Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از پایگاه تحلیلی اردوپونیت هند، کارشناسان معتقدند که مشارکت راهبردی بالقوه بین ایران و چین ممکن است به یک شیفت مهم ژئوپلتیک در خاورمیانه و آسیا منجر شود و تقویت بیشتر روابط دو کشور موجب حضور گسترده‌تر پکن در منطقه خواهد شد. این دسته از کارشناسان معتقدند که با بی اعتمادی بوجود آمده میان ایران و آمریکا، ایران اکنون برای همکاری نگاه به شرق دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشتر در ماه اکتبر جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با انجام سفری به چین گفت وگوهای "مفیدی" با همتای چینی خود درباره مشارکت راهبردی انجام داد. به گفته ظریف، وزیر خارجه چین یکجانبه‌گرایی آمریکا و تلاش آمریکا برای ایجاد جهان تک‌قطبی را رد کرد.

در ماه ژوییه نیز بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گزارش هایی مبنی بر اعطای امتیاز به چین در این توافق مشارکت را رد کرد و گفت این طرح همکاری به نفع دو کشور است.

امین سایکال استاد علوم سیاسی در دانشگاه استرالیا غربی به تازگی در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، با اعلام اینکه این توافق پتانسیل آن را دارد که به یک شیفت مهم ژئوپلتیک در خاورمیانه و آسیا منجر شود،  گفت: هرچند تهران و پکن روابط تجاری و اقتصادی نزدیکی داشته‌اند، اما تقویت بیشتر این روابط موجب می‌شود که پکن دسترسی بیشتری به منطقه خاورمیانه داشته باشد؛ بخصوص اینکه این منطقه تاکنون صحنه رقابت شدید آمریکا و چین نبوده است.

به گفته این کارشناس، با توجه به افزایش فشار دولت دونالد ترامپ بر ایران تهران انتخاب زیاد دیگری ندارد جز اینکه روابط خود را با قدرت های دیگر افزایش دهد. وی افزود: ایران بطور فزاینده‌ای نسبت به آمریکا بی‌اعتماد شده است و نگاه بیشتری به سمت قدرت‌های شرق دارد که منافع مشترکی هم با آنها دارد.

سایکال با اعلام اینکه دولت آمریکا بطور حتم با این مشارکت ایران و چین مخالف خواهد کرد، گفت: دولت آمریکا در مقابل این مساله درصدد تقویت جبهه اسراییل- عرب خواهد بود. وی خاطرنشان کرد که جو بایدن رقیب انتخاباتی ترامپ به تلویح و اشارت از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام سخن گفته است. 

وی چنین نتیجه گیری کرد که این اقدام می‌تواند منجر به کاهش تنش نه تنها با ایران بلکه با چین هم بشود. از این رو نتیجه انتخابات آمریکا می‌تواند بر دورنمای استراتژیک جهانی تاثیرگذار باشد.

به اعتقاد "هاکی اوغور" کارشناس مرکز مطالعات ایران در آنکارا هم معتقد است پس از آنکه قدرت‌های جهان از موضع واشنگتن در مقابل ایران حمایت نکردند، آمریکا در صحنه بین‌المللی از لحاظ سیاست‌های ضد ایرانی منزوی شد. وی گفت: از این رو ، سیاستی که بر عرصه سیاسی جهانی تاثیرگذار است همان سیاست فشار حداکثری است نه توافق ایران و چین. اتحادیه اروپا نیز در مقابل این سیاست آمریکا، طرفدار حفظ روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: روسیه هم روابط نظامی و هم اقتصادی با ایران دارد و چین نیز بتازگی نشان داده که خواستار قطع روابط اقتصادی با ایران نیست. وی در این خصوص اظهار داشت که روابط ایران با مسکو و پکن از مدت‌ها پیش از امضای توافق هسته‌ای آغاز شد، "بنابراین تمایل ایران به سمت کشورهای شرق نباید نتیجه خروج آمریکا از برجام در نظر گرفته شود. بعلاوه ایران هنوز طرفدار حفظ روابط با اتحادیه اروپا است و چندین ابتکار دیپلماتیک نیز در این خصوص در دستور کار است.

دیپلماسی متوزان چین در خلیج فارس و شکست آمریکا در منزوی ساختن ایران

اوغور با اشاره به اینکه چین بزرگترین واردکننده نفت خام جهان است خاطرنشان کرد که این قدرت شرق آسیا از خاورمیانه و بخصوص عربستان سعودی، ایران، عمان، کویت و عراق نفت وارد می‌کند.

وی افزود: در این چهارچوب، روابط با کشورهای خلیج  فارس به‌غیر از ایران هم برای چین اهمیت دارد. از این رو مشارکت راهبردی ایران – چین نیز محدودیت‌های خود را دارد. چین باید توازنی در سیاست خود در منطقه خلیج فارس ایجاد کند. وی تاکید کرد: برای چین مهم است که روابط این کشور با ایران موجب شرایط نامتقارن قدرت در خلیج فارس نشود.

"جان کالابرس" (John Calabrese) استاد سیاست خارجی آمریکا در دانشگاه آمریکایی واشنگتن نیز در یک یادداشت رسمی در باره ایران و چین برای کمیسیون مرور اقتصادی آمریکا و چین در ماه سپتامبر، بطور خاص بر باره اقتصاد تاکید کرد که روابط بخش انرژی تاثیر مهمی بر روابط دو کشور دارد.

وی تاکید کرد: چین سرمایه‌گذاری در بخش انرژی کشورهای تامین کننده نفت و گاز را راهی برای کاهش خطرات در حوزه امنیت انرژی این کشور می‌داند. تهران نیز به سرمایه‌گذاری و فناوری چین برای تقویت اقتصاد خود و کاهش تاثیرات تحریم آمریکا نیاز دارد.

"گای برتون" عضو مرکز خاورمیانه‌ای "ال اس ایی" LSE و استاد روابط بین‌الملل کالج وسالوس در بروکسل معتقد است این خطر وجود دارد که پوشش گسترده رسانه‌ای موجب اغراق در اهمیت توافق ایران و چین شود.

وی نیز به اسپوتنیک گفت: با توجه به وضعیت فعلی فشار حداکثری و تحریم‌های یکجانبه آمریکا، به نفع ایران است که ثابت کند شریکانی دارد و در سطح جهانی منزوی نیست. از این رو توافق با چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در این زمینه مفید است که ادعاهای آمریکا را به چالش می‌کشد.

به گفته این کارشناس، در حالی که چین حضور اقتصادی گسترده ای در خاورمیانه دارد اما معلوم نیست آیا درصدد تبدیل شدن به یک تامین کننده امنیت هم هست یا خیر.

در واقع این نقش آمریکا بود که به این روند انجامید و چین بدون درگیر شدن در این حوزه‌ها هم کارش راه افتاده است. 

برچسب‌ها جمهوری خلق چین چین سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری خلق چین چین سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین جمهوری خلق چین چین سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اخبار کنکور ایران و چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۲۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات رئیسی درباره انتخابات مرحله دوم مجلس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد.

رئیس دولت سیزدهم انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

رئیسی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکارهای جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

رئیس دولت سیزدهم در جلسه امروز هیئت دولت همچنین ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، نقش کارگران و معلمان در پیشرفت و آبادانی کشور را اساسی و مهم توصیف و تصریح کرد: مبنای خلقت عالم بر تعلیم و تربیت استوار است و لذا همه ما در هر زمان و با لحاظ برخورداری از هر سطحی از دانش، همچنان نیازمند دانش‌افزایی و علم‌آموزی بیشتر هستیم.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هفته گذشته، هفته درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم ملی وشوو در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، قهرمانی تیم ملی دختران کمتر از ۱۸ سال در تورنمنت کافا در تاجیکستان، قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های مدارس جهان، قهرمانی، شکستن رکورد و کسب مدال طلای خانم عیدیان در ماده ۴۰۰ متر دو با مانع قهرمانی آسیا، نائب قهرمانی تیم ملی تپانچه بادی کشورمان در مسابقات جام جهانی کره جنوبی و نائب قهرمانی تیم شطرنج امید کشورمان در مسابقات شهرهای آسیا را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد که باعث شادی و شعف عمومی در کشور شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرآیند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به عنوان یکی از کودهای مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات ۲۵۰ هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن راه‌اندازی شده که تا ۲۰۰ هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا ۳۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از تولیدات داخل، زمینه رونق تولید داخلی این محصول فراهم شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901712

دیگر خبرها

  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • خاورمیانه 2050 چه شکلی است؟/ 3 سناریو با فرض جنگ سرد آمریکا و چین
  • اظهارات رئیسی درباره انتخابات مرحله دوم مجلس
  • فیلم| عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟