Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@05:45:59 GMT

ایثار طلاب جهادی لامرد در غسل و تدفین اموات کرونایی

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۱۱۸۳

ایثار طلاب جهادی لامرد در غسل و تدفین اموات کرونایی

به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، رهبر معظم انقلاب در همان روزهای اول شیوع این بیماری و مرگ عده‌ای از هموطنانمان در استفتائی درباره انجام غسل و کفن بر میتی که بر اثر ویروس کرونا فوت کرده است، فرمودند: «مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‌شود، بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی، هرچند با صرف هزینه، باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به‌ صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به‌ ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و هرچند از روی لباس کفن کرده و دفن کنند.»

با شیوع ویروس منحوس کرونا و فوت عده بسیاری از هموطنان‌مان، جمع زیادی از طلبه‌های سراسر کشور در قالب گروه‌های جهادی آمادۀ غسل، کفن، اقامۀ نماز و تدفین اموات کرونایی شدند؛ کاری که شاید بسیاری از افراد در این روزها از انجام آن ابا داشتند.

در شهرستان لامرد نیز طلاب جهادی، بدون هیچ گونه چشمداشتی و حتی دریافت یک ریال از روز نخست که شهرستان لامرد فوتی کرونایی داشت و در اوج گرمای بالای ۵۰ درجه خرداد، تیر و مرداد غسل، کفن، اقامۀ نماز و تدفین اموات کرونایی را انجام دادند.

این حس مردم‌دوستی طلاب برادر و خواهر لامردی در تغسیل اموات کرونایی آن هم در گرمای ۵۰ درجه لامرد که تا به امروز نیز همچنان کولرهای گازی و اسپلیت‌های اماکن و منازل روشن است، در حالی که در موقع تغسیل اموات کرونایی در غسالخانه های لامرد می بایست تمامی کولرها و تهویه ها به مدت چندین ساعت خاموش باشد بار دیگر موجب افتخار آفرینی طلاب و روحانیون و ایثار ارزشمند این عزیزان شد.

در میان همه اموات کرونایی که تغسیل دادیم، واقعا برایمان تلخ و سخت بود هنگامی که جانبازان دفاع مقدس غسل می دادیم، بدن‌هایی که سالها رنج کشیده جنگ بود و هنوز جای ترکش روی بدن این اسطوره‌های صبر و ایثار باقی مانده بود

مدیر حوزه علمیه رضویه لامرد که از همان روز اول تاکنون به همراه دیگر دوستان طلبه جهادی خود و به عنوان یک فرمانده جهادی طلاب به میدان آمد تا نه تنها قدمی برای تسلای خاطر خانواده های متوفی برداشته باشند بلکه به دغدغه های ایجاد شده در خصوص تغسیل، تدفین و تشییع اموات کرونایی نیز در لامرد پایان دهند.

 حجت الاسلام سیدمحمدجواد اسدی در گفت و گو با خبرنگار فارس در لامرد با بیان اینکه با ابلاغ رسمی رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورود طلاب و روحانیون در تغسیل و تدفین اموات کرونایی، برای این موضوع آمادگی کامل در شهرستان لامرد داشتیم، اظهارداشت: تقریبا از خردادماه شیوع بیماری کرونا در لامرد اتفاق افتاد و طلاب برادر و خواهر به صورت جهادی و هیچ گونه چشم داشتی، تغسیل و اقامه نماز و تدفین اموات کرونایی را انجام می دادند.

وی افزود: با پوشیدن لباس های مخصوص و ماسک و دستکش توسط طلاب که باید تمامی راه های نفوذ در موقع تغسیل اموات کرونایی بسته می شد، آن هم در گرمای بیش از ۵۰ درجه لامرد که باید کولرها و تهویه‌های غسالخانه هم خاموش می شد، در آن شرایط تا ساق پای ما عرق می آمد.

حجت الاسلام اسدی با اشاره به اینکه یکی از نکات ارزشمند در شهرستان لامرد خیریه بودن غسالخانه ها است گفت: دراین شهرستان تمامی آرامستان ها و غسالخانه ها خیریه و مردمی است و بدون حمایت دولتی اداره می شود که بسیار هم تمیز و از نظر امکانات نیز همه چیز وجود دارد.

با پوشیدن لباس های مخصوص، ماسک و دستکش توسط طلاب که باید تمام راه‌های نفوذ در موقع تغسیل اموات کرونایی بسته می شد، در گرمای بیش از ۵۰ درجه لامرد که در آن شرایط باید کولرها و تهویه‌های غسالخانه هم خاموش می شد

مدیرحوزه علمیه رضویه لامرد ادامه داد: طلاب جهادی لامرد در موقع تغسیل اموات کرونایی بدون هیچ گونه استرسی مشغول تغسیل و گفتن ذکر و صلوات بودند.

وی بیان داشت: در میان همه اموات کرونایی که تغسیل دادیم، واقعا برایمان تلخ و سخت بود موقعی که جانبازان هشت سال دفاع مقدس غسل می دادیم، بدن هایی که سال ها رنج کشیده جنگ بود و هنوز جای ترکش روی بدن های این اسطوره های صبر و ایثار باقی مانده بود و یا جوانانی که هنوز عمری از بهار زندگی آنان نگذشته بود و دارای فرزند کوچک بودند.

غسل اموات کرونایی تا ۴ هم طول می کشید

یعقوب رضایی کارشناس تیم واکنش سریع مبارزه با کرونا شبکه بهداشت و درمان لامرد که در تمامی موارد غسل و تدفین اموات کرونایی در لامرد حضور داشته نیز گفت: طلاب برادر و خواهر از ابتدای اینکه که در شهرستان لامرد اولین مورد فوتی براثر کرونا اعلام شد، حضور مستمر و فعال جهادی داشتند.

وی افزود: شرایط تغسیل و تدفین اموات کرونایی عادی نیست و در هنگام تغسیل هیچ گونه سیستم تهویه ای نباید روشن باشد به همین دلیل در تابستان طلاب جهادی که بدون هیچ گونه چشم داشتی حضور پیدا می کردند براثر گرمای زیاد هوا بسیار اذیت شدند.

گاهی طلاب جهادی تا ۴ ساعت نیز بر اثر خونریزی که فرد فوتی پیدا می نمود، در آن اوج گرما در غسالخانه حضور داشتند

رضایی خاطرنشان کرد: برای غسل ۴۳ مورد قطعی و مشکوک به کرونا که تاکنون در لامرد فوت شده اند، گاهی طلاب جهادی تا ۴ ساعت نیز بر اثر خونریزی که فرد فوتی پیدا می نمود، در آن اوج گرما در غسالخانه حضور داشتند.

مسوول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان لامرد تصریح کرد: حتی طلاب جهادی در یک روز ۳ فوتی کرونا نیز تغسیل و تدفین آنان انجام دهند.

وی ادامه داد: در اکثر مواقع تا ساعت ۱ شب، ۳ ظهر و در اوج گرما و حتی در ۶ صبح نیز اتفاق افتاد که طلاب جهادی در غسالخانه و آرمستان ها حضور داشتند.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: لامرد غسل اموات کرونایی رهبر معظم انقلاب طلاب روحانیون جهادی تدفین اموات کرونایی شهرستان لامرد طلاب جهادی هیچ گونه ۵۰ درجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۱۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

امین علیمرادپور بخشدار اشکنان اظهار کرد: امروز پنج شنبه با اطلاع رسانی دهیاری و شورای اسلامی روستای لاورخشت مبنی بر آتش سوزی در نخیلات منطقه گردشگری تنگ خور در روستای لاورخشت بخش اشکنان شهرستان لامرد، ۲ گروه از آتش نشانی شهرداری اشکنان و منطقه ویژه انرژی بر لامرد به محل حادثه اعزام شدند.

او گفت: در این حادثه، ۲۰۰ اصله نخل در آتش سوخت و به بخشی از درختان و درختچه‌های جنگلی این منطقه گردشگری آسیب جدی وارد شد.

علیمرادپور تصریح کرد: بر اساس تحقیقات میدانی و صحبت‌های ساکنان این منطقه علت آتش سوزی در مرحله نخست، سهل انگاری نیروی انسانی عامل آتش سوزی اعلام شد که عمدی یا سهوی بودن آن در دست بررسی است.

بخشدار اشکنان با توصیه به شهروندان بیان کرد: در صورت وقوع چنین حوادثی به ستاد مدیریت بحران یا آتش نشانی اطلاع رسانی کنند.

روستای لاورخشت و منطقه گردشگری تنگ خور در ۲۰ کیلومتری مرکز بخش اشکنان قرار دارد.

بخش اشکنان در ۳۵ کیلومتری شهرستان لامرد است و لامرد در جنوبی‌ترین نقطه از فارس و ۳۶۵ کیلومتری شیراز واقع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تصادف زنجیره‌ای در جاده مُهر _ لامرد
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت
  • آتش سوزی ۲۰۰ اصله نخل در اشکنان لامرد
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا
  • علم الهدی: دشمنان اسلام چشم به ولایت معصوم دارند
  • علم الهدی: دشمنان اسلام از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند
  • تغسیل اموات کنار آب‌انبار شیخ در طرشت
  • قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۶ شهید گمنام در پایتخت