Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@15:49:45 GMT

طلای سرخ به کشاورزان فاروجی لبخند نمی زند

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۱۹۴۰

طلای سرخ به کشاورزان فاروجی لبخند نمی زند

ایسنا/خراسان شمالی اگر هم اکنون به شهرستان فاروج سری بزنید با صحنه ای مواجه خواهید شد که انگار فرشی از گل های بنفش در اطراف این شهر پهن شده که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

از سوی دیگر چند سالی است که در چنین روزهایی در این شهرستان جنب و جوشی برقرار است و مردم این منطقه یا در حال جمع آوری گل زعفران و یا در حال رفتن به مرکز فروش برای خرید گل هستند و یا اینکه به پایگاه ها برای تحویل گرفتن این محصول به منظور پاک کردن آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعدادی نیز پلاستیک و یا ظرف به دست به پایگاه ها می روند تا این طلای سرخ را تحویل داده و دستمزد خود را از آن بستانند و آن را خشک کنند.

طلای سرخ چند سالی است که اشتغال خوبی را برای کارگرها و همچنین خانواده های فاروج و شهرهای اطراف ایجاد کرده و آن ها یک ماهی با آن درگیر و البته از بودن آن راضی هستند اما در این میان بازهم زعفران کاران مانند سال گذشته نسبت به قیمت ها به شدت گلایه مند هستند و می گویند قیمت ها به هیچ وجه برای کشاورز صرف نمی کند و آن ها را برای ادامه کار در سال های آتی بازمی دارد.

قیمت فعلی گل زعفران صرفه اقتصادی ندارد/ دلال ها دوباره حضور پیدا کرده اند

محمد حسین طیبی سه گنبد یکی از کشاورزان فاروجی است که دارای ۳۵ هکتار مزرعه زعفران بوده و در گفت و گو با ایسنا، گفت: قیمت گل زعفران پایین بوده و این قیمت برای کشاورزان عمده کار به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه برداشت زعفران حدود ۱۰ روزی است در خراسان شمالی آغاز شده است، افزود: قیمت خرید و فروش گل زعفران در ابتدا ۱۵۰ هزار و یا به بالا بود اما در روز گذشته با قیمت ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان خریداری از کشاورز خریداری شد.

طیبی ادامه داد: نه نظارتی بر روی خرید گل های زعفران در این شهرستان وجود دارد و هر کسی نیز برای خرید ورود پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که بازارچه خرید گل زعفران به منظور شفاف سازی قیمت و خرید متمرکز گل های زعفران در فاروج ایجاد شد، اظهارکرد: قرار بر این بود تا قیمت گل با راه اندازی این بازارچه از ۱۵۰ هزار تومان کاهش نیابد، اما نرخ پایین آمد.

طیبی خاطرنشان کرد: حضور دلال ها در منطقه سبب کاهش قیمت گل زعفران شده است و از سوی دیگر نکته ای که وجود دارد این است که تمامی دلال ها با یکدیگر هماهنگ هستند و همه آن ها یک قیمت را اعلام می کنند و کشاورز نیز مجبور می شود با همان قیمت محصول خود را بفروشد چراکه گل زعفران به گونه ای که نمی تواند نگه دارد و پلاسیده شود که در این صورت ارزش آن کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا امسال با مشکل کمبود کارگر مواجه نیستیم، گفت: کارگرها با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای جمع آوری گل می آیند اما باید قیمت به گونه ای باشد که برای کشاورز صرفه داشته باشد که هم دستمزد کارگر را پرداخت کند و با توجه به هزینه های فعلی خود او نیز به سودی برسد.

این زعفران کار فاروجی ادامه داد: هزینه یک کارگر ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است ولی یک کارگر در طی روز مگر چقدر می تواند گل زعفران برداشت کند و از سوی دیگر مبلغ دستمزد برای پاک کردن زعفران نیز کیلویی ۱۷ هزار تومان است و شبی باید حدود سه تن زعفران پاک شود در نتیجه قیمت خرید گل زعفران با رقم ۹۰ هزار تومان اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر روند به همین شکل ادامه یابد، زمین ها را شخم می زنیم و در سال های دیگر گندم و جو می کاریم.

افت شدید قیمت گل های زعفران

خالق پناه مدیر تعاون روستایی فاروج نیز در گفت و گو با ایسنا، از افت شدید قیمت گل های زعفران در این شهرستان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه برداشت گل زعفران در شهرستان فاروج از ۱۰ روز گذشته آغاز شده است، گفت: در ابتدا خرید و فروش گل زعفران با قیمت حدود ۲۴۰ هزار تومان انجام می شد اما هم اکنون به ئقیمت ۹۰ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: قیمت نگین زعفران نیز در ابتدای برداشت ۲۰ میلیون تومان بود که به ۹ تا ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

خالق پناه ادامه داد: اگر قیمت نگین زعفران به ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان نرسد جمع و پاک کردن گل زعفران برای کشاورز صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی بازارچه خرید گل زعفران در شهرستان فاروج گفت: با راه اندازی این بازارچه قیمت گذاری بر روی گل های زعفران به ثبات رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای خرید گل زعفران ۳۵ غرفه راه اندازی شده است، تصریح کرد: ۲۰ غرفه توسط خریداران گل اجاره شده است.

وی افزود: مابقی غرفه های را برای خریداران گل سایر مناطق در نظر گرفته بودیم و شاید به دلیل اینکه آن ها اطلاع کافی در مورد این بازارچه نداشتند اقدامی برای اجاره آن نکرده اند.

رونق خرید و فروش گل زعفران با حضور تجار و بازرگان ها فراهم خواهد شد

فتحی یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی در خراسان شمالی که گل های زعفران را برای امر صادرات خریداری می کند نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: در حال حاضر گل زعفران مورد نیاز را به صورت مستقیم از کشاورز و هم از مراکز فروش گل خریداری می کنیم.

وی افزود: در روز گذشته قیمت هر کیلوگرم گل زعفران خریداری شده از مزرعه ۹۰ هزار تومان و از مرکز فروش گل زعفران ۹۲ هزار تومان بوده که خریداری کرده ایم.

فتحی با بیان اینکه خرید گل زعفران را از پنج روز گذشته شروع کرده ام، ادامه داد: در پنج روز گذشته قیمت خرید گل زعفران از مزرعه ۱۱۰ هزار و از مرکز فروش گل ۱۱۲ هزار تومان خریداری کرده ام و طبق برنامه قرار بر این است ۱۲۰ تن گل زعفران را تا پایان فصل برداشت خریداری کنم که بتوانم صادرات یک تن زعفران را داشته باشم.

وی در ارتباط با گلایه کشاورزان نسبت به قیمت پایین گل های زعفران نیز تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گل زعفران سه برابر قیمت سال گذشته است و از سوی دیگر قیمت باید به گونه ای باشد که تاجر نیز توان خرید محصول و صادرات آن را داشته باشد.

این صادرکننده محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه باید به این نکته توجه داشت که اگر قیمت بالا باشد تاجر نیز متضرر خواهد داشت، خاطرنشان کرد: باید تاجر برای خرید در عرصه حضور داشته باشد تا بازار کشش پیدا کند و کشاورز بتواند محصول خود را بفروشد بطوریکه سال گذشته قیمت گل زعفران آنقدر کاهش یافت که سازمان تعاون روستایی برای خرید محصول وارد عرصه شد اما این محصول را تا مدت ها نتوانست به فروش برساند.

وی توضیح داد: در حال حاضر قیمت نگین زعفران کیلویی ۱۰ میلیون تومان است، این در حالی است که از هر ۱۰۰ کیلوگرم گل زعفران می توان یک کیلوگرم نگین زعفران برداشت کرد که یک بازرگان باید رقم ۱۰ میلیون تومان را برای خرید گل و سه میلیون تومان را برای پاک کردن گل هزینه کند که در این میان تاجر رقم سه میلیون تومان نیز ضرر خواهد کرد.

فتحی تاکیدکرد: کشاورز در صورتی سود می کند که بازار کشش داشته باشد و این کشش در بازار را بازرگان ها با خرید محصولات آن ها ایجاد می کنند و رقم ۹۰ هزار تومان رقم کمی برای خرید گل زعفران نیست.

قیمت ۹۰ هزار تومان در زمان کنونی، رقم مناسبی است

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، گفت: به منظور حمایت از کشاورز بازارچه خرید گل در شهر فاروج ایجاد شد تا از پراکنده فروشی جلوگیری و خرید و فروش گل زعفران در این منطقه ساماندهی شود.

وی افزود: قیمت خرید و فروش گل زعفران نیز همانند سایر محصولات به عرضه و تقاضا بستگی دارد و معمولا وقتیکه تولید به اوج می رسد و محصول افزایش می یابد از قیمت آن تا حدودی کاسته می شود.

یوسفی ادامه داد: قیمت گل زعفران با رقم ۹۰ هزار تومان در زمان کنونی مناسب است این درحالی است که در سال گذشته هرکیلوگرم گل از رقم ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان خرید و فروش شد البته سازمان جهاد کشاورزی حامی کشاورز است و هرچقدر رقم افزایش یابد به نفع کشاورز است .

وی تاکیدکرد: رقم ۹۰ هزار تومان برای کشاورزان عمده مالک کمی ساخت است چراکه مجبور است دستمزد تعدادی زیادی از کارگر را برای برداشت گل و پاک کردن آن ها پرداخت کند.

به گفته این مقام مسئول یکی از مهمترین دغدغه های زعفران کاران موضوع نیروی کارگری است.

وی در ادامه به نقش آفرینی تجار و بازرگانان کشاورزی نیز تاکید کرد و گفت: تجار در بحث خرید زعفران ورود پیدا کرده و برای صادرات آن فعال تر شوند.

پرداخت تسهیلات به تجار برای خرید، فرآوری، بسته بندی و صادرات زعفران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که اگر گلایه کشاورزان نسبت به قیمت گل زعفران افزایش یابد برای خرید حمایتی وارد عرصه خواهید شد و یا خیر؟ اظهارکرد: در حال حاضر دستورالعمل پرداخت تسهیلات برای خرید، فرآوری، بسته بندی و صادرات زعفران صادر شده است و تجار می توانند برای اخذ تسهیلات وارد عرصه شوند.

وی افزود: مدیریت شده تا مبلغ ۴۰ میلیارد تومان از منابع داخلی بانک ها برای موضوع مذکور اختصاص داده شود و از سوی دیگر پرداخت تسهیلات برای امر خرید، فرآوری، بسته بندی و صادرات نیز از سوی شورای ملی زعفران نیز اخیرا مصوب شده است.

وی ادامه داد: با توضیحات ارائه شده لزومی برای خرید توافقی زعفران از سوی دولت وجود ندارد و این امر انجام نمی شود و سال گذشته نیز که این امر صورت گرفت به علت وقوع سرمازدگی و کاهش شدید قیمت این محصول بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زعفران صادرات زعفران طلای سرخ خراسان شمالي خرید و فروش گل زعفران گفت و گو با ایسنا رقم ۹۰ هزار تومان خرید گل زعفران قیمت گل زعفران گل های زعفران صرفه اقتصادی سوی دیگر خراسان شمالی میلیون تومان گل زعفران برای خرید گل گل زعفران نگین زعفران برای کشاورز حال حاضر راه اندازی کیلوگرم گل زعفران نیز قیمت خرید سال گذشته روز گذشته پاک کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۱۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امید جهان نژادیان به خبرنگار ما گفت: خوزستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی ازجمله گندم است و برداشت این دانه‌های طلایی در استان از بیستم فروردین امسال از مناطق جنوبی استان آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

وی میزان خرید روزانه خرید گندم از کشاورزان خوزستان را بیش از ۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، بیش از ۵۶۰ هزار تن از این محصول راهبردی خریداری و به سیلو‌ها انتقال داده شده است.

جهان نژادیان درخصوص میزان خرید گندم نسبت به پارسال می‌گوید: تاکنون شاهد افزایش دوبرابری این محصول هستیم و استقبال کشاورزان برای تحویل به مراکز خرید خوب بوده است.

به گفته مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان؛ در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به قیمت ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی اضافه کرد: پارسال در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

در سال زارعی جاری در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی خوزستان کشت گندم انجام شده است.

دیگر خبرها

  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟