Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس امور بین الملل وزارت دفاع راهبرد تسلیحاتی ایران پس از پایان تحریم‌ها را تشریح کرد.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، امیر محمد احدی مشاور راهبردی و رییس امور بین الملل وزارت دفاع در گفتگو با برنامه «بحث روز» رادیو ایران با اشاره به ابعاد پایان تحریم تسلیحاتی ایران گفت: تحریم تسلیحاتی ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغاز شد و در جنگ تحمیلی به اوج خود رسید و کشور‌های غربی و شرقی همگی ایران را تحریم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته ما هیچ گاه از تحریم‌ها استقبال نمی‌کنیم، اما واقعیت این است که همین تحریم‌ها باعث رشد و پیشرفت صنایع دفاعی کشور شد. امروز که خوشبختانه تحریم تسلیحاتی پایان یافته فرصت‌های جدیدی برای کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ما در حوزه خرید و صادرات تسلیحات تحریم بودیم و غربی‌ها علاوه بر حوزه دفاعی به دنبال تاثیرگذاری بر اقتصاد و سیاست ایران بودند، اما تیرشان به سنگ خورد و به هدف خود نرسیدند.
امیر احدی در خصوص خودکفایی ایران در حوزه تولیدات دفاعی اظهار داشت: همان طور که امیر حاتمی وزیر دفاع هم قبلا اشاره کردند ما امروز بیش از ۹۰ درصد از تسلیحات نظامی را در داخل تولید می‌کنیم و از این به بعد برای تامین آن ۱۰ درصد دیگر هم مشکلی نخواهیم داشت. البته این به معنی آن نیست که برای همه آن ۱۰ درصد قرارداد امضا کنیم بلکه قرارداد‌های جدید بر مبنای نیاز‌ها و اولویت بندی دقیق خواهد بود.

وی افزود: طبق برآورد‌ها ایران این ظرفیت را دارد که در بین ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه تامین تولیدات نظامی قرار بگیرد. تولیدات نظامی ایران در حوزه‌های رزم زمینی، هوایی، دریایی و موشکی برای دنیا جذابیت دارد و بسیاری از قرارداد‌ها از پیش از بیست و هفتم مهر آماده شده و به امضا رسیده اند، اما برای احترام قوانین بین المللی توافق کردیم که اجرای آن‌ها به پس از پایان رسمی تحریم تسلیحاتی موکول شود.

رییس امور بین الملل وزارت دفاع با اشاره به ناکامی آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یادآور شد: در مرداد امسال قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نتوانست از سد شورای امنیت بگذرد و رسوایی و شکست بزرگی در کارنامه رژیم تروریست آمریکا ثبت شد. تنها یک کشور کوچک به نام جمهوری دومنیکن همراه با آمریکا رای داد و سایر کشور‌ها با زورگویی و قلدری این کشور مخالفت کردند که خود نشانه انزوا و افول قدرت آمریکا در جهان است.
امیر احدی با مقایسه هزینه‌های ایران و عربستان در حوزه نظامی گفت: در سال ۲۰۱۹ میلادی هزینه خرید تسلیحات نظامی عربستان سعودی ۶۷ میلیارد دلار بوده است این در حالی است که هزینه‌های ایران در حوزه نظامی بسیار کمتر از این میزان است و ما با تکیه بر توان بومی توانسته ایم به این پیشرفت‌ها دست پیدا کنیم. کشور فروشنده موشک و هواپیما‌های پیشرفته می‌تواند آن‌ها را به کنترل خود درآورد و اگر رژیم صهیونیستی و آمریکا به برخی کشور‌های منطقه حمله نظامی کنند آن‌ها قادر نیستند از خود دفاع کنند.
به نتیجه رساندن سامانه پدافند موشکی باور ۳۷۳ تنها از کشور‌های ابرقدرت برمی آید
سردار محمد عزیزی دلشاد رییس اداره تحقیقات و امور صنعتی ستاد کل نیرو‌های مسلح که مهمان تلفنی برنامه «بحث روز» بود درباره اهمیت پایان تحریم تسلیحاتی ایران اظهار داشت: اهمیت پایان تحریم تسلیحاتی در این است که از این به بعد کشور‌هایی که در دنیا خواستار استفاده از تجهیزات نظامی ایران هستند به صورت قانونی می‌توانند با ایران تعامل کنند.
وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه دفاعی عنوان کرد: به نتیجه رساندن سامانه‌ای مانند سامانه پدافند موشکی باور ۳۷۳ در دنیا تنها از کشور‌های ابرقدرت برمی آید و این مسئله که ایران علی رغم تحریم‌ها توانسته به این سامانه بی نظیر دست یابد برای بسیاری از کشور‌ها جذابیت دارد. حقیقتا هر آنچه که در بخش دفاعی کشور به دست آورده ایم حاصل پیروی از فرامین فرمانده معظم کل قوا و مجاهدت‌ها و رشادت‌های فرماندهانی است که می‌توان در مورد آن‌ها ساعت‌ها صحبت کرد و مستند‌ها ساخت.

سردار عزیزی دلشاد در پایان گفت: اگر مقامات ارشد نظامی کشور به این تصمیم برسند که باید برخی از تجهیزات خریداری شوند این اتفاق خواهد افتاد، اما آنچه که موجب خشنودی ماست این است که ما اکنون می‌توانیم تولیدات داخلی را به سایر کشور‌ها صادر کنیم. توانمندی‌های علمی و فناورانه کشور بر خلاف تلاش‌های دشمنان شاهد رشد و پیشرفت بوده و جوانان این مرز و بوم در عرصه‌های گوناگون می‌درخشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تحریم تسلیحاتی ایران وزارت دفاع رادیو ایران تحریم تسلیحاتی ایران ایران در حوزه پایان تحریم تحریم ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۸۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلمان همکاری‌های تسلیحاتی با استرالیا را تقویت می‌کند

وزیر امور خارجه آلمان در دیدار با همتای استرالیایی خود در شهر آدلاید این کشور از تمایل برلین برای تقویت همکاری های تسلیحاتی با این کشور خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در دیدار با همتای استرالیایی خود پنی وانگ در آدلاید استرالیای جنوبی اعلام کرد که مایل است همکاری تسلیحاتی با این کشور را بیشتر گسترش دهد. با این حال وی پس از این دیدار از هیچ پروژه خاصی نامی نبرد.

بائربوک گفت: همکاری تسلیحاتی بین آلمان و استرالیا تنگاتنگ است و ما می‌خواهیم آن را بیشتر تعمیق کنیم. وی با توجه به تهدیدات روسیه برای اروپا و چین برای استرالیا اضافه کرد، هر دو کشور در نهایت در شرایطی قرار دارند که باید موقعیت‌های خطرناک مشابهی را مد نظر قرار دهند.

بائربوک با بازدید از کارخانه کشتی سازی آزبورن بر تمایل به همکاری در بخش تسلیحات تاکید کرد. در آنجا، شرکت Lürssen مستقر در برمن در حال ساخت شش قایق گشتی برای نیروی دریایی استرالیا است که وزیر امور خارجه آلمان نگاهی به یکی از آنها انداخت. یکی دیگر از پروژه های فانوس دریایی آلمان-استرالیا در بخش تسلیحات، تولید 123 تانک باکسر توسط راین متال در استرالیا است: این تانک ها قرار است بین سال های 2025 تا 2030 به بوندسوهر تحویل داده شوند.

هفته آینده، ناو «بادن-وورتمبرگ» و یک کشتی تدارکاتی برای یک ماموریت آموزشی چند ماهه به سمت اقیانوس آرام حرکت خواهند کرد. این اقدام همچنین بیانگر علاقه سیاست امنیتی فزاینده آلمان در منطقه هند و اقیانوس آرام است که در آن چین به طور فزاینده ای نسبت به همسایگان خود تهاجمی می شود. جمهوری خلق چین در این منطقه بر سر سرزمین های دریایی با کشورهای همسایه مانند ویتنام، مالزی و فیلیپین اختلاف دارد.

وزیر امور خارجه آلمان این احتمال را رد نکرد که ناوچه بادن-وورتمبرگ همچنین در ماموریت آتی خود در اقیانوس آرام از تنگه تایوان عبور کند. این مقام آلمانی در جریان سفر خود به نیوزلند گفت که مسیر این کشتی جنگی و کشتی تدارکاتی از قبل اعلام نخواهد شد. با این حال، او تاکید کرد که "حق عبور مسالمت آمیز" در مورد تنگه تایوان نیز اعمال می شود.

وی گفت: همان قوانین در آنجا اعمال می شود که در تمام مناطق دریایی مشابهی که کشتی های ما و سایر کشتی ها در آن تردد می کنند وجود دارد. ماموریت آموزشی این دو کشتی بر همین اساس انجام می شود.

ناوچه بادن-وورتمبرگ و تامین کننده گروه عملیاتی فرانکفورت آم ماین از سه شنبه آینده سفری به دور دنیا را آغاز خواهند کرد که طی آن از طریق کانال پاناما وارد اقیانوس آرام خواهند شد و سپس از دریای چین جنوبی نیز عبور خواهند کرد. قبلاً یک مأموریت مشابه از اوت 2021 تا فوریه 2022 وجود داشت. در آن زمان ناوچه بایرن در مانورهایی با متحدان آن زمان شرکت کرد، اما از عبور از اطراف تایوان اجتناب کرد.

عبور از تنگه تایوان می تواند به عنوان یک اقدام تحریک آمیز علیه چین تلقی شود. جمهوری خلق چین مدعی جمهوری دموکراتیک تایوان به عنوان قلمرو خود است. دولت مرکزی پکن در تلاش برای "اتحاد مجدد" با این جزیره است و بارها تهدید به حمله کرده است.

علیرغم تهدیدهای چین، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه به طور منظم در تنگه بین تایوان و چین حضور نظامی دارند. ژی وی شیه، نماینده تایوان در آلمان اخیراً در مصاحبه با خبرگزاری آلمان خواستار این شد که ناوچه بادن-وورتمبرگ از این الگو پیروی کند. او گفت: «ناامیدکننده» بود که در ماموریت قبلی بایرن چنین نبود.

وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا هم در جریان این دیدار تعهد آلمان در منطقه هند و اقیانوس آرام را ستایش کرد. وی گفت: ما از شیوه اعمال نفوذ آلمان در جهان و منطقه خود استقبال می کنیم. استرالیا در تلاش است تا مشارکت اقتصادی و همچنین استراتژیک قوی تری با آلمان داشته باشد.

استرالیا ششمین کشور بزرگ جهان است، اما با حدود 26 میلیون نفر جمعیت نسبتاً کمی دارد. این کشور یکی از اعضای گروه G20 از قدرت های اقتصادی پیشرو است، به طور منظم در اجلاس سران G7 شرکت می کند و با وجود فاصله، از اوکراین در نبرد خود علیه روسیه با تحویل تسلیحات حمایت می کند.

استرالیا اولین ایستگاه در سفر یک هفته ای وزیر امور خارجه آلمان به منطقه هند و اقیانوس آرام بود. عصر جمعه (به وقت محلی) وی به اوکلند در نیوزیلند پرواز کرد. روز یکشنبه، بائربوک قبل از بازگشت به آلمان در روز سه شنبه به فیجی با بیش از 300 جزیره در اقیانوس آرام جنوبی می رود.

آلمان روسیه را به حمله سایبری به حزب صدر اعظم متهم کردآلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عملیات نظامی ایران با این حرکت عجیب، موفق به پایان رسید /ماجرای شهادت و مفقودالاثری ۱۸ اسیر چه بود؟
  • سهام استارباکس ۳۱ درصد ضرر کرد
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تحریم تسلیحاتی و تجاری اسرائیل
  • پاسخ روسیه به اظهارات بورل: یک اعتراف عالی! فرمول صلح همین است
  • آلمان همکاری‌های تسلیحاتی با استرالیا را تقویت می‌کند
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو