساس جواب آزمایش اقدامات درمانی انجام می‌شود.

در بیماری‌های رحم نیازی به برداشتن عضو نیست

این فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان با بیان اینکه امروزه عده اندکی از بیماران نیاز به برداشتن رحم دارند، تاکید کرد: در اغلب موارد می‌توان از طریق دارو پیشگیری و درمان کرد. البته اگر تشخیص سرطان آندومتر باشد توصیه به برداشتن رحم می‌شود.

//انتهای پیام: 5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سرطان دهانه رحم زهرا سلیمانی سرطان رحم واکسن گارداسیل آزمایش پاپ اسمیر سرطان دهانه رحم انجام می شود بین زنان سرطان رحم ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۸۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد

 قولنج به انسداد روده و عدم عبور مواد غذایی می گویند که علائم و علل گوناگونی دارد . در این بیماری به علت های مختلف راه فضولات تنگ و بسته می شود و مدفوع به سختی و با درد عبور می کند و فرد دچار درد در اطراف ناف ، استفراغ ، قرقر شکم ، یبوست و عدم اجابت مزاج و عدم دفع گازو …. می شود.

به گزارش سرگرمی روز، در این بخش شما را با علل ، علائم و درمان قولنج شکم در طب سنتی آشنا خواهیم کرد.

علت قولنج شکم :

۱. حبس شدن مقداری از محتویات داخل روده که به دلایل زیر به وجود می آید :

تجمع و خشک شدن محتویات روده و انسداد آن به علت حرارت زیاد داخل روده

کندی حرکات روده و تجمع مواد و انسداد روده به دلیل سردی مزاج روده ها

خشکی و حبس شدن مواد داخل روده و انسداد آن به علت کمبود ترشحات روده و کمی رطوبات و مایعات داخل روده

۲. وجود غده درون روده که موجب انسداد روده و عدم عبور طبیعی مواد از داخل آن می شود.

۳. ورم های گرم مزاج یا سردمزاج که بخشی از روده را در بر می گیرد و سبب عدم عبور راحت مواد از داخل روده می شود.

۴. جمع شدن گاز در بخشی از روده و خارج نشدن و جابجایی گازها موجب قولنج ریحی روده می شود.

۵. تجمع انگل ها درون بخشی از روده و یا کل آن سبب قولنج روده می شود.

۶. جابجایی و پیچش روده و سوار شدن قسمتی از روده بر روی قسمت دیگر موجب قولنج التوایی می شود.

۷. مصرف مواد غذایی دیر هضم مثل تخم مرغ فراوان ، به خام ،کشک ، نان های خمیر سبب انسداد روده و ایجاد قولنج می شود.

برخی دیگر از علل قولنج عبارتند از:

سرطان کولون

پرخوری یا سوء هاضمه

سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا

بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی

ویروس شکمی

اسهال یا یبوست

عادت ماهیانه

حاملگی خارج رحمی

آپاندیسیت

علایم قولنج

درد شدید شکم

عدم اجابت مزاج

سفت شدن شکم

نفخ نمودن شکم

حالت تهوع و استفراغ

سردی مزاج

حالت تهوع و استفراغ

چه زمانی باید نگران قولنج شوید؟

قولنج هایی که بیشتر از ۲۴ ساعت طول بکشند.

همراه با تب باشد.

در صورت استراحت کافی نیز احساس خستگی و ناتوانی و بی انرژی بودن داشته باشد.

در مدفوع خون وجود داشته باشد.

الگوهای دفع مثلا سایز مدفوع تغییر نماید.

فرد دچار کم خونی یا کاهش تعداد گلبول های قرمز خون باشد.

وزن بی دلیل، کاهش یابد.

راههای درمان قولنج از نظر متخصصان طب سنتی

در ادامه ی بخش به روش های خانگی و گیاهی که اکثر متخصصان طب سنتی برای رفع قولنج پیشنهاد می دهند پرداخته ایم که شامل:

کاسنی

خوردن کاسنی تازه و مصرف کاسنی آسیاب شده برای درمان بیماری قولنج بسیار موثر است. در روایتی آمده است که :کسی که بخوابد و در درون او هفت برگ کاسنی باشد در آن شب از بیماری قولنج در امان است انشاءالله.یک قاشق غذا خوری یا مربا خوری از آسیاب شده ی کاسنی شامل هفت برگ می شود.

زردک

مصرف زردک ، برای درمان بیماری قولنج بسیار مفید است.

خرما

مصرف هفت دانه خرما هنگام خواب بیماری قولنج را درمان می کند و کرم های شکم را می کشد.

نمک

مصرف نمک دریا در اول و آخر غذا طبق دستور طب اسلامی از بیماری قولنج شما را ایمن می کند.

انجیر

خوردن انجیر سبب ایمنی از بیماری قولنج می شود. خوردن انجیر در روز وشب ، انسداد روده را نرم می کند و روده بزرگ که بر اثر قولنج بسته شده است را درمان می کند.

کدو تنبل

مصرف کدو تنبل برای مغز و درد قولنج مفید است.کدو را به شکل سویق می توان درست کرد. کدو ورق ورق بشود، خشک شود و آسیاب شود و تفت داده بشود. به همراه انجیر آسیاب شده و نمک و خرما و تخم زردک یا زردک خشک شده، به همراه کاسنی داروی ترکیبی برای بیماری قولنج می شود.

دارویی موثر برای درمان قولنج

برای درمان قولنج ، پنج مثقال تاجریزی (انگوله ) ، پنج مثقال گل ختمی یا تخم ختمی ، پنج مثقال بنفشه را با چهار مثقال مغز سیاه داخل میوه فلوس ، ده مثقال روغن بادام شیرین بجوشانید تا سه تا چهار لیوان آب داروی جوشیده باقی بماند ، سپس این دارو را صاف کرده و بعد از صاف کردن ، پنج مثقال صابون را پودر کرده در دو لیوان آب گرم حل کنید و با آب دارو مخلوط کنید و بیمار در دو نوبت تنقیه کند.

برای درمان قولنج بهتر است بیمار پس از انجام این عمل ، باید ده مثقال روغن بادام شیرین و سپس دو سه لیوان آب گرم میل نماید . بیمار باید یک مثقال مغز فلوس را با دو مثقال روغن بادام شیرین و مقداری آب گرم بنوشد.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان