Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-26@10:41:24 GMT

قحطی نان چقدر صحت دارد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۲۷۶۸

خرداد: انتشار ویدیو‌ها و عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی گسترش یافته. بسیاری می‌گویند ساعات کاری نانوایی‌ها کمتر شده. می‌گویند تعداد نانی که در هر روز پخت می‌کردند، به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته. برخی نیز از جابجایی نان از شهری به شهر دیگر و استانی به استان دیگر خبر می‌دهند؛ به گفته آن‌ها نان به مناطقی که کمبود بیشتری وجود دارد منتقل می‌شود، اما نتیجه آن، احساس کمبود بیشترِ نان، در شهر‌های مبدأ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این وجود، مسئولان مربوطه اساسا کمبود آرد در کشور را از اساس تکذیب کرده اند؛ اما آیا این اخبار صحت دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، چرا تکذیب می‌شود و اگر نادرست است، پس ماجرای صف‌های طولانی نانوایی‌ها و این تغییر محسوس چیست؟
چند نانوایی، چند کیلو آرد؟مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اخیرا آماری از میزان مصرف آرد در کشور داده. به گفته یزدان سیف، حدود ۹۰ هزار نانوایی از طریق ۴۰۰ کارخانه تولید آرد که ماهیانه ۹۰۰ هزار تن، گندم را تبدیل به آرد می‌کنند از طریق شبکه حمل و نقلی منسجم و برنامه ریزی شده در سه دهه اول، دوم و سوم در هر ماه آرد دریافت می‌کنند.
او گفته هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و در هیچ نقطه‌ای از کشور، نه در حال حاضر بلکه در گذشته و حتی در آینده هم هیچ مشکلی در تامین آرد و نان نبوده و نیست ضمن اینکه میزان ذخایر راهبردی کشور هم بی نظیر است.
از طرفی، بر اساس آمار مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌شرقی به ازای یک هزار و ۳۶۰ نفر، یک واحد نانوایی در کشور وجود دارد.
قیمت آرد و سهمیه نانوایی‌هامدت هاست نانوایی‌های آزادپز و دولتی، نان را با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسانند. برخی می‌گویندکاهش آرد ممکن است مربوط به نانوایی‌های آزادپز باشد. با این حال، سیف اساسا وجود نانوایی‌های آزادپز را تکذیب کرده. او گفته نانوایی آزادپز دیگر در کشور وجود ندارد و همه نانوایی‌ها به دو مدل یارانه‌ای یک و دو، از دولت آرد دریافت می‌کنند که در نوع اول به صورت کاملا دولتی و به قیمت هر کیلو ۶۶۵ تومان و نوع دوم که به صورت آزاد، آرد دریافت می‌کنند.
قیمت آرد آزاد البته متفاوت است. ایرنا از قول یک نانوا نوشته قیمت هر کیسه آرد آزاد پیشتر۱۱۰ هزار تومان بود، اما اکنون به ۱۸۰ هزار تومان رسیده.
چرا صف‌ها شلوغ است؟شلوغی صف‌های نانوایی یک واقعیت است. چنین موضوعی قابل تکذیب نیست و ویدیو‌ها و عکس‌ها و مشاهدات میدانی متعدد همین موضوع را نشان می‌دهد. با این حال، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دلایل عجیبی برای این موضوع ذکر کرده. او گفته: هر سال در نیمه دوم سال، به دلیل این که روز‌ها کوتاه می‌شود و تعطیلی خیلی از ادارات و فضا‌های کاری توام با یکدیگر می‌شود متاسفانه شاهد شلوغی و ازدحام متقاضیان نان در صف نانوایی‌ها هستیم. علت دیگری که امکان دارد نانوایی نان کمتری پخت کند این است که بعضی نانوایی‌ها به جای هشت ساعت کار، شش ساعت فعالیت می‌کند.
نانوا‌ها چه می‌گویند؟کاهش ساعت کار نانوایی‌ها موضوعی است که مسئولان دولتی هم آن را به نوعی تایید کرده اند. با این حال، دلیل نانوا‌ها با دلیل مسئولان دولتی متفاوت است. هستند نانوا‌هایی که می‌گویند علت کاهش ساعات کاری کاهش سهمیه آرد است و در واقع آردی ندارند که بیش از آن ساعات محدود، با آن نان بپزند.
یکی از نانوایان تبریزی در این زمینه به ایرنا گفته: روزی هشت کیسه آرد از پنج صبح تا سه بعد از ظهر می‌پختیم، ولی الان فقط چهار کیسه سهمیه داریم. نانوای دیگری هم گفته سهمیه مان ساعت ۲ ظهر تمام می‌شود و برای رضایت مشتری مجبور به تهیه آزاد آرد هستیم؛ بنابراین روزی ۴ کیسه آرد آزاد می‌خریم که قیمتش قبلا ۱۱۰ هزار تومان بود، ولی الان به ۱۸۰ هزار تومان رسیده.
سهمیه آرد به قیمت آزاد فروخته می‌شود؟اعطای یارانه به شکل کنونی مدت هاست مخالفان زیادی دارد. مخالفان می‌گویند وقتی یارانه به مصرف کننده نهایی داده نمی‌شود، باید انتظار فساد را داشت. اکنون در حوزه آرد و نان نیز همین اتفاق رخ داده. به عنوان نمونه، یک نانوا به خبرنگار بازار گفته با افزایش قیمت آرد آزاد، برخی نانوایی‌های تبریز به دلیل سودجویی بیشتر آرد سهمیه‌ای خود را در بازار آزاد می‌فروشند و می‌گویند سهمیه آن‌ها کم شده و ساعات کاری خود را نیز کم می‌کنند. این کار باعث ایجاد شایعه شده و صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها ایجاد کرده است.
برای معضل قحطی نان چه باید کرد؟آنچه مسلم است این است که اوضاع در نانوایی‌ها فعلا عادی نیست. صف‌های طولانی، شایعات فراوان و روزافزون یک واقعیت است. اینکه مسئولان از مجازات یک نانوا در استان البرز به دلیل ارسال یک فیلم «دروغ» برای یکی از شبکه‌های فارسی زبان خارجی بگویند یا از مردم بخواهند از نانوایی‌هایی که دارای پروانه فعالیت، جواز کسب و پروانه بهداشت تضمین شده هستند خرید کنند، آن هم در حالی که عمدتا در کل کشور همین اتفاق نیز رخ می‌دهد، دردی را دوا نمی‌کند.
مشکل در فروش سهمیه آرد دولتی در بازار آزاد باشد یا کمبود عرضه یا هر دلیلی دیگری، واقعیت آن است که با انکار واقعیت نمی‌توان مشکل را حل کرد. راهکار ماجرا، یک بررسیی سریع و واقعی بینانه و کشف منشأ اصلی مشکل است نه کشف منبع درج اخبار مربوط به این مشکلات.منبع: انتخاب برچسب ها: قحطی نان

منبع: خرداد

کلیدواژه: قحطی نان هزار تومان نانوایی ها آرد آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۲۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

روند کاهشی بازار ارز ادامه دارد. قیمت دلار آزاد پس از برخورد با سقف کانال ۶۴هزار تومانی در بازار روز سه شنبه، مجددا دچار افت نرخ شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، روند کاهشی بازار ارز ادامه دارد. قیمت دلار آزاد پس از برخورد با سقف کانال ۶۴هزار تومانی در بازار روز سه‌شنبه، مجددا دچار افت نرخ شد. بازیگران بازار ارز کاهش ریسک‌های سیاسی در کنار حمایت‌های بانک مرکزی را ۲عامل مهم در راستای کاهشی شدن روند نرخ ارز می‌دانند. پس از اتمام درگیری‌های منطقه‌ای و فاصله گرفتن ریسک‌های سیاسی از بازار، روند افزایشی نیمه دوم فروردین ماه در حال جبران است. در طی این روند افزایشی که صرفا با اتکا بر هیجانات معامله‌گران صورت گرفت، حجم معاملات زیاد نبود در نتیجه جبران آن نیز ساده‌تر صورت می‌گیرد و بازار با حمایت شدیدی مواجه نمی‌شود.

دیروز چهارشنبه ۵اردیبهشت‌ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیر رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز سه‌شنبه به پله خروجی کانال ۶۴هزار تومانی رسیده بود، در بازار صبح روز گذشته فعالیت خود را با افت قیمتی چشم‌گیر در مرز ۲ کانال ۶۳ و ۶۴هزار تومانی آغاز کرد.

این افت قیمت به‌گونه‌ای پیش رفت که در ساعاتی از ظهر روز گذشته اسکناس آمریکایی در کانال۶۳هزار تومانی معامله شد. اما در نهایت آخرین نرخ نقدی بازار با اختلافی ۹۵۰تومانی نسبت به نرخ روز گذشته در رقم ۶۴هزار تومان ثبت شد. قیمت فردایی این ارز در عصر روز گذشته نیز در بازه ۶۴هزار تا ۶۴هزار و ۲۰۰تومان ثبت شد. همزمان با قیمت دلار نرخ دیگر شاخص‌های ارزی نیز در روز گذشته کاهشی بود. اسکناس یوروی آزاد با ۶۵۰تومان کاهش در رقم ۶۸هزار و ۶۰۰تومان فروخته شد. پوند نیز افت قیمتی ۵۰۰تومانی را تجربه کرد و در رقم ۷۹هزار و ۷۵۰تومان معامله شد.

شروع عملیات تعدیل دلار رسمی؟

فعالان بازار ارز در روز‌های اخیر شاهد خروج نرخ دلار رسمی از شرایط میخکوب و رشد آن بودند. نرخ دلار رسمی در هفته‌های اخیر در نیمه‌های کانال قیمتی ۴۳هزار تومانی از حرکت ایستاده بود و نوسانی نداشت. اما از سوی دیگر قیمت این ارز در بازار آزاد نوسانات افزایشی چشمگیری را تجربه کرد و در نتیجه فاصله این ۲نرخ افزایش یافت. افزایش فاصله میان نرخ‌های رسمی و غیررسمی با افزایش رانت ارزی در کشور زمینه‌ساز فعالیت‌های سودجویانه می‌شود. در نتیجه بسیاری از کارشناسان ارزی معتقدند که تعدیل نرخ رسمی با توجه به بازار آزاد از جمله وظایف مهم بانک مرکزی است. روز گذشته هر برگ دلار رسمی ۱۴۲تومان رشد کرد و در رقم ۴۴هزار و ۳۸تومان معامله شد. فاصله نرخ‌های رسمی و غیررسمی در بازار حدود ۲۰هزار تومان است.

سکه به دنبال طلای جهانی

افت قیمت طلای جهانی و همچنین نوسانات کاهشی دلار آزاد زمینه‌ساز کاهش قیمت سکه طلا شده است. هر قطعه سکه طلای طرح جدید در بازار روز گذشته با افت قیمتی یک‌میلیون تومانی در رقم ۴۱میلیون و ۹۰۰هزار تومان معامله شد. همچنین نیم و ربع سکه نیز در بازار روز گذشته به ترتیب ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومان افت قیمت را تجربه کردند و در ارقام ۲۴میلیون و ۹۰۰هزار تومان و ۱۵ میلیون تومان به فروش رسیدند.

دیگر خبرها

  • رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد
  • دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟
  • حذف دیوید تیلور استرس را از روی حسن یزدانی برداشت
  • محمدی: حذف تیلور استرس را از روی یزدانی برداشت/ حریف او را دست کم نگیرید
  • حذف تیلور استرس را از روی یزدانی برداشت/ حریف او را دست کم نگیرید
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری آرد و نان
  • چشم کاروان ایران در المپیک به عملکرد گوش شکسته‌ها
  • ضرورت افزایش سهمیه آرد در فصل گردشگری سراب
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد