Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@04:24:53 GMT

نقش مهم مداحان در ترویج و گسترش فرهنگ دینی

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۱۱۴۶

نقش مهم مداحان در ترویج و گسترش فرهنگ دینی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمدرضا شاهرخی امروز چهارشنبه در دیدار با رئیس سازمان بسیج مداحان کشور، اظهار داشت: مداحان باید به جنبه‌های منطقی و استدلالی و در عین حال جنبه‌های عاطفی و احساسی که بر روح، دل و جان انسان می‌نشیند، توجه داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که مداحان در قالب اشعار موزون، شعر و صدای خوشی که دارند هنر خود را ارائه می‌دهند و همین عامل باعث شده مداحان در ترویج فرهنگ دینی از جایگاه ویژه و ارزشمندی برخوردار باشند، عنوان کرد: در جذب جوانان به‌سمت مفاهیم معنوی و دینی کار مداحان با ارزش است و ما در دفاع مقدس مشاهده کردیم که مداحان از طریق بیان اشعار پُرمعنا و تأثیرگذاری با صدای خوش جوانان را به‌سمت ایثار و از خود گذشتگی سوق می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که لازم است مداحان در رویدادهایی که به وجود می‌آید اشعار نو و به‌روز داشته باشند و آن‌ها را با حوادث روز تطبیق بدهند، ادامه داد: آشنایی مردم و خانواده‌های ما با سبک زندگی علوی، اهل‌بیت (ع) و راه و روش و منش اهل‌بیت (ع) نیاز جامعه امروز ما است و مداحان می‌توانند این مفاهیم معنوی را با صدای دلنشین خود بیان کنند.

حجت الاسلام شاهرخی، تاکید کرد: همچنین مداحان در خصوص آشنایی مردم نسبت به دشمنان انقلاب، ملت و کشور می‌توانند نقش تأثیرگذاری داشته باشند و عمق دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی را به مردم معرفی کنند.

وی، تصریح کرد: مداحان در ترویج و گسترش فرهنگ دینی، جذب جوانان، ترغیب جوانان به‌سمت مفاهیم معنوی و دشمن‌شناسی و معرفی زندگی اهل‌بیت (ع) عصمت و طهارت نقش کم‌نظیری دارند، شعر یک رسانه تأثیرگذار است و اگر تأثیرش از رسانه‌های غیر شعری بیشتر نباشد کمتر هم نیست.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان، افزود: با توجه به اینکه شعر یک رسانه تأثیرگذار است که استفاده از آن توسط مداح مسئولیت آور است و مسئولیتش این است که ارشاد و هدایت را برعهده مداح می‌گذارد و به همین خاطر آن فضا و جایگاهی که برای مداح فراهم است برای شاعر و نویسنده فراهم نیست، بنابراین مداحان رسالت سنگینی را در زمینه ارشاد و هدایت برعهده دارند و مداحان در این زمینه خوب عمل کرده‌اند.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی های لازم در هیئت‌ها و مداحان باید انجام شود، بیان کرد: وجود آسیب‌ها یک امر طبیعی است، در درون هر فعالیتی ممکن است آسیب‌هایی شکل بگیرد که تا حدی طبیعی است اما باید تلاش کرد که این آسیب‌ها غیرطبیعی نباشد، یک‌سری آسیب‌ها از روی غفلت و برخی از روی عمد اتفاق می‌افتد و مداحی را به‌سمت کاسبی می‌برد و آن حُرمتی که جوانان نسبت به جامعه مداحان دارند شکسته می‌شود، البته به این معنا نیست که به مسائل مادی بی‌توجه باشند اما این‌که سکویی برای رسیدن به تجارت و منافع مادی باشد قابل پذیرش نیست.

وی با بیان این‌که مداحان باید دقت کنند بهترین بهره‌برداری را از حضور مخاطبان داشته باشند و شور و شعور را با هم داشته باشند چراکه اگر شعور و آگاهی بیاید همان چیزی که مداح دنبال آن است محقق می‌شود، گفت: کاری که مداحان باید انجام بدهند این است که در جلساتشان شور و شعور توأمان وجود داشته باشد، البته تا به حال چنین بوده ولی باید دقت نظر بیشتری اعمال شود.

کد خبر 5053915

منبع: مهر

کلیدواژه: نماینده ولی فقیه در لرستان مداحان ویروس کرونا شیراز بوشهر آمار کرونا شهرکرد شیوع کرونا گرگان شهدای مدافع حرم شهادت امام رضا ع مجلس شورای اسلامی کرمانشاه نیروی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا مشهد داشته باشند آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۱۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین افشاری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در دیدار با محمدحسین تقی‌پور فرمانده سپاه شهرستان دامغان با اشاره به ساختار دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بخشنامه و آیین‌نامه‌های دقیق، ساختار خوب، کارکنان و اعضای هیئت علمی توانمند از دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی پویا و قانونمند ساخته که با توجه به رعایت قوانین کمترین معضلات را در آن شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یک مفهوم مهم در جامعه علم و فناوری دارای اهمیت بالایی است و این فعالیت‌ها نه‌تنها به توسعه علم و فناوری کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان متذکر شد: یکی از دستاورد‌های دانش‌بنیانی از زیست‌بوم علم و فناوری کشور است و این دستاورد نشان‌دهنده توانایی دانش‌بنیان‌ها در تجهیزات پیشرفته و مقابله با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی است.

افشاری متذکر شد: همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان بر پایه نوآوری و دانش‌افزایی سریع عمل و با تجاری‌سازی محصولات خود به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند و می‌تواند در توسعه جامعه و اقتصاد کشور اثربخش باشد.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: راهی به جز حرکت به سوی کار و تولید نیست و با توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی نیازمند تلاش‌های جدی و نهادینه‌سازی آن در جامعه هستیم، آموزش و ترویج مفاهیم کارآفرینی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی می‌تواند نقش مهمی در توسعه این فرهنگ داشته باشد.

افشاری تأکید کرد: آموزش مهارت‌های کارآفرینی به جوانان و دانشجویان می‌تواند آینده‌ی کاری آنها را تحت تأثیر قرار دهد و با توجه به اهمیت کلیدی کارآفرینی در توسعه کشور، تلاش‌های جدی برای ترویج این فرهنگ و ایجاد محیط‌های حمایتی برای کارآفرینان در برنامه‌های ما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فوتبال جوانان کافا؛ برتری دختران ایران برابر تاجیکستان
  • ورزش باستانی ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی
  • جوانان و نوجوانان هدف ترویج معضل بی هویتی قرار داده شده اند
  • اسم گذاری ۱۷ شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • تلاش بی وقفه برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان