Web Analytics Made Easy - Statcounter

تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.

خبرگزاری میزان - تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این میان بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر از اجرا سر باز زدند، بسیاری از اجراهای مطرح و برخی دیگر از اجراهایی که از حضور بازیگران چهره و سلبریتی‌ها بهره می‌بردند ادامه کار خود را به بعد از پایان بیماری کرونا منتقل کردند اما در این میان برخی از کارگردانان جوان فرصت را غنیمت شمرده و آثار خود را روی صحنه بردند. 

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

مهلت ثبت نام بیمه تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تمدید شد

نام‌نویسی بیمه درمان تکمیلی ویژه نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر که از ۲۲ مهر در سراسر کشور آغاز شده است، تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۷ آبان تمدید شد.

اعضای صندوق اعتباری هنر در سراسر کشور می توانند با مراجعه به صفحه شخصی خود در تارنمای صندوق  ثبت نام و برای بهره مندی از خدمات بیمه تکمیلی اقدام کنند.

متقاضیان جدید می توانند با انتخاب یکی از طرح ها (امید، آرامش و رفاه)، افراد تحت تکفل خود را نیز در همان طرح ثبت نام کنند و اعضایی که بیمه تکمیلی فصل تابستان آنها از سوی صندوق تمدید شد با پرداخت حق بیمه از خدمات طرح فعلی خود بهره مند می شوند.

قرارداد بیمه تکمیلی از ۱ مهر ۱۳۹۹ تا ۳۱ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ اعتبار دارد.

تمدید مهلت شرکت در رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ»

 با توجه به درخواست متقاضیان، مهلت بارگذاری چکیده یا طرح نمایشنامه برای شرکت در رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ» تا هفتم آبان‌ تمدید شد. این رویداد با توجه به نبود امکان برگزاری بیست‌وسومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در سال جاری، توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران با همراهی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود.

بر این اساس علاقه‌مندان می‌بایست تا این زمان، چکیده یا طرح نمایشنامه خود را در بخش ویژه «نخل سرخ» بر روی تارنمای «ایران‌تئاتر» به نشانی https://theater.ir/ بارگذاری کنند. در ادامه هیات‌ انتخاب اسامی آثاری که ظرفیت و قابلیت تبدیل شدن به نمایشنامه کامل را دارند، اعلام خواهد کرد و پس از طی روند عقد قرارداد و تولید نمایشنامه، علاقه‌مندان شاهد رونمایی و چاپ آثار خواهند بود.

فایل pdf فراخوان رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ» در تاریخ پنجم مهرماه سال جاری منتشر شد. 

آثار برگزیده جشنواره نمایش‌های رادیویی «راویان حماسه» معرفی شدند

در جلسه‌ای که شامگاه گذشته ۲۹ مهر در محل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد، اعضای هیات ارزیابی آثار جشنواره «راویان حماسه» متشکل از حمیدرضا افشار، بهرام ابراهیمی و فریبا متخصص با بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، نمایش‌های رادیویی زیر را به‌ عنوان آثار منتخب بدون اولویت ارزیابی و معرفی کردند.

۱۰ اثر برگزیده بخش نمایش‌های رادیویی جشنواره «راویان حماسه» عبارتند از:

۱) باد که می‌نویسد (داریوش شهبازی)

۲) چشمه عاشقان (گوان‌مهر اسماعیل‌پور)

۳) سمفونی پلاک (پیمان قریب‌پناه)

۴) گرمازده (فیروزه بنی‌طالبی)

۵) مهره گمشده (ندا پولادآبادی)

۶) گندم (شیدا کشاورز)

۷) ضیافت مرغان (شیرین سپهراد)

۸) بلبل خرما (سیما امیری)

۹) سماعیل (منصوره عسگری)

۱۰)  فیش‌آباد(سیروس همتی)

۱۰ اثر برگزیده بخش روایتگری جشنواره «راویان حماسه» عبارتند از:

۱) شرح بی‌نهایت (رویا فلاحی)

۲) نامه‌ای برای علی (نگین خامسی)

۳) نامعادله (محمد شکری‌زاده)

۴) شهید یا مفقود (سید مبین بوی‌افراز)

۵) چشم‌های منتظر (الناز عزیزیان)

۶) جیران (ماهرخ سالاری)

۷) نورالدین پسر ایران (حسین خدادادی)

۸) در انتظار رفتن (مهدی رجبی)

۹) روایت جنگ با ما (فاطمه فراهانی)

۱۰) روایتی از یک کتاب دفاع مقدس«دا» (کامران خدابنده)

جشنواره رادیویی «راویان حماسه» به‌ همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی رادیو و به مناسبت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس برگزار می‌شود.

«کچل کفترباز» را اینترنتی تماشا کنید

فیلم نمایش عروسکی «کچل کفترباز» به کارگردانی آزاده انصاری از تولیدات مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب طرح «نمایش‌نما» اکران اینترنتی شد. این نمایش تلفیقی از اجرای بازیگران و تکنیک عروسکی است که نسرین خنجری با نگاهی آزاد به داستان قدیمی آذربایجانی «کچل کفترباز» آن را نوشته است.

داستان این نمایش درباره ۲ موجود جذاب و دوست داشتنی است که از دل قصه‌ها و افسانه‌ها بیرون آمده و با روایت و بازی، قصه‌ آشنای «کچل کفترباز» به دخترکی غمگین یاد می‌دهند که چگونه شادی را جایگزین غم و اندوه کند.

نمایش «کچل کفترباز» در بیست‌وششمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به عنوان نمایش برگزیده بخش کودک معرفی و موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه بهترین کارگردانی، موسیقی، طراحی صحنه و بازیگری شد.

در نمایش عروسکی «کچل کفترباز» فرزین محدث، مینووش رحیمیان و مهرنوش شریعتی به عنوان بازیگر و بازی‌دهنده‌ عروسک‌ها ایفای نقش می‌کنند. در این اثر هنری عبد آتشانی به عنوان آهنگساز، سهیلا باجلان طراح و سازنده عروسک، آویده سعادت‌پژوه طراح صحنه و مرضیه ایمان‌خانی طراح لباس همکاری دارند.

مریم آشوری، مجید خیاطی، امیرحسین انصافی و علی علی‌شاه‌پور نوازندگان و سهیلا باجلان، شایان شریعت و شهریار شمس گروه اجرایی صحنه نمایش «کچل کفترباز» هستند.

این نمایش تولید کارگاه عروسکی گروه «تئاتر معاصر» است و علاقه‌مندان می‌توانند تا نیمه‌ ‌آبان ۱۳۹۹ در پایگاه اینترنتی به نشانی th.kpf.ir به تماشای آن بنشینند.

انتشار فراخوان بخش دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره تئاتر فجر

طبق اعلام دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره‌ ‌تئاتر فجر، فراخوان بخش دیگرگونه‌های اجرایی با پذیرش آثار در 2 بخش «آثار اجراشده» و «آثار تازه» منتشر شد.

ستاد این دوره از جشنواره تئاتر فجر با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فضای مجازی ایده‌های اجرایی در سرفصل‌های زیر را پیشنهاد می‌دهد:

- ایده‌های مبتنی بر تغییر کاربری مکان‌های متعارف یا استفاده از مکان‌های نامتعارف

- ایده‌های فاقد مکان ثابت اجرا یا گردشی

- ایده‌های مبتنی بر بدن و حرکت

- ایده‌های مبتنی بر استفاده از فناوری‌های نوین

- ایده‌های چندرسانه‌ای

- ایده‌های مرتبط با ارائه آثار از طریق ظرفیت‌های فضای مجازی

- ایده‌های حوزه‌ تئاتر کاربردی به مفهوم گسترده‌ کلمه

ضمن اینکه در فراخوان اشاره شده ستاد این دوره از جشنواره از ایده‌های پیشنهادی دیگر هم استقبال می‌کند.

پیش از این فراخوان بخش‌های «صحنه‌ای»، «خیابانی»، «مسابقه نمایشنامه‌نویسی»، «مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر» و بخش «رادیو تئاتر» سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر منتشر شده بود.

سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.

فراخوان بخش «دیگرگونه‌های اجرایی» سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر را اینجا ببینید.

احتمال برگزاری بخش صحنه‌ای جشنواره «تئاتر دانشگاهی» در سال ۱۴۰۰

مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران گفت: ما در حال حاضر به جز بخش صحنه‌ای جشنواره بیست و سوم، کارهای مربوط به بخش‌های پژوهش، آموزش، نمایشنامه نویسی و ترجمه را پیش می‌بریم.

وی یادآور شد: امور مربوط به بخش صحنه‌ای جشنواره به دلیل اینکه منوط به بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی است، متوقف شده است.

جدی درباره اینکه آیا احتمال حذف بخش صحنه‌ای بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران وجود دارد یا نه، اظهار کرد: بخش صحنه‌ای جشنواره حذف نمی‌شود زیرا گروه‌ها در حال تمرین هستند و شاید تعداد آثاری که برای حضور در این بخش پذیرفته می‌شوند محدودتر شود.

دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی با بیان اینکه قصد ما این است از آبان‌ماه بخش‌های مختلف جشنواره را پیش ببریم، تأکید کرد: جشنواره تئاتر دانشگاهی با جشنواره‌های فجر و مقاومت تفاوت دارد و جشنواره‌ای است که با حضور دانشجوها معنی پیدا می‌کند. وقتی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی تعطیل باشند برگزاری جشنواره امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود و تعطیلی دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی به احتمال خیلی زیاد زمان اجرای بخش صحنه‌ای بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی را به اردیبهشت سال ۱۴۰۰ موکول کنیم.

جدی در پایان درباره وضعیت بودجه جشنواره نیز گفت: بودجه جشنواره نیز نامشخص است و در شرایط فعلی چشم‌انداز مشخص و روشنی برای آن نداریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار تئاتر تئاتر در ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تئاتر تئاتر در ایران جشنواره بین المللی تئاتر بیست و سومین جشنواره دیگرگونه های اجرایی بخش صحنه ای جشنواره جشنواره تئاتر فجر سی ونهمین جشنواره نمایشنامه نویسی تئاتر دانشگاهی هنرهای نمایشی راویان حماسه کچل کفترباز بیمه تکمیلی فراخوان بخش دفاع مقدس تمدید شد سال جاری ماه سال نخل سرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۸۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شمع شب چراغ نمایش «سلطان عمراً بمیرد» در چهارمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در جمع پرشور مخاطبان و با حضور شهرام کرمی نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه روشن شد.

در ابتدای مراسم کبودرآهنگی نویسنده و کارگردان این نمایش ضمن خیر مقدم به تماشاگران و ابراز خوشحالی از اینکه نمایشی از او برای دومین بار در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود گفت: اول از کارمندان تماشاخانه سنگلج تشکر می‌کنم که برای آماده شدن و به روی صحنه آمدن این نمایش تمام و کمال، کمک حال گروه اجرایی بودند.

بعد از گروه اجرایی نمایش شاماران که از شهرستان آمده‌اند و اجرای خوبی را در تهران روی صحنه برده اند، چون خودم هم شهرستانی هستم و تجربه اجرا در تهران را داشته‌ام و به سختی آن آگاهم.

این هنرمند تئاتر درباره متن نمایش نیز گفت: نمایشنامه «شاه عمراً بمیرد» اثر اوژن یونسکو را با توجه به قابلیت‌های نمایش‌های شادی آور ایرانی و طنزآوری مبارک در تخت حوضی نوشتم و با گروه بازیگران که جمعی از هنرمندان پیشکسوت و تحصیل کرده تئاتر هستند همچون مرشد مهدی چایانی، محمدعادل غلامی و نقال جوان طاهره بهرامی و دیگر دوستان تمرین کردیم و شما امشب به تماشای آن می‌نشینید.

شهرام کرمی؛ مهمان ویژه این مراسم، نیز پیش از افروختن شمع شب چراغ آغاز اجرای نمایش گفت: باید از هر دو گروه نمایشی تماشاخانه سنگلج که از شهر‌های دیگر به تهران آمده اند تشکر کنم. این اتفاق خوبی است و این حرکت در تماشاخانه سنگلج قابل تقدیر است. آن را به به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم اجرا‌ها با استقبال خوب تماشاگران روبرو بشود.

وی در ادامه گفت: توجهی که اجرا به فضای اصیل ایرانی داشته و آن را در سالن با سابقه تئاتر ایرانی روی صحنه می‌برد جای تقدیر دارد.

کرمی خودش را مدیون آقای کبودرآهنگی معرفی کرده و افزود: من مدیون ایشان هستم بابت آن که سی و پنج سال پیش، اولین نمایشی که دیدم نمایش «مقصر کیه؟» نوشته صادق عاشورپور به کارگردانی ایشان که دچار جادوی نمایش شدم. میدانم آقای کبودرآهنگی دائم نمایش کار می‌کند و سپاس گذار هستم از ایشان و گروه اجرایی نمایش سلطان عمرا بمیرد.

نمایش سلطان عمرا بمیرد به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت ۲۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از طریق سایت گیشه تئاتر تهیه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم
  • «رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد
  • «دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • نمایش «آلاء» به تونس می‌رود
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر