Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@04:23:24 GMT

دریاچه چشمه سبز، مکانی مناسب برای ماهیگیری

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۹۷۴۲

دریاچه چشمه سبز، مکانی مناسب برای ماهیگیری

از جاذبه‌های گردشگری استان خراسان رضوی است که در حدود ۲۰ کیلومتری روستای بزرگ گلمکان و ۵۰ کیلومتری غرب شهر مشهد در یکی از بلندترین نقاط رشته کوه‌ بینالود قرار دارد.

این دریاچه کوهستانی که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده، ۱۵ هکتار مساحت دارد و از آب آن برای آبیاری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم منطقه این چشمه را «چشمه سوز» می‌خوانند زیرا مردم منطقه خراسان عموماً «سبز» را «سوز» تلفظ می‌کنند. در متون مختلف از این چشمه با نام «چشمه سو» نیز نام برده شده است و به نظر می‌رسد همان «چشمه سو» در شاهنامه باشد.

از زمان‌های بسیار طولانی، چشمه سبز دارای ارزش و معروفیت فراوان بوده و آنطور که از نوشته‌های کتاب‌های قدیم برمی‌آید، آب آن دارای قداست فوق‌العاده‌ای (به ویژه برای زرتشتیان) بوده است. گفته شده است که یزدگرد اول (یکی از بزرگ‌ترین شاهان ساسانی)، با خدم و حشم خود فقط به منظور شفا گرفتن از آب این چشمه مقدس راه طولانی پیموده و به کنار این چشمه فرود می‌آید.

از جمله قدیمی‌ترین کتاب‌هایی که در آن نام چشمه سبز آمده است، کتاب نزهه القلوب نوشته حمدالله مستوفی است.

در این دریاچه ماهی‌های بزرگ و کوچکی دیده شده است از این رو این دریاچه مکان مناسبی برای دوستداران ورزش ماهیگیری می‌باشد.

آب و هوای سرد و کوهستانی منطقه گلمکان، محل مناسبی برای رویش گیاهان دارویی همچون بادام کوهی، خارشتر، زیره، کاسنی و بابونه می‌باشد. این منطقه همچنین زیستگاه جانورانی چون بز کوهی، آهو، گراز، عقاب و کبک است.

*روستای گلمکان از توابع دهستان گلمکان بخش گلبهار شهرستان چناران استان خراسان رضوی می‌باشد. برای رسیدن به این روستا باید جاده آسفالته مشهد- تهران را حدود ۴۰ کیلومتر به سمت قوچان پیمود و پس از آن به سمت چپ پیچید و ۱۰ کیلومتر مسیر را ادامه داد تا به روستای گلمکان رسید. از گلمکان تا چشمه سبز که در حدود ۲۰ کیلومتر می‌باشد، باید از یک راه کوهستانی ناهموار مسیر را پیمود./ سیری در ایران

   

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: چشمه سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۹۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، استان لرستان همواره به دلیل تنوع آب‎ و ‎هوایی بی‌نظیر، آثار تاریخی و باستانی فراوان و جاذبه‌های بی‌نظیر و بکر گردشگری موردتوجه گردشگران بوده و به علت قرار گرفتن در مسیر ارتباطی استان‌های خوزستان و کرمانشاه در فصول گردشگری به ویژه ایام نوروز پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.
شهرستان سلسله نیز با قرار گرفتن در شمال استان و به دلیل جوشش بیش از ۴۰۰ چشمه و سراب دارای آب و هوایی دلپذیر و طبیعتی دل‌انگیز و فرح‌بخش است به‌گونه‌ای که زیبایی‌های دل‌فریب و آثار تاریخی بسیار این شهرستان هرسال در ایام گردشگری، گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط استان و کشور به این شهرستان که به بهشت لرستان معروف است می‌کشاند و بی‌شک این شهرستان می‎تواند در سایه‌سار توجه بیشتر مسئولان به یکی از شهرستان‎های پربازدید برای گردشگران تبدیل شود.
سراب هنام یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای شهرستان سلسله است که در۱۵ کیلومتری شرق شهر الشتر واقع شده است و به علت قرارگرفتن در کنار خانه تاریخی رحمتی پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.
آنچه سبب وجه تمایز این سراب با دیگر سراب‎های منطقه شده، سرچشمه گرفتن آن از دل بنایی تاریخی خانه رحمتی است.
خانه‌ای تاریخی که در سال ۱۳۲۰ و در دوران پهلوی اول توسط شخصی بنام مردان رحمتی ساخته شده و به همین دلیل این بنای تاریخی خانه رحمتی نام گرفته است.
مساحت این بنای ارزشمند در حدود ۳۰۰ متر مربع بوده و گویا توسط دو معمار الشتری با مصالحی از سنگ و چوب ساخته شده، این اثر در سال ۱۳۸۵ از طرف مالک آن به اداره کل میراث فرهنگی استان واگذارشده و با شماره ۱۶۰۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرداری الشتر نیز  باهدف جذب بیشتر گردشگر اقداماتی در جهت زیباسازی محیط اطراف این سراب کرده است .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



دیگر خبرها

  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر
  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​
  • اتصال جاده گردشگری گلمکان به گلبهار
  • ۱۲ هزار مترمربع کف پوش در پایانه مرزی مهران احداث می شود
  • خرم‌آباد در انتظار ساخت ۲ سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • احداث ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی در بوستان‌های منطقه ۲۱ در سال ۱۴۰۳/ احداث ۴ هزار متر مکعب مخزن بتنی در منطقه
  • خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره!
  • بهره برداری از آب‌های انتقالی به دریاچه ارومیه ممنوع است
  • برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان