Web Analytics Made Easy - Statcounter

شواهد علمی نشان دهنده این واقعیت است که ویروس کرونا حداقل دو بار در ماه دستخوش تغییرات ژنتیکی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ اپیدمیولوژیست دانشکده بهداشت دانشگاه تورنتو کانادا گفت: شواهد علمی نشان دهنده این واقعیت است که ویروس کرونا دستخوش تغییرات ژنتیکی می شود. منابع علمی نشان می دهند که ویروس SARS-CoV-۲ که عامل بیماری کرونا است، تقریبا در هر ماه دو بار تغییر ژنتیکی می دهد اما اثرات احتمالی این نوع تغییرات بر روی شناسایی درمان‌های دارویی و حتی واکسن هنوز مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اپیدمیولوژیست دانشکده بهداشت دانشگاه تورنتو کانادا در بخش دیگری از گفت و گوی خود؛ استفاده از ماسک و تاثیر آن بر روند شیوع بیماری کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: بدون هیچ گونه تردیدی باید گفت استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است. در نبود درمان های دارویی موثر و واکسیناسیون تایید شده برای این بیماری، استفاده از ماسک‌های صورت و شست‌وشوی مکرر دست ها به عنوان موثرترین مداخلات بهداشتی در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه بحث های متعددی بر سر موثر بودن استفاده از ماسک هنوز در جوامع علمی و سیاسی وجود دارد افزود: علت این مناقشات در این است که برخی ها متعقدند که «خودعفونی» (افراد خودشان عفونت را به خودشان منتقل کنند) را نمی توان با استفاده از ماسک کم کرد چرا که فردی که دستش به جای آلوده خورده باشد می تواند با تماس با صورتش، خودش را مبتلا کند. اما عده بسیار زیادی نیز معتقدند که حتی در صورت چنین اتقافاتی، استفاده از ماسک می تواند از انتقال عفونت از یک فرد مبتلا به سایر افراد جلوگیری کند. برای همین است که وقتی درباره استفاده از ماسک صورت صحبت می شود، از اهمیت ماسک صورت و شست‌وشوی دست ها با هم صحبت می شود. بنابراین اهمیت استفاده از این دو اصول، مخصوصا ماسک صورت، در مناطق یا شهرهای پرجمعیت حتی از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است.

این اپیدمیولوژیست در ادامه در پاسخ به این سوال که "آیا می توان گفت ویروس کرونا در روزهای اخیر جهش یافته تر شده و یا تغییر ژنتیک داده است؟" گفت: شواهد علمی نشان دهنده این واقعیت است که ویروس کرونا دستخوش تغییرات ژنتیکی می شود. منابع علمی نشان می دهند که ویروس SARS-CoV-۲ که عامل بیماری کرونا است، تقریبا در هر ماه دو بار تغییر ژنتیکی می دهد اما اثرات احتمالی این نوع تغییرات بر روی شناسایی درمان‌های دارویی و حتی واکسن هنوز مشخص نشده است.

اپیدمیولوژیست دانشکده بهداشت دانشگاه تورنتو کانادا گفت: شواهد علمی نشان دهنده این واقعیت است که ویروس کرونا دستخوش تغییرات ژنتیکی می شود. منابع علمی نشان می دهند که ویروس SARS-CoV-۲ که عامل بیماری کرونا است، تقریبا در هر ماه دو بار تغییر ژنتیکی می دهد اما اثرات احتمالی این نوع تغییرات بر روی شناسایی درمان‌های دارویی و حتی واکسن هنوز مشخص نشده است.

وی در پایان گفت: برای درک بهتر قدرت سرایت پذیری این عفونت و برخی دیگر از ویژگی های این بیماری، بهتر است که آن را با سایر عفونت ها یا پاندمی های مشابه مقایسه کرد. به طور مثال قدرت انتقال پذیری ویروس عامل کرونا (SARS-CoV-۲) بطور میانگین برابر ۲.۵ بوده، که بالاتر از سارس (SARS-CoV) برابر ۲.۴، پاندمی آنفلوانزای ۱۹۱۸ برابر ۲ و پاندمی آنفلوآنزای ۲۰۰۹ برابر ۱.۷ است که این ارقام نشان می دهد که ویروس کرونا بطور میانگین از سرعت انتقال بیشتری نسبت به ۳ پاندمی دیگر برخوردار است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تغییر ژنتیکی کرونا ویروس کرونا درمان های دارویی استفاده از ماسک دو بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۷۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش طول عمر با سبک زندگی سالم

 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، متخصصان دریافته‌اند نقش و تاثیر سبک زندگی سالم از ژن‌هایی که سبب می‌شوند برخی افراد عمر کوتاه‌تری داشته باشند، بیشتر است و کمک می‌کند عمرشان پنج سال طولانی‌تر شود.
 

مختصصان برای اولین بار در مطالعه بررسی کردند به‌رغم تاثیر شگرف ژنتیک، عوامل دیگری، چون ورزش، برنامه غذایی سالم، خواب کافی و مصرف نکردن دخانیات چگونه می‌تواند احتمال بقا را افزایش دهد.

در این مطالعه ۳۵۳ هزار و ۷۴۲ نفر از بیوبانک (Biobank ـ بانک زیستی) انگلیس بررسی شدند و داده‌ها نشان داد کسانی که از لحاظ ژنتیکی احتمال دارد عمر کوتاه‌تری داشته باشند در مقایسه با کسانی که خطر ژنتیکی کمتری دارند، فارغ از سبک زندگی‌شان، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار دارند.

در این بین، احتمال مرگ زودهنگام افراد دارای سبک زندگی ناسالم، فارغ از احتمال خطر ژنتیکی‌شان، ۷۸ درصد بیشتر است.

یافته‌های این پژوهش همچنین نشان داد دارا بودن سبک زندگی ناسالم همراه با ژن‌های طول عمر کوتاه‌تر خطر مرگ زودهنگام را در مقایسه با کسانی که از لحاظ ژنی خوش‌شانس‌تر بوده‌اند و سبک زندگی سالمی دارند، بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.

با وجود این، متخصصان دریافتند به نظر می‌رسد افراد تا حدی روی طول عمرشان کنترل دارند.

یافته‌های آن‌ها نشان داد که سبک زندگی مطلوب ممکن است خطر ژنتیکی طول عمر کوتاه‌تر یا مرگ ناهنگام را حدود ۶۲ درصد تعدیل کند.

آن‌ها گفتند: شرکت‌کنندگان دارای خطر ژنتیکی بالا با سبک زندگی مطلوب می‌توانند طول عمرشان را در سن ۴۰ سالگی حدود ۵.۲۲ سال افزایش دهند.

بر اساس یافته‌ها، ترکیب سبک زندگی مطلوب برای عمر طولانی‌تر عبارت است از «هرگز سیگار نکشیدن، فعالیت جسمی منظم، مدت خواب کافی و برنامه غذایی سالم.»

این پژوهش که در نشریه پزشکی انگلیسی طب مبتنی بر شواهد (BMJ Evidence Based Medicine) منتشر شده است، داده‌های افراد را به‌مدت ۱۳ سال دنبال کرده بود و در این مدت ۲۴ هزار و ۲۳۹ مرگ رخ داد.

افراد از لحاظ تاثیر ژنتیک بر طول عمر به سه گروه طولانی (۲۰.۱ درصد)، متوسط (۶۰.۱ درصد) و کوتاه (۱۹.۸ درصد) و سه گروه امتیاز سبک زندگی مطلوب (۲۳.۱ درصد)، متوسط (۵۵.۶ درصد) و نامطلوب (۲۱.۳ درصد) تقسیم شدند.

متخصصان با استفاده از امتیاز خطر چندژنی، متغیر‌های ژنتیکی متعدد را بررسی کردند تا زمینه ژنتیکی کلی فرد برای عمر طولانی‌تر یا کوتاه‌تر را مشخص کنند.

سایر امتیاز‌ها بر مبنای بررسی مصرف دخانیات، نوشیدن الکل، ورزش، شرایط جسمی، برنامه غذایی سالم و خواب بود.

متخصصان این تحقیق متشکل از کارکنان دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ چین و دانشگاه ادینبرو بودند.

آن‌ها گفتند: این پژوهش نقش محوری سبک زندگی سالم در کم کردن تاثیر عوامل ژنتیکی بر کاهش طول عمر را روشن می‌کند.

سیاست‌های سلامت عمومی برای بهبود سبک زندگی سالم مکملی موثر در کنار مراقبت‌های بهداشتی مرسوم است و از تاثیر عوامل ژنتیک بر طول عمر انسان می‌کاهد.

دیگر خبرها

  • افزایش طول عمر با سبک زندگی سالم
  • تلقین، خاطرات را تغییر می‌دهد!/ اثر تصویرسازی ذهنی بر حافظه
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم
  • ساخت باتری انقلابی که آینده ذخیره انرژی را تغییر می‌دهد (تصویر)
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • مسی تغییر ژنتیکی داده شد!
  • آمریکا دیگر مقصد آرمانی محققان نیست/ تغییر الگوی مهاجرتی دانشمندان
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • بارتون: مسی تغییر ژنتیکی داده شد!
  • تغییر نشان فدراسیون بوکس پس از ۳۵ سال