Web Analytics Made Easy - Statcounter

«احمد الصفار» گزارشگر کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق در تشریح روابط اقتصادی این کشور با ایران و چشم‌انداز آینده این روابط در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: همکاری اقتصادی و تجاری گسترده‌ای بین دو کشور وجود دارد و به اعتقاد من در دوره‌ای که جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های اقتصادی مواجه بود، منافع اصلی ایران و عراق از طریق صادرات کالاهای ایرانی به عراق تامین می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ایران و عراق در سطح خوبی برای کاهش پیامدهای اقتصادی کرونا همکاری دارند

الصفار افزود: قطعا در حال حاضر که بیماری همه‌گیر کرونا سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است، ایران و عراق در سطح خوبی برای کاهش پیامدهای اقتصادی این همه‌گیری با یکدیگر همکاری دارند.

وی در ارزیابی سفر اخیر «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی ایران به بغداد گفت: دستاوردهای این دیدار هنوز رسما اعلام نشده است اما قطعا این سفر برای هماهنگی سیاست‌های مالی و پولی دو کشور همسایه و تعهدهای موجود در ارتباط با تجارت دوجانبه یا روابط اقتصادی درحوزه‌های دیگر صورت گرفته است.

گزارشگر کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق درباره آزاد سازی منابع مالی ایران در عراق گفت: به اعتقاد من اموال دو کشور نزد یکدیگر بلوکه یا مسدود نشده است، بهتر است از عبارت بدهی استفاده کنیم که حاصل روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بوده است.

بحران مالی در عراق، پرداخت بدهی‌ها به ایران را پیچیده‌ کرده است

وی افزود: منابع مالی ایران نزد عراق وجود دارد اما متاسفانه واقعیت مالی عراق در حال حاضر بحران‌زده است و عراق با بحران مالی مواجه است. به اعتقاد من موضوع بدهی‌ها با توجه به داده‌های موجود درباره امکانات دولت عراق برای پرداخت این اموال کمی پیچیده است.   

تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نمی‌پذیریم

الصفار درباره موضع عراق در قبال تحریم‌های بانکی جدید علیه ۱۸ موسسه و بانک ایران گفت: در حقیقت دولت عراق و بسیاری از کشورهای جهان توسل به گزینه محاصره اقتصادی را که آثار مخربی علیه ملت ایران دارند، محکوم می‌کنند. کشور تحریم‌کننده، آمریکاست و ما چنین اقداماتی را نمی‌پذیریم.

افزایش حجم تبادل تجاری ایران و عراق، گزینه خوبی برای کاهش آثار منفی تحریم‌هاست

وی درباره تاثیر تحریم ها بر روابط تجاری ایران و عراق گفت: در حقیقت عراق طرف تحریم‌کننده نیست. بنابراین روابط بین ایران و عراق تاثیر چندانی از تحریم‌ها نمی‌پذیرد اما ایران توان آن را دارد که با یافتن راهکارهای جایگزین آثار این تحریم‌ها را کاهش دهد و عراق به عنوان همسایه ایران می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای کاهش آثار منفی تحریم از طریق افزایش حجم تبادل تجاری و تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور باشد.

عراق وابستگی فراوانی به خرید انرژی از ایران برای تولید برق دارد

الصفار درباره تمدید معافیت‌های عراق از تحریم‌های ایران توسط آمریکا گفت: به اعتقاد من بحث معافیت‌ها برای عراق یک موضوع اجباری و ضروری است. عراق در حال حاضر وابستگی فراوانی به خرید انرژی از ایران برای تولید برق دارد و به همین دلیل عدم تمدید معافیت‌ها می‌تواند مشکلات بسیار بزرگی را در تامین برق مورد نیاز شهروندان عراقی ایجاد می‌کند.

وی گفت: من معتقد هستم که این معافیت‌ها و مستثنی شدن عراق از تحریم‌های ایران مدام تمدید خواهد شد هر چند دوره تمدید آنها کوتاه باشد اما باز تکرار خواهد شد و نیاز عراق به انرژی ایران در این زمینه تعیین‌کننده است. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران عراق همکاری اقتصادی خوبی برای کاهش روابط اقتصادی اعتقاد من ایران و عراق تحریم ها معافیت ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۲۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در این وزارتخانه و پیگیری مسائل مهم در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی-وزیر صنعت، معدم و تجارت- روز جمعه در دومین اجلاس ایران و آفریقا اظهار کرد: این دبیرخانه دائمی گام مهمی است تا مسیر توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی بین ایران و آفریقا هموار شود.

وی افزود: تلاش برای اصلاح تعرفه های گمرکی در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مهمی است که از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد.

وزیر صمت با بیان اینکه رفع موانع تجارت و صادرات در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: اطلاعات کاملی از ظرفیت کشورهای آفریقایی از تولید و امکان صادرات انواع سنگ های معدنی، قیمتی و صنایع دستی وجود دارد و بر این باور هستیم که با توسعه معادن و خطوط محصولات فراوری به کمک توانمندی های یکدیگر و واردات بخش عمده نیازهای ایران از قاره آفریقا را از طریق روابط برد برد توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه های ما برای توسعه تجارت شامل توسعه زیرساخت های فیزیکی، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی و افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای است.

علی آبادی به توسعه زیرساخت های فیزیکی بین ایران و آفریقا اشاره کرد و گفت: ایران درصدد است تا با توسعه خطوط کشتی رانی به غرب و جنوب آفریقا و سرویس دهی منظم و خطوط هوایی با اولویت یک یا دو کشور در هر منطقه با استفاده از ظرفیت خطوط حمل و نقل مبادلات تجاری را توسعه بخشد.

وی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی از طریق استفاده از ارز محلی و تهاتر کالا یکی از مسائل در توسعه تجارت است، یکی از ابزارهای مهم برقراری روابط مالی و بانکی بین ایران و منطقه تبادل کالاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این اجلاس فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نهادهای مالی مهم و پشتیبان صادرات و سرمایه گذاری با یکدیگر مذاکره و ملاقات داشته باشند تا نتیجه آن در تعمیق روابط بانکی طرفین را مشاهده کنیم.

علی آبادی، بر افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای بین توسعه تجارت ایران و آفریقا تاکید کرد و ادامه داد: آمادگی بر تشکیل اتاق های بازرگانی و افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن در یک افق کوتاه مدت، تسهیل در دسترسی متقابل رایزن ها در قالب هیات های تجاری و حضور در نمایشگاه ها و عرضه محصولات ایران در افریقا به صورت متقابل را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابرای امیداوری کرد: کشورهای افریقایی در موارد توسعه تجارت، اقداماتی را انجام دهند.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی مواد شیمیایی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش بنیان شوینده و مواد بهداشتی دارو و تجهیزات پزشکی مصالح ساختمانی مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات فنی و مهندسی به خصوص در زمینه زیرساخت‌های پالایشگاهی نیروگاهی حمل و نقل مسکن گردشگری بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است.

علی آبادی افزود: ایران می‌تواند این توانمندی ها را در جهت توسعه هرچه بیشتر کشورهای آفریقایی به کار گیرد.

وی ادامه داد: همه تلاش ما در این چند روزه این بوده که این اجلاس از جنبه تشریفاتی خارج شود و به یک رویداد کاری تبدیل گردد از اینکه امروز شاهد حضور بیش از ۲۰۰ بازرگان برجسته آفریقایی در این نشست هستیم بسیار خوشحالیم و تقاضا می‌کنم در نشست‌هایی که از نزدیک بین بازرگانان برگزار می‌شود همه تلاش کنیم تا این اجلاس را از سطح یک اجلاس صرفاً تشریفاتی به یک اجلاس کاری تبدیل کنیم.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس