Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

مشکلات موجود در صنعت خودروسازی در ایران سال هاست این بخش تولیدی را با بن بست جدی در حوزه های مختلف مواجه کرده است. همان طور که وضعیف بیمارگونه فعلی این صنعت فقط مختص چگونگی قیمت گذاری نیست بلکه عدم تعادل بخشی در تولید و عرضه و همچنین عدم  افزایش بهره وری و تولید همگام با استاندارد‌های جهانی مقوله‌هایی هستند که این بخش مهم را در کشور ما با چالش های جدی روبه رو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تین نیوز، در همین راستا کارشناسان و فعالان این حوزه تا کنون راهکارهای زیادی برای برون رفت از این وضعیت مطرح کرده اند که هیچکدام کارساز نبوده اند. در همین رابطه اخیرا سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای  تقویت عرضه و کاهش التهابات بازار پیشنهاد کرده خودروهای خارجی دست دوم خارجی وارد شود.

حال سوال اینجاست این طرح و ایده چه اندازه قابلیت اجرایی شدن دارد و آیا با توجه به عوارض کمرگی و نیز مشکلات تامین ارز در کشور آیا امکان عملیاتی شدن دارد و از نظر هزینه ای صرفه دارد؟ با در نظر گرفتن انحصار بازار خودرو در اختیار دو شرکت تولید کننده داخلی چقدر می توان به اجرایی شدن آن امید داشت و آنها را در کیفیت محصول تحت تاثیر خود قرار خواهد داد؟ فربد زاوه، فعال و کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با «تین نیوز» به این سوالات پاسخ داده است.

این کارشناس حوزه خودرو در رابطه با امکان اجرایی شدن چنین طرحی در وضعیت اقتصادی کنونی کشور، می گوید: با توجه به اقتصاد ایران در تامین ارز بعید به نظر می رسد که این طرح قابلیت اجرایی داشته باشد؛ بنابراین اضافه کردن بار سنگین خودرو در وضعیف فعلی اقتصاد ایران نه عاقلانه است نه انسانی، چرا که بواسطه تامین ارز این کالا ما در زمینه های دیگر با فشار مضاعف مواجه خواهیم بود.

زاوه همچنین با اشاره به انحصار تولید خودرو در دست دو شرکت داخلی می افزاید: قطعا این انحصار در داخل بر اجرایی شدن چنین طرح هایی تاثیرگذار خواهد بود. درواقع اگر شرایط ارزی ما بهبود یابد و بتوانیم ارز مورد نیاز در این رابطه را تامین کنیم واردات خودرو حتی دست دوم برای کوتاه مدت می تواند به جبران این عقب ماندگی کمک کند. بنابراین شک نکنید که این امر باعث ایجاد شوک و فضای رقابتی در شرکت های خودرو ساز داخلی می شود و محصولات بهتری را به بازار عرضه کنند.

با این حال باید توجه داشت که طرح واردات خودروهای دست دوم قابلیت اجرایی شدن در وضعیت کنونی ندارد و عوامل مختلفی بر عدم اجرایی نشدن آن موثر هستند از جمله می توان به قدرت لابی شرکت های خودروساز داخلی اشاره کرد که اجازه ندهند انحصار این بازار از دست شان خارج شود تحمل یک رقیب را مقابل خود نخواهند داشت. چرا که در این صورت دیگر هیچ کس برای خرید خودرویی مانند پراید در این وضعیت آن هم با این قیمت های فضایی اقدام نمی کند.

وی در ادامه خاطرنشان می کند: هر رقابتی در بازار کمک می کند که تولید کننده و یا همان عرضه کننده محصول بالنده شود؛ اما اگر یک بخش از رانت در این حوزه کسب درآمد می کند طبیعی است که از ایجاد چنین بازار رقابتی استقبال نخواهد کرد و درواقع رقابت به معنای مرگ آنها تلقی می شود. بنابراین در چنین فضای ناسالم و مسمومی شما نمی توانید انتظار ایجاد رقابت و کیفیت بهتر محصولات را داشته باشید چرا که رقابت درواقع مخل درآمد رانت خواران خواهد شد.

در نتیجه شما می بینید در فضایی که حتی اجازه تولید به دیگر شرکت های داخلی داده نمی شود و مجوز صادر نمی کنند و تولید فقط در انحصار دو شرکت قرار دارد نباید انتظار طرح هایی از جمله واردات خودروهای دست دوم را نیز داشته باشید.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: اقتصاد ایران خودرو رقابت عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تین اجرایی شدن دست دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۳۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

به گزارش «تابناک»، علیرضا محمدزاده، کارشناس خودرو، درباره تأثیر مصوبه مجلس مبنی بر اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو به «انتخاب» گفت: اولین اتفاقی که با این مصوبه می‌افتد، افزایش قیمت خودرو و تحت تأثیر قرار گرفتن از این اقدام است؛ از آن مهم‌تر دلال‌ها فعال‌تر می‌شوند و کلاهبرداری بیشتر خواهد شد. خریدار واقعی که برای استفاده دنبال ماشین است با تنگنا بیشتر مواجه می‌شود و تنها کسی که سود می‌کند دلال است. دولت از سال گذشته اعلام کرده که با مالیات دنبال جبران کسری بودجه است و روی تنها چیزی که مالیات نبسته‌اند هواست.

وی در ادامه در رابطه با چالش‌های قیمت‌گذاری پژو پارس در روز‌های اخیر بیان کرد: واقعیت قضیه این است که پژوپارس هیچ تکنولوژی روزی ندارد، راحتی ندارد و کم مصرف هم نیست. علت اینکه عده‌ای سینه چاک این ماشین هستند، به جز بیست درصد که علاقه‌مند به این ماشین هستند، جمعیت زیادی که برای حاشیه سود زیاد این خودرو و احتمال قطع تولید، دنبال پژو پارس هستند. در تمام خودرو‌های بازار وقتی خبر توقف تولید منتشر شود، مردم به سمت آن ‌می‌روند. البته به نظر من همان بیست درصد که مصرف‌کننده واقعی هستند اهمیت بیشتری دارند. طبیعتا تا زمانی که شرکت تولید‌کننده دولت باشد و نظر دولت در آن تأثیر‌گذار باشد این اتفاقات رخ می‌دهد. پژو پارس هیچ حرفی برای گفتن ندارد و سال هاست از رده خارج است.

محمدزاده درباره وضعیت بازار خودرو در نیمه اول ۱۴۰۳ گفت: اولین اتفاقی که در خودرو می‌افتد و همچنان هم ادامه دار است، دخالت دولت است. تا زمانیکه دولت در بازار خودرو دخالت مستقیم دارد، طبیعتا آینده‌ی خوشی برای خودرو به وجود نخواهد آمد. در این کشور از دستمال کاغذی تا خودرو، همه درگیر دولت است. وقتی کشور نتوانسته یک رابطه‌ی درست با جهان برقرار کند و بحث دلار و... هم تبدیل به یک چالش شده است، چه توقعی دارند که خودرو سامان پیدا کند. دولت اگر با همین فرمان جلو برود و شعار‌های غیرحقیقی بدهد، مطمئن باشید بازار امسال بدتر خواهد شد و قیمت‌های فعلی برای 6 ماه دیگر یک آرزو می‌شود.

دیگر خبرها

  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • خودروهای مشهور با فروش غافلگیرکننده، از بیتل تا ماتیز و پژو 206 (+عکس)
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • اسحاق جهانگیری: گفتم حاضر نیستم زن و بچه‌ام را سوار پیکان کنم /در جلسه با نمایندگان و حدادعادل گفتم اجازه نمی دهم تولید ال ۹۰ را متوقف کنید
  • افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران
  • بازار لاستیک ترمز برید