Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، گوشت یکی از مهم‌ترین منابع پروتئین حیوانی و از ضروریات سبد تغذیه خانوارها بشمار می‌آید است، غنی بودن گوشت از پروتئین‌های ارزشمند و همچنین مواد معدنی بخصوص ویتامین‌های گروه B و هیدرات کربن نشان دهنده ارزش و اهمیت این فراورده مهم در تغذیه انسان است.

البته با توجه به نظرات پزشکان، گوشت قرمز به علت دارابودن اسیدهای چرب اشباع و بالابردن کلسترول خون در صورت مصرف زیاد عوارض جدی برای انسان ایجاد می‌کند بنابراین تعادل در مصرف آن توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف سرانه گوشت به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین این عوامل درآمد سرانه و عادات غذاخوردن ملل است، مذهب عامل مهمی دیگر در مصرف گوشت در برخی‌ کشورها مانند هندوستان و کشورهای اسلامی است، مصرف سرانه گوشت قرمز در ایران طبق برآورد کارشناسان در حدود ۱۴ ـ ۱۳ کیلوگرم است.

تولید سالانه ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور 

بنا به گفته حسن عباسی‌معروفان مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام؛ سالانه ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود، اما نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز اعم از گوساله و گوسفندی ۹۰۰ هزار تن است.

این میزان تولید و مصرف گوشت قرمز در کشور بیانگر این است که کشور در مواقع افزایش مصرف، با کمبود۴۰ تا ۵۰ هزار تن گوشت روبرو است و طبق معمول این کسری سالانه باید از محل واردات تامین شود.

افزایش تولید گوشت قرمز با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور به همت دامداران و در سایه حمایت دولتمردان و متولیان این حوزه می‌تواند تمامی ذخایر استراتژیک گوشت قرمز از منابع داخلی را تامین و واردات گوشت را به صفر برساند.

نقش کردستان در پازل تولید

استان کردستان سرزمینی تاریخی از نظر دامپروری و کشاورزی است و همواره به عنوان یکی از استان‌های مستعد در زمینه دامپروری با داشتن ظرفیت‌های بالا مورد توجه بوده است. کردستان از دیرباز تاکنون یکی از قطب‌های دامپروری در کشور بوده به گونه‌ای که زمینه و بسترهای لازم از  جمله قابلیت مطلوب استان در تولید علوفه مرتعی و وجود زمین‌های زراعی با پتانسیل‌های قابل توجه در تولید ذرت علوفه‌ای، یونجه و سایر مواد مورد نیاز دام در دشت‌های قروه و دهگلان به عنوان قطب‌های تولید علوفه در منطقه غرب کشور زمینه را برای توسعه بیشتر صنعت دامپروری در کردستان کاملا ایجاد کرده است.

کردستان پیشران تولید گوشت قرمز

این ظرفیت‌ها از نگاه متولیان امر مخفی نمانده و در همین راستا اجرای طرح پیشران گوشت‌ قرمز به عنوان یکی از طرح‌های توسعه صنعت کشاورزی در این استان مورد توجه قرار گرفته و طی سال‌های اخیر اجرای این مهم دنبال شده است.

افزایش 40 هزار تنی تولید گوشت قرمز در کردستان

محمدفرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این باره می‌‌گوید: افزایش تولید گوشت قرمز از ۲۷ هزار تن به ۴۰ هزار تن در سال طی یک برنامه ۵ ساله یکی از طرح‌های پیشران جهاد کشاورزی کردستان است.

وی با بیان اینکه این طرح بعد از طی مراحل مختلفی در داخل و خارج استان تصویب و وارد فاز اجرا شد، گفت: افزایش تولید گوشت قرمز از 27 هزار تن به 40 هزار تن در بازه زمانی 5 ساله در قالب این طرح دنبال می‌شود.

تحقق 11.5 درصدی افزایش تولید گوشت قرمز در کردستان

سپری خاطرنشان کرد: به دنبال آغاز اجرای طرح پیشران افزایش 13 هزار تنی گوشت قرمز در استان، سال گذشته یک ‌هزار و500 تن از این برنامه شامل 11.5 درصد محقق شد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، این طرح جدای از افزایش 13 هزار تن تولید گوشت قرمز، برای7 هزار و 629 نفر شغل جدید ایجاد کرده و اشتغال 15 هزار بهره‌بردار دامی استان را هم تثبیت می‌کند.

وی تصریح کرد: ۹ پروژه زیربخشی برای این طرح دربرنامه عملیاتی سال گذشته تعریف شده است که به واسطه پیگیری‌های مختلف باوجود عدم تامین 100 درصدی اعتبارات 68 درصد اهداف پروژه در سال اول تحقق پیدا کرده است.

۹ پروژه زیربخشی برای اجرای طرح افزایش تولید گوشت دربرنامه عملیاتی سال گذشته تعریف شده است 

 

وی عنوان کرد: افرادی که در استان دامداری صنعتی و نیمه صنعتی دارند تعدادشان زیاد نیست در حال حاضر 42 هزار راس پرواربندی بره،  24 هزار راس پرواربندی گوساله و در زمینه گوسفندداری داشتی حدود 300 واحد به ظرفیت 7 هزار راس در قالب طرح‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی ظرفیت‌سازی صورت گرفته است و بقیه هم در قالب دامداری‌های روستایی انجام می‌شود.

ایجاد چندین طرح بزرگ پرواربندی در کردستان

سیداحمد ذکریایی‌نژاد معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان هم در مورد صنعت دامداری در کردستان می‌گوید: دامداری در استان در سه سطح دامداری صنعتی، دامداری نیمه‌صنعتی و دامداری روستایی طبقه‌بندی می‌شود.

وی افزود: جمعیت دامی در طول سال تغییر می‌کند براساس آمارهایی که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است در فصل بهار که بیشترین جمعیت دام را داریم مخصوصا در دام سبک حدود یک میلیون و 800 هزار راس الی 2 میلیون راس دام سبک در استان وجود دارد اما در فصل پاییز این مقدار کاهش پیدا کرده و به حدود یک میلیون و 500 هزار راس می‌رسد.

به گفته وی، یک هزار و 225 گاوداری،‌  551 واحد پرواربندی گوساله به ظرفیت 24 هزار راس، 368 واحد پرواربندی بره با ظرفیت 42 هزار راس و حدود 600 واحد گوسفندداری داشتی به ظرفیت 40 هزار راس بصورت صنعتی و نیمه صنعتی در استان وجود دارد.

ذکریایی‌نژاد خاطرنشان کرد: ایجاد گاوداری 1000 راسی در مریوان و بانه، طرح پرواربندی 5 هزار راسی در مریوان و گاوداری‌های 500 راسی زیادی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی طی سال‌های اخیر در استان کار خود را شروع کرده‌اند اجرای طرح گاوداری 2500 راسی قروه و گاوداری 3 هزار راسی در دهگلان از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است.

وی تصریح کرد: 113 هزار نفر براساس آماری که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند که 80 هزار نفر از این میزان در کنار کشاورزی دامداری هم می‌کنند.

 80 هزار نفر در استان کردستان در کنار کشاورزی دامداری می‌کنند

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: ظرفیت‌های قابل توجه استان در زمینه دامپروری موجب شد در سال 97 با حمایت‌های مجموعه مسئولین استان و جهاد کشاورزی سه طرح با عنوان طرح‌های پیشران در بخش کشاورزی تعریف شد که یکی از این طرح افزایش تولید گوشت قرمز در یک برنامه 5 ساله است.

وی گفت: طرحی که تقریبا از سال 98 وارد فاز اجرای شد و قطعا اجرای کامل آن می‌تواند تحولات قابل توجهی در بخش دامداری استان و تامین گوشت مورد نیاز کشور ایجاد کند.

وی افزود: ایجاد گاوداری‌های بزرگ، ایجاد پروار بندی بره و گوساله، وارد کردن نژادهای خارجی دام سبک که با منطقه ما سازگاری داشته باشند و تولید شیر،گوشت و زایش آنها بیشتر از نژادهای محلی است از تاثیرات مثبت اجرای طرح پیشران گوشت قرمز در کردستان است.

همه چیز در مورد اجرای طرح پیشران گوشت قرمز

مدیرطرح افزایش تولید گوشت جهاد کشاورزی استان کردستان هم در این باره می‌گوید: طرح پیشران افزایش گوشت قرمز در استان کردستان با 9 پروژه شامل 4 پروژه توسعه‌ای و 5 پروژه ایجادی در بازه زمانی 5 ساله اجرا می‌شود.

محمدی عنوان کرد: افزایش ۱۳ هزار تن گوشت قرمز از سال گذشته به عنوان نخستین سال اجرای این طرح در استان کلید خورد و خوشبختانه براساس یک برنامه‌ریزی مدون و با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که انجام شد موفق عمل کردیم.

افزایش ۱۳ هزار تن گوشت قرمز از سال گذشته به عنوان نخستین سال اجرای این طرح در استان کلید خورد

 

وی گفت: طی این مدت ظرفیت تولید گوشت قرمز استان از 27 هزار و 700 تن به 29 هزار و 200 تن رسید.

محمدی افزود: در نخستین سال اجرای این طرح با پرداخت 170 میلیارد ریال تسهیلات ضمن افزایش یک‌هزار500 تن به ظرفیت تولید گوشت قرمز و 5 هزار تن به ظرفیت تولید شیر خام استان 78 درصد برنامه تثبیت شغل و 20 درصد از ایجاد شغل برابر با 298 نفر از یک‌هزار 533 نفر محقق شد.

وی اظهار کرد: امسال با عنوان سال جهش تولیدی از سوی مقام معظم رهبری نام گذاری شده است تمام توان خود را برای تحقق اهداف در این حوزه به کار گرفته ایم.

در شرایط اقتصاد امروز و تحریم‌های داخلی با وجود این که با افزایش قیمت نهاده‌های دامی روبرو هستیم اما  افزایش تولید موجب شده عرضه و تقاضا گوشت در جامعه برابر باشد و افزایش چندانی در قیمت گوشت نداشته باشیم.

تولیدکنندگان چه می‌گویند

این توان و ظرفیت در استان وجود دارد که بتوانیم افزایش تولید داشته باشیم اما حمایت از تولید کنندگان نیازی ضروری است.

افزایش تولید نیاز به ایجاد زیرساخت دارد، تولید زمانی می تواند به ثبات لازم برسد که بازار برای عرضه وجود داشته باشد اگر دولت  با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به ما کمک کند بتوانیم زیرساخت های لازم برای نگهداری دام ایجاد کنیم قطعا می توانیم افزایش تولید داشته باشیم.

در حالی مدیر طرح افزایش تولید گوشت جهاد کشاورزی استان کردستان معتقد است افزایش چندانی در قیمت گوشت وجود ندارد، تولیدکنندگان این حوزه می‌گویند؛  زحمت و تلاش در این عرصه زیاد است، اما سودی آن متناسب با هزینه‌ها نیست.

 حمایت از تولیدکننده داخلی راهکار تامین نیاز کشور به گوشت قرمز است

خالد جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اظهار کرد:  قیمت تضمینی خرید گوشت قرمز توسط شرکت پشتیبانی امور دام، برای دامداران توجیه اقتصادی ندارد، برای تامین نیاز کشور به گوشت قرمز، باید به جای واردات از تولیدکننده داخلی حمایت کنیم. 

وی با تاکید براینکه با صادرات دام زنده (گوساله) به قیمت مناسب، می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد، گفت: باید با تمام توان از تولیدکنندگان حمایت شود تا با افزایش و رونق تولید نیاز وارداتی کشور را در محصولات مختلف به حداقل برسانیم.

و اما....

قیمت گوشت سال گذشته به رغم تامین ارز 4 هزار و 200 تومانی و صرف 4 هزار میلیارد تومان برای واردات گوشت از کیلویی 45 هزار تومان به 120 هزار تومان افزایش یافت و اما امسال با اتکا به تولید داخلی که در استان‌های مختلف وجود دارد قیمت گوشت تقریبا متعادل شده است.

این تلنگری برای مسوولانی است که به جای تکیه بر توان داخلی چشم به بیرون دروازه‌های کشور دوخته‌اند امروز باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و رفع نقایص تولید زمینه رونق هرچه بیشتر تولید در کشور را فراهم کرد.

بدون شک طرح پیشران تولید گوشت قرمز کردستان با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه استان می‌تواند در راستای تحقق شعار«جهش تولید»، با افزایش فراورده‌های دامی علاوه بر تامین نیاز و ایجاد امنیت غذایی، در توسعه اقتصادی فعالیت‌های کشاورزان و دامداران استان کردستان نیز نقش مهمی را ایفا کند و اجرای این طرح با حمایت‌های جهاد کشاورزی کردستان و تلاش جهادی دامداران استان امروز رو به افزایش است تحقق اهداف در این حوزه در کنار اینکه می‌تواند کشور را در حوزه گوشت به خودکفایی برساند از افزایش غیر منطقی محصولات دامی و هم با کاهش هزینه‌های تولید جلوگیری خواهد کرد.

طرح‌های پیشران بخش کشاورزی استان کردستان شامل تبدیل حدود ۱۰۳ هزار هکتاری اراضی دیم به آبی، توسعه ۵۰ هزار هکتاری باغات دیم و آبی و افزایش ۱۳ هزار تنی تولید گوشت قرمز است که پیش‌بینی می‌شود با تحقق این طرح‌ها در دوره‌های پنج و ۱۰ ساله برای ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شود.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: گوشت قرمز کردستان کشاورزی تولید جهاد کشاورزی استان کردستان سازمان جهاد کشاورزی افزایش تولید گوشت قرمز طرح افزایش تولید گوشت تولید گوشت قرمز هزار تن گوشت قرمز اجرای طرح پیشران اجرای این طرح گوشت قرمز نیمه صنعتی قابل توجه سال گذشته قیمت گوشت هزار نفر هزار تنی هزار راس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۱۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رضا غلامی درباره عملکرد اداره کل پشتیبانی امور دام مازندران از مهرماه سال گذشته تاکنون، اظهار کرد: برای تنظیم بازار کالا‌های اساسی مازندران، ۲ هزار و ۸۳۱ تن مرغ تحویل سردخانه‌های استان شد.

وی افزود: با توجه به افزایش جوجه ریزی در سال گذشته، این شرکت نسبت به انعقاد قرارداد ۴ هزار و ۸۹۸ تن مرغ با اتحادیه، شرکت‌های تعاونی، زنجیره‌های تولیدی و تولیدکنندگان عمده اقدام کرد که ۲ هزار و ۸۳۱ تن مرغ تحویل سردخانه‌های پشتیبانی امور دام استان شد.

مدیر کل پشتیبانی امور دام مازندران با بیان اینکه علیرغم مشکلات زیاد در تامین گوشت قرمز منجمد در سال گذشته این اداره کل نسبت به توزیع ۱۵۱ تن گوشت گوساله منجمد با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام کرد و توانست در کنترل بازار گوشت قرمز موثر باشد، تصریح کرد: برای حمایت از مصرف کنندگان، ۸۵۵ تن گوشت مرغ منجمد در استان توزیع شد که در تنظیم بازار این کالا نقش مهمی داشت.

این مسوول ادامه داد: با توجه به حجم بالای تولید گوشت مرغ در استان با هماهنگی این اداره کل و همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان، ۲۶ هزار تن گوشت مرغ گرم برای میدان بهمن تهران ارسال شد که تاثیر بسزایی در کنترل قیمت مرغ در ایام پایانی سال در استان تهران داشت.

وی اضافه کرد: از موجودی گوشت مرغ منجمد در سردخانه‌های استان و از محل خرید، هزار و ۹۴ تن به سایر استان‌ها ارسال شد که برای کنترل بازار گوشت مرغ منجمد در کشور نیز اثربخش بود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران تصریح کرد: این اداره کل در این مدت ۱۰۱ هزار تن نهاده به مرغداران و دامداران استان توزیع کرد که ۵۰ درصد آن کنجاله بود.

وی با بیان اینکه واردات نهاده‌های دامی از کشور‌های همسایه شمالی علاوه بر تامین بخشی از نیاز کشور به کالا از کریدور شمال جنوب، موجب افزایش فعالیت بنادر استان، ایجاد اشتغال و کاهش هزینه حمل کالا در استان‌های شمالی کشور شد، گفت: در این مدت ۵۵ هزار تن ذرت ثبت سفارش شد و دو کشتی محموله ذرت به وزن ۶ هزار و ۷۹۰ تن به بندر رسید و ۲۱ مورد بارنامه جو به وزن ۵۲ هزار و ۵۸۷ تن از بندر ترخیص شد.

دیگر خبرها

  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • جوجه ریزی در مرغداری سیستان و بلوچستان ۱۷ درصد افزایش یافت
  • توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران
  • توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان
  • قیمت گوشت قرمز امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز