Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر هشت‌بندی ۸۰۰۰ نفر جمعیت دارد و در چند کیلومتری شهرستان میناب واقع شده، اما این منطقه از مرکز درمانی محروم است و مردم برای درمان بیماری باید عازم شهر دیگری شوند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ * چند ماهی می‌شود که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده و هر روز شاهد مرگ چند صد نفر بر اثر ابتلا به این بیماری هستیم و با اینکه اطلاع رسانی‌های لازم در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا حدی صورت گرفته، اما همچنان این آمار در حال رشد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رشد تعداد مبتلایان به کرونا را نباید محدود به عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم کرد، چرا که مناطقی در کشورمان وجود دارند که با اینکه فاصله چندانی با مراکز استان‌ها و شهر‌های مهم ندارند، اما از کمترین امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار هستند و طبیعتا رشد میزان ابتلا به ویروس کرونا و یا هر ویروس دیگری در این مناطق، دور از ذهن نیست.
شهر هشت بندی یکی از این مناطق است و با اینکه در ۶۵ کیلومتری شهرستان میناب واقع شده و ۸۰۰۰ نفر جمعیت دارد، اما اهالی این شهر از نظر امکانات بهداشتی و درمانی در شرایط مطلوبی قرار ندارند و سال‌هاست که با این کمبود‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.
طبق شنیده‌ها، فقط دو مطب پزشکی شخصی در سطح این شهر که چند هزار نفر هم جمعیت دارد، پذیرای بیماران هستند و این مطب‌ها در اکثر اوقات شلوغ بوده و شرایط را برای درمان سخت کرده است. قاعدتا در وضعیت کنونی که با ویروس کرونا هم درگیر هستیم، این شرایط سخت‌تر از قبل هم شده و نیاز به رسیدگی جدی دارد.  


کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در شهر هشت بندی در حالی بیداد می‌کند که ساختمان مرکز بستر درمانی این منطقه در سال ۱۳۹۶ از سوی بنیاد علوی، با زیربنای یک هزار و ۳۰۰ متری و مساحت ۵۰۰۰ متری راه‌اندازی و احداث شده و هدف از آن، رفع نیاز‌های بهداشتی و درمانی اهالی این منطقه بوده است. از قرار معلوم، بنا بر این بوده بعد از ساخت و تکمیل این پروژه، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مسئولیت تجهیز و تامین نیروی انسانی این مرکز را برعهده گیرد و عملا فعالیت آن در فاصله زمانی کمی آغاز شود، اما اکنون با گذشت ۳ سال از راه‌اندازی این مرکز، هنوز خبری از بهره‌برداری از این مجموعه درمانی نیست.

بیشتر بخوانید:

مردم هشت بندی چشم انتظار یک مرکز درمانی! شهر هشت بندی همچنان فاقد مرکز بستر درمانی / وعده دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان محقق نشد   اینکه تعلل در بهره برداری از مرکز بستر درمان شهر هشت بندی به چه علت بوده، باید شفاف‌سازی شود و نیاز است که مسئولان پاسخگوی این مهم باشند، اما نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت است، این بوده که چطور می‌شود شهری با ۸۰۰۰ نفر جمعیت، فاقد مرکز درمانی باشد؟ آیا از نظر مسئولان، ساکنان چنین شهری هیچگاه بیمار نمی‌شوند که نیاز به مراجعه به مرکز درمانی داشته باشند و در واقع ضرورتی برای احداث مرکز درمانی در محل سکونتشان وجود داشته باشد؟    همه این‌ها در حالی است که سیدحسین داوودی، رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خردادماه ۱۳۹۶ در خصوص راه اندازی این مرکز می‌گوید: پس از ساخت و تکمیل این پروژه از سوی بنیاد علوی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص تجهیزات کامل و تامین نیروی انسانی مرکز اقدام خواهد کرد؛ ساخت این مرکز از مهمترین برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت در این منطقه است و قابل دسترس بودن خدمات برای مردم و جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های غیرضروری دو عاملی هستند که در این طرح به آن توجه شده است.     از قرار معلوم، بنا بر این بوده که در مرکز بستر درمان شهر هشت بندی، تمامی خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران ارائه شود و اکنون شاهدیم این مرکز حتی به بهره برداری نرسیده و عملا عزمی برای شروع به فعالیت آن از سوی مسئولان مربوطه دیده نمی‌شود. جالب آنجاست که هر بار که مردم و فعالان اجتماعی هرمزگان پیگیر این مسئله می‌شوند، برخی مسئولان دانشگاه از علت مجهز نشدن این مرکز از سال ۱۳۹۶ تاکنون، اظهار بی اطلاعی می‌کنند و می‌گویند که بیماران شهر هشت بندی برای درمان باید به مرکز بستر درمان شهر توکهور که در نزدیکی هشت بندی واقع شده، مراجعه کنند و در آن مرکز، از نظر تجهیزات و خدمات درمانی مشکلی وجود ندارد و این مرکز به صورت شبانه روزی فعال است و حتی بستری موقت هم دارد.
 گویا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با آوردن این دلایل، ضرورتی برای بهره برداری از مرکز بستر درمانی شهر هشت بندی نمی‌بینند.
محمود حسین پور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اواسط تیرماه ۱۳۹۹ در خصوص بهره برداری از این مرکز می‌گوید: بستر درمان واژه جدیدی است که بین خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارد. اگر مبنا را بر اساس خدمات بهداشتی تعریف کنیم، برای جمعیت ۸ هزار نفری هشت بندی، طبق استاندارد بایستی مرکز درمانی دو شیفته صبح و بعد از ظهر در این شهر فعالیت کند. اما با توجه به اینکه هشت بندی موقعیت ویژه‌ای دارد و جمعیت آن به صورت شناور در برخی از فصول سال بیشتر می‌شود، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصمیم گرفته برخی از خدماتش را به این شهر انتقال دهد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اواسط تیرماه ۱۳۹۹: تا قبل از شهریورماه، مرکز بستر درمان شهر هشت بندی را به بهره برداری می‌رسانیم و نیروی انسانی و تجهیزات این مرکز را تامین می‌کنیم.


به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در تلاشیم تا هفته دولت مرکز بستر درمان شهر هشت بندی را به بهره برداری برسانیم و نیروی انسانی و تجهیزات این مرکز را تامین کنیم و تا قبل از شهریور ۱۳۹۹ فعالیت این مرکز آغاز شود. نحوه فعال سازی این مرکز نیز در کمیته‌های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در حال بررسی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی وعده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره بهره برداری از مرکز بستر درمان شهر هشت بندی


بر اساس گفته‌های معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، این مرکز باید تا قبل از شهریورماه به بهره برداری می‌رسید، اما اکنون ۳۰ روز از مهرماه هم گذشته و هنوز خبری از بهره برداری از این مرکز درمانی نیست و به عبارتی، خلف وعده‌ای در این بخش صورت گرفته است.

 

فعال دانشجویی استان هرمزگان: هفته دولت آمد، ولی مرکز بستر درمانی شهر هشت بندی افتتاح نشد.

محمد تقوایی نژاد، فعال دانشجویی استان هرمزگان هم این موضوع را تایید کرده و در این باره می‌گوید: چند ماه پیش بود که با توجه به شیوع ویروس کرونا در استان هرمزگان و منطقه توکهور و هشت بندی، پیگیر راه اندازی مرکز بستر درمانی شدیم که سه سال از آماده سازی ساختمان آن می‌گذرد؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در برنامه خبری صدا و سیمای استان وعده افتتاح این مرکز را در هفته دولت داد. هفته دولت آمد، ولی مرکز بستر درمانی شهر هشت بندی افتتاح نشد.

بیشتر بخوانید:

هنوز خبری از تحقق وعده افتتاح مرکز بستر درمانی شهر هشت بندی هرمزگان نیست


به منظور پیگیری این مسئله به سراغ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان رفتیم و فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی این دانشگاه در این باره به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر درگیر ویروس کرونا هستیم و سعی در کمک به بیماران کرونایی و کنترل این ویروس داریم، تمامی تمرکزها روی این موضوع است. از سویی، بهره برداری از مرکز بستر درمان شهر هشت بندی تا حدی زمان‌بر است اما به هر حال پیگیر حل مسائل آن هستیم تا در اسرع وقت این مرکز راه اندازی شود.

 

گفتنی است، خبرگزاری دانشجو همچنان پیگیر حل مشکلات مردم شهر هشت بندی در زمینه کمبود امکانات بهداشتی و درمانی و بالاخص بهره‌برداری از مرکز بستر درمانی این شهر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شهر هشت بندی مناطق محروم هرمزگان منطقه محروم دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ویروس کرونا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بهره برداری از مرکز بستر درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان امکانات بهداشتی و درمانی بهره برداری نیروی انسانی مرکز درمانی ویروس کرونا راه اندازی هفته دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۸۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند

مدیرعامل موسسه محک با بیان اینکه از سال ۷۰ که این موسسه ایجاد شد تاکنون ۴۲هزار بیمار کودک سرطانی تشکیل پرونده داده اند، گفت:تا امروز ۱۶ هزار کودک سرطانی بهبودی پیدا کرده و به زندگی بازگشته اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری کنگره دوسالانه بین المللی آنکولوژی کودکان یادبود «پروانه وثوق» در بیمارستان فوق تخصصی درمان سرطان «محک» برگزار شد.

هادی موسی خانی، فوق تخصص آنکلوژی در این نشست بیان داشت:۲۰درصد کودکان سرطانی کشور در بیمارستان محک تحت درمان قرار می‌گیرد و شایع‌ترین سرطان در کودکان سرطان خون و پس از آن تومور مغزی است.

وی ادامه داد:درمان آنکولوژی به یک کار تیمی نیاز دارد. در محک به این موضوع توجه خاصی دارد. استید این بیمارستان سابقه هیات علمی دانشگاه دارند و همه آنکولوژیست‌ها آرزوی کار کردن در محک را دارند.

آراسب احمدیان، مدیر عامل موسسه خیریه درمان کودکان سرطانی محک با بیان اینکه درمان کودکان سرطانی در محک رایگان است؛ ضمن اینکه حمایت‌های لازم در طول بیماری کودک نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در محک یک پلن درمانی یکپارچه در درمان بیماران سرطانی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ هزار کودکان سرطانی به زندگی طبیعی خود بازگشتند، خاطرنشان کرد:از ابتدای تأسیس محک از سال ۷۰ بالغ بر ۴۲ هزار بیمار کودک سرطانی تشکیل پرونده داده اند.

وی با بیان اینکه محک ۳۰سال پیش با هدف درمان کودکان سرطانی ایجاد شده، افزود: مجوز مرکز تحقیقات سرطان در محک گرفته شده تا پروتکل‌های درمانی کامل شود.

احمدیان تاکید کرد:خیرین هزینه‌های درمانی در محک را تامین می‌کنند؛ ضمن اینکه محک از نظر علمی و تخصصی با بیمارستان‌های خارج کشور ارتباط دارد؛ از جمله پزشکان ایرانی خارج از کشور.

دانشگری، معاون درمان بیمارستان محک تصریح کرد:این کنگره ۲۶لغایت ۲۸ اردیبهشت برگزار می‌شود و اساتید خارجی و داخلی در این کنگره شرکت می‌کنند و امتیاز باز آموزی دارد.

وی ادامه داد:یکی از نیاز‌های همیشگی رسیدن به درمان‌های روز دنیا در درمان سرطان است؛ باتوجه به اینکه محک بیشترین بیماران کودک سرطانی را در تومور‌های مغزی دارد.

وی متذکر شد:محیط، ژنتیک و وراثت از جمله علل بروز سرطان در کودکان است؛ در نتیجه اینکه بیماری صعب العلاج گفته می‌شود به دلیل نامشخص بودن علت بیماری است.

دانشگری خاطرنشان کرد:در بیمارستان محک کودکان تا ۱۸سال مبتلا را درمان می‌کنیم و سرطان خون و لنفوم شایع‌ترین سرطان در بین کودکان است.

وی گفت:در ایران و محک ۶۵تا ۷۰ درصد کودکان سرطانی درمان می‌شوند

میترا قالیبافان آنکولوژیست ابراز کرد:تومور‌های مغزی اولین علت مرگ در سرطان‌های کودکان است.

وی ادامه داد:تومور‌های کودکان با تومور‌های بزرگسالان متفاوت است؛ در نتیجه برخورد تیم درمان با کودک سرطانی باید متفاوت باشد.

قالیبافیان خاطرنشان کرد:هدف اول این کنگره این است که تومور‌های مغزی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؛ نحو برخورد با این کودکان نیز متفاوت است و سوم اینکه این کودکان نیازمند بازتوانی دارند و باید برای این بیماران فکری شود.

وی تصریح کرد:زمان بقای کودکان مبتلا به تومور سرطانی به زمان مراجعه به پزشک بستگی دارد. کودکان به عوارض درمان بیماری سرطان نسبت به بزرگتر‌ها حساس‌تر هستند. جراحی، شیمی درمانی و رادیو تراپی سه روش درمانی در کودکان سرطانی است.

این آنکولوژیست زمان بقای یک کودک سرطانی را به میزان توانایی بدن کودک در مقابله با روش‌های درمانی برشمرد و گفت:در برخی کودکان پس از ۵سال درمان کاملا بهبودی حاصل می‌شود.

وثوق جراح اطفال بیان داشت:پیگیری درمان کودکان در محک تا ۱۸ سالگی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در دنیا یک درصد سرطان‌ها کودکان را شامل می‌شود، گفت:سالانه هزار تا ۱۵۰۰ مورد جدید از کودک سرطانی در ایران شناسایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۱۰ پروژه درمانی امروز در خراسان شمالی به بهره‌برداری رسید
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • کمک هزینه ۱۸ میلیاردی برای درمان مددجویان کمیته امداد هرمزگان
  • بهره‌برداری از طرح بهداشتی و درمانی در اسفراین
  • آغاز ساخت دو طرح راهسازی در بندرعباس
  • عملیات اجرایی زیرگذر پرتردد سرخون آغاز شد
  • عملیات احداث زیرگذر روستای سرخون آغاز شد
  • بهره‌مندی بیش از ۶۰۰ نفر در مانور تیم‌های درمان اضطراری هلال احمر
  • احداث مرکز بستر درمانی شهر مارگون به همت خیر لبنانی
  • ‌ بهره‌برداری از ۳۶ پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس